Дейност 1. Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование: Ще покажем на децата от всички етноси червените нишки, свързващи родовите им традиции, ще ги насърчим да търсят и намират общото в танците, в обичаите, в забавните и спортни игри на своите фамилии. Ще поканим изявени творци и спортисти с различен етнически произход, ще отидем на гости на спортни клубове, ще тренираме заедно, ще организираме обучения и демонстрации на техники и бойни умения. Заедно с децата ще открием в красотата на обичаите и празничните обреди на семействата им посланията за здраве, обич, благополучие и сплотеност - изконни ценности за всяко от тях.
1. Занимания по интереси – ДЖИНС: Проучване, прилики и отлики, символика в културите на етносите:
1.1. Наследството на моите деди
Традиционни танци - Български –северняшки прави хора и ръченица;Турски - ЗЕЙБЕК, женски танци АЛАЙ и КЪНА ЙАКМА ОЙУНУ, мъжко хоро ДАМАТ ХАЛАЙЪ;Ромски - традиционно хоро.
Празници - Коледа; Банго Васил; Петльовден (Башнувден); Тодоров ден; Гергьовден (Ерделез); Цветница; Великден (Патраги); Рамазан и Курбан Байрам
Обреди - Сватба – сватосване; годеж/нишан/; калесване,/бръснене/, пренасяне на чеиз, обличане на булката, купуване на булката, /продаване, прощални песни, /къна геджеси и даул чалдърмак.
Обичаи – за изобилие, здраве, прогонване на злите сили - Турски- Саяджълар; Ромски - Бибияки - Гонене на чумата; Български - Кукери.
Символи - Сватбени–бродирана кърпа за извеждане на булката; ромско сватбено знаме; червен булчински колан, огнено було, шевиците на ризите и на пояси на борците.
1.2. Физическа активност, спорт: Физическата култура и спортът са универсален език, който преодолява различията и приобщава. Спортните занятия укрепват тялото, но и развиват вяра в младите хора, че успехът е достъпен за всички и по този начин се превръща в активна форма за подкрепа за неуверения, изолирания или физически слаб човек, създава мотивация за пълноценно участие в социалния живот.
Детски игри - Български традиционни игри;Турски - 9 камъка, прескок, скачане на въже, дълго магаре; Ромски - теглене на въже, върталка, игри със зар.
Бойни изкуства - Български – народна борба, поясна борба Кореш; Турски – джирит, мазни борби; Корейско бойно изкуство ТАЕКУОН-ДО, което чрез обучение за физическа борба учи на дисциплина, уважение, самоусъвършенстване.
2. Тематични срещи и беседи - ЦПТК ще разкаже как бойните изкуства на етносите и корейското бойно изкуство Таекуон-до носят близки послания: подпомагат концентрация, координация, гъвкавост, ловкост;учат на търпеливост, дисциплина, решимост; учат на уважение към себе си и околния свят, дават увереност в собствените сили, създават етичен модел за поведение, толерантност към другия.
3. Изнесени занимания- Посещения на Клуб по свободна и класическа борба и самбо и Боксов клуб Омуртаг; Спортен клуб ММА; Спортен клуб по кик-бокс и бокс ЕНЕРДЖИ; Спортен клуб по карате и киокушинкай ОЯМА-Търговище; Конна база ДЕРВЕНТА - Търговище; Тодоровден – кошии в с. Макриополско; Фолклорен събор „И си носим песента “- с. Г. Новково
4. Междуучилищни дейности - В края на проекта децата ще представят пред своите връстници, учители и близки:
ПО ДИРИТЕ НА СЛАВНИ ДЕДИ– демонстрации с участие на спортисти и родители на фрагменти от бойните изкуства на етносите.
ПОКАЖИ МИ НА КАКВО ИГРАЕТЕ У ВАС– забавни етно игри заедно с родителите.
ИСКАМ ДА СЪМ КАТО ВАС - обучения от ЦПТК за начални умения в бойното изкуство Таекуон-до и възстановка на стари български бойни техники от екип на Прабългарската школа за оцеляване БАГА-ТУР - Ст. Загора.
ТАЕКОУН-ДО В МОЯ РОДЕН КРАЙ- демонстрации от ЦПТК на куадратлон: Форма; Спаринг; Специална техника; Силов тест.
СВАТБА Е! – възстановка на фрагменти от сватбени обреди на трите етно групи.
АРТ АТЕЛИЕ ДЖИНС – изложба на накити, облекло; конкурс за рисунка за етно-символи - кукерски маски, носии, шевици.
5. Образователни екскурзии - Музей Омуртаг; РИМ Търговище; Етно сбирки в с. Садина и с. Светлен, Аул Бага-Тур - Аязмо, Ст.Загора, Паметник – гр. Шумен и Нац. исторически парк. |
291 736.00
|
0.00
|
Дейност 2. Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда.: Проектът поставя акцент и върху обучението на педагогическите екипи, в съответствие с една от неговите цели: „Създаване на условия за повишаване на знанията и уменията на педагозите от екипа на кандидата и на партньора ДГ ПЪРВИ ЮНИ чрез обучения по теми от Референтната рамка на компетенциите за демократична култура“.
Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021–2030) определя като своя цел формирането на нови ключови компетентности във вид на знания, умения и нагласи за успех в XXI век. Фокусът на Приоритетна област 3 на документа „Мотивирани и креативни учители“ е поставен върху създаване у педагозите на умения за осигуряването на благоприятна образователна среда, толерантност, уважение към културното многообразие, интеркултурен диалог и недискриминация. Визията за образованието, обучението и ученето в РБългария през 2030 година е педагогическият специалист през 2030г. „да е компетентен, подкрепящ, диалогичен, отворен за иновации, с мисия и с нагласа за постоянно учене и развиване на личностните си и професионални компетентности.“
Целите и мерките за изпълнение на дейностите на Стратегическата рамка са в пълно съответствие с нашите приоритети:
•Придобиване на педагогически умения за формиране на ключови компетентности у децата за интеркултурен диалог и демократична култура, разбиране и оценяване на културното многообразие;
•Развиване на компетентност у педагозите за работа с талантливи деца, деца със СОП и в мултикултурна среда;
•Развиване на умения у педагозите за работа в различни социокултурни среди;
•Създаване на умения за разширяване на образователната среда чрез иновации;
•Създаване на умения за прилагане на дейности съвместно с родителите, свързани с повишаване на двигателната активност; формиране на знания и умения с фокус към здравословното хранене, спортно обучение;
•Развиване на компетентностите на педагогическите специалисти за ефективно взаимодействие с родителите и другите заинтересовани страни;
•Създаване на умения за ефективно взаимодействие с други образователни институции, НПО и гражданското общество по въпросите на предучилищното и училищното образование;
Високите изисквания и новите предизвикателства пред учителите налагат подмяна на подходите и прилагане на нови форми на личностно развитие и интеркултурно образование, които да повишат привлекателността на училището и да го превърнат в:
•Етнически приемаща и толерантна среда
•Атрактивна и привлекателна учебна среда, разчупваща модела на класната стая
•Среда, която дава на децата знания и умения за справяне в живота и нови социални умения
•Среда, в която присъстват разнообразни физически и спортни дейности, включително и непопулярни за България
•Среда, съчетаваща дейности за опазване на културното многообразие и развитие на креативните умения на децата
•Среда, подкрепяща и съвместно подкрепяна от педагози и родители
„Да живеем като равни в културно различни демократични общества“- Референтната рамка е нов модел за подготовка на демократично и междукултурно компетентни граждани, включващ ценности, нагласи, умения и знания, компетентности и критическо разбиране. В Референтна рамка „Компетенции за демократична култура“- 2016, образованието се определя като ключов фактор за постигане на равноправие и на нагласи да живеем заедно с другите в културно различни общества.
За педагогическите специалисти на кандидата и на партньора ДГ ПЪРВИ ЮНИ, включени в проекта ще организираме полудневни обучения за надграждане на знанията и иновативни преподавателски умения и знания по 4 теоретични модула и 4 модула практическа част- по 1 за всяка избрана тема от Референтната рамка: Ценности; Нагласи; Умения; Знания и критическо разбиране. |
5 400.00
|
0.00
|
Дейност 3. Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: кратки обучения на родители, свързани с образованието на децата им и мотивация за активно участие в дейностите за интеркултурно образование, включително чрез участие на образователни медиатори : С изпълнението на дейността ще отговорим на специфичната цел на проекта: Успешно приобщаване, привличане и подкрепа на родителите на деца от различни етнически групи за съвместна работа.
Една от основните цели на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021–2030) е „Обединяване на ресурсите на семейството, детската градина и училището за пълноценното развитие на детето“, а нейна приоритетна област 4 е „Сплотени училищни общности и системна работа с родителите“.
Целите и мерките за изпълнение на Стратегическата рамка в тази насока са в пълно съответствие с нашите приоритети:
•Изграждане на ефективни училищни общности и системно взаимодействие с родителите за подобряване на резултатите от обучението, възпитанието и социализацията;
•Прилагане на екипен подход на взаимодействие между всички участници в образователния процес;
•Утвърждаване на родителските клубове като ефективни участници в училищния живот и в организационното развитие на училището;
•Създаване и развиване на училищни и микроучилищни общности между учители, ученици родители и други заинтересовани страни;
Всепризнато е, че участието на семейството в образованието на децата е от решаващо значение за успеха на обучителния процес. Безспорни авторитети за детето в предучилищната и началната училищна подготовка са възрастните, които оказват съдействие и подкрепа и формират модели на бъдещо поведение. Като се има предвид важната роля на семейството в ценностната система на всички включени в проекта етически групи, създаването на работещо партньорство между учителите и родителите на децата е най-благотворната подкрепа за тяхната социализация и пълноценно личностно развитие. Групите на родителите винаги са съществували като неформално обединение и е ценна възможността тези групи да бъдат привлечени като помощници на детето и на педагозите в образователния процес.
За изпълнение на дейността планираме привличане на родители на деца и ученици - общо 110 лица
- родители, чийто майчин език не е български - 58 лица
- родители с майчин език български- 52 лица
и с активното участие на образователните медиатори на двете учебни заведения.
Формите на взаимодействие между представителите на образователните институции и родителите ще бъдат насочени да отговорят на следните предизвикателства:
•Създаване на позитивна оценка у родителите към ролята и значението на образованието;
•Повишаване на интереса и мотивацията им за трайно и устойчиво включване на децата в образователния процес;
•Стимулиране на изграждането на благоприятна, подкрепяща семейна среда и подобряване на вътрешната й комуникация;
•Създаване на предпоставки за отговорно родителство и поддържане на постоянен интерес към развитието на детето, към неговото поведение, затруднения, резултати, желания и мечти;
•Повишаване на доверието на родителите към системата на образованието и привличането им като участници в него чрез интерактивни форми в извънкласни дейности;
•Привличане на родителите в инициативи, стимулиращи над етническата комуникация, сближаването, толерантността, взаимно уважение на различните общности;
•Насърчаване на приемането и разбирането на хора от различни култури, търпимост и уважение към чуждо мнение, вярвания, поведение и интереси;
•Преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност в родителите и учениците;
С особено внимание ще подходим към ролята на родителите върху формиране на нагласите у младите хора към физическа активност, спорт, здравословен начин на живот и отговорно поведение. Родителите имат уникална възможност да „посадят“ и „отгледат“ в децата си любов и ангажираност към спорта и тези , които спортуват имат огромно влияние върху мотивацията на малките. Проучванията показват, че 72% от децата с поне един физически активен родител са ангажирани в организиран спорт или извънкласна физическа активност. |
49 600.00
|
0.00
|
Дейност 4. Провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.: Дейността съдейства за постигане на специфичната цел на проекта: Осигуряване на широка публичност и обществена подкрепа на мерките за недопускане на дискриминация, изграждане на положителни обществени нагласи към другостта, за толерантност, уважение и зачитане на правата.
Ще организираме и проведем мероприятия, в които да привлечем за съвместно участие представители на целевите групи, чийто майчин език не е български, и такива, чийто майчин език е български - деца, ученици, родители, учители, както и всички заинтересовани страни и местната общност. Кампанията има за цел да повиши информираността по въпросите на дискриминацията и да популяризира ползите от многообразието в обществото.
Инициативите ще отговорят на съвременните предизвикателства и ще съдействат за:
•Повишаване на обществената информираност за политиките и за законовите инструменти за защита на правата;
•Създаване на положителни обществени нагласи към предучилищното и училищното образование, недопускане на дискриминация и възпитание в толерантност;
•Прилагане на активни подходи за подобряване на процеса на интегриране на повече деца и младежи в образователната система;
•Подготовката на обществото, което трябва да стане по-чувствително към дискриминацията и към създаването на условия за равнопоставеност, достъпност и включване на хората в уязвима ситуация;
•Повишаване информираността на широката общественост относно значимостта на богатото културно наследство, бит, традиции и етноспецифика на различните етнически общности;
•Насърчаването на положителните нагласи и интерес към физическа активност и спорта сред децата.
Планираните активности ще бъдат:
1. Популяризиране на националната политика против дискриминация, повишаване на обществената информираност за европейските и националните политики и за законовите инструменти за защита правата на човека – чрез разяснителна кампания под формата на информационни срещи с представители на целевите групи и местната общност, създаване на затворена фейсбук група.
2. Разяснителни кампании за изграждане на положителни обществени нагласи към предучилищното и училищното образование и подобряване процеса на интегриране деца и младежи в образователната система - чрез информационна среща с представители на целевите групи и местната общност по места; интерактивен онлайн образователен модул АЗ ЗНАМ за учители, родители, всички заинтересовани.
3. Подобряване процеса на интегриране в образователната система и намаляване проявите на дискриминация и расизъм в училище - чрез интерактивен онлайн образователен модул ТОЛЕРАНТНОСТ за учители, родители, всички заинтересовани лица; онлайн срещи с успели представители на различните етнически групи.
4. Провеждане на инициативи за подготовката на обществото, което трябва да стане по-чувствително към дискриминацията, утвърждаване на принципите за равнопоставеност, достъпност и включване на хората в уязвима ситуация - чрез Лектория „Заедно за многообразие, толерантност и недискриминиране“.
5. Повишаване информираността за значимостта на културното наследство и етноспецифика на общностите - чрез открити уроци и занимания по интереси – ДЖИНС; представяне на СВАТБА Е; АРТ АТЕЛИЕ ДЖИНС.
6. СПОРТЪТ – НАШИЯТ УНИВЕРСАЛЕН ЕЗИК - Цел на информационните мероприятия ще бъде както стимулиране на физическа активност сред децата и намаляване на времето, прекарано в заседнал начин на живот, така и насърчаване на интерес към нови хобита, свързани със спорт - чрез:
- открити демонстрации на бойни техники на Таекуон-до в четирите му дисциплини - Куадратлон;
- лектория за родители и учители ЗА МОЯ МЛАД СПОРТИСТ;
- създаване на ФЕН ДЕПО спортни принадлежности, аксесоари и екипировка в ОУ П. БЕРОН.
В реализацията на модула ще участват активно екипите на партньорите - спортни клубове. |
152 000.00
|
0.00
|