Проучване и анализ на добрите практики за дистанционно електронно гласуване и провеждане на симулации на дистанционно електронно гласуване: В рамките на дейността ще бъде извършено детайлно проучване в международен план на реализираните и въведени до момента решения за дистанционно гласувание по електронен път в други държави. Тази дейност е необходима, за да стъпи българската система за дистанционно електронно гласуване (ДЕГ) на възможно най-добрата основа, при отчитане на добрите практики, налични към момента. Резултатите от проучването ще бъдат обобщени и анализирани и ще послужат като основа за разработване на българската система.
Анализът ще включва като минимум:
1. анализ на силните и слаби страни на реализираните системи в други държави;
2. правните аспекти и наличните технологични възможности за реализиране на електронното дистанционно гласуване в България;
3. изготвяне на препоръки, отчитащи изброените фактори:
- сигурност на софтуерното решение, в т.ч. криптографските протоколи и алгоритми и гарантирането на неподменяемост и тайна на вота;
- сигурност на средствата за идентифициране на гласоподаватели;
- корупционни и недемократични практики при дистанционно електронно гласуване (купуване на гласове, принуда, семеен вот и др.);
- ползваемост и достъпност на потребителския интерфейс.
Анализът е необходим, тъй като в България все още няма практика по прилагане на електронно дистанционно гласуване, за разлика от услуги като електронно банкиране, електронна търговия, предоставяне на административни услуги по електронен път, при отчитане на значителното въздействие на тематиката върху демокрацията, политическия и обществения ред.
Изборният кодекс предвижда високи изисквания към системата и процедурите за гласуване и съответно резултатите от анализа ще бъдат съпоставени с разпоредбите на кодекса, и специално с § 145.
В резултат от анализа ще бъдат разработени конкретни препоръки към българската система за дистанционно електронно гласуване и процедурите за нейното експлоатиране по отношение на сигурност, ползваемост и достъпност на потребителския интерфейс, и корупционни и недемократични практики, както и, при необходимост, препоръки за изменения в нормативната уредба.
Проучването и анализирането на световните практики в областта са от особено голямо значение за определяне на параметрите на българската система за дистанционно електронно гласуване. По този начин ще се гарантира, че ще бъде внедрена най-добрата за българските условия система при избягване на допуснати грешки и слабости, установени в практиката. Ще бъде сведен до минимум риска от прилагане на неподходящо техническо решение, избрано единствено на база икономическа целесъобразност.
След като бъде извършен анализа, ще се избере една от добрите практики, като чрез нейната система ще се направят три симулации на дистанционно електронно гласуване, при които се гласува за измислени партии, коалиции или кандидати, в изпълнение на разпоредбата на § 145. (3) от Изборния кодекс. За целта се предвижда провеждането на двудневна кръгла маса в София за минимум 70 представители на различни организации, имащи отношение към провеждането на електронното гласуване, в рамките на която да се извършат трите симулации на дистанционно електронно гласуване и да бъдат представени и обсъдени основните изводи и препоръки от извършения анализ. |
48 256.00
|
11 208.85
|
Изграждане и внедряване на пилотна система за дистанционно електронно гласуване и провеждане на експериментално дистанционно електронно гласуване: В рамките на тази дейност ще бъде разработена и внедрена пилотна система за дистанционно електронно гласуване. Чрез системата гражданите ще могат свободно да упражняват правото си на глас от всеки компютър или мобилно устройство, от всяка точка на света. Избирателят ще прави своя избор чрез обща бюлетина, на която ще отбелязва по еднозначен начин своя вот. Бюлетината ще бъде проектирана по същия начин както хартиената бюлетина, като ще предоставя възможност избирателят да не гласува за нито една партия, коалиция или кандидат. Системата ще позволява конфигуриране на бюлетини за всички видове избори според Изборния кодекс. Тя ще бъде с отворен изходен код и ще бъде използвана в предварителен период на електронно гласуване, определен в Изборния кодекс.
Системата трябва да отговаря на следните задължителни изисквания: техническа невъзможност за разкриване на тайната на вота; техническа невъзможност за промяна на резултата, дори от администратори на системата; гарантиране на принципа “1 човек-1 отчетен глас”.
Образецът на бюлетина ще се утвърждава от ЦИК. Идентификацията на гражданите за регистрация и при гласуване ще се осъществява по реда на Регламент (ЕС) № 910/2014 г., през Центъра за електронна идентификация по реда на ЗЕИ и хоризонталната система за електронна автентикация, поддържана от МЕУ, като ще бъде използвана многофакторна автентикация. В преходен период ще се допуска и квалифициран електронен подпис вместо удостоверение за електронна идентичност. След обявяването на резултатите системата ще позволява проверка на същите от компетентните органи и лица.
Всяка операция ще се записва в журнал на събитията, като получената одитна следа няма да може да бъде изтривана или манипулирана. Клиентската част на системата ще бъде максимално защитена от намеса на вируси и друг зловреден софтуер.
*Част от характеристиките на системата са приложени в допълнителен файл.
Ще бъдат разработени и внедрени като минимум:
- модул “избирателни списъци”, който ще бъде интегриран с Национална база данни “Население”;
- административен модул, с който членовете на ЦИК ще могат да следят процеса, да публикуват съобщения и да извършват аналитични справки;
- модул за анализ на риска, който ще идентифицира рискови райони и рисково поведение на гласоподаватели. Това ще позволи своевременна проверка за злоупотреби, като например купуване на гласове.
В резултат на дейността ще бъдат разработени и внедрени две нови електронни административни услуги: „предварителна регистрация за електронно дистанционно гласуване“ и „регистрация на наблюдател за електронно дистанционно гласуване“.
Ще бъдат изградени интерфейси за интеграция с национална база данни „Население“, съответно ЦАИС „Гражданска регистрация“, националната схема за електронна идентификация и хоризонталната система за електронна автентикация, поддържана от МЕУ, с оглед идентифициране на гласоподавателите и поддържане на актуални избирателни списъци.
След реализацията на системата ще бъде проведено обучение за минимум 70 представители на избирателни комисии и администратори за работа с нея.
В рамките на дейността ще бъде проведено минимум едно експериментално дистанционно електронно гласуване в един изборен район по време на реални избори (включително частични) от ЦИК в изпълнение на разпоредбата на § 145. (1) от ИК. Основната цел е да бъде проверено действието на системата по време на реално провеждани избори и да се направи подготовка за въвеждане на системата в продукционен режим.
С оглед популяризирането на системата и привличане на избирателите да участват в експерименталния избор, ще бъдат разработени един аудио-видео клип и един радио-спот, разясняващи функционалностите на системата и ползите от нея. Ще бъдат изработени и публикувани два интернет банера. Тези материали ще бъдат използвани от МЕУ и ЦИК за запознаване на целевите групи със системата и представянето на ползите от нея.
ДОПЪЛНИТЕЛНА ИНФОРМАЦИЯ КЪМ ТОВА ПОЛЕ Е ПРЕДСТАВЕНА В ОТДЕЛЕН ФАЙЛ. |
1 355 800.00
|
5 347.20
|
Информация и комуникация: Дейността ще осигури популяризиране на проектните дейности, цели и постигнатите резултати.
Ще бъдат организирани две публични медийни събития:
- Встъпително публично информационно събитие за 50 участници за оповестяване на обхвата на проекта, дейностите и очакваните резултати;
- Заключително публично информационно събитие за 50 участници за представяне на постигнатите резултати.
Предвиждат се две публикации в печатни или електронни издания, чрез които да бъдат разяснени целите и резултатите от проекта и представена на широката общественост системата за електронно дистанционно гласуване.
За популяризиране ролята на ЕС, съфинансиращият фонд (ЕСФ) и Оперативна програма „Добро управление“, ще бъдат изработени рекламно-информационни материали (плакати и банери). Ще бъде изработен и публикуван и онлайн банер на сайтовете на популярните национални ежедневници/водещи информационни портали/информационни агенции.
В рамките на два дни след сключване на договора за БФП, бенефициентът и партньорът ще публикуват на своите интернет страници подробна информация за проекта, включително на неговите цели и резултати.
Във връзка с популяризиране на проекта и ролята на ЕСФ и Оперативна програма „Добро управление“, ще бъдат изработени рекламно-информационни материали – 20 бр. плакати и 2 рол-банера с конструкция. На видно за обществеността място в сградата на бенефициента и на партньора ще бъдат поставени плакати с информация за проекта и финансовата помощ от Европейския съюз.
Рекламно-информационните материали ще бъдат брандирани съгласно изискванията, посочени в „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.”
|
14 934.00
|
3 210.00
|