| Управление на мярката за подкрепа от страна на ПО: Съгласно Рамковото споразумение между правителството на Република България и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария относно изпълнението на Втория швейцарски принос към избрани държави – членки на Европейския съюз, за намаляване на икономическите и социалните различия в Европейския съюз, Програмен оператор (ПО) по всички програми за околна среда е дирекция „Координация на Европейския съюз и международното сътрудничество“ към Министерство на околната среда и водите (МОСВ).
Основните дейности на ПО са свързани с осъществяване на организацията и координация по изпълнение на Програмата, верификация и идентификация на нуждите от подкрепа в тясно сътрудничество с Швейцарския офис за сътрудничество (ШОС), с организацията-партньор по програмата от страна на Конфедерация Швейцария, както и със съответните заинтересовани страни в сектора.
Също така, ПО участва в състава на секретариата на Направляващия комитет (Steering Committees) по всички програми за околна среда. |
726 220.00
|
0.00
|
| Управление на мярката за подкрепа от страна на ОПК: Съгласно Рамковото споразумение между правителството на Република България и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария относно изпълнението на Втория швейцарски принос към избрани държави – членки на Европейския съюз, за намаляване на икономическите и социалните различия в Европейския съюз, Оператор на програмния компонент (ОПК) по мярка за подкрепа Подобрено на качество на въздуха чрез модернизирана и призната национална система за измерване на качеството на въздуха и научни партньорства („ModAIRn“) е Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС).
ИАОС е администрация в рамките на Министерството на околната среда и водите, която изпълнява управленски, координационни и информационни функции по отношение на контрола и опазването на околната среда в България. ИАОС проектира и управлява Националната система за мониторинг на околната среда за наблюдение и информация за състоянието на компонентите и факторите на околната среда на цялата територия на страната.
ИАОС играе основна роля в предоставянето на надеждна и навременна информация за състоянието на въздуха чрез Националната автоматизирана система за мониторинг на качеството на въздуха, която предава данни в реално време. Необходимо е пълно обновяване на системата за предаване на данни за качеството на въздуха в реално време, с цел осигуряване на ефективна и непрекъсната работа на автоматичното оборудване. |
2 175 100.00
|
0.00
|
| КОМПОНЕНТ 1: Анализ на съществуващата Национална система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух въз основа на ревизираната Директива за качеството на атмосферния въздух: Националната система за мониторинг на околната среда извършва оценка на качеството на атмосферния въздух (КАВ) на територията на страната, разделена на 6 района за оценка и управление на качеството на въздуха, утвърдени със Заповед № 257/25.03.2022 г. на министъра на околната среда и водите.
Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух (НСМКАВ) на МОСВ се състои от 48 стационарни пункта, включително 9 пункта с ръчно вземане на проби, 30 автоматични измервателни станции (АИС), 5 автоматични ДОАС системи (работещи на оптичен принцип), както и 4 АИС за мониторинг на КАВ в горските екосистеми.
По време на изпълнението на Компонент 1 ще бъде изготвен подробен анализ на съществуващата мрежа за мониторинг на въздуха и на техническото състояние на цялата мрежа от мониторингови станции, включени в НСМКАВ, за да се провери необходимостта от обновяване и допълнително оборудване в станциите, за да се отговорят на изискванията на ревизираната Директива за качеството на атмосферния въздух.
Детайлният анализ на съществуващата мрежа за мониторинг на въздуха следва да включва следните дейности:
- оценка на текущото състояние на всички измервателни станции: преглед на цялото оборудване, осигуряващо измерването на отделните замърсители, и на всички други елементи, изграждащи АИС (контейнер, тракт за вземане на проби, окабеляване, захранване, климатизация). Необходимо е да се оцени техническото състояние на изброените елементи на всяка АИС и да се направи предложение за подмяна на амортизирано и остаряло автоматично оборудване. В резултат на оценката следва да се направи предложение за пълна подмяна на АИС или частична подмяна на оборудването в АИС. Станциите за пълна подмяна следва да бъдат приоритизирани, като първи приоритет са станциите, които са изложени на риск от неизпълнение на минималното изискване за данни.
- оценка на необходимия брой контролирани замърсители съгласно Приложение III от Директива 2881/2024 - Минимален брой точки за вземане на проби за фиксирано измерване за оценка на спазването на пределно допустимите стойности и целевите стойности за защита на човешкото здраве, както и на праговете за предупреждение и информационните прагове. В резултат на това, тази дейност следва да представи конфигурация на станциите по замърсител, съгласно минималните критерии, посочени по-горе. Ще бъдат заменени само станции, които отговарят на изискванията на Директивата за местоположение.
- следва да се предложи оборудване за замърсители, чийто мониторинг е необходим след въвеждането на Директива 2881/2024, и разпределението му по точки в съществуващата мрежа за мониторинг на качеството, включително два суперсайта (supersites) – една фонова станция в селските райони и една градска станция. Суперсайтовете следва да бъдат избрани измежду съществуващите мониторингови станции.
- анализът ще завърши с предложение за пълна подмяна на станции или подмяна на устройства по приоритет, както и предложения за контролиран брой заместители, които следва да бъдат прегледани и одобрени в системата на МОСВ.
Целта е чрез такъв подробен анализ да се определи състоянието на мониторинговите станции на НСМКАВ. Този анализ ще даде подробна рамка на дейностите по Компонент 2 на мярката за подкрепа.
Резултатът от анализа на съществуващата национална система за качество на въздуха ще бъде първа стъпка за обновяване и подмяна на станции за качество на въздуха и инсталиране на оборудване на два суперсайта . Дългосрочният резултат от мярката за подкрепа е да се гарантира съответствие с европейското и националното законодателство относно данните от мониторинга на качеството на въздуха. |
540 000.00
|
0.00
|
| КОМПОНЕНТ 2: Подмяна на старите автоматични станции за качество на въздуха с нови, създаване на два суперсайта (supersites) и актуализиране на инструментите за мониторинг в други станции, за да се спазят изискванията на ревизираната Директива: В зависимост от резултатите и заключенията, направени в анализа, разработен в рамките на Компонент 1, и идентифицираните нужди за подмяна на техническата инфраструктура на системата, ще бъдат определени обхватът и техническите елементи на необходимото оборудване.
Компонент 2 предвижда реална замяна на старите АИС с нови, доставка и инсталиране на нови, напълно оборудвани станции за автоматично предаване на данни в реално време и на индивидуални автоматични устройства за мониторинг в някои от съществуващите автоматични измервателни станции.
Също така, съгласно изискванията на ревизираната Директива за качеството на атмосферния въздух, България трябва да създаде два суперсайта (supersites) за мониторинг, както в селските, така и в градските фонови райони, за да подпомогне научното разбиране на тяхното въздействие върху човешкото здраве и околната среда.
Разположението на суперсайтовете за мониторинг ще се определи за градските и селските фонови места в съответствие с изискванията, изброени в Директивата. Измерванията на всички суперсайтовеза мониторинг в градските и селските фонови места ще включват замърсителите, изброени в ревизираната Директива, като: PM10, PM2,5, NO2, O3, SO2, CO, бензо(а)пирен, други полициклични ароматни въглеводороди (PAH), арсен, кадмий, олово и никел и др.
В тази връзка, в процеса на изпълнение на Компонент 2 ще се достави апаратура за измерване на нови замърсители (задължителни и препоръчителни за мониторинг), включително оборудване за създаването на два комплекса за мониторинг (суперсайтове) – в селски и в градски фонови райони, които ще комбинират множество точки за вземане на проби.
Чрез изпълнението на Компонент 2 ще се гарантира, че Националната мрежа за мониторинг на качеството на въздуха ще бъде модернизирана и призната за съответстваща на стандартите на ЕС и България. Също така, ще се постигне оценка на качеството на атмосферния въздух, включително осигуряване на адекватно функциониране и поддръжка на мрежата за мониторинг, като дългосрочни стратегически резултати. По този начин ще бъде осигурен по-добър достъп до подобрени, актуални и пълни данни за автоматично наблюдаваното замърсяване на въздуха, което позволява на правителствата и други заинтересовани страни да вземат решения, основани на доказателства, относно програми и мерки за подобряване на качеството на въздуха. |
27 330 000.00
|
0.00
|
| КОМПОНЕНТ 3: Разработване на интегрирана информационна система и лесно за ползване мобилно приложение за оценка на риска от замърсяване на въздуха, предоставящо данни в реално време на обществеността, властите, неправителствените организации и лицата, вземащи решения: Съгласно ревизираната Директива, информацията за качеството на въздуха следва да се оповестява публично в цифров вид, за да се осигури широк обществен достъп до нея.
Чрез изпълнението на Компонент 3 ще се даде възможност за предоставяне на актуална, навременна и качествена информация, получавана от Националната система за мониторинг на качеството на въздуха, на качествено ново ниво.
Ще бъде разработена и интегрирана информационна система (хъб за данни), както и лесно за ползване мобилно приложение за оценка на риска от замърсяване на въздуха, което ще предоставя данни в реално време за обществеността, властите и неправителствените организации.
В резултат от това, Националната система за мониторинг на качеството на въздуха ще отговаря на изискванията на ревизираната Директива за качеството на атмосферния въздух за прилагане на визуализация на данните.
Системата ще бъде използвана за целите на публичните органи и в полза на организациите на гражданското общество и широката общественост и ще бъде основа за вземане на навременни и ефективни решения на ниво общинска и централна администрация. Ще се осигури начин за бърза проверка на актуалната информация за качеството на въздуха за планиране на ежедневните дейности и опазване на здравето. |
3 535 000.00
|
0.00
|