Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование чрез изкуство, наука и спорт : Основната цел на дейността е изграждането на работещи модели на интеркултурно образование чрез широк спектър от дейности в образователни институции с различна концентрация на деца и ученици, чиито майчин език не е български. Предвидените дейности включват различни занимания по интереси в науката, изкуствата и спорта, както и обвързани с тях изнесени занимания и междуучилищни дейности. Заниманията по интереси ще са по едни и същи теми, като ще се провеждат паралелно в трите участващи училища с изключение на заниманията по футбол, които ще се провеждат в 2. СУ и в 136. ОУ, и по волейбол, които ще обхващат ученици от 136. ОУ и 140. СУ. Концепцията на партньорите по проекта е чрез изнесените занимания и междуучилищните дейности да се създадат трайни връзки между децата от включените образователни институции.
Заниманията по интереси ще бъдат по следните теми:
- Театрално ателие
- Вокално-танцов състав
- Футбол
- Волейбол
- Таекуондо
- Кръгова икономика и опазване на околната среда (В рамките на тези занимания децата ще се запознават поетапно с предизвикателствата, свързани с опазването на природата, климатичните промени, зеления преход, ползите от рециклирането, последствията от човешката дейност за околната среда и др. Ще се насърчава подготовката и провеждането на различни инициативи в училище, свързани с екологията и чистата природа.)
- Изкуствен интелект (Целта на заниманията е да насочи интереса на учениците към перспективните нови информационни и комуникационни технологии и приложението на изкуствения интелект в различните сфери на човешката дейности.)
- Клуб на професиите (Основен фокус на заниманията ще бъде света на труда, професионалното ориентиране от ранна възраст и различните кариерни пътеки, които свързват избора на образование с бъдещата професионална реализация.)
- Клуб "Добротворец" (Заниманията в клуба ще съчетават елементи на гражданското образование с насърчаването участие на децата в различни каузи, както в училище, така и в общността, в която живеят - подкрепа за хора в тежко положение, грижа с училищната и градската среда и др.)
Заниманията ще се провеждат веднъж в седмицата по два учебни часа в по две групи с по най-малко 10 деца във всяко училище - от 1-ви до 4-ти и от 5-ти до 7-ми клас. Заниманията по спорт ще бъдат в една обща група за таекуондо и по три групи за футбол/волейбол във всяко училище.
Изнесените занимания по проекта ще се провеждат по веднъж в рамките на всеки от 4-те учебни срока, в които ще се реализира дейността. Продължителността им ще бъде в рамките на половин ден. Те ще се реализират съвместно с участие на ученици, които участват в заниманията по интереси от всички включени три училища и ще са специфични за всяка тематична област. За децата, които са включени в театралните ателиета и във вокално-танцовите състави изнесените занимания ще включват посещения на постановки, концерти, културни институции от сценичните изкуства и др. Учениците, които се занимават с различни видове спорт ще имат възможност да посещават спортни срещи, състезания и др. Участниците в останалите дейности по интереси ще бъдат включени в изнесени занимания в музеи, научни организации, институции, предприятия и др.
Междуучилищните дейности също ще бъдат реализирани по веднъж на учебен срок в рамките на един цял ден. В тях ще участват ученици от трите училища, като дейностите ще се провеждат с последователно домакинство на всяко училище. Планира се за децата, включени в театралните ателиета и вокално-танцовите състави да представят своето изкуство на обща сцена, а за занимаващите се със спорт да бъдат организирани състезания, турнири и приятелски срещи в отборните спортове. Учениците, които участват в занимания за опазване на околната среда, изкуствен интелект, както и тези, включени в клубовете "Добротворец" ще правят съвместни изложения на техни проекти и ще организират общи инициативи, а децата от клубовете на професиите - представяне на различни сфери на труда. |
416 812.00
|
0.00
|
Обучение на педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда: Дейността има за цел да осигури предпоставки за ефективно интеркултурно образование чрез обучение на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда. Планира се да бъдат проведени обучения с присъждане на 1 квалификационен кредит в съответствие с разпоредбите на Наредба №15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. В обученията се предвижда да се включат общо 45 педагогически специалисти - по 15 от всяко участващо училище. Условия за включването им в дейността ще бъде никой от участниците да не е преминавал обучение по предвидените по проекта теми. Предвижда се педагогическите специалисти да бъдат разделени в три групи - по една с 15 участника във всяко училище. Предвижда се и възможност обученията в трите групи да бъдат по различни теми, като във всяка група да се включат участници от различни училища.
Темите на обученията ще бъдат пряко свързани с интерклутурното образование и работата в мултикултурна среда, като например Интеркултурното образование като средство за превенция на отпадането от училище, Увеличаване на ефективността на процеса на обучение в мултикултурна среда, Работа с родители в мултикултурна среда и др. Конкретните теми ще бъдат определени след като бъдат подбрани потенциланите участници. Обучението следва да бъде насочено към придобиването на педагогически, организационни и комуникативни компетенции. Един от фокусите на провежданото обучение в мултикултурна среда следва да бъде педагогическите специалисти да усвоят прилагането на нови, съвременни и иновативни методи и подходи в процеса на преподаване, за да бъде разбран и усвоен правилно от всички ученици преподаваният учебен материал.
Темите и съдържанието на обучението следва да бъдат изцяло съобразени с Референтната рамка на компетенциите за демократична култура на Съвета на Европа. По-конкретно обучението следва да обхваща въпроси свързани с ценностите на човешкото достойнство и човешките права, както и културното многообразие. Обучаемите трябва да възприемат, особено в контекства на интеркултурното образование, уважение към различията, търпимост към другия, възприемчивост на различни култури, вярвания и гледни точки. Очаква се включените педагогически специалисти да придобият знания за различията в културите на общностите, както и умения за тяхното разбиране, съвместна работа и емпатия към другия, както и за разрешаване на конфликти. |
1 080.00
|
0.00
|
Изграждане на общност от активни родители за успешно интеркултурно образование: Активната работа с родителите е ключова предпоставка за успеха на мерките за интеркултурно образование, като това еднакво валидно както за родителите на децата от малцинствените групи, така и за родителите, чиито майчин език е български. Настоящата дейност цели да изгради ефективни мултикултурни общности в училищата, обединявайки усилията на педагогическите колективи, децата и родителите, включително чрез по-тясното ангажиране на последните в училищния живот и по въпросите на толерантността и приемането на различията.
Концепцията за успешното изпълнение на дейността включва създаването във всяко от трите училища на общност от активни родители от различна среда, включително представители на етническите малцинства, мигранти и/или родители на деца със специални образователни потребности и/или други уязвими групи. Следваща стъпка е обединяването на усилията и на родителите от трите участващи училища за приемане на принципите и целите на интеркултурното образование.
За активна работа с родителите във всяко от трите училища ще бъде създаден екип от по двама души - един педагогически специалист и един непедагогически специалист, нает за целите на проекта. В 2. СУ и в 140. СУ непедагогическият специалист ще бъде нает на длъжност "социален работник", а в 136. ОУ на длъжност "образователен медиатор". Екипите за работа с родители по проекта ще разработят план, който ще обхваща етапите за изпълнение на дейността за четирите учебни срока, необходимите стъпки за първоначалното включване на родителите и тяхното последващо ангажиране, предложения за съвместни инициативи в училище с участието на родителите и др. При включването на родителите задължително ще се търси балансирано участие на такива, чиито майчин език не е български и родители на деца от уязвими групи. Предвижда се да се прилага включващ подход, който позволява присъединяването на нови родители на всеки етап от изпълнението на дейността. В рамките на целия учебен срок създадените екипи в училищата ще поддържат постоянен контакт с родителите включително чрез подходящи комуникационни канали като общи групи във Фейсбук и/или Вайбър, организиране на индивидуални и групови срещи по конкретни поводи или за създаване на общи инициативи и др.
В началото на всеки учебен срок от изпълнението на проекта във всяко училище ще бъдат организирани срещи с родителите, като в тях задължително ще участват родители на деца, чийто майчин език не е български и родители на деца, чийто майчин език е български, екипите за работа с родители, представители на ръководството на училището, психолози, педагогически съветници, медиатори и/или социални работници. На тези срещи ще се дискутират предизвикателствата, свързани с образованието на децата в мултикултурна среда, теми за гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование. Те ще служат като платформа за представяне, обсъждане и организация на съвместни инициативи. Екипите за работа с родители в училищата ще могат да оказват логистична подкрепа за реализацията на инициативи, които произтичат от самите родители и са в полза на утвърждаването на принципите на интеркултурно образование. В рамките на тези срещи могат да бъдат канени и известни лица от медиите, изкуството и др., които да представят своята гледна точка за ползите от образованието и работата в мултикултурна среда и да мотивират допълнително родителите.
В рамките на всеки учебен срок ще бъде организирана и по една обща среща на родители от трите училища-партньори. Срещите ще се провеждат последователно във всяко едно от училищата. Тези срещи ще съчетават дискусиите по въпроси, свързани с интеркултурното образование с дейности за сплотяване на родителската общност, като например, рисуване, кулинарни предизвикателства с популярни лица, викторини, артистични изяви и др.
Във всяко от училищата ще бъде създаден и механизъм за обратна връзка от страна на родителите, който ще дава възможност в случай на нужда да се адаптира изпълнението на дейностите по проекта спрямо конкретните нужди. |
67 356.00
|
0.00
|
Информационни кампании за толерантност и приемане на различията в училище: Един от основните проблеми пред утвърждаването на интеркултурното образование е липсата на разбиране сред различните заинтересовани страни за дългосрочните ползи от него и добавената стойност, с която различията в една по-голяма училищна общност допринасят за разширяване на кръгозора на децата и учениците. Настоящата дейност има за цел да преодолее тази липса на разбиране и да утвърди принципите на толерантност и приемане на другия чрез реализацията на поредица от взаимосвързани информационни кампании, насочени към педагогическите колективи, учениците и техните родители и широката общественост. Целева група на кампаниите ще бъдат всички членове на училищната общност, включително и всички, чиито майчин език не е български.
В рамките на цялостното изпълнение на проекта ще бъде проведена една обща информационна кампания под надслов "Уроци по добрина", която ще включва и тематични сегменти с акцент върху различни теми през всеки от четирите учебни срока. Обединяващите послания на кампанията ще бъдат насочени към насърчаване на тролерантността, взаимното приемане на различията и ценностите на интеркултурното образование. В рамките на отделните учебни срокове ще бъдат реализирани и четири отделни кампании по следните теми:
1. Преодоляване на негативни нагласи и стереотипи - това е ключов елемент за успешно налагане на мултикултурния модел в образованието сред учениците и родителите.
2. Превенция на насилието, справяне с гнева и мирно решаване на конфликти - основен фокус ще бъде възпитанието на подрастващите за проактивно поведение и мирно справяне с конфликтни ситуации.
3. Активни граждани в дигиталния свят - ще се насочи вниманието на целевите групи към възможностите и заплахите в интернет пространството, ще се информират децата и родителите за ползите от информационните и комуникационни технологии в различните сфери от живота
4. Здравословен живот в чиста околна среда - ще се комбинират теми свързани с правилното хранене, превенция на зависимостите и грижата за здравето на децата, с въпросите, свързани с устойчивото развитие и поведение, водещо до правилно използване на ресурсите и опазване на природните богатства.
За целите на кампанията ще бъдат разработени обща визия, лого и послания, които ще се използват и в трите участващи училища. Ще се комбинират различни комуникационни канали, включително интернет страниците и профилите в социалните мрежи на училищата, платформи за видеосподеляне, провеждането на тематични събития (поне по едно на срок), разработване и разпространение на информационни материали по всички теми, които ще бъдат обхванати в кампаниите. При възможност ще бъдат привличани и популярни личности от различни сфери на обществения живот (напр. медии, спорт, изкуства). Във всички паралелки в трите училища по два часа на класа на срок ще бъдат посветени на темите, които са включени в информационната кампания, като задължително един от тях ще бъде с акцент върху толерантността и приемането на различията. Тези теми ще бъдат включвани и беседите/дискусиите с родители по Дейност 3 от настоящия проект.
За стимулиране на добрия пример всяка учебна година във всяко от трите училища ще бъде връчван приз "Шампион по добрина". Призовете могат да бъдат повече от един и могат да бъдат индивидуални или групови.
С оглед измерване на успеха на дейността с различните целеви групи (ученици, педагогически специалисти, родители) ще бъдат провеждани доброволни анонимни анкети в края на всеки срок/етап от изпълнението на информационните кампании. |
14 748.00
|
0.00
|