Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 603 дървета
English

Програма: Всички

Район за планиране: Всички

Описание

Изпълнението на ОПОС 2014- 2020 г. подпомага ефективното използване на ограничените природни ресурси, опазването на околната среда от антропогенно въздействие, както и постигане на устойчиво развитие. В тази връзка една от най- съществените екологични теми е замърсяването на въздуха и в частност неговата запрашеност. Посредством приоритетна ос 5 "Подобряване качеството на въздуха", ОПОС 2014- 2020 г. предоставя финансови средства на общини с нарушено качество на атмосферния въздух. Целта на предоставяната безвъзмездна финансова помощ (БФП) е да се допринесе за подобряване качеството на атмосферния въздух чрез намаляване наднормените нива на фини прахови частици (ФПЧ10) и индиректно на азотни оксиди (NOx) на територията на общини с нарушено качество на въздуха по тези показатели. Освен реализирането на същински мерки, адресиращи основните източници на замърсяване на въздуха, съществен елемент при намаляване на антропогенното въздействие  е и предоставянето на навременна, надеждна и целенасочена информация за качеството на атмосферния въздух на органите, отговорни за създаване на политики, както и на обществеността с цел вземането на конструктивни мерки. Предвид изложените обстоятелства, както и осигуряването на навременна и достоверна информация за качеството на въздуха с оглед изготвяне на стратегически документи и изпълнението на дейности  за период 2021- 2027 г., е констатирана необходимостта от доставяне на специализирано техническо оборудване за националната система за мониторинг качеството на атмосферния въздух, администрирана и управлявана от ИАОС. Бюджетната линия ще допринесе за постигане на дефинираните специфични цели на Приоритетна ос 6, по- конкретно дейност 5 от специфична цел 1 „Осигуряване на необходимата материална база и техническо оборудване и информационни системи за управлението и изпълнението на ОПОС, при необходимост“. Допълнителна информация за описанието на проекта е  представена  в секция "Прикачени документи".
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Доставка и монтаж на 5 броя автоматична апаратура за определяне на фини прахови частици съгласно изискванията на Директива 2008/50/ЕО за по- чист въздух за Европа (Национална наредба No 12/2010 г.): Оценката на качеството на атмосферния въздух върху територията на страната се осъществява чез Национална система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух (НСМКАВ), чрез която ежедневно се контролират концентрациите на основните показатели. НСМКАВ се състо от 48 стационарни пункта, в т.ч. 9 пункта с ръчно пробонабиране и последващ лабораторен анализ, 30 автоматични измервателни станции (АИС), 5 броя автоматични ДОАС системи (работещи на оптичен принцип), както и 4 АИС за мониторинг на качеството на атмосферния въздух в горски екосистеми- КФС "Рожен", "Юндола", "Витиня" и "Ст. Оряхово". В Националаната автоматизирана система за ККАВ ежедневно се контролират концентрациите на фини прахови частици (ФПЧ10 и ФПЧ2,5), серен диоксид, азотен диоксид/азотни оксиди, въглероден оксид, озон, бензен, олово, кадмий, никел, арсен, ПАВ. Допълнително, според характера и източниците на емисии в отделни райони от територията на страната се контролират специфични показатели като фенол, амоняк, аерозоли на сярна киселина, метан и неметанови въглеводороди и др. Към настоящия момент, в изградената и функционираща Национална автоматизирана система за ККАВ, контролът по показател ФПЧ се извършва чрез апаратура, поместена в стационарни автоматични станции, предаващи данни в реално време. Станциите работят в непрекъснат 24- часов режим на работа, като данните от тях постъпват в реално време в съответните регионални диспечерски пунктове и в централния диспечерски пункт в ИАОС, София, където е разположена Националана база данни за КАВ. Системата осигурява навременно предоставяне на информацията за качеството на въздуха на обществеността и отговорните институции. Обхванати са 12 населени места в България. По ОПОС 2007- 2013 г. със закупени 3 бр. автоматични анализатори, които са монтирани в Бургас, Русе (мобилна станция) и Варна (мобилна станция), но те са крайно недостатъчни за постигане непрекъсваемост на мониторинговите наблюдения. Ключов аспект за функциониране на апаратурата е фактът, че автоматичната апаратура трябва да отговаря на изискванията на БДС ΕΝ 1645:2017 Атмосфререн въздух. Автоматизирани системи за измерване на концентрацията на фини прахови частици (РМ10; РМ2,5). С оглед осигуряване на ефективна, ефикасна и непрекъсваема работа на автоматичната апаратура е необходимо обновяване и периодична подмяна на физически и морално остарялата апаратура, работеща в непрекъснат режим повече от 15 години. Планира се апаратите да бъдат монтирани в автоматичните станции, намиращи се в градовете- Горна Оряховица, Стара Загора, Варна и Русе, а един от апаратите да се ползва като резервен, в случай на възникване на технически проблем с някой от апаратите. 218 400.00 218 400.00
Доставка и монтаж на 5 броя референтна апаратура за вземане на проби за фини прахови частици от атмосферния въздух съгласно изискванията на Директива 2008/50/ЕО за по- чист въздух за Европа (Национална наредба No 12/2010 г.): От друга страна, съгласно изисквания на чл. 17, ал. 1 от Наредба Νο 12 οτ 2010 г. за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух, измерванията на нивата на серен диоксид, въглероден оксид, азотен оксид, олово и бензен в атмосферния въздух, провеждане в Националната система за мониторинг на околната среда и докладвани пред ЕАОС се извършват чрез референтни методи. В тази връзка, с цел определяне на фини прахови частици чрез референтния метод, описан в стандарт БДС EN 12341 "Атмосферен въздух. Стандартен гравиметричен метод за измерване за определянев н а масовата концентрация на суспендирани прахови частици ФПЧ10 или ФПЧ2,5" е необходимо закупуването на 5 бр. нова рефернтна апаратура, които да заменят действащата към момента амортизирана и морално остаряла техника. Новозакупената автоматична апаратура за определяне на фини прахови частици ще позволи получаването на пълна, точна и навременна информация за концентрацията на фини прахови частици. С финансиране по ОПОС 2007- 2013 г. са закупени 9 бр. референтни системи за ФПЧ10, които са монтирани в автоматичните станции в градовете София (2 бр.), Перник, Варна, Пловдив, Хасково, Стара Загора и 2 броя резервни апарати. Наличните апарати към настоящия момент са крайно недостатъчни за постигане непрекъсваемост на мониторинговите наблюдения. Планира се апаратите да бъдат монтирани в автоматичните станции в градовете София (2 бр.), Стара Загора (2 бр.), а един от апаратите ще се ползва като резервен в случай на възникване на технически проблем с някой от апаратите. 202 800.00 202 800.00
Доставка и монтаж на 12 броя автоматични газанализатори за контрол качеството на атмосферния въздух съгласно изискванията на Директива 2008/50/ЕО за по- чист въздух за Европа (Национална наредба No 12/2010 г.): В изградената понастоящем Национална автоматизирана система за контрол на качеството на атмосферния въздух (КАВ), контролът по показатели серен диоксид, азотни оксиди, озн и въглероден оксид се извършва чрез апаратура, поместена в стационарни автоматични станции, предавани в реално време. Станциите работят в непрекъснат 24- часов режим на работа, като данните от тях постъпват в реално време в съответните регионални диспечерски пунктове и в централния диспечерски пункт в ИАОС София, където е разположена Националната база данни за КАВ. В европейското законодателство, провеждането на контрол по показатели серен диосид, азотни оксиди, озон и въглероден оксид се извършва съгласно изискванията на Директива 2008/50/ЕО за по- чист въздух за Европа и Директива 2015/1480 за изменение на няколко приложения към Директива 2004/107/ЕО и Директива 20008/50/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, в които са определени правила относно референтните методи, валидирането на данни и местоположението на точките за вземане на проби при оценяване качеството на атмосфернияв въздух. В националното законодателство тези норми са регламентирани в Наредба No 12 от 2010 г. за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмсферния въздух и нейното изменение и допълнение (обн. ДВ, брой 48 от 2017 г.). С финансиране по ОПОС 2007- 2013 г. е закупена следната апаратура: - Анализатори за серен диоксид- 12 броя, от които: София (2 бр.), Стара Загора, Варна, Бургас, Русе, Хасково, Пловдив и резервен апарат в отдел "Калибровка"; в горски екосистеми- Юндола, Витиня и Старо Оряхово; - Анализатори за азотни оксиди- 11 броя, от които: София (2 бр.), Стара Загора, Варна, Бургас, Русе, Пловдив и резервен апарат в отдел "Калибровка"; в горски екосистеми- Юндола, Витиня и Старо Оряхово; -Анализатори за въглероден оксид- 7 броя, от които: Стара Загора, Варна (2 бр.), Девня, Русе, Хасково и резервен апарат в отдел "Калибровка"; Анализатори за озон- 8 броя, от които: София (2 бр.), Варна, Девня и резервен апарат в отдел "Калибровка"; в горски екосистеми- Юндола, Витиня и Старо Оряхово; Определянето на нивата на серен диоксид, азотни оксиди, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух се извършва чрез референтни методи на измерване, описани в действащите стандарти: - Метод за измерване на съдържанието на серен диоксид- БДС EN 14212:2021 "Качество на атмсферния въздух. Стандартен метод за измерване на концентрацията на серен диоксид с ултравиолетова флоурецценция"; - Метод за измерване на съдържанието на азотен диоксид и азотни оксиди- БДС EN 14211:2012 "Качество на атмосферния въздух. Стандартен метод за измерване на концентрацията на азотен диоксид и азотен мнооксид чрез хемилуминесценция"; -Метод за измерване на съдържанието на въглероден оксид- БДС EN 14626:2012 "Качество на атмосферния въздух. Стандартен метод за измерване на концентрацията на въглероден монооксид с недисперсионна инфреачервена спектроскопия"; - Метод за измерване на съдържанието на озн- БДС EN 14625:2012 "Качество на атмсферния въздух. Стандартен метод за измерване концентрацията на озон с ултравиолетова фотометрия". Закупуването на нова референтна апаратура по гореизброените показатели ще осигури получаването на пълна, точна и навременна информация за концентрациите на атмосферните замърсители. Поради ограничение в броя на допустимите символи в настоящото поле, в т. "Прикачени документи" е прикачен файл, съдържащ продължение на текста. 312 149.95 279 634.33
Осъществяване на мерките за информация и комуникация по ОПОС 2014- 2020 г.: Бенефициентът ще постави 2 бр. постоянни обяснителни табели на бюджетната линия на подходящо място, видимо за обществеността в сградата на МОСВ на ул. "Уилям Гладстон" 67 и в сградата на ИАОС, като ще бъдат спазени изискванията за текстова и визуална информация посочени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014- 2020 г. Също така на закупеното оборудване по бюджетната линия ще бъдат поставени стикери на подходящо място на повърхността на оборудването. На закупените високопроходими автомобили (пикапи) ще бъдат поставени стикери, необходими за осигуряване на мерките за информация и комуникация. Ще бъдат спазени изискванията за необходимата информация, която следва да се съдържа върху стикера, за текстова и визуална информация посочени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014- 2020 г. 192.00 0.00
Разходи за доставка на високопроходими автомобили за извършване на мониторинг на качеството на въздуха в горски екосистеми (Дейност 5) по ОПОС 2014- 2020 г.: В ИАОС ежегодно се изпълняват програми за мониторинг на въздуха и за интензивен мониторинг на горски екосистеми и оборудване на пробни площи. За тяхното изпълнение е необходимо да бъдат закупени 6 бр. високопроходими автомобили от Централната и регионалните лаборатории на ИАОС при движение през пресечени терени за вземане на проби и анализ и при мониторинг качеството на въздуха в горски екосистеми, изпълняван на труднодостъпни места. Предложената доставка на 6 бр. високопроходими автомобили за Централната и регионалните лаборатории на ИАОС ще допринесе и за осигуряване на навременна и целенасочена информация, която обхваща мониторинг на качеството на въздуха и състоянието на горските екосистеми, изпълняван на труднодостъпни места, с оглед предприемане на действия в сферата на устойчивото развитие, което е в съответствие с основните цели заложени по ОПОС. 465 660.00 465 660.00
Техническо и информационно обезпечаване на мониторинговите системи за изпълнение функциите на Националната система за мониторинг на околната среда (НСМОС) в съответствие с чл. 1, т. 7 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС)“: НСМОС е създадена и функционира в съответствие с чл. 1, т. 7 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС). Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) осъществява ръководни, координиращи и информационни функции по отношение на мониторинга и опазването на околната среда в България. Тя проектира и управлява НСМОС и информацията за състоянието на компонентите и факторите на околната среда за територията на цялата страна. Системата осигурява своевременна и достоверна информация за състоянието на елементите на околната среда и факторите, въздействащи върху нея, въз основа на която се правят анализи, оценки и прогнози за обосноваване на дейностите по опазване и защита на околната среда от вредни въздействия. ИАОС администрира Националната система за мониторинг на територията на цялата страна като осигурява материално – техническите, методически и програмно-информационните ресурси, необходими за нейното функциониране и развитие. Системата се организира в съответствие с Глава осма от ЗООС и включва Националните мрежи за мониторинг на: атмосферен въздух, води, земи и почви, гори и защитени територии, биологично разнообразие, радиологичен мониторинг и мониторинг на шума и отпадъци. В обхвата на НСМОС се включват и контролно-информационните системи за: емисии на вредни вещества в атмосферния въздух, емисиите на отпадъчни води във водни обекти, информационна система за отпадъците, информационна система за почвите, информационна система за биологично разнообразие, автоматизирана система за радиационен гама-фон. За осигуряване дейността на НСМОС, ИАОС извършва и лабораторно- аналитична дейност, свързана с набиране и анализ на проби от околната среда, в това число: анализи, свързани с качеството на атмосферния въздух, качеството на повърхностни, подземни, отпадъчни, питейни и минерални води, качеството на почвите, седименти, растения и отпадъци, радиометрични и спектрометрични измервания и анализи. Агенцията е Национален координационен център към Европейската агенция по околна среда (ЕАОС). Предоставянето на целенасочена, актуална, надеждна информация на органите, отговорни за създаване на политики в областта на околната среда е от основно значение при разработването на стратегически и програмни документи, техните последващи актуализации, отразяващи действията в сферата на околната среда и устойчивото развитие, с цел адаптация към променящите се условия във всички сфери на заобикалящата среда. Обезпечеността с актуални и надеждни данни е пряко свързана с подготовката на насоки за кандидатстване, проектни предложения, отчитане на постигнати резултати, повишаване стабилитета на разработваните стратегически, планови и програмни документ и техните изменения, в частност програмите за околна среда. НСМОС обхваща националните мрежи за мониторинг на: атмосферен въздух, води, земи и почви, гори и защитени територии, и биологично разнообразие, които са в съответствие с приоритетите на програмите за околна среда. За поддържане и функциониране на НСМОС, администрирана и управлявана от ИАОС и в съответствие с чл. 1, т. 7 от Закона за опазване на околната среда е идентифицирана необходимост от информационно, комуникационно, хардуерно, софтуерно и др. техническо оборудване (компютърна и периферна техника, сървъри и др.). 6 572 999.38 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.