Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Recovery and Resilience Plan

Planning region: All

Description

As an institution which coordinates and carries out the state policy to encourage the development and internationalisation of the Bulgarian SME, BSMEPA is the structure that is directly responsible for the provision of adequate institutional support for the Bulgarian enterprises. To increase the quantity and value of the Bulgarian export are necessary targeted and continuous efforts in the logistical and financial support for their participation in fairs, specialized fairs and other events of which may establish contacts with foreign partners and to be measured with the average level for SME in the European and international plan. As the ratio of the total number of existing SME, the share of Bulgarian SME, which carry out the active forms of internationalisation is significantly below the level in the EU countries. This requires the reorientation of the activities of the SME from widely overlapped areas involves worldwide proceedings with low added value to the assignment of market niches on the basis of specific competitive advantages and innovative products with high added value. To overcome these problems and constraints requires logistical and financial support by the state and the European institutions. With the implementation of this project will be taken concrete measures in the direction of the provision of this necessary support. In the project are provided for activities to support the internationalisation of the Bulgarian companies such as participation in international fairs and exhibitions abroad and in Bulgaria, as well as participation in international conferences, contact exchanges and forums.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Участие на специализирани международни панаири и изложения в чужбина: Изборът на дейността е продиктуван от факта, че участието на МСП в международни специализирани изложения и панаири предоставя възможност на българските предприятия да представят нови продукти, да разширят пазарите си, да осъществяват контакти с потенциални партньори. Дейността съответства на принципите на ефективност и ефикасност на ОПИК 2014-2020 и изпълнението и ще надгради вече постигнатите резултати от ИАНМСП. През програмен период 2007-2013, ОП РКБИ подпомогна българския малък и среден бизнес да вземе участие в специализирани международни панаири и изложения в чужбина, като само за периода януари-декември 2015 г. от ИАНМСП бяха организирани и проведени 17 национални участия в международни изложби в чужбина, в които се включиха общо 259 фирми. Резултатите от проведен анализ на удовлетвореността от участието на български МСП в промоционални прояви, организирани от ИАНМСП в чужбина, и на въздействието на участието им върху тяхната конкурентоспособност и устойчивост са много високи. Разходите за организация и провеждане на колективно участие на българските предприятия в международни изложения са изчислени на база публично достъпна информация за цени на услуги и включват: дължими такси за регистрация на участниците – регистрационни, медийни и други видове такси според общите условия на изложението; наем на експозиционна площ; наем на щанд, когато изложението не позволява използването на собствен щанд; оборудване и обзавеждане на щанда; комуникации /водна връзка, електрозахранване, интернет връзка и др./, съобразно спецификата на изложението и представения икономически сектор; комунални услуги / почистване, сметосъбиране, охрана и др./. Тези разходи обхващат пътни, дневни, настаняване и разходи за вътрешен транспорт и трансфер. Представителите на браншовите организации са допустима целева група, заедно с МСП. Присъствието им на някои панаири е препоръчително, тъй като те могат да представят повече от една фирма и съответно да са доста по-ефективни в осъществяването на външнотърговски контакти. Допълнително допустими разходи са разходи за реклама (каталози, рекламно каре в каталога, прес съобщения), както и разходи за съпътстващи събития. От своя страна, те могат да включват разходи за наем на зали за презентация с необходимото техническо оборудване, преводачи, изготвяне на програма, изготвяне и разпращане на покани, осигуряване на кетъринг и др. Съпътстващите събития са инструмент за привличане на вниманието към участието на българските фирми и запознаване на по-голям кръг от потенциални партньори и клиенти с предлаганите от предприятията продукти и услуги. Изготвена е индикативна програма за участие на панаири в чужбина за периода на изпълнение на проекта. Основните сектори заложени в програмата са металообработка, електроника, медицинска и дентална апаратура, машини, ИКТ, мебели и обзавеждане, козметика, текстил, печатарски и хартиени изделия, строителство и др. Като механизми за вътрешна оценка и контрол са заложени непрекъснато наблюдение на изпълнението на индикативната програма и при необходимост нейната актуализация на всеки 3 месеца. Контролът за напредъка на изпълнението ще се осъществява от ръководителя на екипа, като за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки при необходимост ще отговаря координаторът. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на експертите „Организатори на панаири и конференции. Те ще правят отчет на разходите и ще подпомагат лицата, натоварени със задачата за изготвяне на финансови и технически доклади към УО. Тези експерти са отговорни за прилагането на процедурите за избор на участници в панаири, както и за прилагането на схемата за прилагане на режима за държавни помощ “de minimis” съгласно регламент ЕС 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. 2 944 000.00 2 482 841.57
Участие на специализирани международни панаири и изложения в България: Изборът на дейността е обусловена от факта, че участието на специализирани международни панаири и изложения в България е насочено основно към малки и средни предприятия, които имат интерес и искат да натрупат опит за участие в международни изложби. Участието им на панаири в България ще им даде възможност да създадат контакти и да намерят пазар за своята продукция. Също така ще получат знания и умения за това, какво се изисква от участниците на панаир, като следващата стъпка е участие на панаири в чужбина и създаване на външнотърговски контакти и възможности за износ. Участието на МСП в специализирани изложения и панаири в България предоставя възможност на българските предприятия да представят нови продукти, да разширят пазарите си, да осъществяват контакти с потенциални партньори. Дейността съответства на принципите на ефективност и ефикасност на ОПИК 2014-2020 и изпълнението и ще надгради вече постигнатите резултати от ИАНМСП през предишния програмен период. Съгласно проведен анализ на ИАНМСП, удовлетвореността и полезността от участието на МСП е много голямо. Разходите по организация на участие на МСП на панаири и изложения в България са значително по-ниски, но ефектът на въздействие не е малък. Разходите за организация и провеждане в изложенията са изчислени на база публично достъпна информация за цени на услуги и на база минал опит и включват: • дължими такси за регистрация на участниците –регистрационни, медийни и други видове такси според общите условия на изложението • наем на експозиционна площ; • наем и оборудване на щанд; • комуникации /водна връзка, електрозахранване, Интернет връзка и др., съобразно спецификата на изложението и представяния икономически сектор/; • комунални услуги / почистване, сметосъбиране, охрана и др./ • разходи за съпътстващи услуги - организиранена на събитие, наем на зали, оргонизиране на кетеринг и др. Основните панаири, към които е проявен интерес от МСП в България са в секторите индустриални технологии и оборудване, дентално и медицинско оборудване, мебели и обзавеждане, печатарски и хартиени изделия/опаковки, строителство и строителни материали и др. Изготвена е индикативна програма за участие на панаири в България за периода на изпълнение на проекта, която ще се актуализира при необходимост на всеки три месеца и актуалният вариант ще се публикува на електронната страница на агенцията. Контролът за напредъка на изпълнението ще се осъществява от ръководителя на екипа, като за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки при необходимост ще отговаря координаторът. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на експертите „Организатори на панаири и конференции", които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на експертите финансисти и счетоводители. Също така тези експерти ще са отговорни за прилагането на процедурите за избор на участници в панаири, съгласно вътрешните правила на агенцията, както и за прилагането на схемата за прилагане на режима за държавна помощ “de minimis” съгласно регламент (ЕС) № 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. 680 000.00 644 412.96
Участие на международни конференции, контактни борси, форуми и събития в страната и чужбина: Изборът на дейност се дължи на силния заявен интерес от предприятия в информационния и комуникационно технологичния сектор, както и на успешни участия на конференции на Агенцията за промотиране на българските производители на стоки и услуги. Конференциите биват основно три вида. Първият вид конференции е насочен към самата Агенция, като предлагат услуги по отношение на нововъведения и иновативни похвати насочени към развитието на всички отрасли и сектори и включват трансфер на ноу-хау, чрез обмен на опит и обучение на квалифициран персонал върху нови методи, процедури и техники за развитието на пазарите и проектиране на нови бизнес процеси и глобални тенденции. Другите два вида конференции са конференции с представителен щанд на ИАНМСП и са свързани основно с представянето и промотирането на България като страна, притежаваща добри доставчици на стоки и услуги от различни сектори и конференции без щанд, които дават възможност на участващите конкретни компании да обменят опит и контакти със свои колеги от други страни и да започнат бизнес с тях. Голяма част от включените конференции в индикативната програма са насочени към ИКТ. Развитието на информатиката и информационно комуникационните технологии са един от основните приоритети на Иновационна стратегия за интелигентна специализация на Република България 2014-2020 г. Участието на МСП на конференции и форуми ще даде възможност на участниците да посетят лекции на много високо ниво, така и уъркшопи за усъвършенстване на практическите умения, обмяна на опит с водещи фирми в бранша, за възможностите за разработка на съвместни бизнес решения и проекти и др. Усилията на ИАНМСП като организатор са насочени към стимулиране на МСП да осъществят успешна комуникация с други активни бизнеси в региона, страната и света, което в дългосрочен аспект ще допринесе за доброто позициониране на българските МСП на световния пазар за информационно комуникационни технологии. Заявяването за интерес на фирми в конференциите ще става електронно през електронната страница на агенцията и/или чрез подаване по електронната поща и/или подаване на доументи в агенцията, като за изборът на участници ще се създаде процедура за подбор и оценка на МСП желаещи да посетят конференциите включени в индикативната програма и одобрена от управляващия орган на ОПИК 2014-2020 г. Процедурата за подбор на участниците включва публикуване на актуална индикативна програма на конференциите, събиране на заявления за интерес, публикуване на насоки за участие, оценка на постъпилите заявления за участие, сключване на договор, организиране на самото участие. За да е ефективна помощта - финансова и нефинансова е много важно конкретно малко и средно предприятие да не участва само веднъж в организирано мероприятие. Ще има възможност МСП да участват повече от веднъж, за да се създаде устойчивост пред сериозни партньори, което от своя страна ще доведе до максимално добри резултати. Дейностите по контрол на дейността ще се осъществяват от Ръководителя и координатора на проекта, като самото изпълнение като организация и логистика са задължения на експертите включени в екипа за изпълнение на проекта. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на експертите „Организатори на панаири и конференции", които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на експертите финансисти и счетоводители. Експертите „Организатори на панаири и конференции" ще са отговорни за прилагането на процедурите за избор на участници в конференциите, съгласно вътрешните правила на агенцията, както и за прилагането на схемата за прилагане на режима за държавна помощ “de minimis” съгласно регламент (ЕС) № 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. 500 000.00 491 434.61
Проектиране и изграждане на конструкция за български щанд за многократна употреба: Необходимостта от изпълнение на дейността се налага от това, че на някои панаири и изложби, визията на щанда е от много голямо значение за успешното представяне на българските МСП. Участието със собствен щанд на панаири в Европа е по-изгодно в сравнение с наемане на щанд от организатора на изложението. В рамките на тази дейност ще бъдат осъществени действия по осигуряване на проектиране, монтаж, демонтаж, складиране и изработка на експозиционен щанд на България за многократна употреба за специализирани изложения. С проектирането и изграждането на български щанд, ИАНМСП ще получи възможно най-доброто технологично и функционално решение за оптимално ефективно използване на изложбените площи за национални участия в международни изложби/ панаири в чужбина и България, с цел осигуряване на максимална подкрепа за насърчаване на експортния потенциал на българските МСП. Услугите по проектиране и изграждане на конструкция за български щанд за многократна употреба ще се изпълняват от външен изпълнител и ще включват: - Изработка на идеен проект за единна визия на национален щанд, с възможност за адаптиране според предоставената площ. - Първоначално и последващи изграждания на щанда на 20 изложби в Европа и България. - Монтаж/демонтаж на одобрената конструкция и оборудване за всяка изложба - Транспорт на конструкцията до и от мястото на провеждане на изложбата - Предпечат и печат на файлове за всички графични полета на щанда - Разходи за транспорт и командироване на екип на изпълнителя в зависимост от дестинацията и продължителността на изложбата - Разходите включват и разходи за такси за изграждане на щанда, като такси за достъп до панаирните палати за монтаж и демонтаж, такси за товаро-разторни дейности при монтаж и демонтаж, такса право на строеж, такса за контрол по изпълнение на конструкцията. - Оборудване за офис помещение /кафе машина, хладилник, стелажи, рафтове и др./ При изпълнение на дейността ще се прави проверка за липса на двойно финансиране с допустимите разходи за изпълнение на дейност 1 "Участие на специализирани международни панаири и изложения в чужбина". Проверката ще се осъществява от Координатора на проекта. С изпълнението на тази дейност ИАНМСП ще придобие графични проекти за пространствена и печатна реклама за щандовете на българското участие в международни изложби/ панаири. ИАНМСП ще получи най-добрите решения за организиране на националното представяне с изложбени щандове в международни изложби/ панаири, посредством конкуренция на идеи и тяхното визуално представяне. Контрол върху обществената поръчка до сключване на договора с външния изпълнител ще осъществява експертът юрист. Контрол върху дейностите ще осъществяват координатора и заместник ръководителя на проекта. За комуникацията и логистичното подпомагане на външния изпълнител ще са отговорни експертите "Организатори на панаири и конференции". 900 000.00 774 427.50
Разработване на документация за предвидените по проекта обществени поръчки, включително извършване на оценка на получените оферти: Изпълнението на тази дейност се налага от нуждата от бързо сключване на договори с крайни изпълнители, като например за услугите по проектиране и изграждане на конструкция за български щанд за многократна употреба. Предвижда се дейността да се изпълнява от външен изпълнител. Дейността ще бъде съобразена с вътрешните правила за условията и реда и организацията за възлагане на обществени поръчки в ИАНМСП. Външните изпълнители на дейностите по проекта ще се избират в съответствие с изискванията на правилата на процедурата и при спазване на Закона за обществените поръчки (ЗОП) и нормативните актове по прилагането му. Процедурите ще се провеждат съгласно плана за външно възлагане, който ще бъде актуализиран в срок до един месец от влизане в сила на договора за безвъзмездна финансова помощ. При изпълнение на дейността ще с еспазват стриктно изискванията и препоръките, които прилагат условията и реда на ЗОП от ръководство за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020. Основните принципи, които следва да се съблюдават за възлагане на обществени поръчки/избор на изпълнители са: - равнопоставеност и недопускане на дискриминация; - свободна конкуренция; -пропорционалност; - публичност и прозрачност. От страна на ИАНМСП за контрола по изпълнението на дейността отговаря експерт юрист, включен в управлението на проекта. Експерта юрист ще съгласува документациите на предвидените обществени поръчки включени в плана за външно възлагане. Експертът юрист също така ще отговаря за актуализиране на плана за външно възлагане на поръчки по проекта при необходимост. 23 000.00 22 035.73
Управление на проекта: Необходимостта от дейността по управление на проекта е продиктувана от нуждата от добро планиране и управление на необходимите ресурси, предоставени от ОПИК, както и създаване на система за успешна и навременна реализация на дейностите, което да доведе до постигане на заложените цели и резултати. В тази връзка е необходимо сформирането на екип по организация и управление на проекта и изграждане на система за управление, гарантираща правилното и ефективно изпълнение на дейностите. Управлението и координацията на цялостното изпълнение на проектните дейности ще бъдат възложени на експерти с доказан опит и познания в съответните области. Ето защо още в първия етап от изпълнението на проекта е важно да се стартира с мобилизацията на екипа от експерти, което включва набор от действия, които екипът от експерти ще предприемат, за да се определят и управляват ресурсите и процедурите, необходими за осигуряване на високо качество на изпълнението на проекта. Като част от управлението на проекта се предвижда да се осъществява постоянен вътрешен мониторинг, за да бъде определен напредъка на проекта по отношение на заложените цели и оценка на изпълнението с оглед на ефективното изпълнение на проекта. Механизмът за мониторинг е ориентиран към резултатите и дългосрочното въздействие, като крайната цел е не само да се получи информация по текущото изпълнение на проекта, но и да се използва тази информация, в политиката и вземането на решения, за да се осигури оптимално ефикасно управление на ресурсите. При управлението на проекта, ИАНМСП ще изпълнява следните свои основни задължения: - Носи основната отговорност за изпълнението на проекта и постигането на неговите цели. Затова, в съответствие с най-добрите практики в управлението на проекти, ИАНМСП ще осигури необходимите ресурси, ефективност, прозрачност и добросъвестност при изпълнението на предвидените дейности. - Ще се спазва европейското законодателство за държавните помощи съгласно регламент (ЕС) 1407/2013 и ще се прави проверка за липса на двойно финансиране. - Ще предоставя цялата информация за изпълнението на проекта на Управляващия орган и/или упълномощени от него лица, Сертифициращия орган, националните одитиращи органи, Европейската комисия, Европейската служба за борба с измамите, Европейската сметна палата и външните одитори, извършващи проверки съгласно Общите условия. - Ще изпълнява дейностите според одобреното проектно предложение и ще предприеме мерки по управление на риска от неизпълнение на част от предвидените дейности, и съответно налагане на финансови корекции от УО на ОПИК. - Ще осигури необходимата публичност и визуализация на финансирането на проекта по линия на оперативната програма чрез Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет. При изпълнение на дейността ще се следват препоръчителните стъпки в изпълнението на проекта, които гарантират неговото прозрачно, отговорно и коректно изпълнение към ръководството за изпълнение на договори за БФП по ОПИК 2014-2020 г., а именно: - Изготвяне на подробен план за действие. - Създаване и поддържане на система за комуникация в екипа. - Избор на външни изпълнители. - Изпълнение на заложените дейности по проекта. - Съхранение на документите. В случай, че възникнат трудности или пречки при изпълнението на договора за безвъзмездна финансова помощ, Агенцията незабавно ще се свърже с УО, за да бъде намерено навременно и подходящо разрешаване на възникналите проблеми и с цел да се избегнат рискове за успешното изпълнение на проекта. 282 000.00 269 785.72
Информация и публичност на проекта: Предложените дейности за информация и публичност имат за цел популяризирането на настоящия проект, осигуряване на прозрачност при изпълнението му и информиране на обществеността относно подкрепата на Европейския съюз за осъществяването му. Дейността предвижда мерки за разпространение и представяне до възможно най-широк кръг потребители в страната и чужбина на информация относно създадените с настоящия проект възможности. Дейността ще повишат обществената осведоменост и прозрачността по отношение на съфинансирането на проекта по ОПИК и ще информират широката общественост за ролята, която играе Европейският съюз съвместно с държавите-членки при отпускането на помощта и за резултатите от нея. Дейността по осигуряване на информация и публичност ще гарантират в максимална степен прозрачността в процеса на усвояване на европейските фондове и изпълнението на проекта. Всяко едно средство за визуализация на проекта (табели, стикери, съобщения в медиите и др.) трябва да посочва, че проектът е получил финансиране от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и да съдържа номера и наименованието на проекта на английски и български език (включването на текст на английски език не е задължително). При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента задължително се указва съфинансирането на проекта от ЕФРР, чрез поставяне на: логото на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 г. на Комисията, с упоменаване на Европейския съюз; упоменаване на Европейски фонд за регионално развитие и общото лого за програмен период 2014-2020 г. По време на изпълнението на проекта бенефициентът информира обществеността за получената от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 подкрепа, като: включва на уеб-сайта си, при наличието на такъв, кратко описание на проекта, включително на неговите цели и резултати, като откроява финансовата подкрепа от Европейския съюз, в рамките на два дни от датата на сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ. Агенцията ще постави минимум един плакат с информация за проекта (минимален размер А3), в който се споменава финансовата подкрепа от ЕС, на видно за обществеността място, напр. на входа на сградата, където се изпълнява проекта. Предвижда се дейността по информация и публичност да се осъществява от външен изпълнител. Изготвянето, съгласуването и успешното приключване на обществената поръчка изисква технологично време. Ето защо, агенцията планира, веднага след подписване на договор с УО на ОПИК, да проведе кратка пресконференция за оповестяване на стартирането на проекта, както и да качи кратко описание на целите и дейностите на проекта на Интернет страницата си. При изпълнение на дейността ще бъдат спазени всички изисквания, съобразно Приложение XII от Регламент 1303/2013 г., както и Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. 53 000.00 40 922.18
Одит на проекта: Целта на одита е да анализира и установи: - доколко изпълнените дейности в рамките на проекта са законосъобразни, точни, коректни и обосновани; - да провери документацията, издадена за целите на изпълнение на дейностите по проекта, включително искания за средства (в т.ч. искания за авансово, междинни и окончателно плащане и удостовери нейното съответствие с придружаващата документация и счетоводните данни; - да удостовери доколко отчетените разходи във връзка с проекта са верни, надеждни, допустими за финансиране и обосновани с адекватни разходооправдателни документи и че са извършени по целесъобразен и законен начин. Окончателното искане за средства се придружава от доклад за фактическите констатации за проверка на разходите по договор за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, съобразно насоките за извършване на одит на Управляващия орган на програмата и изискванията на Ръководство за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020. В рамките на проекта ще се извърши цялостен одит на проведените дейности и целесъобразността на направените разходи като част от системата за контрол на управлението на проекта. На външен изпълнител ще бъде възложено извършването на независим финансов одит, който ще се състои в осъществяването на независима финансова проверка на състоянието на счетоводния отчет и финансовата отчетност на проекта. Неговата цел е да удостовери, че отчетените разходи са верни, надеждни и обосновани с адекватни разходно-оправдателни документи и че са извършени по целесъобразен и законосъобразен начин. Очакваният резултат от извършването на независимата финансова оценка е официалното потвърждение на достоверността на счетоводната отчетност и гарантиране на правилното изразходване на средствата, предоставени от ОПИК 2014-2020. В края на изпълнение на дейността ще бъде изготвен одитен доклад, който ще бъде предоставен на УО на ОПИК в съответствие с изискванията на подписания договор за безвъзмездна финансова помощ и Ръководството за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020. 10 000.00 1 980.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).