Дейност 1. Създаване на училищни и местни общности в подкрепа процеса на десегрегация на училищата и намаляване на негативни обществени нагласи в образованието: Целта на дейността е намаляване на негативните обществени нагласи, приобщаване на местните общности и насърчаване участието им в процесите на образователна десегрегация на общинско ниво. Ще бъдат обхванати представители на всички целеви групи - ученици от уязвими групи като роми, с пропуски в усвояване на учебното съдържание, ученици в риск от отпадане, родители, учители, образователни медиатори, местната администрация, вкл. Общинския съвет и заинтересовани страни.
В началото на проекта ще бъдат назначени 4 образователни медиатори - по един във всяко от училищата-партньори. Те ще участват в изпълнение на политиката за образователна десегрегация и в дейности по превенция на негативни явления като агресия и насилие, дискриминационни прояви и тормоз. Медиаторите ще изпълняват и ролята на ментори за един учебен срок на новопостъпили ученици от маргинализирани и/или уязвими групи с цел подпомагане адаптацията и социализацията им в образователните институции. По проекта ще бъде назначен и един психолог (ЕОД), който ще обезпечава потребностите от психологическа подкрепа и мотивация за образование на ученици от уязвими групи и техните родители.
Дейност 1 включва разнообразни събития, форуми и кампании, които ще се провеждат на следните етапи:
1. Провеждане на съвместни сбирки в началото, средата и в края на проекта за запознаване с проблемите на сегрегацията, обсъждане на мерки за ефективна десегрегация и против дискриминация, отчитане на постигнатите резултати и взаимен консултативен процес на местните и училищни общности. В четирите училища-партньори ще бъдат проведени микрореферендуми за обсъждане на планове/програми за десегрегация и предотвратяване на вторичната сегрегация в класната стая. Провеждане на две информационни кампании за проблемите на образователната сегрегация и за недопускане на дискриминация в училищата. Целта на кампаниите е преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност.
2. Проучване на нагласите на участниците в проекта и всички заинтересовани страни с оглед развитие на образованието в контекста на образователната десегрегация. Ще се проведат две проучвания на нагласите в началото и края на проекта, като за целта ще бъдат изготвени и разпространени въпросници. Резултатите от проучванията ще бъдат обобщени в доклади.
3. Съвместни инициативи при работата с родители - провеждане на родителски образователни форуми, дискусии и индивидуални беседи/консултации. В четирите училища ще се проведат дискусии с участието на родители на деца от маргинализирани и немаргинализирани групи за съвместното им опознаване и привличане на вниманието им към проблема със сегрегацията. За повишаване мотивацията за образование на маргинализирани групи ще се организират родителски образователни форуми. Ще се проведат индивидуални беседи/консултации с психолог за изграждане на доверие в училищната общност за родители на ученици със слаби резултати и в риск от отпадане от образователната система. Участие на родители на деца от маргинализирани и немаргинализирани групи в организирането и провеждането на училищни събития и празници - Международен ден на толерантността 16 ноември, Международен ден на правата на човека 10 декември, Световен ден против тормоза в училище – 22 февруари, Патронни празници и други.
Дейността обединява изпълнението на четири основни дейности, включени в одобрената комбинирана концепция за ИТИ, както следва: Информиране, мотивиране и подготовка на учениците и учителите за съвместно образователно развитие; Назначаване на образователни медиатори; Дейности за психолого-педагогическо и социално-комуникативно приобщаване на родителите; Превенция и недопускане на дискриминация в училищата; Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност (включително чрез провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност). |
219 100.80
|
0.00
|
Дейност 2. Обучения на педагогически специалисти, образователни медиатори, местна администрация и други заинтересовани страни за работа в мултикултурна среда, за придобиване, развиване и прилагане на компетентности и умения за демократична култура съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура и за прилагане на Хартата на основните права на ЕС.: Целта на дейността е повишаване на квалификацията, придобиване, развиване и прилагане на компетентности, знания и умения за демократична култура, съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура и Хартата на основните права на ЕС за педагогически специалисти, образователни медиатори и местната администрация.
В рамките на дейността ще бъдат организирани пет обучения, както следва:
1. Обучение за педагогически специалисти с присъждане на 1 квалификационен кредит - присъствена форма с продължителност по 16 академични часа.
Тема: „Знания, умения и компетенции на учителите за ефективна работа в мултикултурна среда“. Ще бъдат сформирани 3 групи по 8 педагогически специалисти, назначени в училищата - партньори - по 6 педагогически специалисти от всяко училище. Образователно съдържание на обучението: Основни понятия в мултикултурната среда; Мултикултурното образование; Интеркултурни образователни модели; Изграждане на приобщаваща образователна среда; Преобразуване на учебните практики за работа с уязвими групи; Изработване на модел на работа в мултикултурна класна стая.
2. Обучение на тема „Прилагане на Хартата на основните права на ЕС в образованието“, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа.
За провеждане на обучението ще бъдат сформирани 2 групи. Първата група ще бъде от 12 педагогически специалисти - по 3-ма от всяко училище, а втората ще включва 4-мата образователни медиатори и 6 представители на местната администрация, вкл. Общинския съвет.
3. Обучение на тема „Умения за демократична култура и демократични компетентности, съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура“, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъдат сформирани 2 групи. Първата група ще бъде от 12 педагогически специалисти - по 3-ма от всяко училище, а втората ще включва 4-мата образователни медиатори и 6 представители на местната администрация, вкл. Общинския съвет.
4. Обучение на тема: „Менторство и подкрепа за адаптиране на ученици от уязвими групи в образователната среда“ за педагогически специалисти и образователни медиатори, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъдат сформирани 2 групи по 8 участници. Първата група ще бъде от 4-мата образователни медиатори и 4-ма педагогически специалисти - по 1от всяко училище, а втората ще включва 8 педагогически специалисти - по 2-ма от всяко училище.
5. Обучение на тема: „Разработване на мерки за десегрегация и преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност“, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъде сформирана 1 група от 10 участници - представители на местната администрация в Община Смядово и Общинския съвет.
В резултат на обученията участниците ще могат да адресират предизвикателствата в процеса на образователната десегрегация на общината и училищата, участващи в проекта.
Дейност 2 в проектното предложение съответства на предвидените в Дейност 1 на одобрената комбинирана концепция за ИТИ: Обучения на педагогически специалисти и непедагогически персонал за работа с деца и ученици от уязвими групи. |
2 704.00
|
0.00
|
Дейност 3. Мобилност и обмяна на опит : Целта на дейността е обмяна на опит и мобилност на образователните услуги за подобряване процеса на преподаване, десегрегация и превенция на дискриминацията в училищата. Дейността ще се реализира на следните етапи:
1. Обмяна на опит на управленско ниво, чрез посещения на училищата-партньори от директор на училище в град Шумен, което не е партньор по проекта, с ниска или без концентрация на уязвими групи и с по-високи образователни резултати от включените в проектното предложение. Дейностите ще се реализират във всички училища-партньори в проекта. Предвиждат се работни срещи между директорите и посещения на учебни часове в училищата-партньори за запознаване с начина на организация на учебния процес, методите на преподаване и идентифициране на проблемите, породени от сегрегацията и мултикултурната среда. Обмяната на опит на управленско ниво - директори на училища ще се осъществява извън ангажираността им по трудовото им правоотношение с тяхното училище и ще завърши с изготвяне на конкретни препоръки и мерки за подобряване на организацията, предотвратяване на сегрегацията, преодоляване на стереотипи и негативни нагласи в процеса на образователна десегрегация. Директорът на училището от град Шумен ще подготви и представи доклади с препоръки и мерки, които да бъдат отразени в училищните планове за десегрегация на всяко от четирите училища - партньори по проекта.
2. Обмяна на опит на ниво учебен процес между партниращите училища, чрез посещения на педагогически специалисти от ОУ-с.Янково с ниска концентрация на уязвими групи в останалите три училища с висока концентрация на уязвими групи в селата Иваново, Златар и Цонево. В рамките на 1 седмица педагогическите специалисти ще се запознаят с колегите си, ще присъстват в учебни часове и ще проучат методите на преподаване и работа с учениците от уязвими групи в трите сегрегирани училища.
3. Мобилност на учители и ученици
На този етап ще се реализират дейности за мобилност на учители от училището с ниска концентрация на уязвими групи, които ще се включат като гост-преподаватели в провеждането на часове в училищата с висока концентрация на уязвими групи и обратно в рамките на 1 учебен срок. Учителите от ОУ-с. Янково ще изготвят препоръки за подобряване процеса на преподаване и за недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност в останалите три училища. Дейността включва и мобилност на ученици за участието им в открити уроци в ОУ - с. Янково. По 15 ученици от всяко сегрегирано училище ще посетят еднократно открити - уроци в приемното несегрегирано училище. Предметите, по които ще се провеждат откритите уроци и часовете на гост-преподавателите ще бъдат уточнени след идентифициране на потребностите на целевите групи в съответното училище по време на обмяната на опит.
4. Мобилност на образователни медиатори между партниращите училища, чрез посещения за запознаване на учениците и родителите от немаргинализирани групи със специфичните характеристики на учениците от маргинализираните групи за намаляване на предразсъдъци и негативни нагласи. Медиаторите ще работят съвместно по казуси с ученици с проблемно поведение и риск от отпадане от образователната система. Дейността ще се извършва в рамките на трудовите им договори.
5. Разработване и утвърждаване на Училищни планове за десегрегация и мерки за предотвратяване на вторичната сегрегация в класната стая за четирите училища-партньори в проекта, на база разработените доклади с препоръки и мерки за подобряване на образователната среда.
Дейността обединява изпълнението на основни дейности 3 и 4 от одобрената комбинирана концепция за ИТИ, както следва: Мобилност на учители и на ученици от сегрегираните в несегрегирано училище, с фокус върху социално слаби и уязвими групи; Междуучилищен обмен и визити, споделяне на образователни ресурси между училищата – партньори в проекта. |
19 560.00
|
0.00
|
Дейност 4. Училищни дейности в подкрепа на десегрегацията: Целта на дейността е подобряване достъпа до образование и преодоляване риска от преждевременно отпадане от системата на ученици от уязвими групи, чрез използване на иновативни методи и организиране на междуучилищни занимания. Дейността включва съвместни опознавателни културни и спортни дейности, празници и състезания на ученици от различни етноси, допълнителни обучения по БЕЛ и други предмети в подкрепа на образователната десегрегация, както следва:
1. Междуучилищни дейности (МУД) между училищата с висока концентрация на уязвими групи и училището с ниска концентрация на уязвими групи, както следва:
- Еднодневна Съвместна образователна екскурзия до град Варна за 80 ученици - по 20 от всяко от училищата-партньори.
- Еднодневно Зелено училище за опознаване на природното и културно-историческо наследство в района ПП „Шуменско плато“ - за 80 ученици - по 20 от всяко училище.
- Еднодневен Спортен празник с турнири по футбол, волейбол, баскетбол, лека атлетика, дърпане на въже, скачане с чували и други състезания - за 80 ученици - по 20 от всяко училище. Празникът ще се проведе в Многофункционален спортен комплекс "Герлово" в КК „Върбица“.
- Еднодневен Музикален фестивал „Пеем и танцуваме заедно“ в град Смядово с участието на творчески състави, групи и изпълнители - общо 80 ученици - по 20 от всяко училище.
- Творческа работилница по изобразително и приложно изкуство в гр. Велики Преслав - за 40 ученици - по 10 от всяко училище.
- Еднодневно Състезание „Аз и моето семейство” със забавни игри, кулинарни щандове на различни етноси, конкурси и куизове, в които ще участват ученици и родители от маргинализирани и немаргинализирани групи от четирите училища - за 80 ученици и родители - по 20 от всяко училище. Целта е да се мотивират родителите за по-активно участие в живота на училищата, за изграждане на толерантност, положителни нагласи, преодоляване на негативните стереотипи и приемане на различията. Състезанието ще се проведе в община Дългопол.
Всички МУД ще се планират, организират и провеждат в рамките на един цял ден извън учебния план.
Според броя на учениците за всяка МУД, същите ще се придружават от педагогически специалисти и други възрастни лица, съгласно приложимата нормативна уредба.
2. Допълнителни обучения по БЕЛ, подпомагащи езиковото ниво на учениците от маргинализираните групи, чийто майчин език не е български и допълнителни обучения за преодоляване на дефицити по учебното съдържание по други предмети. При реализирането на дейността ще се ползва инструментариума за определяне на ученици в риск от отпадане от образованието, като се проследява за подобрение на резултатите, мотивацията и постиженията им в училище. В допълнителни обучения за подкрепа ще бъдат включени общо 45 ученици от четирите - училища, съобразно потребностите им.
3. Подготовка и въвеждане на адаптирани учебни материали и помагала за ученици, чийто майчин език е различен от българския език за осъществяване на допълнително подпомагащо езиково обучение по български език и други учебни предмети, заедно с интегрирана езикова подкрепа.
4. Менторство за 1 учебен срок за 10 новопостъпили или в риск от отпадане ученици от маргинализирани групи в четирите училища за подпомагане общуването им с ученици от немаргинализирани групи, адаптацията и социализацията им в училищната среда.
Извънкласните форми в Дейност 4, насочени към спорт и изкуство ще помогнат за осмисляне на свободното време на учениците, привличането и задържането им в училище. С допълнителни часове по БЕЛ и други предмети ще се подобрят образователните резултати на учениците. Дейността обединява изпълнението на две от основните дейности, включени в одобрената комбинирана концепция за ИТИ, както следва: Подготовка и въвеждане на адаптирани учебни материали и помагала за ученици, чийто майчин език е различен от българския език и съвместни извънкласни дейности – екскурзии, зелени училища, творчески занимания по изобразително и приложно изкуство, танцово и музикално изкуство, спорт и др. |
148 272.00
|
0.00
|