Осъществяване на форми за личностно развитие с деца и ученици: Дейността е насочена към създаване на условия за трайно приобщаване на деца и ученици от уязвими групи чрез стимулиране развитието на личностни качества в областта на изкуствата, спорта и интеркултурното образование. Провеждането на различни форми за личностно развитие има за цел да повиши мотивацията на децата и учениците за активно участие в образователния процес и да подпомогне процеса на усвояване на нови знания и умения.
ДГ и училището е среда, в която децата/учениците са носители на различни етнически, културни и езикови особености. Съвместното участие на деца/ученици, чиито майчин език не е български и такива, чиито майчин език е български във форми за личностно развитие (ФЛР) ще изгради у тях уважение и приемане на различията.
Предвижда се изпълнение на ФЛР – занимания по интереси (ЗИ), тематични срещи и беседи (ТСБ), изнесени занимания (ИЗ), междуучилищни дейности (МУД) и образователни екскурзии (ОЕ), като в тях ще бъдат включени индикативно 200 деца и ученици.
1. ЗИ - децата/учениците ще бъдат включени в занимания с различна образователна насоченост, а именно в областта на изкуствата, спорта, изграждане на зелени умения и реализиране на занимания за опазване на околната среда и водите и др.;
2. ТСБ - децата/учениците ще бъдат включени в ТСБ, които ще се проведат от експерти образователни дейности (ЕОД) от различни професионални съсловия, а именно: полиция, пожарна, агенция за закрила на детето и др.;
3. ИЗ - децата/учениците ще бъдат включени в ИЗ, които ще се провеждат в различни културни институции, свързани с театралното, танцовото и музикалното изкуство. ИЗ ще бъдат организирани съвместно между образователните институции, включени в проекта. Провеждането на ИЗ ще допринесат за промяна на учебната обстановка и разнообразяването на учебния процес. Този подход ще повиши мотивацията на децата/учениците и ще улесни процеса по усвояване на нови знания и умения. ДГ/Училището получава достъп до много повече ресурси за провеждане на образователния процес;
4. МУД - децата/учениците ще вземат участие в планираните МУД, които ще бъдат осъществени съвместно между включените в проекта образователни институции. Те ще бъдат проведени с деца и/или ученици от две и повече ДГ/училища под формата на състезания, конкурси, спортни събития, културни мероприятия – концерти, празници, фестивали и др.;
5. ОЕ - децата/учениците ще вземат участие в планираните ОЕ, което ще допринесе за повишаването на мотивацията им за активно участие в образователния процес. В ОЕ ще бъдат включени и родители, чийто майчин език е български и родители, чийто майчин език не е български, в ролята на придружители, което ще допринесе за осъществяването на активна комуникация, взаимодействие и провеждане на интеркултурен диалог както между самите деца, така и между техните родители.
В изпълнението на дейността ще се включат кандидатът Сдружение У.Т.Р.Е. и всички партньори по проекта - ОУ „Георги Стойков Раковски“ - с. Търнак (П1), ДГ „Незабравка“ - гр. Бяла Слатина (П2), СУ „Христо Ботев“ - с. Габаре (П3), ДГ „Тошка Петрова“ - с. Борован (П4) и НУ „Христо Смирненски“ – гр. Бяла Слатина (П5).
Спрямо утвърдено от МОН Разпределение на средствата за 2023 г. за работа с деца и ученици от уязвими групи, П1 е с 4 гр. на финансиране, П2 е с 2 гр. на финансиране, П3 е с 4 гр. на финансиране, П4 е с 4 гр. на финансиране и П5 е с 5 гр. на финансиране.
Планираните ФЛР като част от общата подкрепа в училищата и детски градини ще се организират съгласно Наредба за приобщаващото образование и Наредбата за предучилищното образование. В случаите, когато формите за личностно развитие се изпълняват извън училището, съгласно чл. 21, ал. 14 от Наредбата за приобщаващото образование ще се спазват разпоредбите на Наредба № 10 от 2016 г. за организацията на дейностите в училищното образование и на Наредбата за детските и ученическите туристически пътувания с обща цена, инициирани от институциите в системата на предучилищното и училищното образование. |
236 257.60
|
0.00
|
Обучения на педагогическите специалисти и непедагогическия персонал за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда: Проектната дейност включва обучения на педагогически специалисти (ПС) и на непедагогически персонал (НП) за работа в мултикултурна среда. Обученията са насочени към ПС и НП от участващите в проекта образователни институции, които към момента на включване в проекта работят в системата на предучилищното и училищно образование и такива назначени по проекта.
Обученията за повишаване на квалификацията на ПС и НПС ще засягат само и единствено теми от Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, като ще са в пълно съответствие и с обоснованата потребност в представените Анализ-Декларации от директорите на съответните образователни институции. Всяко едно лице - ПС И НП ще бъде включено в максимум 3 обучения за целия период на проекта на различна тематика.
Избраните обучителни програми ще разглеждат и същностните характеристики и подходи за ефективно управление в условията на мултикултурна среда в предучилищното и училищното образование. Ще се представят модели и технологии за работа със семейства от етнически малцинства, които биха повишили родителската отговорност и мотивация за оказване на подкрепа на обучението, възпитанието и социализацията на техните деца и ученици.
Обученията на ПС са с присъждане на 1 квалификационен кредит и ще се извършват от институции съгласно чл. 43 от Раздел IV „Условия и ред за повишаване квалификацията на учителите, директорите и другите педагогически специалисти“ от Наредба № 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Те ще са с продължителност 16 академични часа, от които не по-малко от 8 академични часа присъствени и ще завършват с издаване на удостоверение съгласно Приложение № 14 към чл. 48, ал. 1, т. 1 на Наредба № 15 от 2019 г. В обученията ще бъдат включени 68 ПС от участващите в проекта партньори.
Обученията на непедагогическия персонал (НП) са без присъждане на квалификационни кредити и в тях ще бъде включен непедагогическия персонал (НП) - помощник-възпитателите (ПВ), образователните медиатори (ОМ) и помощник-учители (ПУ), които вече са част от персонала на включените в проекта партньори, както и 3 ОМ, които ще бъдат назначени в рамките на проекта – или общо 24 непедагогически специалисти (НПС). Обученията ще са с продължителност от половин ден (4 академични часа) с физическо присъствие и ще завършват с издаване на удостоверение.
В рамките на проектната дейност обученията за присъждане на квалификационни кредити и обученията без присъждане на квалификационни кредити ще бъдат осъществени от обучителна организация с одобрени обучителни програми, които са вписани в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти. Към настоящия момент ПС и НПС, които ще бъдат включени в планираните обучения не са участвали в други обучения за работа в мултикултурна среда по ОПНОИР, национални програми и /или други международни програми и проекти, като преди започване на обучението тези обстоятелства ще бъдат декларирани.
Обученията ще бъдат планирани и осъществени по начин, който да гарантира избягването на двойно финансиране и/или дублиране на едни и същи обучения за квалификация на ПС и НПС с други програми и проекти в рамките на изпълнение на настоящия проект. |
7 020.00
|
0.00
|
Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители - срещи с родители, свързани с образованието на децата им и мотивация за активно участие в дейностите за интеркултурно образование, включително чрез участие на образователни медиатори: Проектната дейност предвижда планирането и изпълнението на интензивна работа с родители под формата на кратки обучения, като в тях ще бъдат включени родители на деца и ученици от уязвими и неуязвими групи за повишаване на мотивацията, желанието и активното им участие в процеса по изграждане на интеркултурна образователна среда. Провеждането на формите за интензивна работа с родители ще допринесе за изграждане на мултикултурна и стимулираща образователна среда и формиране на положителни нагласи към образователния процес. Процесът на родителско взаимодействие ще се осъществява от образователните медиатори (ОМ), които ще бъдат назначени към непедагогическия персонал на ДГ "Незабравка", гр. Бяла Слатина, ОУ "Георги Стойков Раковски", с.Търнак и НУ "Христо Смирненски" гр.Бяла Слатина и с активната подкрепа и участие на педагогическите специалисти от образователните институции.
В рамките на проектната дейност ще бъдат планирани съвместни инициативи между родители на деца и ученици , чийто майчин език не е български от уязвими групи и родители на деца, чийто майчин език е български, което ще допринесе за изграждането на активна родителска общност, както и за постигането на основните стратегически цели на настоящата процедура, както и целите, които са заложени в основните стратегически документи и стратегиите за работа с уязвими групи на детските градини и училища, включени в проекта. Планираните кратки обучения за родители имат за цел да повишат тяхната мотивация, да подпомогнат процеса на по-дълбоко и същинско осъзнаване на техните отговорности по отношение на възпитанието, развитието и отглеждането на техните деца.
Създаването на ефективно сътрудничество и активен диалог между назначените ОМ и родителите ще бъдат основен фокус на настоящата проектна дейност. Ефективното сътрудничество, проявата на разбиране и емпатия ще допринесе за осъществяването на по-плавен процес на адаптация на децата в училищата на един по-късен етап от техния живот, което същевременно ще допринесе и за повишаването на тяхната мотивация и положителни нагласи спрямо образователния процес.
По проекта се планира да назначат общо 3 ОМ с 4-часова дневна заетост по проекта. Назначените ОМ ще бъдат ангажирани с изпълнението основните дейности, регламентирани в длъжностните им характеристики, като освен това ще бъде поставен фокус върху планирането и осъществяването на срещи с родителите - по 2 срещи - една среща в началото и една среща в края на всеки учебен срок или общо 8 срещи за цялата продължителност на проекта, които ще бъдат планирани и осъществени от назначените ОМ на територията на П1, П2 и П5. В процеса на планиране и провеждане на срещите, ОМ ще бъдат подпомагани от директора и/или друг/и педагогически специалист/и, които са част от екипа на образователните институции. В дейността се планира да бъдат обхванати индикативно 200 родители разпределени в 10 групи.
Изграждането на интеркултурна образователна среда ще се разглежда като основен приоритет в изпълнението на настоящата проектна дейност, тъй като назначените ОМ ще се превърнат в "мост" за взаимодействие и комуникация между родители на деца, чийто майчин език не е български и родители на деца, чийто майчин език е български, включени в проекта, като същевременно ще допринесат за активното включване и на представители на по-широката местна общност. |
52 160.00
|
0.00
|
Провеждане на полудневни информационни кампании за родителите, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност
: В рамките на проектната дейност ще бъдат организирани полудневни информационни кампании (ПИК) за родители, чийто майчин език е български и родители, чийто майчин език не е български и за активни представители на местната общност – местни лидери, в които ще бъдат представени успешни ролеви модели по отношение на недопускането на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност. В ПИК ще бъдат включени и назначените образователни медиатори (ОМ) по проекта. Всяка една ПИК ще е с обща продължителност от 4 астрономически часа. ПИК ще допринесат за създаването на условия за активна дискусия и осъществяване на практическа дейност с родителите, представителите на местната общност и назначените ОМ, засягайки активно темите за разбиване на негативните стереотипи и начините за изграждане на мултикултурна образователна среда. Изследванията в областта показват, че полагането на усилия за изграждането на ефективен начин на комуникация и взаимодействие
с родителите и представителите на местната общност успява да окаже положително влияние върху мотивацията и образователните постижения на децата в бъдеще, което ще е се превърне в основен фокус и на настоящата проектна дейност.
С цел постигане на успешно изпълнение на проектната дейност, цялостната координация и изпълнение ще бъде осъществена от екипа на Сдружение У.Т.Р.Е (У.Т.Р.Е) - кандидат по проекта, който ще идентифицира експерти образователни дейности (EОД), които ще бъдат ангажирани с цялостното планиране и изпълнение на ПИК. Планираните срещи с родителите ще бъдат реализирани на територията на Начално училище „Христо Смирненски“ – гр. Бяла Слатина.
Реализирането на ПИК ще допринесе за повишаване на информираността по отношение на теми, засягащи не само образованието на техните деца, а и тяхната лична мотивация и желание за личностно развитие, както и за поставяне на дългосрочни професионални цели, които да допринесат за разбиването на порочния кръг на бедността. ПИК ще бъдат насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.
Организирането на полудневните информационни кампании за родители имат за цел да допринесат за:
- Повишаване на знанията по отношение за управление на конфликтни ситуации, управление на емоциите и времето;
- Повишаване на знанията по отношение на ползите от здравословното хранене и развитието на децата от уязвими групи в ранна детска възраст;
- Обсъждане, затвърждаване и формиране на здравни, екологични и интеркултурни ценности;
- Повишаване на знанията за същността на стереотипите, предразсъдъците и дискриминацията;
- Изграждане на условия за взаимодействие между родители, чийто майчин език е български с родители, чийто майчин език не е български, което ще
допринесе за усвояването на нови езикови умения и ще допринесе за изграждането на мултикултурна образователна среда;
- Изграждане на условия за проява на уважение към културата, ценностите и езика на различните етнически групи.
ПИК ще допринесат за изграждането на цялостен подход за работа и ефективно дългосрочно взаимодействие, което ще допринесе за изграждане на стимулираща интеркултурна образователна среда и повишаването на информираността сред представителите на целевите групи, засягайки теми от различни социални и житейски области, подкрепящи процеса на социална адаптация и успешна образователна и социална интеграция на родители, чийто майчин език е различен от българския. |
19 008.00
|
0.00
|