Управление на проекта: С изпълнението на дейност "Управление на проекта" ще бъде осигурено ефективно управление на проекта, координация, мониторинг и контрол на изпълнението на дейностите, идентифициране и преодоляване на евентуални трудности, които биха подложили на риск очакваните резултати. Дейността ще доведе до изпълнение на проекта при пълно спазване на приложимите правила на ФУМИ 2021-2027 и националното законодателство. В рамките на дейността ще бъде осъществена цялостна координация, наблюдение и контрол по отношение изпълнението на проекта.
Дейностите по управление на проекта ще гарантират:
- съгласуваност и координация на изпълнението на отделните етапи и работата на експертите от екипа на проекта и подизпълнителите;
- координация между бенефициента МОМ и партньора БЧК;
- спазване на времевия график;
- изпълнение на предвидените дейности при осигурена хронологична съгласуваност;
- своевременно оценяване на възникналите рискове и критични моменти при изпълнението на дейностите и предприемане на мерки за тяхното преодоляване;
- изпълнение на проектните дейности при пълно спазване на предвидения бюджет и правила за допустимост на разходите;
- спазване на правилата за избор на подизпълнители и всички приложими към проектните дейности правила на ФУМИ 2021-2027 и националното законодателство;
- правилно и точно документиране на извършените дейности и отчитане на разходите, подготовка на необходимите междинни и окончателни технически и финансови отчети и др.
Бюджетът на дейността включва следните бюджетни редове:
- 2.1 Възнаграждение за екипа за управление на проекта - МОМ - 1 089 059.68
- 2.2 Възнаграждение за екипа за управление на проекта - БЧК - 641 894.11
- 4.3. Командировки за екипа за управление -БЧК - 103 200.00
- 4.7 Техническо оборудване за екипа за управление БЧК - 23 500.00
- 12.1 Одит - 136 906.00 |
1 994 559.79
|
0.00
|
Информационно-ресурсни центрове за подкрепа и улесняване на интеграцията на бежанци от Украйна: С изпълнението на дейността ще се постигне подобряване на условията за интеграция на бежанци от Украйна, с цел социалното им включване и успешна интеграция и реализация в България.
Непознаването на институционалното устройство на българската държава и административни специфики на социалната, здравната, образователната и др. системи, както съществуващата езикова бариера, създават съществени пречки пред успешната интеграция на бягащите от войната в Украйна. Настоящата дейност ще осигури консултиране и предоставяне на информация на бежанци от Украйна, поднесена по ясен и разбираем за тях начин.
ИРЦ на принципа "едно гише" оперират в много европейски страни от години, фокусирани върху социално-икономическото включване и интеграция на мигрантите и търсещите закрила лица. Те служат като центрове за информация, ориентация и предоставяне на услуги, както и за насочване на бежанци и търсещи закрила към държавни и неправителствени структури осигуряващи подкрепа. С осъществяване на дейности, които водят до увеличаване на възможностите за достъп до услуги на бежанци и търсещи закрила, което води пряко до повишаване на възможностите им да упражняват ефективно своите права, ИРЦ са ефективен инструмент за намаляване на зависимостта от помощи.
При изпълнението на настоящата дейност МОМ ще осигури продължаващо функциониране и надграждане на дейностите на ИРЦ в София, Варна и Бургас и разкриване на допълнителен ИРЦ на ключова локация като Пловдив. Така информационно-ресурсните центрове ще предоставят подкрепа и ще улесняват предоставянето на информация и ориентиране относно правата и наличната помощ и услуги, предоставяни от държавата, НПО и МОМ.
Консултирането по проблемите на интеграцията на бежанците от Украйна и подкрепата за интегрирането им в България ще бъде основната услуга, която МОМ ще предоставя в информационно-ресурсните центрове за имигранти в София, Варна и Бургас и Пловдив. Информацията в рамките на индивидуалните консултации и груповите информационни сесии ще бъде изчерпателна, но така също и специфично адаптирана, касаеща основните аспекти от живота на бежанците, като пребиваване, работа, предприемачество, здравно и социално осигуряване, здравеопазване, образование, жилищно настаняване, гражданство, обществен живот и т.н.
Консултациите ще бъдат извършвани индивидуално от екипа за изпълнение в информационно-ресурсните центрове за имигранти от екипа за изпълнение на проекта. Този подход ще засили чувството на доверие и готовност за диалог и ще увеличи и удовлетворението на бежанците от предоставената подкрепа.
За да подпомогне включването в пазара на труда, МОМ ще предоставя и консултиране по въпросите за трудова интеграция и субсидиране на заплати за период от 3 до 6 месеца. Ще се предоставя помощ при попълване на различни видове документи свързани с интеграционния процес на бежанците при достъпа до образование, социални услуги, здравни грижи, заетост и др. В допълнение към индивидуалното консултиране ще се актуализира постоянно интернет страницата на МОМ, с което ще се подпомогнат бежанците от Украйна за достъп до информация, свързана с тяхната интеграция. Ключов елемент ще бъде използването на възможностите на съвременните комуникационни канали за информиране, консултиране и предоставяне на подкрепа на бежанците от Украйна. Социалните мрежи дават възможност за свободен обмен на информация, мнения, он лайн консултации и по този начин осигурява широки възможности за използването й в процеса на подобряване на интеграцията на украинските бежанци. Ще се организират и информационни събития и дейности за улесняване на културната интеграция за бежанците от Украйна. В допълнение към горепосоченото е предвидено предоставяне на широк набор от подкрепа на бежанците от Украйна за улесняване на тяхната интеграция в България, включително предоставяне на жилищно настаняване, медицинска подкрепа, обучение по български език, подкрепа при спешни ситуации и др. В особена степен такава подкрепа ще се предоставя на уязвими лица. |
10 009 002.45
|
0.00
|
Провеждане на обучение по български език: С изпълнението на тази дейност ще се постигне подобряване на способностите на лица с временна закрила от Украйна за разбиране и комуникиране на български език.
Съществуващата езикова бариера, с която се сблъскват бежанците от Украйна с временна закрила създава съществени пречки пред успешната им интеграция в страната. Настоящата дейност ще осигури подкрепа за придобиване на начална езикова грамотност/компетентност от бежанците от Украйна с временна закрила и развиване на умение за комуникация на български език с оглед улесняване на интеграцията им в българското общество.
Дейността предвижда организиране и провеждане на специализирани курсове за възрастни по български език по програми и учебни материали насочени към обучение на чужденци.
Курсовете за обучение ще се провеждат в малки групи с цел интерактивност и фокус към всеки обучаем. Предвидено е провеждане и на дистанционна форма на обучение, което ще позволи предоставяне на подкрепа на лица от целевата група на територията на цялата страна.
В рамките на курса обучаемите ще се явят на финален тест за проверка придобитите знания. Обучаемите ще придобият удостоверение/сертификат за завършен курс по български език и ниво на владеене на езика по Общата европейска референтна рамка за езиците или според друга еквивалентна национална система.
Предвижда се на обучаемите да се осигурят набор от учебни пособия и помагала с цел ефективно осъществяване на учебния процес.
Обучението ще се извършва от висококвалифицирани обучители по български език.
Придобиването на езикови познания по български език ще подпомогне социалното включване на бежанците от Украйна с временна закрила и ще им осигури равни възможности с българските граждани при достъпа до заетост и услуги в сферата на образование, здравеопазване, културна интеграция и т.н. |
880 110.00
|
0.00
|
Укрепване на капацитета за подкрепа на бежанци от Украйна: Дейността ще надгради и ще допринесе за повишаването на административния капацитет на българските публични и неправителствени организации, относно предоставянето на подкрепа на бежанци и лица с временна закрила. Основен фокус на дейността ще бъде повишаването на капацитета за реакция на публичния и неправителствения сектор в страната при извънредни ситуации, свързани с необходимостта за предоставяне на подкрепа на голям брой бежанци, влезли в България в кратък период и като цяло укрепване на капацитета за подкрепа на бежанците от Украйна.
В рамките на дейността МОМ ще организира междуинституционални обучения под формата на годишни обучения през всяка от четирите години на изпълнение на проекта за персонал на първа линия от държавни институции и неправителствени партньорски организации, включително социални работници, медицински и психологически персонал, учители и културни медиатори, по теми, свързани с предоставянето на помощ на бежанци и уязвими лица, свързани със стандарти и подкрепа за приобщаване на бежанци от Украйна и др. Темите ще бъдат избрани въз основа на нуждите, включително такива идентифицирани от персонала, работещ на първа линия при предоставяне на подкрепа на бежанци и лица с временна закрила, промени в националното законодателство и процедури и т.н. и могат да включват междукултурна комуникация и посредничество, работа с уязвими групи, първа психологическа помощ, професионални граници (стандарти на работа, професионално прегаряне, -включване и прекомерно ангажиране по време на управление на случай) и предотвратяване на професионално прегаряне.
В допълнение при изпълнението на настоящата дейност ще се проведат 4 семинара – веднъж годишно от всяка от четирите години на изпълнение на проекта. МОМ ще организира семинарите за представяне на предизвикателства и добри практики, свързани с предоставяне на подкрепа на украинските бежанци, представяне и дискусии по нови проекти/инициативи, резултати от текущи или завършени проекти или програми. Участници в семинарите ще бъдат експерти и служители от правителствени и неправителствени заинтересовани страни, работещи с бежанци от Украйна.
Наред с горепосоченото в рамките на дейността ще се организират и проведат и публични събития за трудово включване с оглед повишаване на капацитета и промотиране на възможностите сред бизнеса в България и заинтересованите публични и неправителствени организации с цел включване на украински бежанци в пазара на труда в страната.
Екипът за изпълнение на МОМ ще организира две събития, за да се укрепи капацитета и да се покаже ангажираността на частния сектор в наемането и задържането на лица от Украйна с временна закрила в различни сектори на икономиката на България и различни професионални сфери.
В рамките на обученията и семинарите ще се осъществи и обмен на опит и добри практики относно предоставяне на подкрепа на бежанци, в това число и по отношение на уязвими лица, и ще се дискутират препоръки за подобряване на системата за подкрепа на бежанците от войната в Украйна в България.
МОМ ще планира обученията по настоящия проект, така че да не се допусне двойно финансиране, като темите ще разглеждат не само нормативната рамка и основните стъпки в областта на подкрепа на бежанци, идентифициране на най-нуждаещите се от подкрепа, предоставяне на специфична подкрепа в зависимост от нуждите на хората, но и представяне на опита и добрите практики на други държави, като по този начин ще се избегнат дублирането на дейности и ще се надграждат и развиват знанията на участниците. |
176 022.00
|
0.00
|
Подкрепа за адаптация и достъп до услуги: Основен ангажимент на БЧК като партньор в проекта е предоставяне на комплексна подкрепа на новопристигнали украински бежанци с цел ускоряване процеса им на интеграция в българското общество като равноправни български граждани. Най-общо това включва предоставяне на подкрепа за адаптация и достъп до обществени услуги, подкрепа за реализация на пазара на труда чрез преодоляване на най-често срещаните предизвикателства като езикови бариери и липса на подходяща квалификация (или непризнаване на такава), както и предоставяне на финансова подкрепа за настаняване или целево на възрастни и деца с цел насърчаване и фасилитиране осъществяването на посочените по-горе мерки.
Всички дейности ще бъдат осъществявани на територията на следните области: София, Варна, Бургас, Русе и Добрич. В първоначалното проектно предложение е одобрена област Пловдив, която БЧК предлага да бъде заменена с област Добрич поради следните съображения:
- Област Добрич е първа спирка за новопристигнали украински бежанци от Украйна;
- Областният съвет на БЧК в Добрич работи активно от първите дни на конфликта за удовлетворяване на спешни нужди на голям брой бежанци от Украйна като осигуряване на настаняване, хранителни продукти, медицинска подкрепа и др. Нуждите от тази подкрепа продължават и към момента за новопристигнали бежанци;
- В област Пловдив са съсредоточени значителен брой проекти и програми в подкрепа на украински бежанци, включително от външни организации, което може да доведе до трудности при демаркацията на дейностите и избягването на двойно финансиране;
- БЧК има развит капацитет в цялата страна и може да организира ефективно изпълнение на дейностите по проекта на терен без това да доведе до забавяне на планираните дейности или да възпрепятства постигането на заложените индикатори.
Дейността „Подкрепа за адаптация и достъп до услуги“ ще бъде осъществявана на територията на 5-те области като първа стъпка на интеграция с цел улесняване достъпа на новопристигнали украински бежанци на територията на България до обществени услуги.
Дейностите ще включват предоставяне на специализирана информация и консултации от страна на наети и обучени за целта лица във всеки един от регионите, насочени към различни сфери от обществения живот като здравеопазване, образование, социални услуги и социално подпомагане, достъп на хора с увреждания до услуги, възможности за обучение и заетост, административни услуги и др.
Чрез насочване на новопристигналите лица до навременни консултации се цели съкращаване на периода за започване на самостоятелен начин на живот и интеграция в системата на здравеопазването, в образователната система, системата за достъп до социални услуги и др.
Освен консултации, украинските бежанци ще получават и съдействие от ангажираните за целта експерти относно процедурите за достъп до различни услуги, записване при личен лекар, заплащане на здравни осигуровки, придружаване до съответните институции, превод, обработване на документация, подпомагане на ученици и студенти за включване в образователната система и др.
|
3 053 972.48
|
0.00
|
Хуманитарно и финансово подпомагане: Чрез изпълнението на тази дейност БЧК цели осигуряване на финансова подкрепа на украински граждани и техните домакинства съгласно предварително одобрени критерии, която, комплексно с другите мерки за подкрепа, да подпомогне процеса на интеграция в обществения живот в България.
Финансовата подкрепа е насочена към покриване на разходи за наем на домакинства еднократно или за период до 4,5 месеца в размер до 1200,00 лв. с включени в тази сума режийни разходи. Разходите ще бъдат изплащани на база средна цена за наем на жилищна площ в отделните региони и съобразно броя на членовете в домакинството, като основната цел е предотвратяване на настаняването на новопристигнали украински бежанци в държавни бази и хотели и ускоряване процеса на интеграция. Бежанци, които вече са настанени в такива бази, ще бъдат насърчавани чрез тази мярка за започване на самостоятелен начин на живот, като на тях ще бъде оказвано съдействие за намиране на подходящо жилище и сключване на договори с наемодатели.
Средствата за покриване на разходи за наем ще бъдат изплащани след извършване на оценка на нуждите от страна на експертите „Финансово подпомагане“, ангажирани по места, съгласно разработени от БЧК критерии за уязвимост. С приоритет ще бъдат подпомагани големи домакинства (с две или повече деца и/или 2 или повече зависими лица); Самотен родител с две или повече деца до 14 г.; домакинства с едно или повече деца с увреждания; домакинства с едно или повече лица с увреждания, сериозна и/или хронична болест или с диагностицирано психично разстройство; бременни самотни жени; непридружени малолетни (до 14 г.) или непридружени непълнолетни (до 18 г.); самотно живеещи възрастни хора с придружаващи хронични заболявания (на и над 65 г.); жертви на основано на пола или друг вид насилие и др.
Лица, реферирани от страна на МОМ след направена от тяхна страна оценка, също ще подлежат на подпомагане.
За получаване на финансовата подкрепа ще бъде изисквано предоставянето на надлежна документация от страна на украинските бежанци, съответно договор за наем, фактури и касови бонове от извършени плащания и др.
С цел проследяване на оказаната подкрепа по проекта и избягване на дублиране на мерките за подпомагане, БЧК планира изработване на софтуерен продукт. Същият ще позволи създаване на надлежна база данни с прилежащата документация на лицата, подпомогнати в рамките на настоящия проект. |
6 421 353.66
|
0.00
|
Професионално ориентиране и пазар на труда: Един от основните проблеми пред украинските бежанци е намирането на подходяща работа. В повечето случи преобладава временната заетост, като украинските бежанци са по-квалифицирани за този тип работни места. Поради това доходите на много бежанци са нестабилни, което води до зависимост от социални помощи.
Основни пречки са липсата на познания по български език, продължителния процес на признаване на квалификациите, несъответствието между умения и работа и задълженията за полагане на грижи за членове на семейството – деца и/или възрастни.
Като основни проблеми украинските бежанци посочват и липсата на възможности за работа въпреки сериозния недостиг на работна ръка в някои сектори в България, както и недостатъчна информация.
В същото време за украинските бежанци с право на временна закрила на територията на България съществува облекчен режим за достъп до пазара на труда - право на работа без разрешение, както и други облекчени процедури.
Предвид гореизложеното, в изпълнение на целите на проекта, БЧК ще приложи целенасочен подход и ще разработи конкретни мерки за преодоляване пречките пред украинските бежанци за достъп до пазара на труда, насочени към улесняване взаимодействието с потенциални работодатели, придобиване и повишаване на квалификация, предоставяне на информация, организиране на езикови курсове и др.
Дейностите ще бъдат осъществявани на ниво регион, както и на национално ниво и ще бъдат разработени съвместно с Агенция по заетостта и с участието на професионални организации.
От страна на БЧК ще бъдат организирани ежегодни трудови борси за срещи с работодатели във всеки един от 5-те региона с цел улесняване на контакта с потенциални работодатели, както и професионално ориентиране на база търсене на работна ръка в България.
Важен елемент от утвърждаването и равноправното участие на украинските бежанци на пазара на труда е доброто познаване на техните права и задължения в качеството им на служители/работници с цел предотвратяване на злоупотреби. За целта БЧК, с помощта на външни експерти, ще разработи Наръчник за правата и задълженията на бежанците в областта на трудовата заетост, който ще бъде разпространен сред широк кръг украински бежанци и ще бъде достъпен и в електронен вариант.
Предвид факта, че липсата на познания по български език се считат за основна пречка за достъп до пазара на труда за чужди граждани, БЧК ще организира курсове по български език с цел придобиване на умения за нива А1, А2 и Б1, които ще се провеждат от обучаващи организации оторизирани по смисъла на чл.3, ал.1 от Наредба №5 на МОН от 03.09.1999 за реда за усвояване владеенето на български език, включително улесняващи процеса на придобиване на българско гражданство.
Подборът на тези организации ще бъде извършван по реда на ПМС №4 на МС от 11.01.2024 г.
Сформираните регионални екипи от експерти за достъп до пазара на труда ще поддържат постоянен контакт с Бюрата по труда и с потенциални работодатели от една страна, и, от друга, с украински бежанци, които имат желание и възможност за работа.
В допълнение към мерките за професионално ориентиране и консултиране, трудовите борси, повишаване на информираността относно правата и задълженията на работниците и служителите, БЧК ще подпомогне организационно и финансово участието на украински бежанци в курсове за придобиване или повишаване на професионалната квалификация с цел заетост на висококвалифицирани лица, напр. в инженерни и медицински специалности. |
874 200.00
|
0.00
|
Видимост, прозрачност и комуникация: С изпълнението на дейността ще се постигне повишаване информираността на целевата група и осигуряване на видимост, прозрачност и комуникация на подкрепата по ФУМИ 2021-2027 и популяризиране на приноса на ЕС за подобряване на условията за интеграция на бежанци от Украйна, получили временна закрила в България.
Ще бъдат разработени информационни и промоционални материали, които ще бъдат разпространени сред целевата група от екипа по проекта на МОМ и БЧК и представители на публични и неправителствени организации в България с компетенции и отговорности в сферата на убежището, включително на централно и местно ниво.
Екипът по проекта на МОМ и БЧК ще осъществява пряко разпространение на информационни материали на лица от целевата група по проекта.
Така ще се гарантира прилагането на методи, осигуряващи фокусиран подход към целевите групи и разпространение на информацията сред институции и организации, ангажирани с проблемите на украинските бежанци в България.
На всички материали и документи създавани и използвани в рамките на проекта ще бъде поставяно логото на ЕС, с информация че проектът е финансиран по Програма на България по ФУМИ 2021-2027 и българското правителство, при пълно спазване на изискванията и указанията за мерките за видимост, прозрачност и комуникация, съгласно чл. 50 от Регламент № 1060/2021, приложение IX от Регламент 2021/1060, и чл. 30 от Регламент 2021/1147 за ФУМИ 2021-2027. Тази информация ще бъде отразявана също и във вътрешни и годишни доклади, както и в каквито и да са документи, свързани с избор на изпълнител.
Информация за целите, дейностите и резултатите от проекта ще бъде публикувана на интернет страниците на МОМ и БЧК, като се спазват изискванията за видимост, прозрачност и комуникация. Ще бъдат изготвени информационни табели и банери за ИРЦ за имигранти в София, Варна, Пловдив и Бургас, както и в офиса на БЧК. Информационните табели ще указват наименованието на проекта и подкрепата по ФУМИ 2021-2027.
В допълнение на горепосоченото, при изпълнение на проекта, както и за осигуряване на информираност на бежанците от Украйна и широката общественост за подкрепата по проекта и финансирането от ФУМИ 2021-2027 няма да се разработват нарочни нови портали на МОМ и БЧК, а ще се организира ползването на вече съществуващият правителствен портал https://ukraine.gov.bg/bg/ като основен канал за комуникация. МОМ и БЧК ще осигурят ползването на правителствения портал чрез изпращане на официална кореспонденция до държавната институция към Министерския съвет, която осигурява функционирането на портала незабавно след старта на изпълнението на настоящия проект и ще координират регулярното публикуване на информация за предстоящи и изпълнени дейности по подкрепа на украински бежанци на правителствения портал, както и за насочване на бежанци от Украйна към екипите на МОМ и БЧК за предоставяне на подкрепа по проекта. И към момента в правителствения портал https://ukraine.gov.bg/bg/humanitarian-help/ съществуват подстраници на БЧК и МОМ за предоставяната подкрепа на бежанци от Украйна, като същите ще бъдат разширени и допълнени с дейностите по настоящия проект. В екипа за изпълнение на проекта е включен нарочен експерт (видимост и комуникация), който ще поддържа координация на оперативно ниво и ще осигурява информации и материали за публикуване на правителствения портал.
Стойността на дейността обхваща:
- б. ред 10.13 Логистика за откриващо и закриващо събития по проекта (наем зала, кетъринг, работни материали)-39 116.00
-б. ред 12.2 Провеждане на информационни кампании за видимост и комуникация на подкрепата от ФУМИ по проекта-58 674.00
- б. ред 12.3 Изготвяне, отпечатване и разпространение на материали за представената подкрепа по проекта, включително финален информационен материал-48 895.00
- б. ред 12.4 Изготвяне на материали за информация и публичност, банери, и табели за видимост-78 232.00
При изпълнение на дейността ще работи и експерт, разходите за който са включени към дейност 2 в бюджетен ред 2.3. |
224 917.00
|
0.00
|