| Провеждане на образователни маршрути в България: Дейността се състои в организирането и осъществяването на иновативни обр. маршрути (ОМ) за ученици от държ. и общ. уч-ща в страната, с избрани обекти от тематични направления; посещения на ист. и култ. забележителности, музеи, театри, паметници, занаятчийски работилници, екол. производства, ист. комплекси, резервати, обсерватории и др.; провеждане на срещи, дискусии и/или обр. дейности с местни лица. ОМ са тематично насочени и включват едно или няколко от следните 5 направления:
- История и археология;
- География и икономика;
- Природни науки и екология;
- Изкуства, архитектура и литература;
- Етнография, фолклор и занаяти.
Основната цел е да се съчетае кл. обучение по уч. предмети с извънкл. дей-ти, които разширяват кръгозора на уч-те, като им позволяват да видят приложението на наученото в реалния живот.
ОМ включват посещения на ист. и култ. обекти, природни паркове, музеи, научни институти и др. Те се изграждат по предварително разработени сценарии, които осигуряват интегриране на знанията по различни предмети – история, география, биология, изкуства, технологии и предприемачество.
Особен акцент се поставя върху развитието на кл. умения – работа в екип, критическо мислене, дигитални компетентности, предприемачески нагласи и екологична култура. Уч-те участват активно в дискусии, решаване на казуси и създаване на малки проекти, свързани с посещаваните места.
Програмата е насочена към всички уч-ци, като се адаптира според възрастта и нивото им на подготовка.
Уч-лите играят ролята на фасилитатори, които насочват, но оставят място за самостоятелност и инициативност на уч-те.
Всяко уч-ще има възможност да прави своите ОМ като избира обекти от Списъка по чл. 15а, т. 3 от Наредба № 10 за организация на дейностите в училищното образование, публично достъпен на страницата на МОН, като към тях могат да се добавят и други обекти, така че уч-щето да направи свой туристически „пъзел“ от различни интегрирани познания по различни тематични направления, съобразен със спецификата на уч-ците, интересите им, познавателните цели и възможностите.
При съставянето на ОМ и избора на обекти от тематичните направления уч-щата могат да се консултират с МОН и/или БТС. Препоръчително е при планирането на съответния ОМ да се включва посещение на музей или галерия.
Дейността е насочена към натрупване на интегрирани знания чрез преживяване извън уч-щна среда за уч-те включени в изпълнението на дейността.
За ОМ, включващи посещения на музеи, археологически обекти и природни резервати, уч-щето може да осигури обучителна беседа, познавателни мат-ли, презентации, демонстрации и други както от уч-лите от училищата-организатори, така и чрез местни лица - екскурзоводи, планински водачи, участници в местни клубове и съюзи, читалища, членове на занаятчийски задруги, представители на краеведчески дружества, експерти от местни музеи, културни и обществени институции, организации и др.
Получените знания чрез преживяване извън уч-щето, чрез различни ОМ допринасят за личностното и гр. обогатяване и развитие на уч-те, както и за придобиване на устойчиво, интегрирано знание, по-широко от теоретичното. Дейността, в която уч-те участват, ще допринесе за обогатяване на когнитивните им способности, за подобряване на разбирането за соц. и здр. начин на живот, за създаване на умения за работа и взаимодействие в екип, за ефективна комуникация, толерантност, екологична култура, естетическо възпитание. От друга страна общуването с пед. специалисти(ПС) извън училищната среда, за уч-те ще допринесе за трайното им практическо знание и впечатления извън рамката на класната стая и придобиването на меки умения, които да спомогнат за соц. емоционалната им интелигентност и зрялост.
От гледна точна на участието на ПС в изпълнение на дейността, общуването в неформална среда с уч-те, ще допринесе за по-доброто разбиране на интересите и емоционалността на уч-те, за подобряване на неформ. комуникация и взаимоотношенията ученик-учител. |
52 399 433.76
|
0.00
|