Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 69 546 TREES
Български

Programme: Mainstreaming dual vocational education and training in Bulgaria (DOMINO 2”)

Planning region: All

Description

In September 2023, the VET Advisory Council adopted a Strategic Vision for the Development of Dual Education. This vision envisages that by 2030, dual vocational education and training (DVET) will become the leading form of vocational education and training (VET) in Bulgaria through its sustainable integration into the education system. The strategic focus of the support measure is to contribute to economic growth and the reduction of youth unemployment by developing mechanisms for broader participation of all stakeholders at national and regional level and to support the inclusion of vulnerable groups. Dual education in Bulgaria is a relatively new model for providing VET and is a tool for ensuring compliance between educational and labor market needs. The proposed components are focused on the assessment of the results achieved so far in the development of the dual education system, identifying the main weaknesses, such as lack of sustainable partnerships and strengthening the role of employers, lack of reg. capacity and a special approach to work with vulnerable groups, as well as the development of a system for quality assessment and innovation implementation. The aim of the program is to empower employers through formats for cooperation and capacity building, as well as to better engage all stakeholders and be accessible to all vocational schools, students and enterprises.
The planned study visits, training courses and forums provided by the program will allow for a better understanding of the objectives of VET and its quality implementation, and will also bring to light appropriate mechanisms for adapting the Swiss experience.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Управление на проекта: ОПК отговаря за изп. на д-стите по компонентите, провеждането на консултативния процес в рамките на Консултативния съвет по ПОО, участието в Управляващите комитети, координацията със заинт. страни, подготовката и проследяването на договорите за изпълнение, отчитането на напредъка пред ПО и др. Партньорът/ите по мярката за подкрепа (швейцарски и/или български) отговарят за трансфера на опит в модела на партньорство на dVET; трансфер на ноу-хау чрез примери за приложни изследователски проекти в областта на професионалното образование и обучение, осигуряване на подкрепа за изпълнението на дейностите за изграждане на капацитет чрез обучения и обмен на опит, свързани, наред с други: структури, организация, изследователски теми, свързани с иновации, включване на тенденциите в икономическото развитие в планирането на професионалното образование и обучение (DVET) и др., въз основа на собствения или привлечения опит на партньора. Ръководител – управление на звеното за изпълнение, отговаря за изп. на компонентите, фин. управление и координацията с ПО; подпомаган от екипа на ЗИП, организира, координира и контролира техн. и фин. междинно и окончателно отчитане; съдейства за упражняването на представителство по DOMINO 2 пред институции, партньори, медии и трети страни • Координатор Териториални звена– отговаря за коорд. на училищните проекти; извършва дейности по събиране, проверка и обобщаване на инф. от териториалните екипи; изготвя отчети за текущото изп. на д-тите; наблюдава изпълн. ч/з проверки на място и документална проверка • Експерт Комуникация и публичност–отговаря за разраб. на комуникац. стратегия, коорд. на комуникац. д-сти с подизпълн. на услугите на министерството и рег. изпълнители; подпомага ръководителя чрез: подготовка на писма, медийно отразяване, дизайн/шаблони на материали; коорд. на дейността на посланиците на dVET; участие в организацията и провеждането на събития; • Експерт соц. вкл.–подкрепя изпълнението на частта за социално включване на компонент 3; координация с училищата, прилагащи модела за социална интеграция, координация на външна експертиза, ангажирана в пилотни региони; подкрепа с доклади, анализи, събиране на данни и съдържание за управление на дейностите; участва в събития, свързани с компонента; разработва съдържание за медийно отразяване; • Правен сл.–подкрепа по всички правни въпроси, необходими за изп.(общ. поръчки, договори, законодателни прегледи и др.); предоставя консултации по казуси, възн.във връзка с и по повод изп., вкл.правно представителство; участва в приемането на продукти/резултати от отчетеното изпълнение и в подготовката на искания за плащане – авансови, межд. и оконч. • Техн.асистент–предоставя адм.и техн. подкрепа; събира данни и инф., отговаря за техн. отчитане • Счетоводител – извършва всички счет. д-сти на ниво изпълнение и компонентите; проследява, анализира и обобщава инф. за изразх. средства и изготвя отчети; набл. изпълн. ч/з проверки на място, онлайн и документални проверки 2 423 523.49 0.00
Компонент 1: Участие на бизнеса и развитие на капацитета /Component 1. Involvement of the business and capacity development / : Оценката на състоянието на системата за дуално образование заключи, че в българската система за професионално образование и обучение (dVET) има ясна нужда от по-нататъшно участие на бизнеса и развитие на капацитета както на национално, така и на регионално ниво. Настоящата регулация за дуалното професионално образование и обучение (dVET) предлага универсален модел. Опитът в швейцарската система за dVET обаче показва, че нуждите на секторите и регионалните контексти, и дори културата на обучение, варират, така че моделът за предоставяне на dVET трябва да бъде достатъчно гъвкав, за да се адаптира към тези особености. Също така, културата на сътрудничество и платформите за обмен са слаби или липсват, така че необходимостта от регионални и секторни платформи е потвърдена. Новоодобрената Национална стратегическа визия за дуалното професионално образование и обучение (dVET) предоставя ценни насоки за надграждане върху постигнатия напредък в системата dVET и предвижда конкретни стъпки в тази посока. dVET е изправено пред предизвикателства, свързани с неадекватното разпределение на ресурсите, както човешки, така и информационни. За да се засили сътрудничеството между всички заинтересовани страни, от съществено значение е създаването на координатори за dVET. Компонентът ще разгледа констатациите и препоръките в Оценката на състоянието на системата за дуално обучение и препоръките за развитието на проекта DOMINO II по швейцарско-българската програма за сътрудничество. Също така, компонентът има за цел да разработи механизми за подходящо участие на всички заинтересовани страни на национално и регионално ниво и да допринесе за устойчиви регионални и местни партньорства между различните заинтересовани страни в професионалното образование и обучение - образователни институции, бизнес, местни власти. Целта на компонента е да осигури: • Споделяне на швейцарския опит в модела на партньорство на дуалното професионално образование и обучение (dVET) и неговата интеграция в изграждането на нови партньорски структури в България (включително в мрежите от секторни съвети по умения, центрове за професионално върхови постижения и др.) • Създаване на регионални фокусни точки за информация и подкрепа за дуално обучение; подкрепа за укрепване на съществуващите или създаване на нови постоянни регионални партньорства между бизнеса и професионалното образование и обучение в подходящи формати • Регионални обучения/семинари/учебни посещения за изграждане на капацитет за въвеждане и поддържане на системата за дуално обучение; • Обучения за изграждане на капацитет и партньорства за широк кръг заинтересовани страни (представители на работодателите, териториалните структури на национално представителните синдикални и работодателски организации, регионалните администрации на образованието, общини, училищни ръководства и др.) Целите и дейностите на компонента са съобразени с доклада от швейцарската оценъчна мисия от януари 2023 г. в раздел 4.2.2 Партньорства Основната част от дейностите, предвидени в този компонент, ще бъдат организирани и изпълнени от партньор на програмно ниво, който ще играе ролята на посредническо звено, както е посочено в т. 4.2.1. от Програмата за управление на професионалното образование и обучение (SMP). Въз основа на задълбочен анализ на възможните партньори, които в максимална степен отговарят на изискванията, посочени в т. 4.2.1, и след консултации между българските и швейцарските партньори, Българо-швейцарската търговска камара беше решена да изпълнява функциите на посредническо звено. Посредническото звено, успоредно с изпълнението на основната част от Компонент 1 на програмата, ще подпомага и PCO в дейностите по трансфер на ноу-хау от Швейцария към България за останалите 3 компонента. 4 424 636.63 0.00
Компонент 2: Подкрепа на дуалното професионално образование и обучение (ДПОО) с изследвания и доказателства /Supporting dVET with research and evidence/: Компонент 2 има за цел да допринесе за ориентираното към иновациите и научноизследователско образование и обучение (dVET) и да подпомогне научноизследователското управление на системата dVET. В Швейцария изследванията и мониторингът относно функционирането на професионалното образование и обучение генерират знания, които служат като основа за развитието и управлението на системата за професионално образование и обучение . Швейцарският опит (т.е. създаването на водещи центрове в университетите) може да бъде ценен в подкрепа на въвеждането на научноизследователски подходи за мониторинг на системата за професионално образование и обучение (dVET) в България и постигане на разработване на политики, основани на доказателства. Споделянето на швейцарския опит с научноизследователски и научно обоснованото dVET и трансфера на швейцарско ноу-хау чрез примери за приложни изследователски проекти в областта на професионалното образование и обучение ще бъде ценно за интегрирането на някои от неговите елементи в подходите за разработване на политики в България. Целите и дейностите на компонента са в съответствие с доклада на швейцарската оценъчна мисия от януари 2023 г. в раздел 4.2.5 „Изследвания в областта на професионалното образование и обучение“, съображение 2. Увеличаване на капацитета и въвеждане на инструменти за систематично вземане на политики и решения, основани на доказателства, в dVET, въз основа на наличните данни. 562 858.20 0.00
Компонент 4: Комуникация и осведоменост относно dVET / Communication and awareness on dVET: Фокусът на този компонент е върху провеждането на широк спектър от комуникационни дейности за брандиране и популяризиране на ДПОО сред заинтересованите страни, включително широката общественост. Комуникационните инструменти ще бъдат синхронизирани с мерките, посочени в Плана за действие. Целите и дейностите на компонента са съобразени с доклада от швейцарската оценъчна мисия от януари 2023 г. и неговите съображения в раздел 4.3.1 Информация и популяризиране на DVET. След стартирането на програмата, служителят по комуникациите и програмният мениджър ще разработят план за действие за комуникация. Планът за действие ще определи цели и ще уточни комуникационни инструменти, целеви аудитории и задачи (привличане, визуализиране, популяризиране, мотивиране, ангажиране и др.). Планът за действие ще бъде представен и на Консултативния съвет за професионално образование и обучение. 2 366 981.32 0.00
Компонент 3: Механизми за осигуряване на качеството за дуалното професионално образование и обучение (DVET) /Quality assurance mechanisms for dVET: Швейцарският доклад за оценка поставя специален акцент върху осигуряването на качеството на dVET (дуалното професионално образование и обучение). Системата dVET е изправена пред предизвикателства по отношение на своята ефективност и устойчивост, което изисква ясни стратегически цели и законови изменения, за да се гарантира ефикасност и устойчивост. Ключовите точки на фокус включват капацитет, качество, приобщаване и разработване на политики, основани на доказателства. Интегрирането на dVET с регионални или тематични стратегии също е от решаващо значение, тъй като регионите често имат уникални икономически предимства и предизвикателства. За да се подобри качеството на професионалното образование и обучение, е необходимо също така да се разработят и популяризират специфични инструменти, които да подкрепят участниците в dVET да постигнат високи стандарти за качество в своята работа. Целите и дейностите на компонентите са съобразени с доклада на швейцарската мисия за оценка от януари 2023 г. и неговите съображения в раздел 4.2.3 Осигуряване на качеството и 4.2.4 Социална интеграция/професионална ориентация. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).