Подкрепа за създаване и развитие на докторантски училища/школи (ДУ) , насочени към конкретни нужди на работодатели/пазара на труда : Участието в докторантско училище (ДУ), което ще бъде общо за докторантите обучаващи се по проекта, цели да им предложи програма с курсове, които да формират както специализирани знания и умения, свързани с проблеми от научноизследователската област, така и „меки“ умения за успешна професионална и социална реализация. Ефективната комуникация, работата в екип, отговорността са ключови социални умения, които много работодатели търсят в кандидатите за работа. Предложените докторантски курсове (приложение Д1.1), които ще бъдат организирани в рамките на ДУ, имат предимно интердисциплинарен и методологичен фокус и са насочени към усвояването на надграждащи знания и умения с цел повишаване на възможностите за развитие на докторантите и в извънакадемичен контекст. В заложения набор от дисциплини в ДУ има както вече действащи (в ИОНХ и ШУ), така и нови курсове (18 на брой), които ще бъдат разработени във всички партньорски организации във връзка със специфичните цели на проекта. Обучението на докторантите ще се извършва като част от вече обособени докторантски училища в партньорските организации: съответно във ФХФ и БФ като част от Общодокторантското училище на СУ (приложение Д1.2), в ИОНХ в рамките на ДУ на БАН и в ШУ според организацията за обучение на докторанти. Устойчивост на ДУ придава фактът, че дейността му ще бъде достъпна и за други докторанти от консорциума и че ще продължи след завършване на проекта.
В учебния план на докторантското училище ще се включат основни (задължителни) и изборни курсове. Програмата на ДУ осигурява интердисциплинарното обучение на докторанти за постигане на по-високо качество на преподаването и научните резултати. Част от курсовете ще бъдат съвместно разработени от двама партньори. Тематиките на голяма част от курсовете са подбрани така, че да са подходящи за докторанти зачислени в различните докторски програми включени в проекта, като изграждат допълващи се компетенции, които да подпомагат изследванията по интердисциплинарните тематики на докторантурите.
Задължителен курс за всички докторанти, участващи в проекта, ще бъде „Академично писане“, адаптиран за нуждите на съответните професионални направления (с насоченост към написване и оформление на дисертация, извършване на преглед на специализирана литература и обобщаване на литературни данни, подготвяне на научна публикация, на проект, представяне на научни резултати). Друг задължителен курс е „Обработка на данни от научноизследователска дейност“ – ключова компетентност за анализ на резултати. ЦО-БАН посредством ДУ осигурява езиковото обучение и общоакадемичната подготовка на докторантите по компютърни умения. Докторантите, зачислени в ШУ, ще прослушат задължително и курсове “Методи и методология на научните изследвания” и “Чужд език”. Училището ще предлага и списък от избираеми курсове (приложение Д1.1), съобразени със съвременните световни образователни тенденции, които изискват от младите учени да притежават както тясно специализирани знания и умения, така и по-широки, интердисциплинарни компетентности. Всички курсове, предлагани от СУ, са нови и надграждат и обогатяват познанията на докторантите в ключови области.
Важна дейност на ДУ ще бъде определянето на конкретните теми на докторските програми, което ще се осъществи съвместно от всички участници в проекта (кандидат, партньори и асоциирани партньори). В рамките на ДУ ще бъдат съгласувани и сесиите за прием на докторанти по проекта. Предвижда се да бъдат обявени две такива основни сесии в началото на проекта (и допълнителни при нужда), което да позволи набиране на кандидати, провеждане на конкурсите за прием и зачисляване на докторантите, така че да разполагат с достатъчно време в рамките на проекта за провеждане на всички предвидени дейности и защита на докторските дисертации.
При реализиране на дейностите по проекта ще се извършат необходимите действия за организация и управление, видимост, прозрачност и комуникация и за установяване на удовлетвореността на участващите лица. |
2 856 000.00
|
0.00
|
Подкрепа за проектна докторантура, насочена към подпомагане на професионалното развитие на докторанти за провеждане на докторантури, пряко свързани с актуални потребности на конкретни икономически сектори, бизнеси и работодатели, публични институции, НПО и научни организации. : В резултат на успешната „Процедура по селекция и прием на докторанти“ (вж. “Целеви групи” по-долу) се планува да бъдат подбрани общо 24 редовни докторанти по чл. 21, ал. 7 от ЗВО по целево дефинирани докторантски теми.
Продължителността на докторантурите (3- или 4- години) ще бъде съобразена с конкретната съществуваща заетост на докторанта и бъдещото му кариерно развитие при съответния работодател. Това ще определи съответно 6- или 4- часова заетост по докторантурата, която ще бъде оформена чрез сключване на трудов договор със съответното възнаграждение, спазвайки предписанията на УО (ТЕРЕС), с партньора, при когото ще бъде зачислен докторантът. Съдействието на професионални работодателски организации, напр. БФС или БНАЕМПК, както и на фирмите, които са Асоциирани партньори по проекта (вж. Писма за намерение), при дефинирането на конкретните докторантски теми ще осигури подобряване на привлекателността на професията и очертаването на конкретни насоки за кариерно развитие на младите специалисти със степен „доктор“. Цялата процедура, включваща дефинирането на докторантските теми, обявяването на първия конкурс и подбор на кандидатите следва да се осъществи в първите 6 месеца от изпълнението на проекта. Втората и (при останали места) допълнителните селекционни процедури ще приключат най-късно до M18 на проекта. Така за 48 + 12 месеца може да се очаква, че и 4-годишните докторантури ще са приключени до края на проекта. За докторантите, приети в допълнителните процедури, които ще се реализират през втората половина на първата година, ще бъде определена продължителност на докторантурата, която да позволи да приключат обучението си в рамките на проекта.
Основна задача в Дейност 2 е обучението на зачислените докторанти. То ще се изпълнява при спазване на законодателството в България: ЗРАСРБ и правилниците за приложението му на държавно ниво и в съответните партньорски организации (приложения Д2.1, Д2.2, Д2.3). Ще се следват утвърдените практики за обучение на докторанти и защита на докторските дисертации във всяка от организациите. Ще се спазват минималните национални както и допълнителните изисквания на съответното ВУ/НО за получаване на ОНС “доктор” в конкретното професионално направление. Ще се покриват и специфичните цели на проектното предложение чрез осъществяване на практически насочени стажове и мобилности на докторантите. Особен акцент ще се постави върху провеждането на стаж на докторантите, за предпочитане в индустрията, в ЦВП/ЦК или в партньорска организация различна от тази, в която докторантът е зачислен. Осъществяването на стажовете ще бъде подпомогнато от асоциираните партньори по проекта (вж. Писма за намерение).
Изследователската дейност на докторантите, която ще представлява не по-малко от ¾ от заетостта им, ще бъде материално осигурена в рамките на консорциума - с лабораторни и офис работни места, с необходимата специализирана апаратура, с химикали, материали и консумативи, с достъп до научна литература.
Обучението на докторантите ще се документира надлежно в стандартизирани бланки: протоколи от изпити, атестационни листове, отчети, индивидуален план за обучение и др. Всички документи, свързани с обучението и защитата на докторската дисертация, ще се съхраняват в индивидуално досие на всеки докторант, като ще се събират и обработват от квалифициран инспектор. Документите, свързани с трудово-правните отношения на докторантите, ще се обслужват и поддържат в Отдел “Човешки ресурси” на съответната партньорска организация от квалифициран за целта администратор. УО ще бъде уведомяван на всеки успешно приключен етап от обучението на докторантите, в съгласие с Указанията за кандидатстване.
Апробациите и защитите на докторантите ще се организират в съгласие с всички изисквания на ЗРАСРБ. Данните за защитилите докторанти ще се подават в законовите срокове и към НАЦИД.
Всички активности, свързани с обучението на докторантите, ще бъдат широко оповестявани на цялата целева група (вж. “Непреки дейности” по-долу). |
77 065.58
|
0.00
|
Повишаване на капацитета и уменията на академичния състав : В проектното предложение са предвидени дейности за повишаване на уменията на академичния състав в две направления: (i) мобилности в чужбина с цел подобряване на квалификацията за обучение на докторанти и/или установяване на международни сътрудничества; (ii) провеждане на специализирано обучение на преподавателите в докторските програми. Във всички мероприятия ще участват само преподаватели, които са част от обучаващите екипи по докторските програми включени в проектното предложение. По първото направление са заложени общо 3 преподавателски мобилности в чужбина (2 за СУ и 1 за ИОНХ), като се очаква те да се осъществят в напреднали в образователно или изследователско отношение организации от Европа или САЩ. Избраните дестинации са предпочетени, тъй като в тези държави се намират ВУ/НО, в които се осъществява обучение на докторанти или научни изследвания на най-високо ниво в професионалните направления на проекта. Мобилностите са насочени към преподаватели, които или да повишат квалификацията си за обучение на докторанти, като почерпят новаторски опит от чуждестранната организация, или да осъществят изследователски контакти, които ще подпомогнат интернационализацията на изследванията по включени в проекта докторски програми.
За повишаване на квалификацията им се предвижда и организирането на обучителна школа за преподавателите по докторските програми включени в проекта. Школата ще се проведе в България и в нея ще участват представители на академичния състав на всички партньорски организации. По време на събитието те ще бъдат запознати подробно с целите на проекта и дейностите по него, както и ще участват в обучение за повишаване на техния преподавателски капацитет. Основната част от обучението ще се състои в представяне на иновативни методи за обучение на докторанти, както и добри практики за насочване на изследванията в приложен контекст. Планирано е школата да се финансира от непреките разходи по проекта и да се организира в първата година на ИНТЕРДОК, за да може получените от нея умения да се приложат след това при обучението на докторантите. |
9 014.43
|
0.00
|