| Дейност 1. Подкрепа на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в предучилищно и училищно образование и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици.: Изпълнението на Дейност 1. се организира като последователен и интегриран процес, обхващащ всички ключови стъпки за ефективно функциониране на Механизма за обхват. Дейността се реализира чрез взаимосвързани поддейности, насочени към максимален обхват и намаляване на дела на отпадналите и преждевременно напусналите образованието деца и ученици, с особен фокус върху уязвимите групи. Създава се екип за организация и управление с представители на РУО – Ловеч.
• Поддейност 1.1.: Допълване на екипите за обхват: Планира се наемане на допълнителни специалисти за включване в екипите за обхват.
• Поддейност 1.2.: Обучения за повишаване на капацитета: Предвижда се провеждане на специализирани обучения с практическа насоченост за членовете на екипите – за оценка на риска от отпадане, работа с родители и деца, използване на инструменти за ранно идентифициране на учащи се в риск, ИСРМ и иновативни педагогически методи. Очаква се повишаване на компетентностите за ефективна работа с уязвими групи.
• Поддейност 1.3.: Работа с родители: Планира се организиране и провеждане на информационни кампании, дни, тематични беседи и семинари за повишаване на информираността, мотивацията и ангажираността на родителите, особено на тези с деца необхванати, отпаднали или в риск. Очаква се подобрена родителска подкрепа и трайно присъствие на децата в образователната система.
• Поддейност 1.4.: Изграждане на устойчиви партньорства и общности: Предстои провеждане на междуинституционални срещи, семинари, медийни прояви и съвместни инициативи (открити уроци, дни на отворените врати и др.), които обединяват родители, учители, медиатори и социални работници. Целта е създаване на устойчива образователна общност, която подкрепя обхвата и задържането на децата.
Изпълнението на Поддейност 1.1., 1.2., 1.3. и 1.4. е разпределено в отчетни периоди, съобразно максималния срок на проекта (18 месеца). Етапите обхващат следните периоди: първи отчетен период: от началото на проекта до 1 февруари 2026 г.; втори отчетен период: от 2 февруари 2026 г. до 1 септември 2026 г.; трети отчетен период: от 2 септември 2026 г. до 1 февруари 2027 г. Разпределението по поддейности е:
• Поддейност 1.1.: Обхваща осигуряването на допълнителни специалисти и извършването на посещения на адреси извън работно време по утвърдени месечни графици. В рамките на първия отчетен период се планира изпълнение на 42 посещения на адреси, 84 във втория период и 84 в третия.
• Поддейност 1.2.: Обученията за повишаване капацитета на екипите са разпределени така, че през първия период са планирани 5 обучения, а през втория период – 8, като общият брой обучения е 13 за целия срок на проекта. Лицата, преминали обучение, се отчитат еднократно.
• Поддейност 1.3.: Провеждането на информационни кампании, информационни дни, тематични беседи и семинари се разпределя по периоди, като през първия са предвидени 4 събития, през втория – 17, а третия – 4 събития.
• Поддейност 1.4.: Междуинституционалните срещи, семинари и съвместните инициативи се планират така: 7 събития в първия период, 9 във втория и 9 в третия отчетен период.
Разпределението на дейностите по етапи позволява контрол и адекватно отчитане на постигнатите резултати в нужните срокове, като се избягва натрупване или двойно отчитане на дейности и участници. |
389 288.80
|
0.00
|
| Дейност 1, Поддейност 1.1. Допълване на екипите за обхват на местно ниво. : Чрез Поддейност 1.1. се осигурява по-пълен и устойчив обхват на деца и ученици в риск от отпадане чрез допълване на екипите за обхват с допълнителни специалисти. Със заповед на началника на РУО – Ловеч са определени 3 екипа за обхват за община Луковит (122 лица) и 2 екипа за обхват за община Ябланица (52 лица), в съответствие с ПМС № 100/2018 г. За осигуряване на ефективното функциониране на Механизма по процедура BG05SFPR001-1.002 „Достъп до образование за всяко дете“ се планира допълване на екипите с 5 допълнителни специалисти (3 към община Луковит и 2 към община Ябланица), съобразно специфичните нужди на районите.
Необходимостта от допълване е обусловена от увеличения брой деца и ученици в риск от отпадане, нуждата от по-интензивна работа на терен, както и от специфичните социални и културни предизвикателства в районите. Допълнителните специалисти ще подпомагат работата на екипите чрез:
• Участие в посещения на адреси (по домовете), включително в извънработно време;
• Индивидуална подкрепа на деца и ученици в риск от отпадане;
• Работа с родители за повишаване на информираността и мотивацията им;
• Посредничество между институциите и семействата;
• Съдействие при идентифициране на специфични социални и културни предизвикателства.
Допълнителните специалисти ще засилят капацитета на екипите, позволявайки по-целенасочена и системна работа на терен, подобрена комуникация между институциите и семействата, както и навременно реагиране на индивидуалните потребности на децата и учениците. Това ще спомогне за трайно намаляване на отпадането и устойчива интеграция в образователната система.
Посещенията на адреси по домовете ще се извършват от екипи, съставени от трима членове, което е изискване на Механизма за съвместна работа на институциите. В състава на всеки екип се включват представители на различни институции: педагогически специалист или непедагогически персонал, представител на общината и представител на РУ на МВР, за да се осигури комплексна подкрепа и адекватна комуникация с децата и техните семейства. Този подход гарантира междуинституционален характер на работата, сигурност и ефективност при осъществяване на дейностите на терен. Посещенията на адреси се извършват извън работно време и са разпределени по съответните етапи, както следва:
• от м. септември 2025 г. до м. януари 2026 г. – 42 адреса;
• от м. фервуари 2026 г. до м. август 2026 г. – 84 адреса;
• от м. септември 2026 г. до м. януари 2027 г. – 84 адреса.
Основната цел е чрез целенасочена работа на терен и допълнителна подкрепа да се намали трайно рискът от отпадане и да се стимулира устойчивото включване и задържане на децата и учениците в образователната система. |
0.00
|
0.00
|
| Дейност 1, Поддейност 1.2. Обучения за повишаване на капацитета и уменията на екипите за обхват. : Поддейност 1.2. е насочена към системното развитие на професионалния капацитет на екипите за обхват и гарантира прилагането на ефективни мерки за обхват и приобщаване на всички деца и ученици, подлежащи на задължително образование. В дейността участват всички членове на екипите за обхват, включително новоназначените специалисти по Поддейност 1.1. Целта е да се осигури единен стандарт на работа, да се подобрят уменията за работа с деца и ученици от уязвими групи и да се засили междуинституционалното сътрудничество.
Обученията ще се провеждат без присъждане на квалификационни кредити, с физическо присъствие, в групи със средно по 15 участници, което ще създаде условия за активно участие, дискусии и обмен на добри практики. Форматът и темите ще се определят въз основа на анализ на нуждите на екипите, спецификата на районите и опита от предходни години.
Планират се 13 обучения за повишаване на капацитета и уменията на екипите за обхват, разпределени по следния начин:
6 двудневни обучения (с нощувка) за развитие на умения за оценка на риска от отпадане и превенция, комуникационни умения при работата с родители, деца и ученици, включително такива от уязвими групи, изграждане на индивидуален профил на дете/ученик в риск и планиране на работа с него и неговите родители. Включват се и умения за идентифициране на причините за невключване или отпадане от образованието и за работа с местни общности и лидери – 90 участници;
6 двудневни обучения (с нощувка) за работа с Инструментариум за ранно идентифициране на ученици в риск от отпадане и за диференциран подход при определяне на нуждите им от индивидуална подкрепа – 90 участници;
1 двудневно обучение (с нощувка) за целия екип на обхвата, включително новоназначените специалисти, за работа с Информационната система за реализация на механизма (ИСРМ) и нейните периодични актуализации – 20 участници.
За всяко обучение ще се изготвят присъствени списъци, а като подкрепящ документ ще се водят обобщени списъци на обучените лица. Участниците ще получават удостоверение или сертификат за успешно преминато обучение.
Чрез тези обучения екипите ще повишат професионалната си компетентност, ще подобрят ефективността на работата си с деца и ученици в риск и ще засилят сътрудничеството между институциите и ангажираните страни в Механизма. Това ще съдейства за по-успешното идентифициране, обхващане и задържане на децата и учениците в образователната система, в съответствие с целите на процедурата.
Планираният график за провеждане на обученията по Поддейност 1.2. е както следва:
- от октомври 2025 г. до януари 2026 г. – 5 двудневни обучения (с нощувка);
- от февруари 2026 г. до август 2026 г. – 8 двудневни обучения (с нощувка). |
0.00
|
0.00
|
| Дейност 1, Поддейност 1.3. Работа с родители за разясняване на ползите от образованието. : Поддейност 1.3. има за цел да повиши информираността, ангажираността и мотивацията на родителите за включване и трайно присъствие на децата и учениците в образователната система. Дейностите се реализират чрез различни форми на взаимодействие с родителите и местната общност, насочени към намаляване на риска от отпадане и увеличаване на обхвата, особено сред децата от уязвими групи.
Планира се да бъдат обхванати общо 70 родители на деца и ученици, които са в риск от отпадане или не са включени в образователната система. Броят е определен въз основа на анализ на целевите групи в общините партньори и съответства на заложените индикатори по проекта.
Във всяка община-партньор ще бъдат организирани и проведени по две информационни кампании. В реализирането на всяка кампания ще участват по двама педагогически специалисти, които ще осигурят професионален и мултидисциплинарен подход в работата с родителите и ще предоставят педагогическа подкрепа. Информационните кампании ще бъдат насочени към ключови преходи в образованието, като постъпване в предучилищна подготовка, в първи клас и преминаване към следващи етапи на образование след основното. В рамките на кампанията ще се провеждат срещи с родители, ще се разпространяват информационни материали, ще се организират тематични дискусии и презентации, които имат за цел да повишат осъзнатостта относно значението на редовното и пълноценно участие на децата в образователния процес. Особено внимание ще бъде отделено на преодоляването на стереотипи и бариери, които възпрепятстват включването и задържането на децата в училище.
Информационните дни ще се организират от 17-те образователни институции партньори в проекта под координацията на екипа за организация и управление. Всяка институция ще проведе поне един информационен ден, предназначен за родители на деца и ученици на възраст между 4 и 16 години. По време на тези събития ще бъдат представяни добри практики чрез демонстрации, беседи и мултимедийни материали, които ще подчертават значението на активната роля на родителите в образователния процес. Събитията ще бъдат с продължителност до три часа, за да се улесни достъпът и участието на широк кръг родители, включително и от уязвими групи.
За допълнително повишаване на мотивацията и ангажираността на родителите ще бъдат организирани четири тематични беседи и семинари, насочени към запознаване със законовите им задължения за включване на децата в предучилищно и училищно образование. Тези събития ще насърчат по-тясно сътрудничество между родителите и образователните институции.
Чрез реализирането на тези мерки се очаква повишаване на информираността и ангажираността на родителите, което ще допринесе за намаляване на риска от отпадане и за трайното приобщаване на децата в образователната система.
Планираният график за изпълнение на дейностите по Поддейност 1.3. е следният: от октомври 2025 г. до януари 2026 г. ще бъдат проведени четири информационни кампании; в периода от февруари 2026 г. до август 2026 г. ще се реализират седемнадесет информационни дни; от септември 2026 г. до януари 2027 г. ще се проведат четири тематични беседи и семинари за родители. |
0.00
|
0.00
|
| Дейност 1, Поддейност 1.4. Изграждане на устойчиви институционални партньорства и сплотени образователни общности. : Поддейност 1.4. е насочена към създаване, развитие и поддържане на устойчиви механизми за сътрудничество между всички заинтересовани страни – институции, общини, училища, детски градини, родители, неправителствен сектор и местна общност. Основната цел е да се постигне ефективна координация и взаимодействие, които да гарантират пълен обхват и да предотвратят отпадането на деца и ученици от образователната система, особено сред уязвимите групи.
В рамките на поддейността се предвижда провеждането на редовни междуинституционални срещи, които ще бъдат организирани ежемесечно от координационните центрове по Механизма под ръководството на областния управител. На тези срещи ще участват представители на всички институции, ангажирани по ПМС № 100/2018 г. – РУО, общини, социални служби, МВР, РЗИ, Агенция по заетостта, образователни институции и други партньори. Основните теми на дискусия ще са анализ на трудностите на терен, планиране на обходи, синхронизиране на графици за обучения и информационни кампании, както и обмен на добри практики и иновативни подходи.
Освен регулярните срещи ще бъде организиран един семинар с участието на всички партньори по Механизма. Този семинар ще предостави възможност за по-задълбочен анализ на предизвикателствата, интегриране на нови решения и планиране на съвместни инициативи, насочени към обхващане и задържане на децата и учениците в образователната система.
В рамките на поддейността ще се провеждат инициативи за обмен на опит и добри практики между екипите за обхват, педагогическите специалисти и представителите на партньорските институции. Тези дейности ще спомогнат за популяризиране на успешни модели и ще насърчат въвеждането на иновативни решения в работата с деца, ученици и родители.
Създаването на електронен архив с добри практики и решения, достъпен за всички партньори, ще подпомогне мултиплицирането на успешни модели и устойчивостта на резултатите.
Всички дейности ще се реализират в тясно сътрудничество между РУО, областната администрация, общините, образователните институции, местната общност и останалите партньори по Механизма. Видимостта и публичността на резултатите ще се осигуряват чрез публикации на сайтовете на партньорите, местни медии, социални мрежи и информационни бюлетини.
За периода на проекта ще бъдат проведени 18 междуинституционални срещи и един заключителен семинар.
Планирани са шест събития, организирани от шест образователни институции: един ден на отворените врати и два открити урока, организирани от училища-партньори и три събития, организирани от три детски градини-партньори – празник, ден на отворени врати, открити педагогически практики, изложби и други.
• от м. септември 2025 г. до м. януари 2026 г. – 2 дни на отворените врати;
• от м. фервуари 2026 г. до м. август 2026 г. – 2 открити урока;
• от м. септември 2026 г. до м. януари 2027 г. – 2 педагогически практики. |
0.00
|
0.00
|