Дейност 1: Създаване на училищни общности в подкрепа процеса на десегрегация в училищата на териториите на Община Кюстендил, Столична община и Община Банско: Осъществяването на дейността е в отговор на установената необходимост от по-широко партньорство и насърчаване на сътрудничеството между различни действащи лица на регионално ниво за подкрепа на десеграцията в образователната система. Тази необходимост е продиктувана от анализа на съществуващите социално-икономически предизвикателства и наблюдаваната тенденция на сегрегация в образователните институции, които често засягат уязвими общности, включително ромите.
Съгласно Националната стратегия за равенство, приобщаване и участие на ромите (2021-2030), основен принцип за преодоляване на сегрегацията е интегрираният подход, който включва съвместни действия от страна на местните власти, училищата, неправителствени организации и самите общности. Насърчаването на сътрудничество между тези участници е от съществено значение за идентифициране на специфичните нужди на всяка общност и адаптиране на мерките спрямо местните условия.
Европейските политики също подчертават значението на координацията между всички заинтересовани страни. Рамковата програма на ЕС за интеграция на ромите акцентира върху партньорството като ключов инструмент за постигане на ефективна социална и образователна интеграция. Това включва разработването на конкретни програми за подкрепа, които да улеснят участието на родителите, учениците и местните общности в учебния процес, както и да изградят мостове между културно различни групи. В контекста на Програмата "Образование" 2021-2027, се подчертава необходимостта от прилагане на иновативни инструменти за интеграция, включително културни медиатори, които да подпомагат диалога между училищата и семействата от маргинализираните общности. Тези медиатори играят ключова роля в преодоляването на езиковите и културните бариери, както и в укрепването на доверието между училището и общността.
Като цяло, осъществяването на тази дейност не само адресира нуждите на маргинализираните групи, но и създава условия за устойчиво развитие на приобщаваща образователна система, която да отразява принципите на равнопоставеност и социална справедливост, залегнали както в националното, така и в европейското законодателство.
|
525 694.40
|
0.00
|
Дейност 2: Обучения на местна и училищна администрация, на образователни медиатори, социални работници и други заинтересовани страни, съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, обучения за прилагане на Хартата на основните права на ЕС: Един от най-важните фактори, които влияят върху устойчивото развитие на всяка държава, е качеството на образованието. То е не само основен двигател за икономически растеж и социална стабилност, но и ключов инструмент за постигане на равенство и приобщаване в обществото. Високото качество на образованието зависи от редица компоненти, сред които подготовката и квалификацията на педагогическите специалисти заемат централно място. Нуждата от допълнителна професионална квалификация и продължаващо обучение като част от ученето през целия живот е все по-осезаема в съвременната образователна система.
Професионалният опит в педагогическата работа е основа за постигането на устойчиви и качествени резултати в обучението на учениците. Той позволява на учителите да изграждат и прилагат ефективни стратегии за преподаване, да отговарят адекватно на нуждите на учениците и да се адаптират към динамичните изисквания на образователната среда. Заедно с опита, ключова роля играе и допълнителната квалификация, която предоставя нови знания и умения за справяне с предизвикателствата на съвременната класна стая.
Формирането на допълнителни компетентности при педагогическите специалисти за работа с ученици от уязвими групи е един от най-важните приоритети на съвременната образователна система. Учителите, които работят с деца от маргинализирани общности или с обучителни затруднения, често се сблъскват с предизвикателства, изискващи висока степен на професионализъм, емоционална интелигентност и гъвкавост.
Необходимо е да се акцентира върху повишаването на следните компетентности:
• Педагогически: Разработване и прилагане на интерактивни методи за обучение, съобразени с индивидуалните нужди на учениците.
• Организационни: Умения за планиране и управление на учебния процес с акцент върху приобщаването и мотивацията на учениците.
• Комуникативни: Ефективно взаимодействие с ученици, родители и колеги, особено в контекста на културните и социалните различия.
• Професионални: Усъвършенстване на уменията за диагностика на индивидуалните потребности и напредъка на учениците, както и за оценка и планиране на персонализирани стратегии за тяхната подкрепа.
Работата с деца от уязвими групи изисква специфични качества и подходи, които се основават на търпение, упоритост и въображение. Учителите трябва:
• Да познават техниките за справяне с предизвикателни ситуации, включително методи за управление на стреса и предотвратяване на конфликти.
• Да използват инструменти за диагностика и мониторинг, които позволяват проследяване на индивидуалния напредък на учениците.
• Да прилагат личностно-ориентиран подход в обучението, който да насърчава самостоятелността и увереността на децата.
Повишаването на квалификацията на педагогическите специалисти е насочено към осигуряване на съответствие между изискванията на социалната практика и нуждите на образователната система. Според Закона за предучилищното и училищното образование, квалификацията се регламентира като процес на непрекъсната подготовка за усъвършенстване на професионалната компетентност. Този процес не само подпомага пълноценната професионална реализация и кариерно развитие на учителите, но също така играе съществена роля за:
• Подобряване на качеството на образованието.
• Намаляване на образователните неравенства.
• Насърчаване на социалното приобщаване.
Допълнителните обучения, предвидени в рамките на съвременните образователни проекти, ще дадат възможност на учителите да се справят с новите предизвикателства, като усвояват иновативни подходи и методи за работа. Те ще помогнат също на учениците, включени в целевите групи, да преодолеят своите образователни пропуски и да се интегрират по-добре в общообразователната система.
|
6 656.00
|
0.00
|
Дейност 3: Обмяна на опит на управленско ниво в училище и обмяна на опит на ниво учебен процес между партниращите училища: Изготвянето на индивидуална стратегия за работа на всяко училище в посока десегрегация е основна предпоставка за постигането на добри резултати и подобряване на социализацията на всички ученици заедно с преодоляване на създадени негативни стереотипи в обществото.
Ще бъдат развити следните направления:
1.Споделяне на добри практики: иновативни педагогически подходи; методи за справяне с предизвикателствата в мултикултурна среда; техники за подобряване на академичните постижения на учениците.
2. Професионално развитие - мобилността предоставя възможности за професионално развитие на директорите, учителите и медиаторите. Те могат да участват в семинари, конференции и работилници, където да научат нови техники и подходи, които да приложат в своята работа. Мобилността помага на участниците да развият по-дълбоко разбиране и чувствителност към културните различия.
3. Обменът на опит насърчава изграждането на мрежи и партньорства между училищата. Това създава платформа за сътрудничество и взаимна подкрепа на училищата партньори по проекта.
Ефективното взаимодействие между партниращите училища е ключов елемент за реализиране на целите на проекта, свързани с повишаване на качеството на образованието, десегрегацията и интеграцията на учениците от уязвими групи. Обмяната на опит и добри практики на управленско и учебно ниво създава условия за взаимно обогатяване, устойчиво развитие и прилагане на иновативни подходи в образователния процес.
Обмяна на опит на управленско ниво цели подобряване на административните и стратегически умения на училищните ръководства чрез споделяне на успешни модели за управление, организиране на учебния процес и прилагане на иновативни образователни политики.
Обмяна на опит на ниво учебен процес цели подобряване на качеството на преподаването чрез внедряване на иновативни методи за обучение, споделяне на успешни педагогически практики и повишаване на квалификацията на учителите.
Обменът на опит между партниращите училища ще продължи след края на проекта чрез:
• Поддържане на създадената мрежа от училища.
• Организиране на периодични срещи за преглед на напредъка и споделяне на нови идеи.
• Създаване на устойчиви канали за комуникация между учители и ръководства (онлайн платформи, социални мрежи).
Обмяната на опит на управленско ниво и ниво учебен процес е ключова за постигане на основните цели на проекта – подобряване на качеството на образованието и насърчаване на социалната интеграция. Тези дейности ще създадат основа за дългосрочно сътрудничество и внедряване на добри практики, които ще допринесат за устойчиво развитие на партниращите училища.
|
75 480.00
|
0.00
|
Дейност 4: Училищни дейности в подкрепа на десегрегацията: В изпълнение на дейността се предвижда провеждане на:
- Междуучилищни дейности между училище с висока концентрация на уязвими групи и училище с ниска или без концентрация на уязвими групи като съвместни състезания, игри, празници, фестивали, обменни визити, др. за преодоляване на негативни стереотипи и дискриминационни нагласи, основани на етническа и културна идентичност, вкл. с участието на психолози.
- Междуучилищни дейности (МУД) се планират, организират и провеждат съвместно между учениците от целевите групи в рамките на половин или един цял ден извън учебния план. Според броя на учениците същите се придружават от педагогически специалисти и други възрастни съгласно приложимата нормативна уредба.
- Допълнителни обучения по БЕЛ и др. предмети, подпомагащи езиковото ниво на учениците от маргинализираните групи, чийто майчин език не е български, допълнителни обучения за преодоляване на дефицити по учебното съдържание и/или интегрирано-езикови обучения за предотвратяване отпадането от образование, вкл. с участието на психолози. - подготовка и въвеждане на адаптирани учебни материали и помагала за ученици, чийто майчин език е различен от българския език за осъществяване на допълнително подпомагащо езиково обучение по български език в началното училище, заедно с интегрирана езикова подкрепа, целенасочено оказвана по всички предмети, която продължава и в горните класове. Допълнителните обучения по БЕЛ и др. предмети, включително и въвеждане на адаптирани учебни материали и помагала за ученици, чийто майчин език е различен от българския език, които се организират и провеждат съгласно чл. 17 от Наредба за приобщаващото образование.
|
139 540.00
|
0.00
|