Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 69 372 TREES
Български

Programme: Programme "Education" 2021-2027

Planning region: All

Description

The project proposal "A Chance for the Future" is aimed at expanding and building upon the work of the existing outreach teams in three target municipalities – Burgas, Ruen, and Sredets. The main goal is to prevent school dropout and ensure effective inclusion of children and students in compulsory preschool and school education, with a focus on children from vulnerable and marginalized groups.

The project involves partnerships with 7 schools and 2 kindergartens located in areas with a high concentration of at-risk students, low parental engagement, and recorded cases of non-enrolled or dropped-out children. The main project activities are organized into four sub-activities:

Sub-activity 1.1 – engagement of additional professionals (educational mediators and social workers) to support fieldwork and coordination with the outreach teams;

Sub-activity 1.2 – training of pedagogical and non-pedagogical staff from the outreach teams on early risk identification, work with the National Information System (ISRM), communication with parents, and inter-institutional cooperation;

Sub-activity 1.3 – information campaigns, meetings, and events with parents aimed at changing attitudes and raising awareness;

Sub-activity 1.4 – building sustainable partnerships through seminars, joint events, and open-door days.

The project will be implemented in partnership with the three municipalities. It foresees the inclusion of at least 345 children and students, 345 parents, and training of 55 professionals. The expected results include an increase in educational coverage, the enrollment of at least 30 previously non-enrolled children in the education system, and the establishment of a sustainable model for inter-institutional cooperation.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 "Подкрепа на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в предучилищно и училищно образование и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици": Проектът ще обхване част от училища и детски градини от екипите за обхват, както следва: - III екип от Община Бургас - ОбУ "Васил Левски" - кв. Горно Езерово, Детска градина "Синчец" с филиал в кв. Горно Езерово, ОУ "Св. св. Кирил и Методий", с. Равнец, Детска градина "Теменуга", с. Равнец; - IV екип за обхват от Община Бургас - ОУ "Христо Ботев" - кв. Победа и Професионална техническа гимназия, кв. Акациите; - III екип за обхват от Община Руен - СУ "Елин Пелин" - с. Руен и ОУ "Д-р Петър Берон" - с. Вресово; - I екип от Община Средец - СУ "Св. св. Кирил и Методий" - гр. Средец. Партньори по проекта ще са Община Бургас и Община Средец. В избраните училища и детски градини се наблюдава висока концентрация отпаднали ученици или ученици със статус в ИСРМ "незаписан" или "няма информация", като голяма част от тях са представители на уязвими етнически групи. Проектът цели създаване на устойчива и ефективна подкрепяща среда за децата и учениците от целевите територии чрез укрепване на междуинституционалното сътрудничество, активна работа с родители и интегриране на образователни медиатори и социални работници в процесите на обхват, приобщаване и задържане в образователната система. Основен фокус е подобряване на достъпа до образование и предотвратяване на отпадането от училище чрез системни, навременни и координирани действия на образователни институции, общински администрации, Дирекции „Социално подпомагане“, ОД на МВР и местната общност. Предвидени са мерки за теренна работа с деца, които не са записани или са с нередовно присъствие, както и индивидуализирана подкрепа на техните семейства. Акцентът е поставен върху изграждането на доверие между родителите и образователните институции, устойчиво взаимодействие между партньорите и развиване на капацитета на системата за съвместна работа по Механизма за обхват. В рамките на проекта се реализират четири основни поддейности: Поддейност 1.1 – Назначаване и ангажиране на образователни медиатори/социални работници в дейности на терен и междуинституционална координация; Поддейност 1.2 – Провеждане на обучения за повишаване на капацитета на членовете на екипите за обхват; Поддейност 1.3 – Системна работа с родители чрез срещи, информационни кампании и тематични семинари; Поддейност 1.4 – Укрепване на партньорствата чрез междуинституционални срещи, дни на отворените врати и семинар за добри практики. Всички дейности са съобразени с принципите на приобщаващото образование и с нуждата от устойчиви модели за подкрепа в на деца, ученици и техните родители. 389 164.78 0.00
Дейност 1, Поддейност 1.1.: С цел осигуряване на ефективно функциониране на Механизма за обхват и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, планираме към всяка от трите общини, партньори по проекта, да се наемат социални работници или образователни медиатори, които ще бъдат включени в съществуващите екипи по Механизма в целевите населени места. Основна задача на назначените специалисти ще бъде да подпомагат координацията между институциите по ПМС №100/2018 г., както и да изграждат и поддържат връзка с родители, настойници и други представители на местните общности. Медиаторите/ социалните работници ще играят посредническа роля между образователните институции и семействата, като разясняват ползите от образованието, съдействат за идентифициране на причините за незаписване и отпадане и предлагат подходящи механизми за връщане и задържане в образователния процес. Те ще документират своята дейност чрез доклади, месечни отчети и ще участват в координационни срещи, където ще бъдат обсъждани конкретни случаи на деца и ученици в риск. Специален фокус ще бъде поставен върху устойчивостта на ефекта от работата – специалистите ще поддържат активна връзка със семействата и след записване на детето в образователна институция ще съдействат за включването на родителите в училищния живот, ще участват в информационни събития, обучения и родителски срещи. Това ще гарантира изграждането на доверие, сплотеност на образователната общност и дългосрочно задържане на децата в системата. Като част от дейността се планират и целенасочени теренни обходи след работно време, които ще бъдат осъществявани от четирима представители на екипите за обхват от целевите райони. Общият брой на планираните посещения на адреси е 150, като тази стойност произтича от справка в ИСРМ за месец март 2025 г. – със статус "незаписани" поради изричен отказ от страна на родителите през м. март 2025 г. са били 136. Считаме, че за периода на проекта още при първия обход ще обхванем 1/3 от тях, или поне 50 деца или ученици. Бройката на тези ученици варира през различните обходи - за сравнение, през м. ноември 2024 г. те са били 103. Затова залагаме стойност, която да обхване всички незаписани, а и такива, които през настоящата учебна година навършват 4 г. и не са постъпили в образователна институция. Считаме, че чрез тези действия проектът ще допринесе пряко за повишаване на обхвата и ще осигури подкрепа там, където институционалният диалог среща сериозни предизвикателства. 0.00 0.00
Дейност 1, Поддейност 1.2.: Поддейност 1.2 е насочена към повишаване на капацитета на участниците в екипите за обхват и специалистите, ангажирани с дейности по Механизма за съвместна работа на институциите, чрез тематично насочени обучения. Основната цел е участниците да придобият практически умения, съвременни инструменти и актуални познания за ефективна превенция и реакция при риск от отпадане на деца и ученици. В рамките на поддейността ще бъдат реализирани шест обучения, които са взаимно допълващи се и отговарят на реалните потребности на екипите: 1. Умения за работа с ИСРМ – насочено към подобряване на ефективността на документирането, анализа и реакцията при казуси чрез ИСРМ, с включване на новоназначени лица. 2. Ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната сустема – практически ориентирано обучение за използване на инструменти за анализ на данни, идентифициране на индикатори за отпадане и създаване на индивидуални планове. Етапи на изпълнение: Етап 1 – Избор на външна обучителна организация, отговаряща на изискванията от условията за кандидатстване - одобрена от министъра на образованието и науката и вписана в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти по чл. 43, т. 2 от Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти; Етап 2 – Включване на участници от екипите по ПМС № 100 в 2-дневни обучения с нощувка в присъствена форма; Етап 3 – Документиране и оценка на резултатите – обратна връзка, удостоверения/ сертификати, прилагане на новите знания в практиката. 0.00 0.00
Дейност 1, Поддейност 1.3.: Поддейност 1.3 цели системна и целенасочена работа с родители от уязвими групи, насочена към повишаване на тяхната информираност относно правата и задълженията, свързани с образованието, както и към изграждане на трайна връзка на доверие между семейството и образователната институция. Родителите играят ключова роля в успешното обхващане и задържане на децата в образователната система, поради което проектът предвижда структуриран и многообразен подход за ангажиране на родителската общност. Дейността ще бъде реализирана чрез провеждането на четири основни типа събития: 3 информационни кампании и 9 информационни дни за разясняване на ползите от образование и за стимулиране на присъствието на децата и учениците в училище, 18 индивидуални или групови срещи и 9 тематични беседи/ семинари за родители. Всички събития ще се провеждат в партньорските образователни институции в целевите екипи за обхват от общините Бургас, Руен и Средец и ще бъдат реализирани в тясно сътрудничество с общинските администрации, ДСП и образователните медиатори/социални работници. Дейността ще бъде насочена приоритетно към родители на деца и ученици, които са в риск от отпадане от системата – включително такива с нередовно посещение на училище или с липса на мотивация за учене. Ще се работи за преодоляване на недоверието към институциите, подобряване на комуникацията и насърчаване на родителското участие в образователния процес. По този начин ще се постигне устойчиво включване и задържане на децата в образованието, съчетано с по-добро междуинституционално сътрудничество. Планирани са следните събития: Информационни кампании – 3 събития (по едно във всяка от трите общини). Целта им е да повишат обществената информираност относно правото на образование, отговорностите на родителите и ролята на институциите. Те ще бъдат организирани от СУ "Елин Пелин", с. Руен, СУ "Св. св. Кирил и Методий", гр. Средец и ОУ "Христо Ботев", кв Победа, гр. Бургас с участието на педагогически специалисти и експерти образователни дейности. Информационни дни – 9 събития, реализирани от всички училища, партньори по проекта. Те ще включват представяне на съществуващи механизми за подкрепа на семействата и децата в риск, както и възможности за съвместни действия с институции. Индивидуални и/или групови срещи с родители – общо 18 срещи (по две във всяко от училищата партньори). Срещите ще включват индивидуални консултации, дискусии в малки групи, мотивационни разговори и подкрепа от медиатори/социални работници. Тематични беседи и семинари – 9 събития, организирани от всички училища, партньори по проекта. Ще се разглеждат теми, свързани с ролята на родителя в образователния процес, връзката между образованието и бъдещата реализация на детето и други ключови въпроси, целящи повишаване на родителската ангажираност. Общият планиран брой събития по поддейност 1.3 е 39. Всеки формат е съобразен с контекста на целевите общности и предвижда ангажиране на широк кръг участници от образователни институции. Поддейността ще допринесе както за намаляване на риска от отпадане, така и за устойчиво подобряване на средата за учене и подкрепа на децата в образователната система. 0.00 0.00
Дейност 1, Поддейност 1.4.: Поддейност 1.4 има за цел изграждане на устойчиви институционални партньорства и формиране на сплотени образователни общности в подкрепа на децата и учениците, особено тези в риск от отпадане, необхванати или вече отпаднали от образователната система. Дейността се реализира чрез широк спектър от съвместни инициативи с участието на представители на образователни институции, общини, Дирекции „Социално подпомагане“, ОД на МВР и родителската общност. Целта е да се създадат стабилни механизми за сътрудничество между всички заинтересовани страни, които да гарантират устойчивост и дългосрочна ефективност на Механизма за съвместна работа по обхвата. В рамките на дейността са планирани три основни типа активности: Месечни междуинституционални срещи, провеждани в рамките на 18 месеца. Всяка среща ще бъде подготвена и реализирана от по един педагогически специалист, с ангажираност от по 2 работни дни по 8 часа. Тематичен семинар, насочен към обмяна на добри практики, мултиплициране на ефективни подходи за работа с деца и ученици в риск, и устойчиво междуинституционално сътрудничество. В подготовката и провеждането ще се включат 3 педагогически специалисти (по 5 дни по 8 часа) и 2 експерти образователни дейности (по 5 дни по 8 часа). Дни на отворените врати – ще бъдат организирани по два пъти от всяка от деветте образователни институции, партньори по проекта – общо 18 събития. Подготовката и провеждането ще включат по 2 педагогически специалисти от институция с ангажираност по 4 дни, както и 9 експерти образователни дейности с участие по 2 дни по 8 часа. Основната цел на дейността е да се повиши информираността и мотивацията на родителите чрез реално участие в образователния процес, както и да се създаде професионална среда за обмен на опит, сътрудничество и генериране на ефективни решения на терен. Участието на различни институции ще затвърди партньорствата и ще даде възможност за изграждане на устойчиви механизми за обхват, задържане и приобщаване на децата в образователната система. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).