Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 959 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

IPrint Ltd is an enterprise operating in the field of digital offset printing. Among the main products that it offers are business cards, catalogues, leaflets, invitations, short series of calendars, posters and books. Within the current project IPrint Ltd aims at enhancing its competitive advantages by increasing its energy efficiency. In order to do so the company envisages the following activities in response to the set of measures stated in the energy audit report:

1)	Introducing laser cutting line in the production process that will eliminate the need for external subcontractor and that will result in increase of cutting capacity;
2)	Introducing a system for utilization of residual heat for achieving greater efficiency in heating the production premises;
3)	Implementing an automated energy consumption monitoring system that will allow taking timely managerial decisions for optimizing energy costs;
4)	Development, introduction and certification of energy management system in compliance with EN ISO 50001:2011;
5)	Activities for publicity to ensure visibility of the funding received by the European Union.

As a result of these activities IPrint Ltd will enhance its competitive advantages as regards deadlines for execution; product quality; range of sophisticated products manufactured in the enterprise; cutting capacity. Among the other benefits to the enterprise are creating conditions for achieving sustainable energy efficiency of processes and for reduction of the overall energy used. As a result of the project IPrint Ltd. will register annual energy savings amounting to 26 530 kWh per year, that is energy savings at 28,67% for the whole enterprise. The energy saving ratio will amount to 58% while the carbon savings will reach 21.72 t. per year.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейности по извършване на енергиен одит по образец (дейността беше реализирана чрез изготвяне на енергиен одит съгласно Приложение Б – бюджетно подперо 19.1. от т. 5 Бюджет) : За реализацията на дейност 7.1. Дейности по извършване на енергиен одит по образец фирма Айпринт ООД проведе процедура за избор на изпълнител „Три предложения“ съгласно условията и реда, предвидени в Закона за управление на средствата от Eвропейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ)/ обн., ДВ, бр. 101 от 22.12.2015г. Въз основа на получените три предложения Айпринт ООД избра за изпълнител на услугата по извършване на енергийно обследване и изготвяне на енергиен одит фирма СОФЕНА ЕООД, вписана в публичния регистър по чл.60 ал.1 от Закона за енергийна ефективност под номер № 00049/29.01.2016г. С избрания изпълнител бе сключен договор за изпълнение на услугата на стойност 18 000,00 лв. без ДДС от дата 11.07.2016г. Срокът на изпълнение на договора беше 30 календарни дни. Избраният подизпълнител изготви енергийния одит въз основа на посещения на място в производствените помещения на Айпринт ООД, както и на база информация от получени индикативни оферти за доставка на линия за лазерно рязане, система за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия и автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението. На 08.08.2016г. докладът от енергиен одит съгласно Приложение Б бе изготвен и представен на ръководството на Айпринт ООД. След преглед и одобрение на Доклада от страна на възложителя, страните подписаха приемо-предавателен протокол за изпълнение на услугата. На 09.08.2016г. докладът от енергийния одит на Айпринт ООД бе подаден към Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР) съгласно реда, посочен в Приложение Щ „Указания за електронно подаване в АУЕР на Доклад от енергиен одит и Възражение в рамките на процедура BG16RFOP002-3.001 Енергийна ефективност за МСП“. На 29.08.2016 г. бе получено искане за отстраняване на пропуски и неточности в доклада от енергийното обследване. АУЕР предостави на Айпринт ООД 14-дневен срок за отстраняване на констатираните нередности и за входиране на коригиран одит. Въз основа на забележките, описани в искането, СОФЕНА ЕООД нанесе корекции върху доклада от обследването и го представи на управителите на Айпринт ООД. Коригираният одит бе подаден към Агенцията за устойчиво енергийно развитие на 10.09.2016г. в рамките на предоставения на кандидата срок. На 17.09.2016 г. бе получено „Становище за съответствие на енергийния одит № BG16RFOP-521/17.09.2016г.“, гласящо че „АУЕР одобрява енергийния одит на Айпринт ООД с ЕИК 200291846.“. Етапи на изпълнение на дейността: 1) Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител „Три предложения“ (месец юни 2016г.) 2) Събиране, разглеждане и оценка на получените предложения за избор на изпълнител за извършване на енергийния одит (месец юни, 2016г.) 3) Избор на изпълнител и сключване на договор с избрания изпълнител (11.07.2016г.) 4) Извършване на енергийно обследване на Айпринт ООД по образец (Приложение Б към Условията за кандидатстване) с изготвен енергиен одит на 08.08.2016 г. и изготвяне на приемо-предавателен протокол за изпълнение на услугата 5) Представяне на енергийния одит за разглеждане от АУЕР на 09.08.2016г. 6) Представяне на коригиран енергиен одит за разглеждане от АУЕР на 10.09.2016г. 7) Получаване на Становище за съответствие на енергийния одит с вписано одобрение - BG16RFOP-521/17.09.2016г. 18 000.00 17 900.00
Придобиване на ново производствено оборудване в изпълнение на Мярка 1 от обследване за енергийна ефективност (дейността ще бъде изпълнена чрез закупуването на линия за лазерно рязане – бюджетно подперо 5.1 от т.5 Бюджет): Дейността ще усъвършенства производствения процес чрез елиминиране на процеса на щанцоване и замяната му с лазерно рязане. Щанцоването представлява процес на механична обработка, при който с помощта на инструмент с вградени остри стоманени ножове, огънати по сложна неправилна форма, и преса, осигуряваща силен натиск, се изрязват листови изделия със сложна форма. Щанцоването най-често се използва като следпечатен процес и с негова помощ напечатаните листове могат да се превърнат в сложни триизмерни изделия като кутии и различни видове опаковки, папки, картонени етикети със сложна форма и много други изделия. Средно за годината Айпринт ООД изпълнява около 500 такива поръчки, но му липсва капацитет за извършването на този довършителен процес поради изнасянето на услугата към външни подизпълнители и оскъпяването на продукцията. Айпринт ООД не разполага нито с оборудване за изработване на щанцформи, нито с щанцоваща машина. И двете операции се извършват от външна фирма. Изработването на дадена щанцформа отнема от 4 часа до един ден в зависимост от натоварването на подизпълнителя. Времето за щанцоване може да отнеме от 2 часа до един – два дни. При тези ограничения общото време за изпълнение на подобна поръчка е от един до три дни. Това ограничение е сериозен проблем за дигиталната печатница, тъй като основното маркетингово позициониране на фирмата е свързано с изпълнение на поръчки в рамките на един ден. От друга страна голяма част от проектите са прекалено сложни и не могат да бъдат изработени щанцформи, които да позволят тяхното изпълнение. Това налага опростяване на проектите, което води до неудовлетвореност на клиентите. Не на последно място процесът е твърде неефективен, а разходите, които предприятието заплаща на подизпълнителя за външната услуга, включват: - Електроенергия за лазерно рязане на основата (дъската) на щанцформата - Труд за подготовка и лазерно рязане на щанцформата - Електроенергия за оформяне на ножове и бигове - Труд за изработка на ножове и бигове и монтиране в щанцформата - Труд за настройка на машината за щанцоване (щанцата) и щанцоване - Брак при настройка на щанцата - Разход на електроенергия при настройка на щанцата - Електроенергия за щанцоване на листата Кумулативно, въз основа на подадените справки от подизпълнителите, за една година разходите за електроенергия за 500 поръчки са 12 000 kWh, а часовете човешки труд – над 4000. Внедряването в производството на линия за лазерно рязане ще повиши ефективността на производствения процес, като елиминира необходимостта от подизпълнител и съкрати разходите за енергия и труд при производството на единица продукция. Съвременните лазери имат висока работна скорост и ниска консумация на електроенергия. При средната дължина на ножовете в една щанца 15 метра времето за изрязване на един лист с новия лазер ще е 2,5 секунди. Така тираж от 90 листа ще е готов за 225 секунди (под 4 минути). Това е времето, в което ще работи лазерът, а енергията, която ще изразходва, ще бъде 0.5 kWh. При 500 поръчки консумацията е 250 kWh. Самото изрязване, освен, че е по-бързо, е и много по-прецизно, като на практика при процеса не се акумулира производствен брак. Линията е автоматизирана и не изисква да бъде обслужвана от оператор през цялото време. Това ще позволи пренасочване на човешки ресурси към други производствени операции. Не на последно място, новото оборудване ще концентрира пълния контрол върху производствения процес в рамките на Айпринт ООД, катo така фирмата ще може уверено да гарантира качеството и сроковете за изпълнение на поръчките. Подобрението в производствения процес ще повиши удовлетвореността на клиентите и ще засили конкурентните предимства на Айпринт ООД спрямо останалите дигитални печатници на пазара. Етапи 1) Разпределение на задачи по проекта в екипа (м1) 2) Подготовка и провеждане на тръжна процедура (м2-4) 3) Избор на изпълнител и сключване на договор (м5-6) 4) Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на линията (м7-18) 480 000.00 480 000.00
Придобиване на система за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия в изпълнение на Мярка 2 от обследване за енергийна ефективност (дейността ще бъде изпълнена чрез закупуването на система за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия – бюджетно подперо 5.2 от т.5 Бюджет): Една от основните производствени машини на Айпринт ООД е дигитална печатна машина hp indigo press 5500, която се нуждае от охлаждане с мощност 7,5 kW. Машината работи 8 часа на ден всеки работен ден. В момента това охлаждане се извършва посредством охладителна машина, която отделя затопления въздух в атмосферата, без да оползотворява топлината от него. Същевременно въздухът не съдържа други газове като замърсители, водни пари и други, тъй като се отделя на изхода от охладителя. Моментната топлинна мощност, която се отделя в атмосферата, без да се използва възможността за оползотворяване в помещението, се равнява на 2718 Wh/h. Процесът е неефективен, тъй като топлината на отпадния въздух се губи, а за отопление на помещението Айпринт ООД използва електрически конвектори. Така предприятието едновременно губи остатъчната топлинна енергия и отчита разходи за отопление на помещението. С цел подобряване ефективността на процеса в доклада от извършеното енергийно обследване като Мярка 2 се препоръчва използването на система за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия, която да улавя отделената топлина от охладителя и да я връща в помещението. Реализацията на мярката ще се осъществи като се изгради система, включваща вентилатор и въздуховоди, които да улавят топлия въздух от охладителя и да го внасят в работните помещения. По този начин остатъчната топлинна енергия ще бъде насочена към работните помещения, а с това ще се премахне необходимостта от допълнителното им затопляне чрез електроенергия. Изпълнението на мярката ще позволи намаляване на годишния разход за електроенергия в помещенията. Ако към настоящия момент изчисленията показват, че годишният разход на енергия е 2793 kWh, то след придобиването и инсталирането на системата за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия разходът ще намалее до 1237 kWh/год. Етапи на изпълнение на дейността: 1) Разпределение на задачи по проекта в екипа (м 1) 2) Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител (м 2-4) 3) Избор на изпълнител (м 5) 4) Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на система за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия (м 6) 1 520.00 1 520.00
Придобиване на автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението в изпълнение на Мярка 3 от обследване за енергийна ефективност (дейността ще бъде изпълнена чрез закупуването на софтуер с възможност за следене на количествените и качествени параметри на електрическата мрежа и 3 бр. трифазни електромери за директно мерене – бюджетни подпера 10.1 и 24.1 от т.5 Бюджет): Към момента Айпринт ООД не разполага с адекватен инструмент за вземане на решения за намаляване на енергийното потребление в предприятието. Причините за това са следните: - липса на средства за измерване на енергийните и материалните потоци - няма такива измервания с изключение на мерене на електроенергията на входа на предприятието. Информация от него се получава веднъж месечно; - не достатъчно ефективна система за събиране и анализ на информацията за потреблението на енергия по произведени продукти и видове ресурси - анализ на информацията за потреблението и производството се прави инцидентно, при увеличаване на цената на заплащаната електроенергия. В този случай не е възможно точно да се установи причината за това повишаване, тъй като се използва само информация от мерене на входа на предприятието. При установено такова увеличение се прави профилактика. Откриването и отстраняването на проблем може да отнеме от 1 седмица до 1 месец, през което време има завишено потребление при същото производство; - липса на свободни човешки ресурси, които да отговарят за наблюдението на енергопотреблението в предприятието – единствено Управителят на фирмата има опит с управление на енергийните потоци. Въпреки това не се отделя достатъчно внимание на потреблението на енергия поради липса на време и технически средства, които да предоставят записи и анализи за това потребление; - ниска ефективност на вземаните решения - решенията се взимат от 1 седмица до 1 месец след установяване на проблем в производството, свързан с повишаване на потреблението на енергия. Тези решения са неефективни, тъй като до отстраняване на проблема предприятието консумира повече енергия на единица продукция. За изграждането на адекватен инструмент, който да позволи надеждно наблюдение на енергопотреблението и вземане на информирани управленски решения, Мярка 3 от направеното енергийно обследване препоръчва закупуване на СЕМ, която да обхване съществуващите производствени мощности. Интегрираната система се състои от специализиран софтуер за запис и визуализация на данните (бюджетно перо 10.1) и 3 бр. трифазни електромери (бюджетно перо 24.1). Внедряването на система за автоматизиран енергиен мониторинг ще позволи: - измерване на основните групи производствени машини; - постоянно измерване на енергийните потоци; - събиране и анализ на информацията за потреблението на енергия. Всичко това ще позволи структурирането на адекватни енергийни политики, които ще доведат до практическо намаляване на годишното енергийно потребление. Прогнозите са, че процентното намаляване на енергопотреблението в следствие на по-ефективно управление, ще достигне до 8% от обхванатото потребление. Самата система за енергиен мониторинг ще обхване съществуващо производствено оборудване на 3 токови кръга: 1) Осветление на трите работни помещения на фирмата – ще се контролира разходът на енергия за осветлението в зависимост от производствените нужди. В случай, че няма натоварване на производствените мощности в месеците с по-малко поръчки ще се проследява консумацията на енергия и, ако се регистрира висок разход, ще се предприемат мерки за спазване на инструкциите за изключване на осветлението. 2) Контактите за офис оборудване (компютри, касов апарат, диспенсър и климатизатори за офис помещението) – ще се контролира потреблението на енергия за офис оборудването, като ще се проследи консумацията в режим на готовност и в зависимост от външните температури. 3) Основните машини на фирмата - информацията за консумираната енергия ще позволи да се следи как е разпределено електропотреблението на машините при различните схеми на работа на операторите и да се избере схема, която е оптимална откъм производителност и енергопотребление. Етапи 1) Разпределение на задачи по проекта в екипа (м 1) 2) Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител (м 2-4) 3) Избор на изпълнител (м 5) 4) Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на СЕМ (м 6) 2 140.00 2 140.00
Консултантски услуги за въвеждане и сертифициране на система за енергиен мениджмънт в съотвествие с БДС EN ISO 50001:2011 (дейността ще бъде реализирана чрез предоставяне на услуги по разработване и внедряване на ISO 50 001 и услуги по сертифициране - бюджетни подпера 20.1 и 20.2 от т. 5 Бюджет): Въвеждането на система за управление на енергията (СУЕ) съгласно ISO 50001:2011 се обуславя от следното: - нужда от ясно дефиниран подход за рационално управление на енергията. Стандартът предоставя стратегическа рамка за мониторинг, управление и контрол на енергопотреблението. Прилагайки ISO 50001:2011 в комбинация със системата за мониторинг на енергопотреблението, Айпринт ООД ще идентифицира най-енергоемките процеси и ще предприеме мерки по ограничаване потреблението на енергия и енергийни ресурси; - нужда от подобряване на енергийната ефективност във всички аспекти на дейността. Въвеждането на СУЕ ще осигури предпоставки за: по-добро енергийно управление на производствените процеси и електроразпределението; подобряване на енергийната ефективност в помещенията на Айпринт ООД. В рамките на дейността ще бъдат реализирани следните поддейности: I. Разработване и внедряване на система за енергиен мениджмънт съгласно изискванията на ISO 50001:2011. За тази цел ще бъде избран консултант, който ще има следните задачи: 1. Енергийно планиране -определяне обхвата и физическите граници на СУЕ -анализ на процесите в организацията и определяне на енергоемките процеси, подлежащи на мониторинг и контрол; -разпределение на отговорности и роли във връзка с поддръжката на СУЕ - разработване на енергийна политика -залагане общи и конкретни енергийни цели и разработване на програми за постигането им; 2. Документиране на Системата - изготвяне на писмени процедури, инструкции, формуляри и наръчник за управление на енергията -идентифициране и оценка на съответствието с приложимите законови и др.изисквания във връзка с управлението на енергията - определяне на енергийна базова линия; на енергийните харакеристики и показателите им -извършване на енергиен преглед - създаване на записи към СУЕ 3. Интегриране на документацията в Айпринт ООД - информиране на служителите за целите на СУЕ -разпространение на формуляри, инструкции, наръчник сред работните места, на които са необходими 4.Оценка на съответствието с ISO 50001:2011 и ефикасността на СУЕ -Провеждане на вътрешен одит от квалифициран одитор и изготвяне на доклад от него -Провеждане на Преглед от ръководството и изготвяне на доклад от него 5. Подобрение на СУЕ чрез предписване и изпълнение на коригиращи и превантивни действия, повдигнати във връзка с констатации от одити и преглед на ръководството II. Сертификация на СУЕ в съответствие с изискванията на ISO 50001:2011 Тази поддейност ще бъде изпълнена от сертифициращ орган, акредитиран съгласно ISO/IEC 17021:2011. Сертифициращата организация ще проведе сертификационен одит на 2 етапа: 1. Одит на етап 1: На този етап сертифициращата организация ще оцени: адекватността на разработената документация във връзка със СУЕ: съответсвието с ISO 50001:2011 и степента на готовност на Айпринт ООД за провеждане на одит на Етап 2. Ще бъде разработен одитен доклад, в който ще бъдат документирани наблюденията и констатациите на одиторите, изискващи отстряняване преди етап 2. 2. Одит на етап 2 (сертификационен одит): На този етап ще се оцени внедряването и ефикасността на СУЕ на база на събраната информация и доказателства за съответствие с всички клаузи на ISO 50001:2011 и свързаните с приложната област на системата законови и др. изисквания. След успешно преминаване на одита ще бъде издаден сертификат, удостоверяващ съответствието на Айпринт ООД с изискванията на ISO 50001:2011. Етапи 1) Разпределение на задачи между членовете на екипа (м 1) 2) Подготовка на провеждане на процедури за избор на изпълнители чрез публикуване на съобщения за събиране на ценови предложения (м 3-4) 3) Оценяване на събраните предложения и сключване на договори с доставчиците на услугите (м 5) 4) Разработване и внедряване на СУЕ в съответствие с БДС EN ISO 50001:2011 (м 6-10) 5) Провеждане на одит на етап 1 (м 11) 6) Провеждане на одит на етап 2 (м 12) 7) Издаване на сертификат за съответствие с БДС EN ISO 50001:2010 (м 13) 28 000.00 27 400.00
Визуализация на проекта (дейността ще бъде реализирана чрез изработка на визуализационни материали със собствени средства) : Айпринт ООД ще осигури визуализация на дейностите извършени по проекта съгласно правилата на Приложение XII на Регламент (ЕС) № 1303/2013. За тази цел ще се изработят следните информационни материали: 1) 1 брой пълноцветен информационен плакат размер А3, който ще бъде изработен в началото на проекта и ще бъде поставен в административното помещение на Айпринт ООД, така че да бъде видим за всички клиенти и контрагенти, партньори и други заинтересовани страни, с цел осигуряване на публичност на дейностите по проекта. Плакатът ще се характеризира със следните задължителни реквизити: - емблемата на ЕС и упоменаването „Европейски съюз“; - наименованието на съфинансиращия фонд - ЕФРР; - общото лого за програмен период 2014-2020 г.; - наименованието на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020; - наименованието на проекта; - общата стойност на проекта, както и размера на европейското и националното съфинансиране, представени в български лева; - начална и крайна дата на изпълнение на проекта. 2) 6 броя стикери – Стикерите ще включват информация за финансовия принос на ЕС чрез ОПИК и ще бъдат поставени върху всички компоненти на линията за лазерно рязане (2 бр.), системата за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия (1 бр.) и автоматизираната система за мониторинг на енергопотреблението (3 бр.) 3) 1 информационна табела, която ще бъде поставена в административното помещение на Айпринт ООД. По този начин табелата ще бъде видима за всички клиенти и контрагенти, партньори и други заинтересовани страни с цел да осигури публичност на дейностите по проекта. Табелата ще съдържа информация за наименованието, целта, продължителността и бюджета на проекта и ще подчертава приноса на ЕС чрез ОПИК. Айпринт ООД ще предприеме и следните допълнителни мерки за осигуряване визуализация и публичност на дейностите по проекта: - Публикуване на съобщение за проекта - след стартиране на проекта Айпринт ООД ще публикува съобщение на официалната си уеб страница, което ще съдържа кратко описание на проекта, пропорционално на равнището на подкрепа, включително на неговите цели и резултати, и ще подчертава финансовата подкрепа на ЕС чрез ОПИК. - Осигуряване на визуализация за Системата за енергиен мениджмънт - в цялата документация свързана със Системата за енергиен мениджмънт ще бъде интегрирана подходяща визуализация. - Осигуряване на визуализация на проектната документация - визуализация ще бъде осигурена и върху всички документи, касаещи проекта в рамките на неговото изпълнение. По време на изпълнението на проекта бенефициентът ще посочва финансиращата го оперативна програма и подкрепата на ЕФРР за осъществяването на проекта върху цялата проектна документация. Всички предвидени мерки и материали, имащи за цел да осигурят визуализация, информация и публичност на проекта ще съдържат всички задължителни елементи съгласно изкисванията, посочени в „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020 и съгласно правилата на Приложение XII на Регламент (ЕС) № 1303/2013. Етапи на изпълнение на дейността 1) Разпределение на задачи по проекта между членовете на екипа (месец 1) 2) Публикуване на съобщение за стартирането на проекта на официалната уеб страница на Айпринт ООД (месец 1) 3) Изработка на пълноцветен плакат в размер А3 и поставянето му в административното помещение на Айпринт ООД (месец 1) 4) Изработка на визуализационни стикери (месец 6) 5) Изработка и поставяне на постоянна табела в административното помещение на Айпринт ООД (месец 10) 6) Разпространение на информация за дейностите по проекта и осигуряване на визуализация през целия период на изпълнение на проекта (месец 4-18) 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).