Работа с ученици за осъществяване на интеркултурно образование: Целта на дейността е създаване на условия за работа в интеграционна мултикултурна среда като екипът ще постигне това чрез няколко поддейности:
1. Организиране на групи за занимания по интереси:
Дейността предвижда организирането на 21 групи за занимания по интереси за 4те срока за периода на изпълнение на проекта. Творческата среда ще създаде предпоставки учениците да осъзнаят своята идентичност, да се почувстват значими и част от училищния живот. Този етап в голяма степен ще допринесе за пълното разбиране на въпросите за уважението, толерантността във взаимоотношенията и приемането на другите, независимо от техния етнос, религия и култура.
2. Организиране на междуучилищни дейности:
Междуучилищните дейности са в тясна връзка с дейността на групите за занимания по интереси, тъй като са организирани като представителни изяви за учениците от групите за занимания по интереси.
За всяка учебна година са предвидени 10 междуучилищни дейности в областта на спорта, науката, изкуството и гражданското образование. При организиране на дейностите ще създадем условия за включване на максимален брой ученици от училищата партньори, съобразно интересите им. Целта ни е да премахнем бариерите, възпрепятстване участието на всеки ученик. По този начин ще активизираме участието на учениците от уязвими групи във взаимодействие с други групи в комбинирани дейности, с акцент интеркултурното образование.
3. Повеждане на тематични срещи и беседи
В рамките на дейността предвиждаме и провеждане на беседи, популяризиращи четенето и грамотността. Беседите ще се провеждат във всеки клас от начален етап в продължителност 2 часа всеки срок. Акцентът в беседите ще е насочен към знания и умения за ползване на библиотека, запознаване с подходящи книги за съответната възраст, литературно четене, споделяне на впечатления.
С учениците от 5 до 7 клас ще се провеждат срещи за кариерно ориентиране, в това число и с представители на различни професионални съсловия в училищата партньори - ОУ "Св. Кл. Охридски" - гр. Павликени, СУ „Бачо Киро“ – гр. Павликени, ОУ „Филип Тотю“ с. Върбовка, ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ с. Батак. Целта ни е с провеждането на тези тематични срещи учениците да могат да вземат информирано решение за продължаване на образованието си в гимназиален етап. Основна задача на тези срещи е формиране на ключови умения за организация на времето, решаване на проблем, проучване и оценка на възможности с цел избор на образователна/професионална пътека.
4. Изнесени занимания в музеи
В рамките на проекта ще се провеждат изнесени уроци в музеите с цел създаване на по-запомнящи се преживявания, които свързват теоретичните знания с реални примери. Учениците ще се вдъхновяват от новата среда, тъй като обстановката ще стимулира любопитството им и ще ангажира вниманието им. Използване база на музеите като образователна среда ще даде възможност за използване на мултисензорен подход, което ще направи ученето по-ефективно и достъпно за учениците. Изнесените уроци в музеите и провеждането на групови дейности ще подобряват уменията за сътрудничество и комуникация между учениците.
5. Образователни екскурзии
Планираме организиране и провеждане на еднодневни образователни екскурзии с учениците от 1 до 11 клас от 5те партньорски училища. Пътуванията с учебна цел имат изключително значение за повишаване на мотивацията за учене, тъй като дават възможност на учениците да видят на практика това, което учат в училище, независимо дали става въпрос за история, природа, наука или култура. Образователните екскурзии помогнат на учениците да се запознаят с нови места, култури, професии или области на знание, които са добавена стойност към получените в училище знания. Екскурзиите предоставят възможност за социално взаимодействие между учениците, което подпомогнат за развитието социалните им умения и работа в екип. |
210 031.20
|
0.00
|
Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда: Дейността предвижда обучения на педагогически специалисти (с присъждане на 1, квалификационен кредит и без квалификационни кредити съгласно приложимата нормативна уредба - Наредба №15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти). Обученията са само по теми от Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, в съответствие с обоснованата потребност в представения Анализ-Декларация от директора на съответната образователна институция.
Обученията за присъждане на квалификационни кредити ще се извършат от партньора Сдружение „Академика – 245“ съгласно чл. 43 от Наредба №15 от 22.07.2019 г., като за тях по чл. 43, т. 2 Сдружението има одобрени обучителни програми и са вписани в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на пед. специалисти.
Основната цел на дейността е повишаване на професионалните компетентности на учителите директорите и другите педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда за практическо прилагане на интеркултурното образование с цел превенция на отпадането, ранното напускане от училище, формиране на толерантност сред всички ученици, както и запазване на културната идентичност на учениците от различните етноси. За постигането на основната цел ще бъдат реализирани следните задачи: повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти и уменията им за работа в мултикултурна среда с акцент върху различните модели за интеркултурно образование и междукултурна комуникация и общуване. Дейностите, които се предвиждат за постигане на успешна образователна интеграция на децата и учениците, чиито майчин език не е български, са обвързани с изпълнението на Закона за предучилищното и училищното образование, Националната стратегия на Република България за равенство, приобщаване и участие на ромите (2021 - 2030, Наредба №15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти). Обученията са само по теми от Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, в съответствие с обоснованата потребност в представения Анализ-Декларация от директора на съответната образователна институция. Дейността е съобразена и с препоръките на ЕК и на Съвета от последните три години – с което страната ни се задължава да "подобри предоставянето на качествено приобщаващо общо образование, особено за ромите и други групи в неравностойно положение“. За повишаване на образователните резултати на учениците от изключителна важност е включването на значителен дял от педагогическите специалисти в квалификационни форми за работа в мултикултурна образователна среда.
Дейността е в съответствие с приоритетите на Община Павликени и Община Лясковец, както и на всяка едно от училищата в партньорството, е създаване на благоприятни и привлекателни условия за обучение, за превръщане на училищата в желана територия за учениците от етническите малцинства. Във всяко едно от тях се работи активно институцията да се превърне в отворен и многофункционален център, който създава, поддържа и свързва общността от ученици, учители, родители в населеното място. Екипите на образователните институции подкрепят организацията на процесите за изграждане на приобщаваща училищна среда и подпомагат общността в изграждането на позитивна и достъпна среда за всяко едно дете. Разнообразяването на педагогическата практика е мисия, която се реализира и която води до по-ефективна обучителна дейност с учениците и привличането на вниманието на родителите. Работата по настоящата дейност ще допринесе за създаването на системност и за реформиране на съществуващите квалификационни форми за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда. |
12 960.00
|
0.00
|
Интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: кратки обучения на родители, свързани с образованието на децата им и мотивация за активно участие в дейностите за интеркултурно образование: Сред важните предизвикателства и за Община Павликени и в община Лясковец е въвеждането на специализирани мерки за работа с родители на деца от общността за разясняване ползите от образованието и задълженията за включване в предучилищно и задължително училищно образование.
Настоящата дейност ще бъде фокусирана над 2 основни цели:
1. Да се разработи и приложи системен модел, основан на принципите на 360 градусова подкрепа на учениците от ромски произход и техните семейства - реализиране на индивидуални и групови срещи и консултации на родители в училищата от партньорството, целенасоченото им подпомагане в семейната среда, провеждане на индивидуални и групови дейности, насочени към формиране на умения за успешно справяне с предизвикателствата на родителството; както и успешно приобщаване на родителите към образователния процес и мотивирането им за активно участие в него.
2. Да се осигури адекватна експертна интеркултурна и психологическа подкрепа и да се подпомогне ефективността на образователната интеграция на децата и учениците от етнически малцинства и техните семейства, като същевременно се намали броя на отпадналите от образователната система и партньорските училища.
Фокус на настоящата дейност е прилагането на адекватни и разнообразни форми и програми за работа родителите на ученици със социално-психологически трудности и дефицити в обучението, особено принадлежащи към местните етнически или социални общности. Чрез въвеждането на тази дейност за системна подкрепа за развитие на училищната общност ще се работи поетапно, образователните институции да се превърнат в отворен за всички етноси и социални групи многофункционален център, който създава, поддържа и свързва общността от ученици, учители и родители. Необходима е целенасочена подкрепа за поощряване и насочване на активното им включване в различни дейности и превенция на отпадането от образователната система, отчитайки местните културни традиции и особености. В рамките на дейността, чрез експертна подкрепа ще се подпомогне организацията на процесите за изграждане на приобщаваща училищна среда. Ще се подобри и стандартизира училищното интеркултурно управление в партньорството, благодарение на засилване на екипната работа и активно включващо родителската общност.
Друг основен проблем, на който ще се търси решение при осъществяването на адекватната образователна интеграция на учениците от различен етнически произход, е промяната на влиянието на родителския фактор като активна страна в процеса на обучение и възпитание. Причината за сегашните тенденции се коренят в ниската степен на грамотност, липсата на конкретни умения и проява на незаинтересованост по отношение на образованието и възпитанието на децата, често поради липса или недостатъчни познания за това. Често родителите се чувстват неуверени, объркани и затруднени в своята роля и се нуждаят от подкрепа, за да се справят успешно с всички свои отговорности. Належаща е нуждата от предприемане на мерки по посока на оказване на подкрепа и привличане на родителите като активен партньор в живота на образователните институции в партньорството, чрез интеркултурна интервенция, насочена към преодоляване на съществуващите дефицити на комуникацията в образователната среда.
В настоящата дейност в координиращото училище ще бъде назначен експерт по интеркултурно управление на училищата – Неделчо Неделчев, който е и психолог с дългогодишен опит в образованието, които да работи активно с родители, учители, ученици и деца от образователните институции в партньорството. Същият притежава е магистърска степен от Университета Фоскара /Италия/ за интеркултурно и екологично управление на училищата, както и съответния опит. При провеждането на индивидуалната и/или групова работа ще бъдат в съответствие с изискванията на Кодекса на труда, както ще бъдат и спазени принципите за равнопоставеност между полове и социален статус, ще участват родители ученици, чиито деца посещават някоя от образователните институции в партньорството. |
27 724.00
|
0.00
|
Провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.: Целта на настоящата дейността е преодоляване на негативните обществени нагласи по отношение на етнически произход и културна идентичност и успешна социализация на ученици от етническите малцинства, чрез затвърждаване на гражданските, интеркултурните ценности; превенция на насилието, справяне с гнева и мирно решаване на конфликти; преодоляване на негативни нагласи и стереотипи, предотвратяване манипулиране на обществени нагласи относно раса, етнически произход, религиозна принадлежност. Чрез изпълнение на кампаниите ще се повиши информираността и ще бъдат преодолени негативните стереотипи, които често водят до неразбирателство и враждебност.
В рамките на дейността се предвижда провеждане на 9 ежегодни кампании посветени на Международен ден на думата "Благодаря", Международен ден на майчиния език, Международен ден за етническа толерантност, Международен ден на ромите, Международен ден на културното многообразие за диалог и развитие, Европейски ден на езиците, Световен ден на усмивката, Международен ден на толерантността, Международен ден на човешката солидарност. Ще бъдат подкрепени общо 9 кампании през всяка календарна година (общо две за проекта), като целта на кампаните е информацията и позитивните послания да стигнат до максимално повече ученици и/или членове на местните общности.
Чрез реализирането на дейността ще се предостави възможност на ученици с лидерски качества да сформират екипи и да привлекат допълнителни човешки ресурси. Поемането на лидерски позиции в училищни кампании ще повишава чувството на отговорност в учениците. Кампаниите предоставят възможност на участниците да са активни участници в училищния живот и да осъзнаят, че техните действия могат да доведат до реални промени. Това ще повиши тяхната мотивация за участие и в други дейностти в полза на училищната общност. Дейностите ще насърчава работата в екипи, което от своя страна ще ги учи да изразяват идеи, да изслушват мнения и да намират компромиси. Ще развиват умения за сътрудничество. Учениците ще комуникират ефективно, ще разпределят задачи и ще постигат общи цели.
Когато учениците се чувстват овластени, училищната култура става по-позитивна и приобщаваща. Те се чувстват като ценна част от училището и са по-склонни да допринасят за създаването на приятелска и подкрепяща общност. |
18 096.00
|
0.00
|