| Реинтегриране в образователната система на лица, навършили 16 години, отпаднали от училище и/или без основно образование, чрез дейности за образователна медиация. Популяризиране на необходимостта от повишаване и насърчаване на грамотността и привличане на общественото внимание към ползите от повишаването на грамотността.: Цел: Популяризиране възможностите повишаване и насърчаване на грамотността и привличане на общественото внимание към ползите от учене през целия живот с оглед обединяване усилията на заинтересованите страни за реинтегриране в образователната система на лица, навършили 16 години, отпаднали от училище и/или без основно образование, чрез дейности за образователна медиация.
Дейността ще се изпълни по Механизъм за идентифициране и мотивиране на целевите групи и включването им в дейности по процедурата, описан в т.11 от проекта. За гарантиране на резултатите Дирекция Бюро по труда - Видин (ДБТ) е привлечена като асоцииран партньор.
Дейността се изпълнява на 2 етапа:
1. Популяризиране на необходимостта от повишаване и насърчаване на грамотността и привличане на общественото внимание към ползите от повишаването на грамотността.
2. Реинтегриране в образователната система на лица, навършили 16 години, отпаднали от училище и/или без основно образование, чрез дейности за образователна медиация (мотивация за участие в образование, работа на образователни медиатори и др.).
Първия етап е за повишаване на обществената осведоменост и привличане на вниманието към важността на грамотността и образованието. Ще бъдат разработени и разпространени информационни материали, брошури и плакати, както и дигитално съдържание, което ще се популяризира чрез Интернет. Ще се организират 2 информационни събития и 2 публични кампании. Те ще подчертаят значението на повишаването на образователното равнище като ключов фактор за подобряване на възможностите за заетост, социална интеграция и личностно развитие.
На етап 2 ще бъде реализирана системна и целенасочена работа по идентифициране на лица от целевите групи, включително комуникация и координация с ключови институции като Дирекции Социално подпомагане (ДСП) към АСП, ДБТ-Видин към Агенция по заетостта, общински администрации, Регионални управления на образованието, Държавна агенция за бежанците и НПО, ромски неформални лидери и др. Тази координация ще позволи ефективно откриване и достигане до лица с ниско, липсващо или прекъснато образование, които са в най-голяма нужда от подкрепа, и ще осигури системно проследяване на техните образователни потребности.
Ще бъдат проведени целенасочени мотивационни дейности, включващи:
- Организиране на мотивационни кампании и информационни срещи за разпространение на добри практики и успешни примери;
- Групови мероприятия с психолог по мотивиране и насочване към проекта в ДБТ-Видин, в квартала с компактно ромско население и в конферентната зала на кандидата
- Персонални консултации от психолози и образователни медиатори с цел адресиране на индивидуалните образователни и социални бариери на участниците;
- Работа на образователните медиатори в семейна среда, насочена към осигуряване на подкрепа и ангажираност на близките като фактор за успешното обучение;
Дейността ще стимулира включването на идентифицираните лица в курсове по ограмотяване (ниво 1–4 клас) и прогимназиална подготовка (ниво 5–7 клас), съгласно одобрени от МОН учебни програми. Особено внимание ще се отдели и на мотивиране на обучаемите за продължаване на образованието в по-високи образователни етапи – първи етап на гимназиално образование (8–10 клас) и втори етап (11–12 клас). Тази стъпка ще бъде подкрепена чрез целенасочени персонални консултации, работа със семействата и организиране на кампании за насърчаване на образователната и професионална реализация.
Изпълнението на дейността ще бъде осъществено от квалифициран и мултидисциплинарен екип, включващ преподаватели, образователни медиатори, психолози и други експерти, които ще осигурят персонализирана подкрепа, висок професионализъм и ефективна координация на процеса.
В дейността се включва цялата коалиция по проекта, като разходите се поемат от кандидата. Съгласно Механизма ще бъдат привлечени всички заинтересовани страни и широката общественост. |
45 540.00
|
0.00
|
| Организиране и провеждане на курсове за ограмотяване на възрастни, и на курсове за усвояване на учебно съдържание за различните образователни етапи и степени за лица, с ниско образование или без образование в координация с Агенция по заетостта и МТСП, с цел последващо включване във възможности за придобиване на професионална квалификация.: Дейността е насочена към възрастни лица с ниско, липсващо или прекъснато образование и има за цел повишаване на тяхната функционална грамотност и образователна степен чрез целенасочено, адаптирано и практически приложимо обучение.
Целева група: 73 лица, в т.ч. 33 ограмотяване и 40 придобиване на компетентности. Част от лицата ще се включат в повече от 1 курс.
Обучителният процес е структуриран в следните етапи:
1. Организиране и провеждане на курсове за ограмотяване (ниво, съответстващо на 1–4 клас).
2. Организиране и провеждане на курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование.
3. Оценяване и сертифициране на резултатите от проведените курсове, съгл. чл. 169, ал. 3 от ЗПУО и Наредба № 11/2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците.
Курсовете се реализират по одобрени от МОН учебни програми. Съдържанието им е съобразено с възрастовите и социални характеристики на обучаемите и образователните им дефицити. Обученията обхващат ключови предметни области:
• Бълг. език и литература – развиване на умения за четене с разбиране, създаване на кратки текстове, усвояване на основни граматически и лексикални правила;
• Математика – овладяване на базови аритметични действия, решаване на практически задачи, логическо мислене и финансово ориентиране;
• Природни науки – основни познания за човешкото тяло, околната среда и природни явления;
• Социални науки – развитие на гражданска култура, разбиране на обществени процеси, права и отговорности;
• Дигитална грамотност – начални умения за работа с компютър и интернет, необходими за съвременното ежедневие и пазар на труда.
Обучението се провежда в групи от 10-15 лица, което позволява прилагането на индивидуален подход към всеки участник. Използват се съвременни интерактивни методи на преподаване, включително проектно-базирано обучение, практически упражнения, работа по казуси, дискусии и мултимедийни средства. Програмата е организирана с гъвкав график, съобразен с възможностите и ангажиментите на участниците, с цел максимално включване и редовно присъствие. Внимание се отделя на създаването на приобщаваща и мотивираща учебна среда, която насърчава активното участие, социалната свързаност и увереността на обучаемите. Учебният процес е подкрепен чрез:
• мотивационна подкрепа – индивидуални и групови сесии за насърчаване на увереността и мотивацията за учене;
• психосоциална подкрепа – преодоляване на бариери като социална изолация, езикови и културни различия, ниско самочувствие;
• достъпност и равенство – гарантиране на възможност за участие на лица от уязвими групи чрез адаптирани материали, допълнителни консултации и персонализирана методическа подкрепа.
В допълнение към основното съдържание, обучението включва и тематични дейности, насърчаващи практическото приложение на придобитите знания: работа по казуси, симулации, решаване на житейски задачи, изграждане на чувство за принадлежност и социална активност. Акцент се поставя и върху изграждането на умения за учене през целия живот и подготовка за бъдещо включване в образователни или квалификационни инициативи.
За осигуряване на качествено обучение, преподавателите ще са специално подбрани и квалифицирани, с опит в работа с уязвими групи.
Провеждането на обучението включва и организация на задължителни изпити за всяка учебна степен: 4 изпита при курсове за ограмотяване, по 8 изпита при курсове за 5-ти и 6-ти клас и 10 изпита при курсове за 7-ми клас. Общо, за всяка група се организират съответният брой изпити, които удостоверяват придобитите знания и умения.
Постигането на краен резултат - успешно положени изпити се доказва с:
- удостоверение (служебна бележка), издадено от училището, с което се удостоверява участието на лицето в курс по чл. 129, ал.1 от Наредба № 11/2016 г. и/или
- удостоверение по чл. 168, ал.1, т. 3, 4 и 5 от ЗПУО.
Дейността се изпълнява от училището партньор. Кандидатът подпомага организационните процеси и участва във вътрешния мониторинг. |
234 442.22
|
0.00
|
| Дейности за запознаване с професии; определяне на професионалните интереси на представителите на целевите групи и консултиране за самостоятелен и осъзнат избор на образование и/или професия за адаптиране на пазара на труда; проследяване при осъществяване на връзката образование – пазар на труда и др. за подпомагане прехода от образование към реализация на пазара на труда.: Дейността цели да подпомогне целевата група с ниска степен на образование, вкл. безработни, неактивни или заети в несигурна заетост лица да направят информиран и реалистичен избор за следващата стъпка в своя образователен или професионален път.
Целева група: 30 лица.
Етапи:
1. Информиране на представителите на целевата група за подходящи професии чрез групови/индивидуални събития за запознаване с професии;
2. Диагностика за определяне и консултиране според придобитото по проекта образование за адаптиране на пазара на труда на регионално/местно ниво;
3. Посредничество и проследяване при осъществяване на връзката образование – пазар на труда.
Дейността обединява индивидуална и групова подкрепа, насочена към подпомагане на участниците с ограничено образование, незавършен училищен етап, липса на квалификация или трудова история, като им предоставя възможност да преосмислят своите умения, желания и перспективи за бъдещо развитие. Индивидуалната и групова работа по професионално и кариерно ориентиране не е само избор на професия, а процес на себепознание, оценка на реалността и изграждане на увереност в способността за промяна.
Особено внимание ще се отделя на хора, които:
• не са били включвани активно в социални или образователни дейности;
• изпитват сериозни социални бариери (дискриминация, бедност, полова или етническа неравнопоставеност);
• са преживели дълъг период на безработица или неактивност;
• нямат модел в семейството или средата, свързан с работна етика или професионално развитие.
На етап 1 ще се организира представяне на професии, актуални за местния пазар на труда, като се ползват информационните листа и папки на ДБТ-Видин, както и презентации, изготвени от екипа по проекта.
На етап 2 ще се организират индивидуални и групови мероприятия по професионално и кариерно ориентиране. Това е целенасочен, поетапен процес, който съчетава информационна, консултативна и мотивационна подкрепа, с цел изграждане на лична визия за развитие, основана на реални възможности. Услугата ще бъде предоставяна от обучени кариерни консултанти и посредници на кандидата с опит в работа с уязвими групи. Процесът ще бъде гъвкав, индивидуализиран и съобразен с образователното равнище, житейския контекст и културните специфики на участниците. На този етап ще се насочат лицата към следваща степен на образование и/или към курсове за професионална квалификация.
На етап 3 ще се проведе Трудова борса, на която ще се поканят утвърдени работодатели от региона. Ще се организират и индивидуални представяния пред работодател на лицата от целевата група. На този етап се цели осигуряване на заетост на обучените лица от целевата група.
Дейността има трансформираща роля: не просто да „информира“, а да „овласти“ участниците – чрез език, примери и практики, близки до техния житейски контекст, да възвърне усещането, че те могат да поемат контрол над живота си и да постигнат реална промяна. Екипът от кариерни консултанти и трудови посредници ще използва подходи, базирани на доверие, активно изслушване и ненасилствено комуникиране, които помагат на участниците да формулират желанията си без чувство на вина или срам от минали неуспехи.
Програмата на груповите мероприятия ще предлага: Път към реална промяна, а не абстрактни обещания; Разбираем език и практични инструменти, а не терминология и формалности; Свързване с реалния пазар на труда, а не изолирана подкрепа без резултат.
Дейността ще обхваща културно и езиково адаптирани формати за ромски участници и ще включва представители от общността – медиатори или фасилитатори, които да послужат като пример и вдъхновение.
Дейността се изпълнява от кандидата, като на груповите мероприятия с работодатели ще бъдат поканени представители на всички заинтересовани страни, с които в рамките на проекта вече са изградени партньорски отношения. Важна роля при насочването към професионално обучение и трудова заетост имат трудовите посредници на асоциирания партньор - Дирекция Бюро по труда - Видин. |
2 656.50
|
0.00
|