Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 59 422 TREES
Български

Programme: Programme Bulgaria - AMIF

Planning region: All

Description

The project proposal aims to support the legal integration of migrants and refugees in Bulgaria by providing long-term support and quality Bulgarian language courses for adults and children. Following the specific objective 2 of the Asylum, Migration and Integration
Fund Programme of the Republic of Bulgaria - "Legal Migration and Integration", the Caritas Sofia team will provide a wide range of Bulgarian language training in help of the integration process, and the familiarization with the environment and the Bulgarian context to facilitate adaptation, orientation, integration, access to the labour market, as well as inclusion in the education system of migrant and refugee children. The provision of quality and accessible opportunities to learn and practice the Bulgarian language in everyday context are important prerequisites for all legal residents - asylum seekers and beneficiaries of international protection, citizens with temporary protection under Directive 2001/55/EC of 20 July 2001, as well as third-country nationals for their integration, socialisation, facilitation of opportunities to access basic services, find employment and support for children.

Caritas Sofia will provide high-quality training in three different levels of teaching in a format tailored to the needs of the target groups and their learning capacities. The courses will also provide flexibility in teaching and will be combined with practical activities, vocabulary, and socialisation opportunities to support the integration process.

A particular focus of the project will be language support for children to facilitate inclusion in the country's education system. To this end, language workshops, and summer activities via experiences and social skills will be organised to support their inclusion and integration into the educational process. Support for children will combine different approaches to build on traditional teaching and motivate their inclusion and group work.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1: Управление и координация: За целите на доброто изпълнение на проекта „Български език за всички“ по операция 5, екип от отдел „Миграция и интеграция“ на Каритас София ще координира и организира управлението на проекта. Екипът ще се състои от ръководител проект на непълен работен ден и координатор на пълен работен ден, както и счетоводител на непълен работен ден. Екипът ще има за задача да разпредели екип от социални сътрудници и учители по български език, проследи разработването на „Методическо ръководство“ в помощ на учителя, работещ с бежанци и мигранти и да проследи за качественото преподаване на български език на деца и възрастни в рамките на проекта. Ще бъдат подкрепени също от счетоводител на непълен работен ден, който ще има за задача да следи финансовата отчетност. Екипът по управление и координация ще направи план за изпълнение, в който ще заложи разпределението на обучението по български език по възрасти, нива, тематични групи, както и курсисти от двете основни групи на курсисти с източно-славянски език като майчин и такива, чийто майчин език е от групата на индоевропейските и семитските езици. Ще се проведе среща на учителите български език като чужд, работещи в сдружение „Каритас София“ с цел запознаване с дейностите и изискванията, както и времевата рамка и очакваните индикатори за периода на изпълнение на проекта от 2 години. В допълнение, ще се проведат работни срещи със сътрудниците социални дейности с редки езици – арабски, фарси/персийски, украински/руски, английски и др. (при нужда) с цел организиране на практическата работа по координация на курсовете, споделяне на информация, записване и сътрудничество при започване на курсовете, проследяване и въпроси. За обученията по български език ще се адаптират отчетните документи, както и вътрешните правила за входно и изходно ниво, проверка на ниво, записване в курс онлайн и присъствено, учебно съдържание, както и за изпитни форми, както и такива за редовни посещения. За целите на отчетността и плана за мониторинг и оценка ще се ползва и вътрешната за организацията база данни, която съдържа досие на всеки бенефициент с лични данни, профил, заявки и дава възможност за проследяване на историята на всеки човек, подкрепен от Каритас София, както и за подаване на заявки за курс и тяхното проследяване. Ръководителят ще разпредели задачите и ще подготви длъжностните характеристики на всички включени в проекта и съвместно с координатора да разпредели наличните учители и сътрудници социални дейности с редки езици за покриване на различните нива на обучение по български език, изработване на график, възможност за гъвкаво обучение, както и дистанционно, в зависимост от нуждите. Ще съдейства и за добра комуникация и яснота между различните офиси – Св. Анна, РПЦ София и Харманли, както и в Пловдив и Бургас. Ще бъде отговорен/а за спазване на сроковете за отчетност съвместно с координатора и експерт мониторинг и оценка. Ръководителят ще е основно лице за контакт с Управителния орган и всички заинтересовани страни. За добрата организация и управление на проекта са предвидени мониторингови посещания в РПЦ Харманли, Пловдив и Бургас. За тях са предвидени пътни, дневни и нощувки за осъществяване на 5 двудневни мониторингови посещения за двама експерти. По изпълнението на дейността, ръковителят на проекта и координаторът ще осигуряват провеждането дейностите в РПЦ София и извън тях, което налага осигуряване на транспортните разходи. Картата за градски транспорт е допустим пряк разход, зашото няма да се използва придвижване от дома до работното място, а за дейности пряко свързани с изпълнение на проекта извън офис. Ще се закупи индивидуална годишна транспортна карта, за цялата градска мрежа, за период от 24 месеца, като по проекта ще се отчетат 100% или 50% от съответния разход, в зависимост дали експерите са на пълно или непълно работно време. Дейността се отнася за бюджетни редове: 2 – Възнаграждения, 5 – Разходи за командировки, , 23.3 – Карти за градски транспорт 197 807.25 0.00
Дейност 2: Публичност и комуникация: Екипът на проекта ще работи за предоставяне на информация за целите на операция 5 „Провеждане на обучения по български език за законно пребиваващи ГТД, включително лица, получили международна закрила“ за избраната методика на работа, изисквания и покрити стандарти на обучение по български език за деца и възрастни. За целите на проекта ще бъде следван Комуникационен план за популяризиране и комуникиране на курсовете по български език за възрастни и възможностите за деца граждани на трети държави. Предвид спецификата на операция 5 и дейностите, насочени изцяло към предоставяне на обучение по български език, в рамките на този проект, комуникацията към широката общественост ще бъде насочена основно към споделяне на добри истории и постижения на бенефициентите. Общуването на български език същевременно е предпоставка за по-интензивни контакти с приемащото общество. Подобно съдържание ще бъде сред основната информация, насочена към медиите. Предварителният комуникационен план следва насоките на „Наръчника за визуализация на подкрепата от ЕС 2021 – 2027г.“ и има за цел да даде рамка на комуникационната дейност по проекта. Планира се разработването на информационни брошури на арабски, фарси/ персийски, украински, руски, английски и български за информиране за дейностите по проекта и целите на Програмата и по-специално на операция 5. Каритас София има значителен опит като една от малкото организации, които предоставят цялостно обучени по български език за чужденци, както и за бежанци и търсещи закрила и непридружени непълнолетни с дефицити в грамотността. Този опит ще бъде основна отправна точка в комуникиране на нуждата от проекта, методиката на работа и резултатите. Съобразно Наръчника, ще бъдат разработени и 7 информационни табели, които да бъдат постоянно достъпни за всички посещаващи центровете, където се преподава български език. Ще бъдат разработени и стикери за популяризиране на проекта, с кратко послание и стена за събития и срещи. На основата на този план експерт комуникации и публичност на непълен работен ден ще направят план за информиране на целевите групи, информационно съдържание, насочено към различните възрасти, езикови семейства, форми на преподаване, както и местоположение и съвместно с учителите по български език и сътрудниците по редки езици ще разработят маркетинг план за информиране и планирани публикации относно отразяване на курсовете по български език. Каритас София ще създаде подстраница за проекта, където ще се предостави информация за дейностите и за Програмата, за екипа и за целевите групи. Интернет страницата ще съдържа и редовни публикации за изпълнението, публикации, методика на работа, планирани курсове и полезна информация за бенефициенти и за заинтересовани страни. За целите на информационната кампания за обучението по български ще се произведат 4 кратки анимирани клипчета озвучени на различните езици, които предоставят важна информация за предоставените курсове, изисквания, критерии за включване, цели на обучението и др. Тези клипчета ще се публикуват във Фейсбук, youtube, както и в канали на комуникация на групи от мигранти, с които Каритас София работи. Фейсбук страницата на организацията е следвана от над 3.4 хиляди последователи. Организацията притежава и Инстраграм профил, а бенефициентите ще бъдат уведомявани и в чат групи във вайбър, WhatsApp, телеграм и сигнал. Съгласно чл. 50 от Регламент (ЕС)2021/1060 ще включим по видим начин текст, подчертаващ подкрепата от ЕС в документите и комуникационните материали, свързани с изпълнението на операцията и предназначени за обществеността или за участниците в проекта. 407 122.49 0.00
Дейност 3: Методическо ръководство в полза на учителя: Тази дейност ще има за цел да разработи Методическо ръководство в помощ на учителя, работещ с бежанци и мигранти. На база на опита на екипа учители по български език като чужд към сдружение „Каритас София“ се открои нуждата от разработване на такива насоки, които да улеснят работата, да наложат минимум като съдържание, хорариум, материал, както и стандарт на преподаване за различните нива. Тъй като най-разпространените нива на преподаване за бежанци и мигранти са А1 и А2, фокусът ще падне върху тях. За целите на Ръководството ще се работи за структуриране на материала – фонетичен, лексически и граматически на нивата А1 и А2 в две основни групи – на курсисти с майчин език от групата на източно-славянските езици и друга за курсистите, чийто майчин език е от групата на индоевропейските и семитски езици. Ще има фокус върху граматика, материал, разработването на модули за всяко от нивата за групите обучаеми, които да покриват основни изисквания, критерии и съдържание за ниво А1 и А2. Ръководството ще бъде основен указател и помагало за учителите и ориентир и ще съдържа и практически упражнения за работа и теми за работа в модули. Като допълнителни материали ще се съдържат игри, песни, диктовка, текстове за практикуване, тест за проверка на умения, както и теми, свързани с ежедневието в страната като „Забележителности“, „Кулинария“, „На гости“, „В магазина“, „Наемане на жилище“, „Попълване на документи“, „Празници“ и др. Този документ ще определя и хорариумите на нивата на преподаване, условия и критерии за участие, както и общите цели на преподаването. Този подход на работа има за цел да надгради постигнатото в обучението по български език и да събере на едно място опита от последните години на обучение и на мигранти и бежанци, говорещи украински и руски. Целта на обучението по български език в Каритас София е да формира комуникативно-речеви умения за бързо и адекватно адаптиране в обществената среда, при намиране на работа и продължаване на образованието в България. Водени от тази обща цел и в съответствие с Общата европейска езикова рамка, ръководството ще предложи и начини за оценка на компетенциите на четирите основни речеви умения – слушане, четене, говорене и писане. Работата по методическа подкрепа и семинари за учителите по български език ще продължи и след разработването на Ръководството. Този подход ще гарантира, че учителите имат продължаваща подкрепа, че качеството се уеднаквява и всички учители във всички форми на преподаване имат нужните ресурси и насоки за работа. За целите на методическата подкрепа ще се организират 3 методически семинара и 6 обучения. Във всяко от описаните мероприятия са планира до 25 участници. 429 720.00 0.00
Дейност 4: Български език за възрастни ГТД: Обучението по български език за ГТД е сред основните предпоставки за успешна и ефективна интеграция в страната. Планът за действие относно интеграцията и приобщаването за периода 2021—2027 г. на ЕС посочва, че са нужни целенасочени и дългосрочни усилия за овладяването на езика на приемащото общество. Планът също така посочва, че е нужно да се подпомогне инвестицията в провеждането на курсове и за средно и напреднало ниво, както и приспособяването на тези курсове към нуждите на различни групи: „Съчетаването на езиковото обучение с развитието на други умения или професионален опит и с придружаващи мерки като грижи за деца се е оказало особено ефективно за подобряване на достъпа до езиково обучение и на резултатите от него.“ Именно в тази насока са фокусирани и целите на Каритас София – осигуряване на гъвкавост, възможност за избор, надграждане на умения, развиване на капацитет и усвояване на езика не само в класната стая, а и чрез общуване и опознаване на приемащото общество. Различни международни проучвания на ВКБООН показват, че владеенето на език е сред най-необходимите умения за усвояване сред мигранти, бежанци и търсещи закрила с цел адаптация, социализация, намиране на работа и усещане на сигурност и собствена среда. Тяхното ръководство за интеграция посочва владеенето на език като основна крачка в адаптацията на мигрантите към приемащото общество, ежедневието, достъпа до услуги, а и подпомага тяхното усещане за принадлежност към страната. (UNHCR Integration Handbook: https://www.unhcr.org/handbooks/ih/language/language-training-programmes). Общуването на български език подпомага процеса на адаптация, намирането на по-добра работа, образование, развиване на умения, опознаване на средата, както и социализация. Знанието на местния език е от ключово значение за усещането на увереност и сигурност при извършване на ежедневни задачи, които са свързани с контакт с приемащото общество. Изследвания показват силната връзка между познанието на езика на приемащата страна и социално-икономическата интеграция, както и за усещането за принадлежност (Linguistic Integration of Adult Migrants, 2014). Подкрепата с безплатно езиково обучение на пристигащите бежанци е един от индикаторите, в които България изостава по изследването на Migrant Refugee Group. С дейността ще се подпомогнат 800 ГТД в нива А1, А2, В1, като в курсовете се предложата и практически умения по ориентиране, културни турове, посещения на забележителности и извънкласни занимания и за възрастни с цел по-добра адаптация, ориентация и опознаване на приемащата страна. За организирането на практическите занимания ще се работи с доброволци, които да подкрепят екипа на Каритас София с идеи, организация и координация. За завършилите минимум ниво А2 ще се предостави възможност за доброволчество в мрежата на Каритас София между 2 седмици и месец по желание на курсистите, по време на което те могат да практикуват български, да усвоят умения и да научат повече за организацията, за различните уязвими групи като деца бежанци, деца от ромски произход, младежи с увреждания, възрастни хора и др. За провеждането на дейността са предвидени наем на център за интеграция на бежанци и мигранти Св. Анна; наем на център за интеграция на бежанци и мигранти Пловдив; Наем на център за интеграция на бежанци и мигранти Бургас; Учебни помагала и материали; Режийни разходи център за интеграция на бежанци и мигранти Св. Анна; Режийни разходи център за интеграция на бежанци и мигранти Пловдив; Режийни разходи център за интеграция на бежанци и мигранти Бургас. Декларираме, че помещенията, които ще наемем няма да се използват за други дейности извън проекта и както и за управление на проекта. 76 464.00 0.00
Дейност 5: Български език за деца мигранти и бежанци: Натрупаният опит на Каритас София от работа на терен в РПЦ София и Харманли и с деца на външни адреси при организирането на различни занимания по ограмотяване по български език, летни работилници и занимални за социални умения и български език преди започване на училище за деца търсещи закрила, непридружени непълнолетни и малолетни, деца с временна закрила и деца на външни адреси дава увереност на екипа, че заниманията по български език за деца мигранти и бежанци е важна част от инвестицията в интеграцията на ГТД. При проведените обратни връзки с родители става ясно, че когато децата им се чувстват сигурни, спокойни и адаптирани, когато могат да общуват и да се разбират с околните и да се сприятеляват, родителите също се чувстват по-спокойни и приобщени. Деца бежанци споделят, че усвояването на езика е ключово за тяхната интеграция (https://www.unhcr.org/news/stories/learning-language- key-integration-say-young-refugees). Анализ на УНИЦЕФ също така показва, че макар всяко дете да има право на достъп до училище, включването на децата мигранти и бежанци в образователната система зависи от редица допълнителни фактори (https://www.unhcr.org/neu/wp-content/uploads/sites/15/2019/09/Access-to-education-europe-19.pdf). Опитът на Каритас София показва, че често семействата не съумяват да осигурят подкрепа за включване в училище, а незнанието на езика и приравняването на възрастта с класовете в училище прави включването още по-трудно. В Плана действие относно интеграцията и приобщаването за периода 2021—2027 г. се посочва, че рискът от отпадане от училище, както и да не бъдат наети на работа, да продължат образованието си е много по-вероятно за мигрантите, които не са родени в ЕС. Около 21% спрямо 12,5% от местното население са изложени на такъв риск, а сред младите момичета този процент достига близо 26 пункта. Липсата на препитание, неразвиването на умения и отпадането от образователната система създават предпоставки за бедност, икономическа зависимост и липса на перспективи. Именно заради това екипът на Каритас София вярва, че е необходима инвестиция в развиване на ключови социални умения, познания по български език, както и полагане на първи стъпки за включване в училище за децата мигранти и бежанци в страната. Работата с уязвими деца, а по-специално непридружени малолетни и непълнолетни деца, разви и капацитет за занимания по ограмотяване на терен за подобряване на езикови и социални компетенции, които са от изключителна важност за деца, които са сами, без семейна среда и често и без изградени образователни навици. За провеждането на дейността са предвидени наем на център за интеграция на бежанци и мигранти Св. Анна; наем на център за интеграция на бежанци и мигранти Пловдив; Наем на център за интеграция на бежанци и мигранти Бургас; Учебни помагала и материали; Режийни разходи център за интеграция на бежанци и мигранти Св. Анна; Режийни разходи център за интеграция на бежанци и мигранти Пловдив; Режийни разходи център за интеграция на бежанци и мигранти Бургас. Декларираме, че помещенията, които ще наемем няма да се използват за други дейности извън проекта и както и за управление на проекта. 38 000.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).