Дейност 1: Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование: Дейността има за цел развитие на интеркултурните компетентности на деца и ученици от уязвими и неуязвими групи чрез съвместното им участие в различни училищни и извънучлищни инициативи. Дейността ще бъде проведена чрез следните поддейности:
Поддейност 1. Занимания по интереси: музика, изкуство и спорт. В уч. заведения ще бъдат организирани групи по интереси в областите музика, изобразително изкуство и спорт. По всяко тематично направление ще се провеждат ежеседмични занимания в учебна среда по групи с участието на деца с майчин език бълг. и такива с майчин език, различен от българския. Групите ще бъдат от минимум 5 деца в детските градини и минимум 10 деца в училищата. Броят на групите в уч.заведения по тематични направления ще бъде определен в зависимост от резултатите от диагностиката на индивидуалните потребности, интереси и заложби на децата, с обща продължителност за 1 група за 1 уч. срок до 35 уч.часа (модули в ДГ).
Поддейност 2. Тематични срещи и беседи: Инициативи за популяризация на четенето. Една от най-важните инициативи на проекта ще бъде популяризиране на четенето чрез провеждане на тематични срещи. В уч. заведения всяка седмица ще се състоят публични четения с участието на ПС и ЕОД, като ще бъдат прочитани и дискутирани откъси от различни литературни произведения. В групите за публични четения ще участват съвместно, както деца с майчин език български, така и деца, чийто майчин език е различен от българския. ЕОД за инициативата ще бъдат служители на Народна библиотека "Иван Вазов" (НБИВ) - Пловдив. Те ще участват в подбора на литературата за провеждане на публичните четения в учебна среда и представяне на авторите.
Поддейност 3. Изнесени интерактивни занимания в културни институции: Библиотечни служители ще бъдат наети като ЕОД, за да водят изнесените занимания в НБИВ, по време на които ще запознават децата с дейността и значението на библиотеката като културна институция. Всяко занимание ще бъде с продължителност от 2 до 4 астр. ч. - общо 64 уч.ч. за уч.срок за ЕОД, наети от Общината. Ще бъде реализирана и богата културна програма с изнесени занимания в различни културни и научни институции на града, в рамките на която всяка седмица смесени групи на деца от двете целеви групи ще посещават музеи, галерии, научни институти. Като част от изнесените занимания 4 пъти на уч.срок ще бъдат организирани и посещения на концерти, оперни и театрални представления. По време на тези изнесени занимания в културните и научни институции децата от двете целеви групи ще могат да общуват в неформална среда и да подобрят своята социализация. За много от тях това ще бъдат първи посещения на културни събития и в културни институции, като по този начин проектът ще допринесе за създаването и развитието на нови публики, чрез което на свой ред културният живот в града ще бъде обогатен и развит.
Поддейност 4. Междуучилищни дейности: Предвидено е провеждане на интеркултурни фестивали: по едно събитие на учебна година във всяко учебно заведения. Тези фестивали имат за цел да представят различни аспекти от културите на децата от двете целеви групи, като в същото време ще са място за срещи и опознаване между деца и родители от всички учебни заведения, които участват ще участват съвместно в тях. За всяко събитие ще бъде подготвяна специална програма с изпълнителски изкуства, изложби и спортни прояви, като по този начин ще бъдат презентирани постиженията на децата в заниманията по интереси. Родители от двете целеви групи ще бъдат включени в организацията на фестивалите.
Поддейност 5. Образователни екскурзии: Всеки срок ще бъдат организирани 2 еднодневни обр. екскурзии без нощувки с продължителност до 10 астр. ч. до природни, исторически и културни обекти извън Пловдив. Във всяка екскурзия ще бъдат включени по 20-25 ученици от всяко училище (с майчин език български и такива с майчин език, различен от българския), като всяка група ще е придружена от по 2 ПС. Планираните часове за ПС са по 40 астр.часа на срок за всяко училище. |
318 521.60
|
0.00
|
Дейност 2: Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда.: Необходимостта от провеждането на обучения на педагогическия и непедагогическия персонал се обуславя от предизвикателствата свързани с ежедневната работа с целевата група на деца и родители от етнически малцинствен произход, както и с родители от българското мнозинство, които имат негативни нагласи към интеркултурното образование.
В проекта са предвидени обучения за повишаване на интеркултурните компетенции и компетенции за демократична култура на 72 педагогически специалисти и 8 души непедагогически персонал, включително образователни медиатори.
Ще бъдат проведени обучения на педагогически специалисти (с присъждане на 1, квалификационен кредит или без квалификационни кредити съгласно приложимата нормативна уредба - Наредба №15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти) и на непедагогически персонал, назначени в образователните институции. Обученията ще са насочени към придобиване на компетентности за интеркултурно взаимодействие и работа в мултикултурна среда въз основа на принципите, залегнали в Референтната рамка на компетенциите за демократична култура.
Обученията ще се фокусират върху връзката на интеркултурното образование и преподаването в мултикултурна среда с компетенциите от Референтната рамка за демократична култура и по-специално с:
1. Компетенции, свързани с ценностите:
a. Ценността на човешкото достойнство и на правата на човека;
b. Ценността на културното разнообразие;
c. Ценността на демокрацията, справедливостта, равенството и върховенството на закона;
2. Компетенции, свързани с нагласите:
a. Откритост към културната другост и към мненията, светогледа и практиките на другите;
b. Уважение;
c. Гражданска нагласа;
d. Отговорност;
e. Собствена ефикасност;
f. Толериране на неопределеността;
3. Компетенции, свързани с уменията:
a. Автономни умения за учене;
b. Умения за аналитично и критическо мислене;
c. Умения за изслушване и наблюдение;
d. Eмпатия;
e. Гъвкавост и адаптивност;
f. Лингвистични, комуникативни и плуралингвистични умения;
g. Умения за сътрудничество;
h. Умения за решаване на конфликти;
4. Знания и критическо разбиране:
a. Знание и критическо разбиране на себе си;
b. Знание и критическо разбиране на езика и комуникацията;
c. Знание и критическо разбиране за света.
При изпълнението на дейността ще бъдат спазени изискванията на Наредба № 15 от 22 юли 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, като изпълнителите ще бъдат избрани сред специализирани обслужващи звена, висши училища и научни организации или обучителни организации, чиито програми за обучение са одобрени от министъра на образованието и науката и са вписани в информационен регистър.
Формата на обученията ще бъдат присъствена. |
41 040.00
|
0.00
|
Дейност 3: Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: кратки обучения на родители, свързани с образованието на децата им и мотивация за активно участие в дейностите за интеркултурно образование, включително чрез участие на образователни медиатори.: Дейността има за цел да подкрепи интензивната работа за изграждане на общност от активни родители чрез провеждане на кратки обучения на родители по теми, свързани с образованието на децата им. Чрез участие на образователните медиатори ще се провеждат мотивационни кампании за родители и други заинтересовани страни за тяхното активно участие в дейностите за интеркултурно образование.
В рамките на дейността ще бъде работено с общо родители, както с майчин език български така и с майчин език, различен от българския.
Среща с родителите се провежда задължително в началото и края на всеки учебен срок в рамките на продължителността на проекта.
Кратките обучения на родителите ще бъдат относно образователните и психологически потребности на техните деца, както и по теми за гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование. Всяко едно учебно заведение ще проведе 16 кратки обучения за родители в рамките на целия проект.
Родителите ще бъдат мотивирани да се включват заедно със своите деца в рамките на извънкласните дейности и посещенията на културни събития по проекта, които ще бъдат реализирани в рамките на дейност 1.
Тъй като един важен аспект на дейността ще бъде работата с родители на деца от етническите малцинства с цел превенция на ранното отпадане от образователната система, към всяко учебно заведение по проекта ще бъдат наети 6 души образователни медиатори и/или социални работници и/или помощници на учителите, които ще работят и индивидуално с родителите за решаване на конкретни казуси на деца и ученици, които са застрашени от напускане на училището или детската градина.
В рамките на инициативата „Кафе за родители“ ще бъдат организирани срещи с родителите в неформална среда извън образователните институции. По време на тези срещи ще бъдат дискутирани важни проблеми на общността, които са от значение и за двете целеви групи, ще бъдат планирани съвместни инициативи и дейности с участието на двете целеви групи. Логистиката по провеждане на тези събития (наем на помещения, осигуряване на кетъринг) ще бъде осигурена със средства на проекта.
Друга инициатива, която ще подпомогне сближаването на представителите на двете целеви групи, ще бъде извършване на общи дейности за облагородяване на образователната среда, като например – боядисване на класни стаи, почистване и облагородяване на дворни пространства, изработване на празнични украси и др.
Специално във връзка с провеждането на интеркултурните фестивали по Поддейност 4 на Дейност 1, родители от двете целеви групи ще бъдат включени в организацията на благотворителни базари, кулинарни представяния и други инициативи, които ще се провеждат в рамките на тези събития. |
91 200.00
|
0.00
|
Дейност 4: Провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност
: В рамките на дейността в учебните заведения ще бъдат организирани информационни кампании, насочени към затвърждаване на гражданските, здравните, екологичните и интеркултурните ценности; превенция на насилието, справяне с гнева и мирно решаване на конфликти; преодоляване на негативни нагласи и стереотипи, устойчивото развитие и екосъобразния начин на живот; информационни кампании за борба с фалшиви новини, манипулиране на обществени нагласи относно раса, етнически произход, религиозна принадлежност, др.
Конкретните теми на информационните кампании ще бъдат предлагани и утвърждавани по време на ежемесечните координационни срещи между представители на ЕУП – ръководител и координатор - и учебните заведения. Темите ще бъдат поднесени по подходящ за децата начин, съобразен с техните възрастови особености и лексикален запас.
В информационните кампании ще участват съвместно деца с майчин език не е български и такива, чийто майчин език е български.
В част от информационни кампании ще бъдат включени и родителите от двете целеви групи, като целта е да се повиши тяхната гражданска, здравна и екологична култура, както и да се помогне за преодоляване на негативни нагласи и стереотипи относно раса, етнически произход, религиозна принадлежност.
За информационните кампании по Дейност 4 се планират отработени часове от педагогически специалисти (ПС) и други експерти образователни дейности (ЕОД) по планираните събития.
Организирането и провеждането на информационни кампании за предотвратяване на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност, е изключително важен елемент в изграждането на модел за интеркултурно образование по проекта, защото тези кампании:
1. Насърчават приобщаването: Информационните кампании ще съдействат за създаването на приобщаваща среда, в която всички деца и ученици се чувстват ценени и уважавани, независимо от техния произход, раса, пол или способности.
2. Намаляват малтретирането и тормоза: Като обучават децата и учениците за вредните ефекти от дискриминацията, тези кампании се очаква да доведат до намаляване на случаите на тормоз в учебните заведения срещу деца с различен етнически и социален произход.
3. Насърчават емпатията и разбирателството: Кампаниите за повишаване на осведомеността ще научат децата да разбират и оценяват различията, като насърчават емпатията и намаляват предразсъдъците.
4. Подготвят децата за техния бъдещ живот на възрастни в едно глобално мултикултурно общество като днешното: Като обучават децата и учениците да уважават многообразието, информационните кампании ще подготвят тяхното бъдещо включване в мултикултурното общество като част от глобална работна сила.
5. Допринасят за психичното здраве на децата и учениците: Свободната от дискриминация среда може значително да подобри психическото благополучие на децата и учениците, намалявайки стреса и безпокойството, свързани с маргинализирането.
6. Насърчават академичния успех: Когато децата се чувстват сигурни и включени в образователната среда е по-вероятно те да са и по-ангажирани с обучението си и да имат по-добри академични резултати.
Провеждането на информационните кампании по проекта ще бъдат от полза не само за децата и учениците, но и ще имат по-широко положително въздействие върху семействата и общностите, насърчавайки едно по-информирано, съпричастно и отговорно общество. |
47 616.00
|
0.00
|