| Дейност 1 "Подкрепа на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в предучилищно и училищно образование и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици": Проектът ще обхване част от училища и детски градини от екипите за обхват, както следва:
- III екип от Община Бургас - ОбУ "Васил Левски" - кв. Горно Езерово, Детска градина "Синчец" с филиал в кв. Горно Езерово, ОУ "Св. св. Кирил и Методий", с. Равнец, Детска градина "Теменуга", с. Равнец;
- IV екип за обхват от Община Бургас - ОУ "Христо Ботев" - кв. Победа и Професионална техническа гимназия, кв. Акациите;
- III екип за обхват от Община Руен - СУ "Елин Пелин" - с. Руен и ОУ "Д-р Петър Берон" - с. Вресово;
- I екип от Община Средец - СУ "Св. св. Кирил и Методий" - гр. Средец.
Партньори по проекта ще са Община Бургас и Община Средец. В избраните училища и детски градини се наблюдава висока концентрация отпаднали ученици или ученици със статус в ИСРМ "незаписан" или "няма информация", като голяма част от тях са представители на уязвими етнически групи.
Проектът цели създаване на устойчива и ефективна подкрепяща среда за децата и учениците от целевите територии чрез укрепване на междуинституционалното сътрудничество, активна работа с родители и интегриране на образователни медиатори и социални работници в процесите на обхват, приобщаване и задържане в образователната система. Основен фокус е подобряване на достъпа до образование и предотвратяване на отпадането от училище чрез системни, навременни и координирани действия на образователни институции, общински администрации, Дирекции „Социално подпомагане“, ОД на МВР и местната общност.
Предвидени са мерки за теренна работа с деца, които не са записани или са с нередовно присъствие, както и индивидуализирана подкрепа на техните семейства. Акцентът е поставен върху изграждането на доверие между родителите и образователните институции, устойчиво взаимодействие между партньорите и развиване на капацитета на системата за съвместна работа по Механизма за обхват.
В рамките на проекта се реализират четири основни поддейности:
Поддейност 1.1 – Назначаване и ангажиране на образователни медиатори/социални работници в дейности на терен и междуинституционална координация;
Поддейност 1.2 – Провеждане на обучения за повишаване на капацитета на членовете на екипите за обхват;
Поддейност 1.3 – Системна работа с родители чрез срещи, информационни кампании и тематични семинари;
Поддейност 1.4 – Укрепване на партньорствата чрез междуинституционални срещи, дни на отворените врати и семинар за добри практики.
Всички дейности са съобразени с принципите на приобщаващото образование и с нуждата от устойчиви модели за подкрепа в на деца, ученици и техните родители. |
389 164.78
|
0.00
|
| Дейност 1, Поддейност 1.1.: С цел осигуряване на ефективно функциониране на Механизма за обхват и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, планираме към всяка от трите общини, партньори по проекта, да се наемат социални работници или образователни медиатори, които ще бъдат включени в съществуващите екипи по Механизма в целевите населени места.
Основна задача на назначените специалисти ще бъде да подпомагат координацията между институциите по ПМС №100/2018 г., както и да изграждат и поддържат връзка с родители, настойници и други представители на местните общности. Медиаторите/ социалните работници ще играят посредническа роля между образователните институции и семействата, като разясняват ползите от образованието, съдействат за идентифициране на причините за незаписване и отпадане и предлагат подходящи механизми за връщане и задържане в образователния процес. Те ще документират своята дейност чрез доклади, месечни отчети и ще участват в координационни срещи, където ще бъдат обсъждани конкретни случаи на деца и ученици в риск.
Специален фокус ще бъде поставен върху устойчивостта на ефекта от работата – специалистите ще поддържат активна връзка със семействата и след записване на детето в образователна институция ще съдействат за включването на родителите в училищния живот, ще участват в информационни събития, обучения и родителски срещи. Това ще гарантира изграждането на доверие, сплотеност на образователната общност и дългосрочно задържане на децата в системата.
Като част от дейността се планират и целенасочени теренни обходи след работно време, които ще бъдат осъществявани от четирима представители на екипите за обхват от целевите райони. Общият брой на планираните посещения на адреси е 150, като тази стойност произтича от справка в ИСРМ за месец март 2025 г. – със статус "незаписани" поради изричен отказ от страна на родителите през м. март 2025 г. са били 136. Считаме, че за периода на проекта още при първия обход ще обхванем 1/3 от тях, или поне 50 деца или ученици. Бройката на тези ученици варира през различните обходи - за сравнение, през м. ноември 2024 г. те са били 103. Затова залагаме стойност, която да обхване всички незаписани, а и такива, които през настоящата учебна година навършват 4 г. и не са постъпили в образователна институция.
Считаме, че чрез тези действия проектът ще допринесе пряко за повишаване на обхвата и ще осигури подкрепа там, където институционалният диалог среща сериозни предизвикателства. |
0.00
|
0.00
|
| Дейност 1, Поддейност 1.2.: Поддейност 1.2 е насочена към повишаване на капацитета на участниците в екипите за обхват и специалистите, ангажирани с дейности по Механизма за съвместна работа на институциите, чрез тематично насочени обучения. Основната цел е участниците да придобият практически умения, съвременни инструменти и актуални познания за ефективна превенция и реакция при риск от отпадане на деца и ученици.
В рамките на поддейността ще бъдат реализирани шест обучения, които са взаимно допълващи се и отговарят на реалните потребности на екипите:
1. Умения за работа с ИСРМ – насочено към подобряване на ефективността на документирането, анализа и реакцията при казуси чрез ИСРМ, с включване на новоназначени лица.
2. Ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната сустема – практически ориентирано обучение за използване на инструменти за анализ на данни, идентифициране на индикатори за отпадане и създаване на индивидуални планове.
Етапи на изпълнение:
Етап 1 – Избор на външна обучителна организация, отговаряща на изискванията от условията за кандидатстване - одобрена от министъра на образованието и науката и вписана в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти по чл. 43, т. 2 от Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти;
Етап 2 – Включване на участници от екипите по ПМС № 100 в 2-дневни обучения с нощувка в присъствена форма;
Етап 3 – Документиране и оценка на резултатите – обратна връзка, удостоверения/ сертификати, прилагане на новите знания в практиката. |
0.00
|
0.00
|
| Дейност 1, Поддейност 1.3.: Поддейност 1.3 цели системна и целенасочена работа с родители от уязвими групи, насочена към повишаване на тяхната информираност относно правата и задълженията, свързани с образованието, както и към изграждане на трайна връзка на доверие между семейството и образователната институция. Родителите играят ключова роля в успешното обхващане и задържане на децата в образователната система, поради което проектът предвижда структуриран и многообразен подход за ангажиране на родителската общност.
Дейността ще бъде реализирана чрез провеждането на четири основни типа събития: 3 информационни кампании и 9 информационни дни за разясняване на ползите от образование и за стимулиране на присъствието на децата и учениците в училище, 18 индивидуални или групови срещи и 9 тематични беседи/ семинари за родители. Всички събития ще се провеждат в партньорските образователни институции в целевите екипи за обхват от общините Бургас, Руен и Средец и ще бъдат реализирани в тясно сътрудничество с общинските администрации, ДСП и образователните медиатори/социални работници.
Дейността ще бъде насочена приоритетно към родители на деца и ученици, които са в риск от отпадане от системата – включително такива с нередовно посещение на училище или с липса на мотивация за учене. Ще се работи за преодоляване на недоверието към институциите, подобряване на комуникацията и насърчаване на родителското участие в образователния процес. По този начин ще се постигне устойчиво включване и задържане на децата в образованието, съчетано с по-добро междуинституционално сътрудничество.
Планирани са следните събития:
Информационни кампании – 3 събития (по едно във всяка от трите общини). Целта им е да повишат обществената информираност относно правото на образование, отговорностите на родителите и ролята на институциите. Те ще бъдат организирани от СУ "Елин Пелин", с. Руен, СУ "Св. св. Кирил и Методий", гр. Средец и ОУ "Христо Ботев", кв Победа, гр. Бургас с участието на педагогически специалисти и експерти образователни дейности.
Информационни дни – 9 събития, реализирани от всички училища, партньори по проекта. Те ще включват представяне на съществуващи механизми за подкрепа на семействата и децата в риск, както и възможности за съвместни действия с институции.
Индивидуални и/или групови срещи с родители – общо 18 срещи (по две във всяко от училищата партньори). Срещите ще включват индивидуални консултации, дискусии в малки групи, мотивационни разговори и подкрепа от медиатори/социални работници.
Тематични беседи и семинари – 9 събития, организирани от всички училища, партньори по проекта. Ще се разглеждат теми, свързани с ролята на родителя в образователния процес, връзката между образованието и бъдещата реализация на детето и други ключови въпроси, целящи повишаване на родителската ангажираност.
Общият планиран брой събития по поддейност 1.3 е 39. Всеки формат е съобразен с контекста на целевите общности и предвижда ангажиране на широк кръг участници от образователни институции. Поддейността ще допринесе както за намаляване на риска от отпадане, така и за устойчиво подобряване на средата за учене и подкрепа на децата в образователната система. |
0.00
|
0.00
|
| Дейност 1, Поддейност 1.4.: Поддейност 1.4 има за цел изграждане на устойчиви институционални партньорства и формиране на сплотени образователни общности в подкрепа на децата и учениците, особено тези в риск от отпадане, необхванати или вече отпаднали от образователната система. Дейността се реализира чрез широк спектър от съвместни инициативи с участието на представители на образователни институции, общини, Дирекции „Социално подпомагане“, ОД на МВР и родителската общност. Целта е да се създадат стабилни механизми за сътрудничество между всички заинтересовани страни, които да гарантират устойчивост и дългосрочна ефективност на Механизма за съвместна работа по обхвата.
В рамките на дейността са планирани три основни типа активности:
Месечни междуинституционални срещи, провеждани в рамките на 18 месеца. Всяка среща ще бъде подготвена и реализирана от по един педагогически специалист, с ангажираност от по 2 работни дни по 8 часа.
Тематичен семинар, насочен към обмяна на добри практики, мултиплициране на ефективни подходи за работа с деца и ученици в риск, и устойчиво междуинституционално сътрудничество. В подготовката и провеждането ще се включат 3 педагогически специалисти (по 5 дни по 8 часа) и 2 експерти образователни дейности (по 5 дни по 8 часа).
Дни на отворените врати – ще бъдат организирани по два пъти от всяка от деветте образователни институции, партньори по проекта – общо 18 събития. Подготовката и провеждането ще включат по 2 педагогически специалисти от институция с ангажираност по 4 дни, както и 9 експерти образователни дейности с участие по 2 дни по 8 часа.
Основната цел на дейността е да се повиши информираността и мотивацията на родителите чрез реално участие в образователния процес, както и да се създаде професионална среда за обмен на опит, сътрудничество и генериране на ефективни решения на терен. Участието на различни институции ще затвърди партньорствата и ще даде възможност за изграждане на устойчиви механизми за обхват, задържане и приобщаване на децата в образователната система. |
0.00
|
0.00
|