Дейност 1: Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование.: Целта на Дейност 1 (Д1) е насочена към разнообразяване на формите за ефективно осъществяване на интеркултурно образование за развитие на демократична култура и гражданско образование. Целева група на Д1 са 204 деца и ученици, чийто майчин език не е български, както и 212 деца и ученици, чийто майчин език е български.
Д1 ще обхваща 7 образователни институции (3 детски градини и 4 училища) на териториите на 3 общини (Джебел, Кърджали, Исперих) и ще обхваща общо 416 деца и ученици, които ще бъдат включени в различните дейности по Д1, както следва:
Партньор 1 (П1). ДГ „Щастливо детство“, гр. Джебел - не фигурира в Приложение 6а, 47 деца на възраст 4-7 г.
П2. ДГ „Изгрев“, гр. Джебел - не фигурира в Приложение 6а, 40 деца на възраст 4-7 г.
П3. ДГ "Слънце", гр. Исперих, общ. Исперих - не фигурира в Приложение 6а, 20 деца на възраст 4-7 г.
П4. ОУ "Отец Паисий", с. Подайва, общ. Исперих - група 5, 155 уч-ци, от които 92 начален етап, 63 в прогимназиален етап
П5. ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, с. Глухар, общ. Кърджали - група 5, 34 уч-ци, от които 13 начален етап, 21 в прогимназиален
П6. СУ „Христо Ботев“, гр. Джебел - не фигурира в Приложение 6а, 100 уч-ци, от които 60 начален етап, 30 в прогимназиален и 10 в гимназиален
П7. ПГ „Руска Пеева“, гр. Джебел - група 1, 20 уч-ци, от които 20 в гимназиален етап
I. Занимания по интереси
Дейността ще се реализира в съответствие с етапите, предвидени в Механизма за съвместна работа (секция 11 от ФК).
Етап 1) Разработване на програми за 3 клуба, разпределени в общо 11 сборни групи (СГ) за занимания по интереси за общо 180 участника от целевите групи, насочени към ефективно осъществяване на интеркултурно образование, въз основа на предварително предпроектно проучване и обобщен анализ на потребностите в целевите образователни институции. Програмите ще бъдат разработени от 3-ма ЕОД. С оглед широкия партньорски консорциум и необходимостта от осигуряване на непрекъснат експертен мониторинг и координиране на изпълнението на проектните дейности, към Община Джебел ще бъдат назначени 3-ма ЕОД (2-ма за учебните заведения на територията на Джебел и 1 за Исперих). Те ще сформират Експертно-координационен център (ЕКЦ) към Общината, който ще бъде различен от ЕОУП, но и в непрекъснат контакт и взаимодействие с него. Всеки ЕОД ще има различен експертен профил, отговарящ на потребностите на проекта. Изборът на членовете на ЕОД ще бъде осъществен от комисия от Общината и ще се основава на предварително заложени критерии. В ЕКЦ ще влизат и координаторите/директорите на 7-те образователни институции.
Етап 2) Стартиране на занимания по интереси в училищата и детските градини с концентрация на деца от уязвими групи, и такива, в които няма концентрация на деца от уязвими групи за 180 участника. Проектът предвижда, в рамките на 3 уч. срока, да бъдат организирани занимания по интереси в следните 3 тематични клуба:
А. Клуб "Заедно се учим и растем!“ (3 сборни групи за общо 46 участника). Целта на клуба е отваряне към културната другост, уважение към културното разнообразие, насърчаване на четенето за различни културни традиции и др.- образователно направление БЕЛ:
= 1 СГ между П1 (8 деца) + П5 (10 ученици)
= 1 СГ между П2 (8 деца) + П5 (10 ученици)
= 1 СГ между П4 (5 ученици) + П3 (5 деца)
Б. Клуб "Заедно празнуваме!“ (4 сборни групи за общо 67 участника). Клуб за музика и народни танци - образователно направление Музика / Танци:
= 1 СГ между П1 (8 деца) + П5 (10 ученици)
= 1 СГ между П2 (8 деца) + П5 (10 ученици)
= 1 СГ между П4 (10 ученици) + П3 (5 деца)
= 1 СГ между П6 (6 ученици) + П7 (10 ученици)
В. Клуб "Заедно спортуваме!“ (4 сборни групи за общо 67 участника). Клуб за различни видове спортни занимания и състезания (плуване и баскетбол) - образователно направление Физическа култура:
= 1 СГ между П1 (8 деца) + П5 (10 ученици)
= 1 СГ между П2 (8 деца) + П5 (10 ученици)
= 1 СГ между П4 (10 ученици) + П3 (5 деца)
= 1 СГ между П6 (6 ученици) + П7 (10 ученици) |
221 838.18
|
0.00
|
Дейност 2: Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда. : Целта на Дейност 2 (Д2) е насочена към провеждане на 3 различни тематични обучения за общо 58 педагогически специалисти и, съответно, 3 различни тематични обучения за
общо 11 образователни медиатори/социални работници/помощници на учителя (непедагогически персонал) от следните образователни институции, както следва (първата цифра посочва броят на ПС, а втората - на образователните медиатори/социални работници/помощници на учителя, които ще бъдат назначени по проекта):
1. ДГ „Щастливо детство“, гр. Джебел - 9/2
2. ДГ „Изгрев“, гр. Джебел - 6/2
3. ДГ "Слънце", гр. Исперих, общ. Исперих - 2/1
4. ОУ "Отец Паисий", с. Подайва, общ. Исперих - 21/1
5. ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, с. Глухар, общ. Кърджали - 9/1
6. СУ „Христо Ботев“, гр. Джебел - 10/2
7. ПГ „Руска Пеева“, гр. Джебел - 1/2
Дейноста ще се изпълнява в рамките на 3 учебни срока. Проектното предложение предвижда подкрепа за професионално израстване и развитие на професионалните умения на ПС чрез обучения, които завършват с присъждане на един квалификационен кредит, съгласно Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Всяко от 3-те тематични обучения ще бъде с продължителност 16 уч.ч. в хибридна форма, от които 8 уч.ч. присъствено. 58-те ПС ще бъдат разделени в 7 групи. Или 7 гр. х 3 вида обучения = 21 обучени групи.
Индикативният тематичен обхват на 3-те обучения за 58-те педагогически специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура, в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда, включва следните индикативни теми:
1. Придобиване, развиване и практическо прилагане на 20 компетенции на основно, средно и напреднало ниво, измервано чрез 135 ключови дескриптори, съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура в образователната система; ценности, нагласи, умения, знания.
2. Практически модели за интеркултурно образование в мултикултурна среда.
3. Методи за поощряване на участието на децата/учениците в общностни инициативи. Развитие на техните умения за активно гражданство.
4. Развитие на уменията на децата/учениците за сътрудничество, екипна ефективност и конструктивно управление на конфликти. Инструменти за развитие на емоционалната интелигентност, емпатията и др.
5. Превенция и управление на предразсъдъците, ксенофобията и дискриминацията в образователна среда.
Съгласно чл. 43, ал. 3 от Наредба №15 от 22.07.2019 г. обученията за присъждане на квалификационни кредити и обученията без присъжданена квалификационни кредити се извършват от Висши училища, научни организации, специализирани обслужващи звена или обучителни организации, чиито програми са одобрени от министъра на образованието и науката или от оправомощено от него длъжностно лице. Обучителната организация ще бъде избрана по реда на ЗОП с възложител – Община Джебел.
Конкретните теми на 3-те обучения за ПС ще бъдат уточнени с избрания външен изпълнител.
Обхватът на 3-те обучения за 11-те образователни медиатори/социални работници/помощници на учителите най-общо включва следните теми: демократична култура - принципи; обхват и основни послания в Референтната рамка на компетенциите за демократична култура; практическо приложение на рамката в образователна среда - добри практики, примери и др.
Всяко обучение ще се провежда в 1 група х 4 акад. часа. Програмите на обученията ще са аналогични с тези за ПС, но ще бъдат с намален теоретичен фокус и преобладаващо практически ориентирано съдържание. Конкретните теми на обученията за 11-те непедагогически персонал ще бъдат уточнени с избрания изпълнител.
Чрез Д2 ще бъдат постигнати следните индикатори: SOI 1.5 - обучени общо 69 лица (58 ПС и 11 непед. с-сти) и EECR03 - 57 (участници, които при напускане на операцията получават квалификация). |
7 830.00
|
0.00
|
Дейност 3: Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители.: Целта на Д3 е насочена към интензивна работа с родители на деца/ученици, чийто майчин език не е български, както и с други родители, чийто майчин език е български.
Д3 ще обхване като минимум 416 родители (по 1 за всяко дете/ученик, включени в ПП), както следва:
П1. ДГ „Щастливо детство“, гр. Джебел - 47
П2. ДГ „Изгрев“, гр. Джебел - 40
П3. ДГ "Слънце", гр. Исперих, общ. Исперих - 20
П4. ОУ "Отец Паисий", с. Подайва, общ. Исперих - 155
П5. ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, с. Глухар, общ. Кърджали - 34
П6. СУ „Христо Ботев“, гр. Джебел - 100
П7. ПГ „Руска Пеева“, гр. Джебел - 20
Етап 1: За интензивната работа с родителите в Община Джебел ще бъдат назначени 11 човека - непедагогически персонал (образователни медиатори/ социални работници/помощници на учителите), които ще бъдат подпомагани от педагогически специалисти.
Всички непедагогически специалисти ще бъдат назначени на 4 часов работен ден. Медиаторите/социалните работници/помощниците на учителите се назначават с цел улесняване на работата с родителите чийто майчин език не е български, които възпрепятстват редовното посещаване на учебни занятия или не оказват необходимата подкрепа на своите деца/ученици за включване в образователния процес. Броят на непедагогическия персонал е установен на база на данните, получени в Анализ-Декларациите от директорите на целевите образователни институции.
Етап 2: Провеждане на въвеждащо обучение (първото от 3-те планирани по Дейност 2) на назначения непедагогически персонал за представяне на целите на проекта; спецификите и фокуса му върху демократичното гражданство и интеркултурното образование; очакванията на конкретното учебно заведение, в което ще работят на база на данните от Анализ-Декларациите от директорите на съответната образователна институция. Ще бъде проведено практическо обучение за работа с родителите.
Етап 3: Дейността предвижда създаване на "Училище за родители" и "Родителски кубове". Работата на училището за родители ще се координира от Експертно-координационния център към Община Джебел.
1. Целта на "Училището за родители" ще бъде насочена към интензивна работа с родители от целевата група чрез провеждане на срещи и кратки обучения по теми свързани с демократичната култура.
2. Създаване на „Родителски клубове“ във всяка от 7-те образователни институции. Насочени са към мотивиране и ангажиране на родителите на деца и ученици, чийто майчин език е български и тези чийто майчин език не е български, към придобиване на умения да действат като партньори и сътрудници на детската градина/училището в рамките на интеркултурното образование; към активно включване и овластяване в инициативи на детската градина/училището, във връзка с превенцията на отпадането на учениците от училище. Темите на работата с родителите ще включват и: гражданско, здравно, екологични, интеркултурно образование, мотивация за участие в училищния живот.
3. Кратко обучение „Моят бъдещ първокласник“ / „Моето дете е първокласник“ е насочен към родители на първокласници и на родители на деца от предучилищното образование. Ще има за цел да запознае родителите с условията на училищната среда и необходимите умения на децата им за адаптация в училище с помощта на ролеви игри.
4. Родителите ще бъдат включени и в работата на децата и учениците в клубовете по интереси по Дейност 1.
Чрез Д3 ще бъдат постигнати следните индикатори: EECO15 - 408; ИП 1.11.3. Брой родители, обхванати и/или подкрепени в дейности по процедурата – 416 |
155 040.00
|
0.00
|
Дейност 4: Организиране и провеждане на информационни кампании. : Целта на Д4 е организиране и провеждане на Комплексно-интегрирана информационна училищна кампания, в които ще участват съвместно представители на целевите групи, чийто майчин език не е български и такива, чийто майчин език е български. Кампанията ще се осъществява през целия период на проекта и ще бъде насочена към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.
Етап 1: Разработване на цялостна програма за Комплексно-интегрирана информационна кампания на териториите на общините Джебел, Кърджали и Исперих. Програмата ще бъде разработена от екипа от Експертно-координационния център към Община Джебел. Той ще участва и в самото изпълнение на дейностите в кампанията. Целта на Комплексно-интегрираната програма на информационната кампания е в нея да бъдат конкретно и подробно планирани: целевите групи и посланията към тях; слоган/мото на кампанията; тематичният обхват на отделните събития; материалите, които следва да бъдат подготвени; информационните канали, които ще бъдат използвани; ще бъдат определени водещите и модераторите на отделните мероприятия и др. На всички предвидени дейности в Д4 ще бъдат поканени както включените в проекта родители, ПС, непедагогически персонал, така и представители на заинтересованите страни.
Етап 2: Проектното предложение предвижда провеждането на 2 семинара през първия и втория уч. срок на кампанията, както следва:
- еднодневен семинар с фокус върху темите за негативните обществени нагласи, основани на произход и културна идентичност, както и за причините за съществуването на тези нагласи.
- еднодневен семинар с фокус върху темите за дезинформацията и фалшивите новини. Дезинформацията и фалшивите новини представляват важен проблем, генериращ объркване и несигурност сред населението, особено това в по-отдалечените райони и селата. Ролята на медиите за масова информация, както и тази на социалните мрежи, винаги е била ключова за демократичното гражданско управление – независимо дали става въпрос за данни, свързани със социални, културни, етнически, здравни или граждански въпроси.
Двата семинара ще бъдат подготвени и модерирани/фасилитирани от двамата ЕОД от Общината.
Етап 3: Създаване на Информационни щандове със свободен достъп, разположени на територията на Община Джебел и на образователните институции, където ще се разпространяват информационни и образователни материали.
Етап 4: Ще бъдат проведени 1 публичен дискусионен форум и 1 заключителна конференция на кампанията през третия учебен срок, и по-конкретно:
- еднодневен дискусионен форум, насочен към активно обсъждане на проблемите, свързани с дискриминацията, основана на раса, етнически произход и религиозна принадлежност, в училище и в общността; добри практики и възможни ефективни решения за нейното преодоляване, в зависимост от възрастта и от институционалното овластяване. По време на форума ще бъде поставен акцент върху темата за образователната интеграция и връзката с обществените нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност.
- еднодневна заключителна конференция, с която ще бъде закрита информационната кампания. На събитието ще участват до 50 човека, представители на местната власт от целевите общини, държавни институции, училища, неправителствени организации, родители, ученици, учители и др. представители на целевите групи и заинтересованите страни. Програмата на заключителната конференция ще предвижда панели, които да позволят на участниците да формулират препоръки и предложения за преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност, с цел да се създаде среда за толерантно мултикултурно разбирателство и недопускане на дискриминация.
Форумът и конференцията ще се проведат в Община Джебел и ще бъдат фасилитирани/модерирани от 2-ма ЕОД от Общината. |
74 700.00
|
0.00
|
Дейност 1: (Продължение): Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование. : Етап 3) Предвидено е провеждането на общо 20 тематични срещи/беседи всяка с продължителност от по 4 уч.ч., които ще се провеждат в продължение на 3 уч. срока от по 1 ЕОД, съвместно между участващите в проекта 7 образователни институции на място в тях или в поне една от тях, както следва:
1. 5 беседи за насърчаване четенето и грамотността сред децата/учениците от 6-те образователни институции, които имат предучилищна и начална степен (П1-П6)
2. 5 беседи за насърчаване четенето и грамотността сред учениците от 4-те училища, които имат прогимназиален и гимназиален курс (П4-П7)
3. 5 тематични срещи/беседи за дискусии и провеждане на срещи с известни спортисти (П1-П7)
4. 5 тематични срещи/беседи за дискусии и провеждане на срещи с известни музиканти / изпълнители на народни песни / личности на науката (П1-П7)
Етап 4) В рамките на 3 уч. срока, под формата на Междуучилищни дейности (МУД), ще бъдат организирани общо 15 Екофестивали (по 5 бр. на 1 уч. срок) съвместно между 7-те образователни институции. Всеки Екофестивал ще бъде с продължителност от по 8 астр. часа.
Целта на фестивалите ще бъде насочена към формиране на екологична култура, екологично съзнание и екологично поведение в тяхната връзка с оглед познаване на екологичните закони, защита, подобряване, управление и разумно използване на природните ресурси, както и за опазване на природната среда. Екофестивалите ще обхващат различни тематични направления на екологичното образование (вода, въздух, климат, енергия, биологично разнообразие и др.). Дейностите ще бъдат фокусирани в зависимост от възрастта на участниците - деца и ученици. Всеки от Екофестивалите ще бъде воден съвместно от 3-та ЕОД, с участието на по 3-ма ПС от всяка от участващите учебни институции.
Етап 5) Провеждане на общо 12 изнесени занимания.
5.1. Планирани са 4 бр. изнесени занимания с участието на родители, които ще се провеждат за 3-те групи към Клуб “Заедно се учим и растем!“ за общо 46 деца/ученици от П1-П7. Посещенията на читалището-партньор, на музеи за наука и културни центрове/институции в двата целеви региона, ще допринесат за обогатяване на общата култура на децата/учениците от групите в клуба в сферата на четенето / българския език / литературата / науката и др. Ще бъдат организирани общо 4 посещения на сборни групи, всяко от по 4 астр.ч., в рамките на 3 учебни срока - в културни институции, включително и в библиотеки. В рамките на всеки учебен срок ще бъде проведено по едно посещение, което ще включва сборни групи от деца и ученици, чийто майчин език не е български, и такива чийто майчин език е български.
5.2. Планирани са 4 бр. изнесени занимания, в т.ч. с участието на родители, които ще се провеждат за 4-те групи към Клуб “Заедно празнуваме!“ с общо 67 деца/ученици. Посещенията на концерти/музикални постановки и др. ще допринесат за обогатяване на музикалната култура на децата/учениците от клуба. Бюджетирани са общо 4 бр. изнесени занимания за 3 уч. срока, всяко по 4 астр. часа.
5.3. Планирани са 4 бр. изнесени занимания, в т.ч. с участието на родители, които ще се провеждат за 4-те групи към Клуб “Заедно спортуваме!“ с общо 67 деца/ученици. Посещенията на спортни събития / състезания и др. ще допринесат за обогатяване на спортната култура на децата/учениците от клуба. Бюджетирани са общо 4 бр. изнесени занимания за 3 уч. срока, всяко от по 4 астр. часа.
Етап 6) Предвидено е организирането на общо 8 образователни еднодневни екскурзии за сборни групи от 7-те образователни институции за периода на проекта. Изборът на обекти за екскурзиите ще бъде координиран от екипа на ЕКЦ в Община Джебел, като в процеса ще бъде проведено и допитване до директорите и родителите. Броят на придружаващите групите ще бъде съобразен с изискванията на приложимата Наредба, както следва: 1. един възрастен на всеки 5-7 деца от детските градини и деца в предучилищна възраст; 2. един възрастен на всеки 10 - 15 уч-ци от I до XII кл. |
0.00
|
0.00
|