Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 69 546 TREES
Български

Programme: Програма за научни изследвания и иновации

Planning region: All

Description

The TRAI project examines how artificial intelligence is transforming academic writing, critical thinking, and AI literacy among students who are preparing their bachelor theses. Through surveys, interviews, and the creation of a multilingual corpus of student theses, the project analyzes how students use AI tools such as ChatGPT and how this affects their argumentation, language use, and epistemic development. Based on the collected data, a methodological framework will be developed to identify and assess linguistic and cognitive markers related to critical thinking in the context of joint human–AI text production. The final results include a multimodal set of teaching materials and the multilingual educational platform eTEZEC, which will support both teachers and students in the ethical and effective use of AI in academic work.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Изследване на триединството от академично писане, критическо мислене и грамотност в областта на изкуствения интелект: Интердисциплинарни перспективи върху писането на дипломни работи от студенти (TRAI): Проектът TRAI се основава на предположението, че съвременните постижения в областта на изкуствения интелект ще имат необратимо въздействие върху академичните работни и мисловни практики. Студентите вече широко използват Големи езикови модели (Large Language Models - LLM) като ChatGPT, въпреки че регулациите за преподаване с изкуствен интелект (ИИ) и институционалните политики за използването му все още са в процес на разработване. Проектът има за цел да се проучи, анализира, опише и извлече релевантна информация, свързана с образованието, по отношение на триединството между академично писане, критическо мислене и грамотност в областта на изкуствения интелект. Проектът разглежда темата за посоченото триединство в контекста на написването на дипломни работи от студенти-бакалаври, тъй като това е основна академична практика в повечето национални системи за висше образование. Написването на дипломна работа е изключително важно събитие в 3- годишните и 4-годишните бакалавърски програми, тъй като много от студентите за първи път са поставени пред предизвикателството да извършват самостоятелна изследователска работа. От предишни проучвания по тези теми е известно, че това е моментът, когато ИИ променя най-дълбоко традиционните академични практики. Проектът TRAI използва многоизмерна и интердисциплинарна методология, за да се получат обективни данни за тези промени. Събирането на данни ще стане по няколко начина. Първо, ще бъде изготвена анкета с редица целенасочени въпроси, чрез която да се събере ценна информация от студенти и преподаватели за академичното писане с ИИ. След това въз основа на резултатите от анкетата (отразяващи и потенциалните различия между участващите държави) ще бъдат проведени полуструктурирани интервюта със студенти от бакалавърската степен на обучение и техните преподаватели. Интервютата ще бъдат разработени така, че да обхванат както практиките и изискванията на писане на дипломни работи, така и влиянието на ИИ върху критичното мислене и епистемичното развитие на студентите. В допълнение ще бъдат интервюирани и колеги на ръководни позиции от съответните институции, с цел да се проучат и обобщят институционалните политики и гледната точка на преподавателите. В паралел с гореизброените стъпки ще бъде създаден Многоезичен корпус от дипломни работи на студенти в бакалавърска степен (TEZEC). Корпусът ще бъде създаден в рамките на два етапа, като едната част ще бъде събрана и обработена преди целенасочената дидактическа намеса по проекта под формата на масивен отворен онлайн курс (MOOC) за използването на изкуствен интелект при писане на дипломни работи, а втората част - след тази дидактическа намеса. Един от основните изследователски аспекти в проекта TRAI е изграждането на методологическа рамка, която да включва идентифициране и измерване на езиковите характеристики, насочващи към степените на критично мислене и епистемична осъзнатост на студентите при разработването на дипломните работи. Очаква се този аспект да е особено сложен за моделиране в контекста на споменатото триединство, тъй като става все по-трудно по подходящ начин да се интегрират елементите, генерирани от изкуствен интелект, с тези, написани от човек. Важна посока на анализа е описанието и по възможност - автоматизирането - на идентифицирането на характеристики, специфични за продукцията на текст от човек по отношение на присъщото за човека критично мислене и генерацията с изкуствен интелект. Чрез комбиниране на резултатите от анкетите, интервютата и корпусните данни ще бъдат направени наблюдения върху това това как знанието се конструира чрез умението за писане (напр. изразяването на идеи, присъствието на собствено мнение, сложността на езиковото изразяване), а също така ще бъде направен критичен анализ на когнитивните маркери (напр. аргументация, рефериране и цитиране, аналитично мислене, защитни механизми). 157 081.02 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).