Дейност 1: Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование.: Целта на Дейност 1 (Д1) е насочена към разнообразяване на формите и средствата за ефективно осъществяване на интеркултурно образование за развитие на демократична култура и гражданско образование.
Целева група на Д1 са деца и ученици, чийто майчин език не е български, както и деца и ученици, чийто майчин език е български, включително деца и ученици от ромски етнически малцинства, застрашени от отпадане от училище.
Д1 ще се изпълнява в 6 образователни институции (3 детски градини и 3 училища) на териториите на 2 общини (Руен и Сунгурларе) и ще обхваща общо 405 деца и ученици, попадащи в описаните групи от Приложение 6а към чл.52а, ал.3, както следва:
1. ОУ "Петър Берон" с. Разбойна, общ. Руен - група 2, 10 ученика, начален етап
2. ОУ "Климент Охридски" с. Дъскотна, общ. Руен - група 2, 84 ученика (51 начален етап, 33 прогимназия)
3. ДГ "Снежанка" с. Просеник, общ. Руен - група 2, 101 деца
4. ДГ с. Руен, общ. Руен - група 5, 100 деца
5. ДГ с. Вресово, общ. Руен - група 5, 75 деца
6. ОУ "Отец Паисий" с. Съединение, общ. Сунгурларе - група 4, 35 ученика (17 начален етап, 18 прогимназия)
Дейността ще се реализира в съответствие с етапите, предвидени в Механизма за съвместна работа (секция 11 от ФК).
Етап 1) Разработване на учебни програми за сформиране на 5 клуба, разпределени в общо 36 групи за занимания по интереси, насочени към ефективно осъществяване на интеркултурно образование за развитие на демократична култура и гражданско образование, въз основа на предварително предпроектно проучване и обобщен анализ на потребностите на целевите образователни институции. Програмите ще бъдат разработени от екип от общо 8 човека - 2-ма Експерти образователни дейности (ЕОД) от Община Руен и 6 педагогически специалисти (ПС) от целевите образователни институции.
Етап 2) Стартиране на занимания по интереси в училища и детски градини с концентрация на деца от уязвими групи, и такива, в които няма концентрация на деца от уязвими групи. Проектът предвижда, в рамките на 4 уч. срока, да бъдат организирани занимания по интереси в следните 5 тематични клуба във всяка от образователните институции по проекта, разпределени в общо 36 сборни групи:
1. "Приказен свят“ (6 групи за общо 55 деца/ученици) – от ОУ с. Разбойна; ОУ с. Дъскотна; ДГ с. Просеник; ДГ с. Вресово; ДГ с. Руен; ОУ с. Съединение. Целта на клубовете е отваряне към културната другост, ценене на културното разнообразие и др.
2. „Тъпан бие, хоро се вие“, Клуб за народни танци (7 групи за общо 80 деца/ученици) – от ОУ с. Дъскотна; ОУ с. Разбойна; ДГ с. Вресово; ДГ с. Руен; ДГ с. Просеник). Целта на клуба е развитие на отношение към културата и придобиване на знания и умения относно фолклора и традициите на предците от различни култури.
3. „Да рисуваме заедно“ (8 групи за общо 85 деца/ученици) – от ОУ с. Дъскотна; ОУ с. Разбойна; ДГ с. Вресово; ДГ с. Руен; ДГ с. Просеник, ОУ с. Съединение. Заниманията ще имат за цел развитие на творческите умения и знания за изкуствата.
4. Клуб по спорт "Бързи, смели, сръчни" (8 групи за общо 100 деца/ученици) – от ОУ с. Дъскотна; ОУ с. Разбойна; ДГ с. Вресово; ДГ с. Руен; ДГ с. Просеник; ОУ с. Съединение. Ще се организират различни видове спортни занимания и състезания.
5. „Родолюбие“ (7 групи за общо 85 деца/ученици) – от ОУ Дъскотна; ОУ Разбойна; ДГ с. Вресово; ДГ с. Руен; ДГ с. Просеник. Целта на клуба е да съхрани и развие културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства и техните връстници в интеграционно мултикултурна среда, като формира позитивна нагласа към културното многообразие и желание за неговото опознаване.
Чрез Д1 ще бъдат постигнати следните индикатори: SOI 1.4 – 369 бр.; EECO15 – 738 бр. (369 бр. деца/ученици от уязвими групи, чийто майчин език не е български, обучаващи се в мултикултурна среда в предучилищното и училищното образование + 369 бр. родители); ИП 1.4.1/2 - 36; SRI 1.2. - 400. |
278 033.60
|
0.00
|
Дейност 2: Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда.: Целта на Дейност 2 (Д2) е насочена към провеждане на 3 различни тематични обучения за общо 37 ПС и, съответно, 3 обучения за 15 лица, непедагогически персонал (НП) от следните образователни институции, както следва (първата цифра посочва броят на ПС, а втората - на НП):
1. ОУ "Д-р Петър Берон", с. Разбойна, общ. Руен (група 2) - 2 бр. / 1 бр.
2. ОУ "Климент Охридски" с. Дъскотна, общ. Руен (група 3) - 7 бр. / 1 бр.
3. Детска градина "Снежанка" с. Просеник, общ. Руен (група 2) - 10 бр. / 4 бр.
4. Детска градина с. Руен, общ. Руен (група 5) - 8 бр. / 6 бр.
5. Детска градина с. Вресово, общ. Руен (група 5) - 7 бр. / 3 бр.
6. ОУ "Отец Паисий" с. Съединение, общ. Сунгурларе (група 3) - 3 бр. / 0 обр.
Дейноста ще се изпълнява в рамките на 3 учебни срока.
Проектното предложение предвижда подкрепа за професионално израстване и развитие на професионалните умения на педагогическите специалисти чрез обучения, които завършват с присъждане на един квалификационен кредит, съгласно Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Всяко от 3-те обучения ще бъде с продължителност 16 уч.ч. в хибридна форма, от които 8 уч.ч. присъствено. 37-те ПС ще бъдат разделени в 4 групи (1 гр..- 8 обучаеми, 2 гр. - 9, 3 гр. - 10; 4 гр. - 10). Или 4 гр. х 3 обучения = 12 обучения общо. В Помощната таблица е посочено 4 гр. х 16 уч. ч. за 3 учебни срока = 12 гр.
Тематичният обхват на 3-те обучения за 37-те педагогически специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура, в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда, включва следните индикативни теми:
1. Придобиване, развиване и практическо прилагане на 20 компетенции на основно, средно и напреднало ниво, измервано чрез 135 ключови дескриптори, съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура в образователната система.
2. Участие и активно гражданство в детската градина/училище и в общността. Методи за поощряване на участието на децата/учениците в общностни инициативи. Развитие на техните умения за активно гражданство. Подходи и инструменти за оценяване на демокрацията и справедливостта.
3. Развитие на уменията на децата/учениците за сътрудничество, екипна ефективност и конструктивно управление на конфликти. Инструменти за развитие на емоционалната интелигентност, емпатията и критичното разбиране на себе си и на света.
4. Превенция и управление на предразсъдъците, ксенофобията и дискриминацията. Модели за подобряване на ефективната междуличностна комуникация. Добри практики.
Съгласно чл. 43, ал. 3 от Наредба №15 от 22.07.2019г. обученията за присъждане на квалификационни кредити и обученията без присъждане на квалификационни кредити се извършват от Висши училища, научни организации, специализирани обслужващи звена или обучителни организации, чиито програми са одобрени от министъра на образованието и науката или от оправомощено от него длъжностно лице. Обучителната организация ще бъде избрана по реда на ЗОП с възложител – община Руен.
Конкретните теми на 3-те обучения за ПС ще бъдат уточнени с избрания външен изпълнител.
Обхватът на 3-те обучения за 15-те образователните медиатори най-общо включва следните теми: демократична култура - принципи; обхват и основни послания в Референтната рамка на компетенциите за демократична култура; практическо приложение на рамката в образователна среда - добри практики, примери и др. Всяко обуение ще се провежда в 1 група х 4 акад. часа. Програмите за обученията ще са аналогични с тези за ПС, но ще бъдат с намален теоретичен фокус и преобладаващо практически ориентирано съдържание.
Конкретните теми на обученията за 15-те образователни медиатори ще бъдат уточнени с избрания изпълнител.
Чрез Д2 ще бъдат постигнати следните индикатори: SOI 1.5 - обучени общо 52 специалисти (37 пед. с-сти и 15 непед. с-сти) и EECR03 - 37 (участници, които при напускане на операцията получават квалификация). |
4 590.00
|
0.00
|
Дейност 3: Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: Целта на Д3 е насочена към интензивна работа с родители на деца/ученици, чийто майчин език не е български, както и с други родители, чийто майчин език е български. Д3 ще обхване като минимум 405 родители (по 1 за всяко дете/ученик, включени в ПП), както следва:
1. ОУ "Петър Берон" с. Разбойна, общ. Руен - 10
2. ОУ "Климент Охридски" с. Дъскотна, общ. Руен - 84
3. ДГ "Снежанка" с. Просеник, общ. Руен - 101
4. ДГ с. Руен, общ. Руен - 100
5. ДГ с. Вресово, общ. Руен - 75
6. ОУ "Отец Паисий" с. Съединение, общ. Сунгурларе - 35
Етап 1: За интензивната работа с родителите в община Руен ще бъдат назначени 15 човека - непедагогическия персонал (образователни медиатори), които ще бъдат подпомагани от педагогически специалисти. Те ще бъдат назначени на 4 часов работен ден към общината. Медиаторите се назначават с цел улесняване на работата с родителите чийто майчин език не е български, и които възпрепятстват редовното посещаване на учебни занятия или не оказват необходимата подкрепа на своите деца/ученици за включване в образователния процес. Броят на медиаторите е установен на база на данните, получени в Анализ-Декларациите от директорите на целевите образователни институции.
Етап 2: Провеждане на въвеждащо обучение (едно от 3-те планирани за медиаторите по дейност 2) на назначения непедагогически персонал за представяне на целите на проекта; спецификите и фокуса му върху демократичното гражданство и интеркултурното образование; очакванията на конкретното учебно заведение, в което ще работят на база на данните от Анализ-Декларациите от директорите на съответната образователна институция. Ще бъде проведена инструкция за работа с Методиката за съвместна работа и мотивиране на участници и заинтересовани страни от уязвими и от неуязвими целеви групи.
Етап 2: Дейността предвижда създаване на "Училище за родители". Работата на училището ще се координира от Експертно-координационния център към община Руен.
Целта на училището ще бъде насочена към интензивна работа с родители от целевата група чрез провеждане на срещи и кратки обучения по следните индикативни теми:
1. Образованието на децата ни - ключови институции, права и задължения в сферата на образованието.
2. Защо е важно децата ни да имат средно и висше образование? Положителните примери.
3. Кратко обучение „Стратегии за овладяване на агресията“. Има за цел да подпомогне родителите да разберат детското/ученическото поведение и да реагират адекватно при склонност към прояви на агресия.
4. Създаване на „Родителски клубове“ във всяка от 6-те образователни институции. Насочени са към мотивиране и ангажиране на родителите на деца и ученици, чийто майчин език е български и тези чийто майчин език не е български към придобиване на умения да действат като партньори и сътрудници на детската градина/училището в рамките на интеркултурното образование; към активно включване и овластяване в инициативи на детската градина/училището, във връзка с превенцията на отпадането на учениците от училище. Темите на работата с родителите ще включват и: гражданско, здравно, екологични, интеркултурно образование, мотивация за участие в училищния живот.
5. Кратко обучение „Моят бъдещ първокласник“ / „Моето дете е първокласник“ е насочен към родители на първокласници и на родители на деца от предучилищното образование. Има за цел да запознае родителите с условията на училищната среда и необходимите умения на децата им за адаптация в училище с помощта на ролеви игри.
6. Родителите ще бъдат включени и в работата на децата и учениците в клубовете по интереси по Дейност 1.
Чрез Д3 ще бъдат постигнати следните задължителни индикатори: EECO15 – 738
ИП 1.11.3. Брой родители, обхванати и/или подкрепени в дейности по процедурата – 405 |
199 080.00
|
0.00
|
Дейност 4: Организиране и провеждане на информационни кампании: Целта на Д4 е организиране и провеждане на Комплексно-интегрирана информационна училищна кампания, в които ще участват съвместно представители на целевите групи, чийто майчин език не е български и такива, чийто майчин език е български. Кампанията ще се осъществява през целия период на проекта и ще бъде насочена към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.
Етап 1: Разработване на цялостна програма за двугодишна Комплексно-интегрирана информационна кампания на териториите на община Руен и община Сунгурларе. Програмата ще бъде разработена от екип от Експертно-координационния център към Община Руен. Той ще участва и в самото изпълнение на дейностите в кампанията. Целта на Комплексно-интегрираната програма на информационната кампания е в нея да бъдат конкретно и подробно планирани: целевите групи и посланията към тях; слоган/мото на кампанията; тематичният обхват на отделните събития; материалите, които следва да бъдат подготвени; информационните канали, които ще бъдат използвани; да бъдат определени водещите и модераторите на отделните мероприятия и др. Всички предвидени дейности ще се извършват както от включените в проекта деца, ученици, родители, педагогически специалисти, медиатори, така и от външни експерти, които ще бъдат канени за конкретни събития.
Етап 2: Проектното предложение предвижда провеждането на 2 семинара през първата година на кампанията, както следва:
- еднодневен семинар с фокус върху темите за негативните обществени нагласи, основани на произход и културна идентичност, както и за причините за съществуването на тези нагласи.
- еднодневен семинар с фокус върху темите за дезинформацията и фалшивите новини. Дезинформацията и фалшивите новини представляват важен проблем, генериращ объркване и несигурност сред населението, особено това в отдалечените райони и селата. Ролята на медиите за масова информация, както и тази на социалните мрежи, винаги е била ключова за демократичното гражданско управление – независимо дали става въпрос за данни, свързани със социални, културни, етнически, здравни или граждански въпроси.
Двата семинара ще бъдат модерирани/фасилитирани от външни експерти - информационни кампании.
Етап 3: Създаване на Информационни щандове със свободен достъп, разположени на територията на Община Руен, образователните институции и читалищата, където ще се разпространяват информационни и образователни материали.
Етап 4: Ще бъдат проведени 1 публичен дискусионен форум и 1 заключителна конференция на кампанията през втората година, и по-конкретно:
- еднодневен дискусионен форум, насочен към активно обсъждане на проблемите, свързани с дискриминацията, основана на раса, етнически произход и религиозна принадлежност, в училище и в общността; добрите практики и възможните ефективни решения за нейното преодоляване, в зависимост от възрастта и от институционалното овластяване. По време на форума ще бъде поставен акцент върху темата за образователната интеграция и връзката с обществените нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност, с фокус върху община Руен.
- еднодневна заключителна конференция, с която ще бъде закрита информационната кампания. На събитието ще участват до 50 човека, представители на местната власт от общините Руен и Сунгурларе, държавни институции, училища, неправителствени организации, родители, ученици, учители и др. представители на целевите групи и заинтересованите страни. Програмата на заключителната конференция ще предвижда панели, които да позволят на участниците да формулират препоръки и предложения за преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност на територията на община Руен, с цел да се създаде среда за толерантно мултикултурно разбирателство и недопускане на дискриминация.
Форумът и конференцията ще се проведат в община Руен и ще бъдат модерирани от външни експерти - информационни кампании. |
13 776.00
|
0.00
|
Дейност 1: (Продължение): Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование.: Етап 3) Предвидено е провеждането на общо 15 тематични срещи и беседи в рамките на Д1, които ще се провеждат в продължение на 4 уч. срока от 2-та ЕОД за 405 участника, съвместно между участващите в проекта образователни институции на място в тях или в поне една от тях или в читалищата-партньори, както следва:
1. организиране на 9 беседи на тема "Обичам книгите!" за насърчаване четенето и грамотността сред учениците от 3-те училища, включени в проекта;
2. организиране на 6 беседи на тема “Малки вълшебства“ за насърчаване четенето и грамотността сред децата от 3-те детски градини, включени в проекта.
Беседите ще включват деца/ученици, чийто майчин език не е български и такива, чийто майчин език е български.
Етап 4) В рамките на 4 учебни срока, под формата на Междуучилищни дейности (МУД), ще бъдат организирани общо 16 Екофестивали съвместно между 6-те образователни институции за общо 405 участника+придружителите ПС и ЕОД-та. Всеки Екофестивал ще бъде с продължителност от по 8 астр. часа. Целта на фестивалите ще бъде насочена към формиране на екологична култура, екологично съзнание и екологично поведение в тяхната взаимна връзка с оглед познаване на екологичните закони, защита, подобряване, управление и разумно използване на природните ресурси, както и за опазване на природната среда. Екофестивалите ще обхващат различни тематични направления на екологичното образование (вода, въздух, климат, енергия, биологично разнообразие и др.). Дейностите ще бъдат фокусирани в зависимост от възрастта на участниците - деца и ученици. Програмите на Екофестивалите ще бъдат разработени от 2-та ЕОД от Община Руен и ще бъдат водени от тях, с подкрепата на по 3-ма ПС от всяка от участващите във фестивала образователни институции.
Етап 5) Провеждане на 10 бр. изнесени занимания.
Ще се водят от 1 ЕОД и с участието на по 2-ма ПС от всяко уч. заведение.
1. Планирани са 4 бр. изнесени занимания, които ще се провеждат в рамките на дейността на 7-те групи с 85 деца/ученици към Клуб “Родолюбие“. Основната цел на клуба е да съхрани и развие културната идентичност на децата и учениците в интеграционно мултикултурна среда, като формира позитивна нагласа към културното многообразие и желание за неговото опознаване. Посещението на музеи и културни институции ще допринесе за обогатяване на общата култура на децата/учениците от клуба. Ще бъдат организирани общо 4 бр. посещения на сборни групи от учебните заведения, в рамките на 4 уч. срока, в музеи, художествени галерии/културни институции, природни забележителности и др. В рамките на всеки уч. срок ще бъде проведено по 1 посещение, което ще включва сборни групи от деца и ученици, чийто майчин език не е български, и такива чийто майчин език е български.
2. Организиране на 6 бр. изнесени занимания в 4-те читалища-партньори, в т.ч. с участието на родители.
В разнообразни игрови ситуации децата/учениците ще имат възможност да възприемат кратките словесни жанрове - гатанки, пословици и поговорки, скороговорки, броилки, залъгалки, сравнения. Чрез ролеви игри с проблемна насоченост децата/учениците ще избират или съчиняват кратки словесни форми. Най-сполучливите от тях ще се записват и илюстрират. С напредването на ограмотяването и обучението по четене, децата/учениците ще се запознават със стихотворения за деца от български автори, приказки и разкази. Бюджетирани са общо 6 бр. изнесени занимания в 4-те партньорски читалища за 4 уч. срока, всяко по 4 часа.
Етап 6) Предвидено е организирането на общо 4 образователни еднодневни екскурзии за сборни групи от 6-те образователни институции за периода на проекта.
Изборът на обекти за екскурзиите ще бъде координиран от екипа на ЕКЦ в Община Руен, като в процеса ще бъде проведено и допитване до родителите. Броят на придружаващите групите ще бъде съобразен с изискванията на приложимата Наредба, както следва: 1. един възрастен на всеки 5 - 7 деца от детските градини и деца в предучилищна възраст; 2. един възрастен на всеки 10 - 15 ученици от I до XII клас. |
0.00
|
0.00
|