Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 743 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The overall goal of the project is to increase the quality of life and socio-economic integration of the representatives of vulnerable groups in the municipality of Gotse Delchev, by applying an integrated approach and implementation of complex measures for educational and social inclusion.
The project will develop and implement a model for sustainable socio-economic integration of vulnerable groups, combining measures and activities in the following areas: improving access to employment; improving access to education; improving access to social and health services; assistance in ensuring normal housing conditions. In response to the complex problems and needs of individuals from vulnerable groups, the project provides for the implementation of integrated measures and activities that will contribute to their social inclusion and participation in the socio-economic life of the community. The active involvement of the participants from the vulnerable groups in the project activities is essential for their socio-economic inclusion. They will have the opportunity for new social contacts, will receive powers and responsibilities, will work according to the specific skills they possess. By participating in the project activities they will gain additional knowledge and valuable practical experience related to the practice of their labor, social, health and civil rights and responsibilities. The provided employment is expected to improve the quality of life of their families and to motivate the former unemployed for active behavior on the labor market.
The implementation of the project will contribute to increasing the number of successfully integrated in the educational system children and students from vulnerable groups in the municipality of Gotse Delchev by introducing adaptive educational forms and activities that stimulate the development and potential of children in various fields of life. Forming of a tolerant and supportive school environment.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Допълнително обучение по български език за децата и учениците (вкл. за децата и учениците, търсещи или получили международна закрила), за които българският език не е майчин: Цели на дейността: Да се попълнят констатираните дефицити в познанията по български език при децата и учениците от целевата група; Да се приобщят учениците от етническите малцинства, чрез допълнителна подготовка по български език за пълноценно включване в образователния процес и превенция на отпадането им от детска градина или училище. Да формират ефективни учебни умения и увереност в собствените възможности; Да се повиши мотивацията на децата и учениците да подобрят знанията и уменията си. Описание и обосновка на дейността: Децата, израснали в относително затворена етническа общност до постъпването в детската градина са общували предимно на майчиния си език. Това е водещ фактор болшинството от тях да изостават в усвояването на българския език. Дефицитите се проявяват и по-късно в училище, при учениците, които не са посещавали редовно детска градина. Осезаемите пропуски в знанията и уменията им ги обричат на неуспех в момента, в който напуснаткомфортната зона на семейната среда и влязат в образователните структури. Значителна част от децата и учениците от целевата група не използват правилно формите за единствено и множествено число на съществителните имена, не съгласуват думите по род и число, бъркат словореда, времената, не разбират и не употребяват думи с обобщаващо значение и т.н. Тези деца и ученици се оказват в неравностойно положение, спрямо своите връстници. Налага им се да усвояват ново за тях учебно съдържание на слабо познат език и това допринася за изоставането в клас. Подрастващите от етнически малцинства започват да проявяват несигурност, неувереност и понижено самочувствие. Обикновено това предизвиква нежелание за учене, озлобление към знаещите и самоизолация от училищната общност. За преодоляването на негативните тенденции е необходимо да бъде осигурено допълнително обучение по български език за децата и учениците от целевата група по проекта. Ако през учебната година се наложи учениците от двете партниращи училища да преминат към дистанционна форма на обучение е предвидено клубните дейности да бъдат адаптирани за изпълнение в електронна среда. 27 571.85 25 816.32
Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите малцинства и търсещи или получили международна закрила: Цел: Да бъдат мотивирани учениците от целевите групи да посещават редовно училище, да спазват определени правила в класната стая и да развиват умения за работа в екип, общуване, дисциплина, организираност, функционална грамотност. Сред значителна част от родителите на деца от етнически малцинства (особено роми) образованието не е приоритет. Затова и на редовното посещение на учебните занятия се гледа с пренебрежение. Отношението на родителите се предава и на децата, което силно затормозява адаптирането им към училищната среда. В Стратегията за намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система за периода 2013–2020 г. се казва, че „голяма част от децата, чийто майчин език е различен от българския, срещат трудности в процеса на обучението, което води и до социалното им изключване в училищната общност“. С оглед преодоляването на трудностите в образователния процес за учениците от целевите групи, проектът предвижда допълнителни креативни и стимулиращи познавателни дейности. Тяхната роля е да доведат процеса на задължително обучение до пълна завършеност. Опитът показва, че разнообразните форми на извънкласна дейност подхранват детското любопитството към образованието, подрастващите усвояват с лекота знания, които могат да приложат в редовната си форма на обучение. Ще бъдат изпълнени следните поддейности: 1. Създаване и функциониране на 3 клуба по интереси в I ОУ "Св. Св. Кирил и Методий" и 2 в III ОУ"Братя Миладинови". Във всеки клуб ще бъдат включени по 10 ученици, от които 5 ще бъдат роми. През втората проектна година съставът на клубовете ще бъде обновен с нови деца от допустимите целевите групи. Съобразно интересите и възможностите на подрастващите в клубовете ще има занимания по изобразително изкуство, моделиране, конструиране, забавна математика, екология, запознаване с интересни природни и културни забележителности и др. Работата в клубовете ще бъде базирана на принципите на ученето чрез правене, чрез наблюдение на другите деца, даване на свобода на подрастващите да развиват заложбите си. За постигане на максимален интеграционен ефект в клубовете по интереси ще бъдат включени, както деца от семейства в неравностойно положение така и деца, които не са представители на етнически малцинствени групи. В неформална обстановка, с използването на различни методи и материали, учениците ще преодоляват образователните си дефицити, ще развиват артистичните си заложби, ще моделират, конструират и развиват фината моторика, ще изградят навици за опазване на природата и грижа за здравето, ще усвоят и практикуват умения за общуване с връстници и възрастни. По време на заниманията ще се акцентира на изграждането на умения у учениците като критично мислене, креативност, социално- емоционална интелигентност и самосъзнание. Ежегодно участниците в клубовете ще представят пред деца и родители своите постижения, под формата на изложби в двете училища. 2. Провеждане на образователни екскурзии - в III ОУ "Братя Миладинови" ще бъдат организирани и проведени 2 екскурзии (1еднодневна и 1 тридневна), а в I ОУ - 7 еднодневни екскурзии до значими природни или културни забележителности, обвързани с изучаваните в училище предмети. Във всяка от тях основно ще се включат най-активните участници в допълнителните занимания по български език и клубните дейности. 3. Зелено училище - ще е с продължителност 6 дни и ще обхване ученици, застрашени от отпадане от учебния процес поради трудности и пропуски в обучението от III ОУ "Братя Миладинови". Ще се проведе в подходяща за целта почивна база, осигуряваща пространство за обучение, отдих, спорт и игрови занимания на децата. Обучителните заниманията в неформална среда, съчетани с възможности за игри и общуване с връстници биха повишили мотивацията за участие във формалния обучителен процес. 89 032.03 83 125.15
Осигуряване, при необходимост, на психологическа подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства и търсещи или получили международна закрила: Община Гоце Делчев включва 11 села, като в седем от тях има действащи училища (всички са общински), но в нито едно от тях няма училищен психолог. Оказването на психологическа подкрепа по проектната дейност ще бъде насочена към допустимите целеви групи по ОП НОИР, който живеят в селата, в чийто училища няма психолог и Трето ОУ „Братя Миладинови“ – гр. Гоце Делчев, където също липсва такъв специалист. Дейността ще се изпълнява от мобилен екип от трима психолози, назначени по проекта: 1 на пълен и 2-ма на непълен работен ден към Община Гоце Делчев. Ще се работи по заявка на директора от съответното училище, където няма психолог. Ако в някоя от детските градини в общината, където се обучават деца от целевата група, възникне необходимост от специализирана помощ на психолог, екипът по проекта ще се озовава. Очакванията са, че това няма да бъде честа практика, затова по-надолу в текста се споменават най-вече учениците от целевата група. За качественото реализиране и постигане на оптимален напредък психологическата подкрепа на нуждаещи се ученици от етническите малцинства и търсещи или получили международна закрила ще бъде провеждана в две форми на работа: 1. Предоставяне на индивидуална психологическа помощ. Всеки от тримата психолози ще работи индивидуално с ученици, които имат поведенчески проблеми и/или не посещават редовно часовете – избягали, закъснели и др. При индивидуалната консултация ще се оказва подкрепа на децата за опознаване на техните силни и слаби страни, способности и интереси, за усвояване на положителни модели на поведение и умения за комуникация с връстници и възрастни. На базата на това, ще бъде оказвана специфична подкрепа на децата от целевата група, за придобиване на увереност и сигурност при изявите им в учебните часове и общуването с връстници от различен етнически произход. 2. Групова работа за оказване на психологическа подкрепа. След изследване на основните проблеми на учениците, включени в тази дейност, по преценка на психолозите ще бъдат формирани групи за подкрепа и споделяне. Групите ще функционират по определен график и програма, изготвена от психолога по проекта. Този метод на работа е особено подходящ за работа с подрастващи, при които има дефицит в уменията за себеизразяване, себеутвърждаване и общуване с връстници, който дефицит може да доведе до отхвърляне и социална изолация. За времето на проекта ще се осъществят общо 40 групови срещи (от тримата психолози), по един път месечно в рамките на 1 астрономически час за периода на изпълнение на проекта. За всяка индивидуална психологическа среща и групово занимание, наетите по проекта психолози ще изготвят доклади. 67 550.74 65 755.06
Работа с родителите от етническите малцинства и/или с родители, търсещи или получили международна закрила, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на детска градина или учебни занятия: Цел на дейността: Повишаване мотивацията на родителите за осигуряване редовно посещение на децата им в детската градина и включване в образователния процес, особено на подлежащите на задължителна предучилищна подготовка. Описание: Мотивирането и включването на родителите от целевите групи в образователния процес ще бъде ангажимент на специалист от партниращата детска градина, който ще изпълнява и ролята на модератор за работа със семейството в общността. Специалистът ще функционира и като посредник между семейството на застрашеното от отпадане дете и различни институции и организации, които биха могли да участват в изработване на решение на проблема. Дейността включва изпълнение на няколко работни задачи: 1. Събиране и проучване на данни за семействата, възпрепятстващи посещението на децата си в ДГ „Детелина“, гр. Гоце Делчев. Проучването ще се извърши на база информация, получена от учителите и от документацията на детската градина. Проучването ще бъде насочено към изследване на връзката между факторите от образователната, семейната и социална среда и риска за интегрирането на детето в предучилищното образование. На работна среща с учителите от ДГ „Детелина“ ще бъдат определени родители, които ще бъдат включени в целевата група. 2. Индивидуална работа с родители на деца от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещение на заниманията в детската градина. Основната част от дейността ще премине под формата на индивидуални срещи и разговори с родителите, посещения в домовете, оказване на помощ и подкрепа за справяне с различни проблеми на семейството, водещи до отсъствия на детето от занятия. Работата по всеки случай ще бъде отразена документално, чрез описание на всеки разговор, посещение и изготвяне на месечен доклад. 3. Работен ангажимент на педагога ще бъде и организирането на групови тематични срещи сродителите от целевата група. Срещите (по една на два месеца) ще се провеждат по предварително изработена тематична програма. На родителите ще се предоставя информация, която да ги подпомогне в отглеждането и възпитанието на децата. Ще се дискутират въпроси, свързани с участието на родителите във възпитателния и в образователния процес, с грижата им за здравето на децата, с изискуемия набор от умения, които децата би следвало да притежават, за да имат успех в бъдещото си развитие. Успешното адаптиране на едно дете към учебната среда започва от детската градина и е важно семействата от целевата група да разберат това, като им се помогне да повишат родителските знания и умения. Изпълнението на тази дейност ще подобри уменията на родителите за отглеждане, възпитание и общуване с подрастващите през различните възрастови периоди. Най- голям ефект от работата с родителите се очаква по отношение на промяната в нагласите им за осигуряване на качествено образование на техните деца, което да подобри шансовете има за бъдеща реализация. 6 822.80 7 095.03

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).