Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Recovery and Resilience Plan

Planning region: All

Description

The project aims to adapt human resources management policies and industrial relations to changing demographic trends and ageing workforce and creating prerequisites for the development of the so-called "silver economy" through active social partnership. The successful implementation of the activities will contribute to overcoming some of the labour market challenges in Bulgaria in terms of labour shortages and the need to adapt enterprises and entrepreneurs to the changing needs of employees over the age of 54 and the introduction of the intergenerational approach.
The project will carry out in-depth, unique research in Bulgaria, on the generational characteristics of the workforce, the regional demographics of the workforce by sector, the specific needs of employed persons with chronic diseases. They will form the basis for conducting a social dialogue between project partners in order to reach consensus on new policies, programs, and tools to be set up within the project. As a result of the agreements reached between the social partners, specific sectoral programs will be developed and tested to promote longer working lives and workability and a National Framework Agreement on the implementation of the European Social Partners' Autonomous Framework Agreement of the European Social Partners on Active Aging and Inter-generational approach will be developed and signed by project partners. It is envisaged to develop six innovative tools that will be pilot tested and introduced in the human resource management systems in selected at least 100 enterprises from ten economic sectors.
The results of the project will contribute to adapting the work environment to the needs of older people, with a view to their longer retention, cooperation and knowledge transfer between generations and to increase their job satisfaction.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 Изследвания и анализи в страната и чужбина на социалните партньори, свързани с идентифицирани проблеми в сферата на управлението на човешките ресурси в контекста на активното стареене на работната сила и приложението на междугенерационния подход: Конкретната цел на дейността е да се осигурят изходни данни и информация за: - съществуващите добри и иновативни практики, политики и инструменти, насочени към създаване на условия за по-дълъг трудов живот и способност за работа, в партньорските организации на БСК, членуващи в BusinessEurope; - регионална демография на трудовите ресурси на секторно ниво в България и структурата на рисковите групи заети, които са потенциален фокус на бъдещите усилия за осигуряване на условия за по-качествен и дълъг трудов живот за работещи лица над 54 години; - идентифициране на специфичните възрастови особености и потребности на различните генерации заети в предприятията и създаване на поколенчески профили на работната сила в България; - систематизиране на специфичните изисквания към работната среда за хора с хронични заболявания с оглед разработване и внедряване на нови политики и подходи за адаптиране работната среда за осигуряване на по-дълъг трудов живот и способност за работа; - събиране и обсъждане на предложения за мерки, инструменти и политики от всички заинтересовани страни чрез провеждане на Национална кръгла маса с участието на представители на социалните партньори. Дейността е в компетенциите на работодателите и синдикатите, тъй като касае изследването на специфичен тип индустриални отношения, специфични форми на социален диалог и представителство на възрастови интереси и потребности на работната сила, проявени в контекста на конкретна работна среда (предприятие, бранш). Изследванията са планирани в съответствие с препоръките, заложени в Автономното рамково споразумение за активно стареене и междупоколенческия подход, подписаното на 8 март 2017 г. между BusinessEurope, UEAPME, CEEP and the ETUC. В него са заложени инструментите, мерките и действията, за които социалните партньори на европейско ниво се договорят да си сътрудничат за преодоляването на предизвикателствата на пазара на труда, породени от демографските промени, застаряващото население и междупоколенческите различия. Като единствената българска бизнес организация - член на BUSINESSEUROPE, БСК е ангажирана с прилагането в България на всички мерки от споразумението, като през първите три години след датата на подписване на това споразумение БСК има ангажимента ежегодно да предоставя на европейския Комитет за социален диалог информация за напредъка в България по неговото изпълнение. БСК има ангажимент да насърчава и прилага инструменти и мерки, изразяващи интересите на бизнеса на национално и/или на равнище предприятия, в съответствие с процедурите и практиките, специфични за социалните партньори в съответните държави-членки и в страните от ЕС. В рамките на дейността ще бъдат проведени четири изследвания с участието на експерти от БСК, както следва: I) Изследване на международни практики и опит в междугенерационния подход и насърчаването на по-дълъг трудов живот и способност за работа, включително: - Директиви и политики на ЕС в целевата сфера, добри и иновативни практики и политики, включително по повод прилагане на Автономното рамково споразумение на европейските социални партньори относно активното стареене и солидарността между поколенията; - Практики, свързани със социалното партньорство и социалния диалог, в това число колективното трудово договаряне като инструмент за насърчаване на по-дългия трудов живот и прилагане на междугенерационния подход, както и други мерки, разработени и прилагани в европейските страни от партньорските на БСК организации на работодателите, членуващи в BUSINESSEUROPE; - Проучване и оценка на възможностите за приложение в България на конкретни инструменти, модели и практики в управлението на човешките ресурси с акцент върху осигуряване на работна среда, съобразена със специфичните възрастови потребности на различните генерации и възможностите за насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа; за подобряване на ергономията и реорганизацията на работното място; Текстът продължава (Продължение 1) 0.00 455 540.41
Дейност 1 Изследвания и анализи в страната и чужбина на социалните партньори, свързани с идентифицирани проблеми в сферата на управлението на човешките ресурси в контекста на активното стареене на работната сила и приложението на междугенерационния подход - продължение 1: - Изследване на добри практики и инструменти за въвеждане на междугенерационния подход, споделяне на опит и трансфер на знания между поколенията чрез менторство и други форми на взаимодействие. Етапи на изпълнение на изследването: 1. Разработване на изследователски план, подготовка и организация на дейностите; 2. Осъществяване на изследването, систематизиране, анализ и оценка на данните и информацията; 3. Изготвяне на доклад с резултатите от проведеното изследване, включително изводи и препоръки за приложение на съществуващите практики и опит в България; 4. Изготвяне на резюме и материали, за представяне на резултатите от изследването пред Националната кръгла маса, адаптирани с потребностите и интересите на различните целеви групи. II) Изследване и стратегическа оценка на регионалната демография на работната сила в България по сектори (модел за регионална пирамида на възрастта) Резултатите от дейността са стратегически важни и необходими при последващото изпълнение на всички проектни дейности: - за проучване, оценка и подбор (по дейност 2) на най-малко 10 сектора с изразени тенденции за нарастване на работната ръка над 54 г, - за проучване, оценка и подбор на най-малко 100 предприятия, в които (по дейности 3 и 4) да бъдат апробирани и приложени разработените по проекта инструменти, политики, модели и практики, - при разработването на методическите материали, разработването на инструменти и тяхното внедряване в предприятията и т.н. Резултатите от дейността ще бъдат полезни и за широк кръг потребители: - всички настоящи и потенциални инвеститори в България, за които решаващия фактор за инвестиционно решение е количеството, качеството и възрастта на работната сила по региони; - социалните партньори и държавните институции при прилагането на политики и дейности за преодоляване дисбаланса на пазара на труда; - за работодателите, като изходна основа в процеса на планиране и управление на приемствеността на различните поколения; - за мениджърите по УЧР в процеса на прилагане на конкретни политики, мерки и инструменти за осигуряване на по-дълъг трудов живот и адаптиране условията на работното място съобразно специфичните възрастови особености на работната сила; Изследването ще даде възможност да бъде направен обзор и стратегическа оценка на текущата регионална демография на трудовите ресурси в страната по сектори, като за първи път в България се ползват, обработят, оценят и анализират приоритетно данните, предоставяни от работодателите към Регистъра на трудовите договори за регионалното разпределение на заетите лица, според реалното им работно място. Ще бъдат идентифицирани структурата на рисковите групи заети, които са потенциален фокус на бъдещите усилия за осигуряване на условия за по-дълго оставане на работа на работещите над 54 год. Етапи на изпълнение: 1. Разработване на изследователски план, разработване на методология, подготовка и организация на дейността; 2. Набиране, анализ и оценка на данните: - провеждане на работни срещи и консултации с експерти от НОИ/НСИ относно условията за предоставяне на данни и поръчка на данни от НОИ/НСИ за трудовите ресурси в страната, вкл. от Регистъра на трудовите договори.; - обработване и структуриране на данните в подходящ за анализиране вид съобразно изискванията към реализирането на целите. Дефиниране на необходимите групи и сечения (по сектор, регион, пол, възраст, длъжност). 3. Изготвяне на доклад с демографско разпределение на работната сила и извеждане на рискови групи заети и икономически сектори; 4. Разработване на концепция за пилотен модел за регионална пирамида на възрастта, съгласуван със социалния партньор (чрез координатора на КНСБ) за публичност на данните и препоръки за подобряване качеството на данните, който да подпомага процеса на колективното трудово договаряне по въпросите на активното стареене; Текстът на описанието на дейността продължава в следващата дейност (Продължение 2) 0.00 0.00
Дейност 1 Изследвания и анализи в страната и чужбина на социалните партньори, свързани с идентифицирани проблеми в сферата на управлението на човешките ресурси в контекста на активното стареене на работната сила и приложението на междугенерационния подход - продължение 2: 5. Подготовка на резюме и материали за презентация за представяне на резултатите от дейността при провеждането на Националната кръгла маса. III) Изследване на поколенческите характеристики на работната сила в България В рамките на изследването ще бъде извършено: - Изследване на ценности и жизнени приоритети, мотивация, поведенчески модели, отношение към труда и продължаващото обучение, отношение към новите технологии и организационната промяна на различните генерации заети лица; - Изследване на работоспособността и удовлетвореността от условията в работната среда, специфичните потребности и интереси, трудностите, бариерите, рисковете в трудовата дейност и професионалната реализация на различните генерации заети лица; - Изследване на форми и инициативи в социалното партньорство, мерки и политики на предприятията за прилагане на поколенческия подход и насърчаване на по-дълъг трудов живот, способност за работа и съхраняване и предаване опита между различните генерации, вкл. чрез менторство. Етапите на изследване са: 1. Разработване на методология и план на изследването; 2. Сформиране на екип от анкетьори– подбор и инструктаж 3. Осъществяване на изследването; 4. Обобщаване, анализ и интерпретиране на данните от изследването; 5. Изготвяне на резюме с резултатите от изследването, адаптирани към потребностите и интересите на различните целеви групи представени на Националната кръгла маса и съобразени с по-нататъшните дейности в проекта. IV Проучване за специфични потребности за нови политики и подходи за адаптиране работната среда за осигуряване на по-дълъг трудов живот и способност за работа на хора с хронични заболявания В рамките на изследването ще бъде извършено: - Проучване и оценка на възможностите за приложение в българските предприятия на добри практики за профилактика и управление на стреса, превенция на основни хронични заболявания на работната сила съобразени с възрастта; - Подбор и организиране на работни срещи с пациентски организации за основни хронични заболявания с цел идентифициране, обобщаване и оценка на данните от различни източници на информация, оценка и подбор на най-малко 3 основни типове хронични заболявания, за които след съгласуване със социалните партньори (д.1.5) ще бъдат разработени методически материали (д.2), инструменти (д.3), организирани и проведени консултации на браншово и фирмено ниво (д.4) в избраните ( д.1.2) сектори; - Изследване на форми и инициативи, мерки и политики за подобряване и адаптиране на работната среда към специфичните изисквания на работещи с хронични заболявания с цел насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа. Етапите на изследване са: 1. Разработване на методология и план на проучването; 2. Осъществяване на проучването; 3. Обобщаване, анализ и интерпретиране на данните от проучването; 4. Изготвяне на резюме с резултатите от изследването, адаптирани към потребностите и интересите на различните целеви групи представени на Националната кръгла маса и съобразени с по-нататъшните дейности в проекта. Текстът на описанието на дейността продължава в следващата дейност (Продължение 3) 0.00 0.00
Дейност 1 Изследвания и анализи в страната и чужбина на социалните партньори, свързани с идентифицирани проблеми в сферата на управлението на човешките ресурси в контекста на активното стареене на работната сила и приложението на междугенерационния подход - продължение 3: V. Провеждане на Национална кръгла маса „Подходи за осигуряване на работна среда, съобразена със специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа“ Дейността е насочена да сподели и разпространи резултатите и изводите от направените проучвания, да отрази мнението, идеите на заинтересованите страни (вкл. на социалните партньори) за повишаване осведомеността и ангажираността на целевите групи към целите на проекта, да генерира идеи и предложения, относно разработването и прилагането на ефективни мерки и механизми за: - справяне с предизвикателствата на пазара на труда, произтичащи от демографската криза; - оптимизиране на възможностите за работа на всички възрастови групи работна сила; - осигуряване и поддържане на продуктивни и здравословни работни условия, съобразени със специфичните възрастови потребности на различните генерации работна сила и насърчаващи по-дълъг трудов живот и способност за работа; - подобряване на взаимното разбирателство, подкрепа на сътрудничеството и солидарността между поколенията на работното място; - усъвършенстване на социалния диалог, колективното договаряне, представителството и защитата на специфичните възрастови потребности и интереси на работната сила. Етапите в осъществяване на дейността са: 1. Подготовка и организация на кръглата маса; 2. Провеждане на кръглата маса; 3. Обобщаване на резултатите и изводите (становища, предложения и др.) от Националната кръгла маса с оглед отразяване мнението на всички заинтересовани социални партньори. 0.00 0.00
Дейност 1 Изследвания и анализи в страната и чужбина на социалните партньори, свързани с идентифицирани проблеми в сферата на управлението на човешките ресурси в контекста на активното стареене на работната сила и приложението на междугенерационния подход - продължение 4: Н/П 0.00 0.00
Дейност 1 Изследвания и анализи в страната и чужбина на социалните партньори, свързани с идентифицирани проблеми в сферата на управлението на човешките ресурси в контекста на активното стареене на работната сила и приложението на междугенерационния подход - продължение 5: Продължение на Начин на изпълнение: За целите на изследванията е необходимо ангажирането на посочените лица, тъй като тяхната експертиза ще позволи оптимално извличане на полезни примери от голям обем информация в контекста на целите на проектното предложение и ролята на социалните партньори за тяхното постигане. Този тип експерти умеят да идентифицират необходимите източници на информацията, да комбинират различни видове информация, така че да формират общи изводи, както и да правят връзка между събития и обстоятелства, които привидно не са свързани. Опитът им позволява да съпоставят предимства и рискове на различни алтернативи при вземане на решения. Експертите разполагат с опит и изградени контакти с партньорските организации в България и чужбина и познават особеностите на целевите групи. V. Начин на изпълнение и провеждане на Национална кръгла маса „Подходи за осигуряване на работна среда, съобразена със специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа“ Подготовката и провеждането на националната кръгла маса ще включва: 1. Съгласуване и избор на подходящо време и място за провеждане на събитието с участието на всички социални партньори 2. Предварително изпращане на социалните партньори на подготвените резултати от проведените проучвания (дейности 1.1-1.4) 3. Разработване на план-сценарий, дневен ред, избор на презентатори и координиране на подготовката на презентациите: - Провеждане на Националната кръгла маса; - Обобщаване на получените идеи, предложения, позиции в доклад. Периодът на изпълнение на кръглата маса е 6-7-ми проектен месец. 0.00 0.00
Дейност 2 Разработване на методически насоки и секторни стратегически документи за социално партньорство и въвеждане на политики и практики, свързани с идентифицирани проблеми в сферата на управлението на човешките ресурси във връзка с активното стареене на работната сила и междугенерационния подход: Конкретните цели на дейността са да: - подпомогне методически дейността на социалните партньори, мениджърите в предприятията, специалистите по човешки ресурси и синдикалните дейци (представители на работниците и служителите) при въвеждането на политики и практики за подобряване на социалния диалог и управлението на човешките ресурси, с акцент върху осигуряване на работна среда, съобразена със специфичните възрастови потребности на различните генерации и насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа; - разработи и съгласува със социалните партньори специфични секторни стратегически документи в най-малко 10 сектора, свързани с активното стареене и междугенерационния подход. В рамките на дейността ще бъдат проведени три поддейности, както следва: I) Разработване на методически насоки за въвеждане на партньорски политики и практики в управлението на човешките ресурси, с акцент върху осигуряване на работна среда, съобразена със специфичните възрастови потребности на различните генерации и насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа. Методическите насоки ще обхванат: • базисна терминология; • теоретични модели и концепции в областта; • европейски политики, свързани с преодоляването на предизвикателствата, произтичащи от неблагоприятните демографски тенденции, технологичното развитие, нарастващата пропаст между поколенията, потребностите от развитието на сребърната икономика, активното стареене и насърчаването на солидарността и трансфера на знания между поколенията; • изводи и препоръки от демографския анализ, изследването на поколенческите характеристики на работната сила в България и от проучването на международните практики и опит в осъществяването на поколенческия подход и насърчаването на по-дълъг трудов живот и способност за работа; • описание на конкретни подходи и инструменти в управлението на човешките ресурси, осигуряващи и поддържащи работна среда, съобразена със специфичните възрастови потребности на различните генерации и насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа; подходите и инструментите в методическите насоки, трябва да обхванат следните области: управление на различията и насърчаване на възрастовото разнообразие в организацията; организация на труда и насърчаване на здравословен и продуктивен трудов живот в перспективата на жизнения цикъл; съобразената с възрастта оценка на риска и ергономичен дизайн на работните места и оборудването; развитието на умения и учене през целия живот с оглед на насърчаване на трудова активност, устойчива заетост и способност за работа; социален диалог, колективно договаряне, представителство и защита на специфичните възрастови потребности и интереси на работната сила. Етапи на изпълнение: 1. Изготвяне на задание, тематична структура и изисквания към разработването на методическите насоки; 2.. Разработване на методическите насоки; 3. Разпространение на методическите насоки до целевите групи по проекта. II. Разработване на секторни стратегически документи за социално партньорство и въвеждане на политики и практики в управлението на човешките ресурси, свързани с активното стареене на работната сила и междугенерационния подход Дейността ще бъде изпълнена съвместно с партньора КНСБ и обхваща разработване на: - проекти на секторни меморандуми за сътрудничество, които изразяват волята на социалните партньори за взаимодействие относно постигане на специфичната цел на проекта - приспособяване на политиките по управление на човешките ресурси и индустриалните отношения към променящите се демографски тенденции и застаряване на работната сила и създаване на предпоставки за развитието на т.н. „сребърна икономика“ чрез активно социално партньорство; 0.00 159 466.94
Дейност 2 Разработване на методически насоки и секторни стратегически документи за социално партньорство и въвеждане на политики и практики, свързани с идентифицирани проблеми в сферата на управлението на човешките ресурси във връзка с активното стареене на работната сила и междугенерационния подход - продължение 2: Продължение на описанието на дейността: - проекти на секторни (браншови) партньорски програми (10 броя), които обхващат конкретни съвместни мерки и действия на социалните партньори за развитие и въвеждане на механизми и практики в управлението на човешките ресурси, за насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа и въвеждане на междугенерационния подход. - проекти за изменение и допълнение на браншови колективни трудови договори в най-малко 5 сектори (бранша) с нови клаузи относно осигуряването на работна среда, съобразена със специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа. Етапи на изпълнение: 1. Подготовка за разработване на проектите на документи 2. Разработване на документите III. Провеждане на секторни (браншови) съвещания на социалните партньори Дейността е свързана с: - запознаване на социалните партньори на секторно ниво (в 10 броя сектори, избрани по време на дейност 1) с резултатите от проучванията от дейност 1; - обсъждане на специфичните проблеми в сектора, свързани със застаряването на работната сила, дефицитите на пазара на труда, условията на труд и възможностите за създаване на работна среда за насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа и въвеждане на междугенерационния подход; - организиране и провеждане на секторни съвещания за обсъждане и приемане на разработените секторни (браншови) партньорски програми и заложените в тях мерки и действия на социалните партньори за насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа и въвеждане на междугенерационния подход; - обсъждане на разработените проекти за изменение и допълнение на браншови колективни трудови договори в най-малко 5 сектори (бранша); - обсъждане и приемане на секторни меморандуми за сътрудничество - 10 бр.; Етапи на изпълнение: 1. Подготвителни дейности по организацията на 10 броя секторни съвещания; 2. Провеждане на 10 броя секторните съвещания; 3. Изпращане на приетите секторни меморандуми (програми) и допълнителни споразумения към БКТД, на предприятията, членуващи в съответните браншови (секторни) работодателски и синдикални сдружения. 0.00 0.00
Дейност 3 Разработване, пилотно тестване и апробиране на иновативни инструменти и модели за анализ и адаптиране на работната среда към специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и нуждата от трансфер на знания и опит между поколенията на работното място: Целта на дейността е приспособяване на политиките по управление на човешките ресурси и индустриалните отношения към променящите се демографски тенденции и застаряване на работната сила чрез разработване и тестване на иновативни инструменти и модели за подобряване на качеството на работните места и адаптиране на работната среда, съобразена със специфичните възрастови потребности на различните генерации, активното стареене и трансфер на знания и умения между поколенията на работното място. Дейността ще допринесе за реализирането на държавната политика по отношение на мерките, свързани с насърчаването на активния живот на възрастните хора в сферата на заетостта, заложени в Националната стратегия за активен живот на възрастните хора в България (2019-2030 г.). Ще се създадат условия за подобряване на професионалния и здравен статус на работната сила и осигуряване на условия за по-дълъг трудов живот. Създадените и пилотно тествани инструменти и модели в избрани предприятия от 10 пилотни сектора ще намерят широко приложение и в останалите сектори на българската икономика. Изборът им в настоящото проектно предложение е резултат от препоръките за политики и мерки, заложени в Автономното рамково споразумение за активно стареене и междупоколенческия подход, подписано от европейските социални партньори BusinessEurope, UEAPME, CEEP и ETUC. Тяхната специфика, съдържание и практическо приложение ще бъдат определени в процеса на реализация на проекта, след проведени задълбочени изследвания на целевата сфера в Европа, след установяване на спецификите на проблемите по отношение на активното стареене и междугенарационния подход в България (дейност 1) и постигнатото договаряне между социалните партньори на браншово ниво (дейност 2). Ще бъдат създадени и тествани следните инструменти: I. Наръчник за управление на поколенческите различия Наръчникът ще съдържа описание на специфичните особености на различните поколения на работното място и указания за прилагане на управленски модели, техники и похвати, свързани с развитието на човешки потенциал, поколенческото сътрудничество на работното място, мотивацията и ангажирането с целите на организацията. Неговото предназначение е в помощ на ръководители на екипи и синдикални дейци в предприятията. Етапи на изпълнение: 1) Подготовка; 2) Разработване; 3) Тестване и апробиране в избрани предприятия. II. Наръчник за ментори (наставници) по техники и похвати в трансфер на знания и опит между поколенията Наръчникът ще бъде разработен като помощен инструмент в дейността на менторите (наставниците) в предприятията по отношение на осигуряването на условия за трансфер на знания и опит между поколенията, за адаптиране и социализиране на новопостъпили работници и служители, както и за заети лица на възраст над 54 г. Предаването на професионалните компетенции и опит може да бъде насочено от заетите на възраст над 54 г. не само към по-младите, но и към техни връстници от същия сектор, които с допълнително обучение биха могли да получат необходимите знания и умения, които да им дадат възможност да се насочат към по-перспективна дейност и работно място в рамките на същото предприятие, както и към такива, чието работно място предстои да бъде закрито. По този начин ще се осигури по-дълъг трудов живот както на менторите, така и на техните обучаеми, които са на възраст над 54 г. Методическите указания ще имат предвид спецификата и възрастовите особености именно на тази целева група, като, например, влошено здравословно състояние, специални потребности и др. или т.н. уязвими групи на пазара на труда. Предназначен е за ментори, преки ръководители и синдикални дейци в предприятията. Наръчникът ще се отнася до дейности, която ще бъде идентифициранани и съгласувана между социалните партньори на секторно ниво (дейност 2) въз основа на изследването в дейност 1. Текстът на описанието на дейността продължава в следващата дейност (Продължение 1) 0.00 530 339.64
Дейност 3 Разработване, пилотно тестване и апробиране на иновативни инструменти и модели за анализ и адаптиране на работната среда към специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и нуждата от трансфер на знания и опит между поколенията на работното място - продължение 1: Етапи на изпълнение: 1) Изготвяне на задание с конкретизиране на темите и изискванията към разработването на наръчника; 2) Разработване на наръчник, в съответствие със заданието; 3) Разпространение, пилотно тестване и апробиране на наръчника в избрани предприятия. III. Наръчници за адаптиране на работните места и дейностите към специфичните потребности и възможности на хора с хронични заболявания Наръчниците ще се отнасят до не по-малко от 3 типа от най-разпространените хронични заболявания сред работната сила. Типовете заболяванията ще бъдат идентифицирани и съгласувани между социалните партньори (дейност 2) въз основа на изследването в дейност 1. Те ще съдържат методически насоки и указания към мениджъри и синдикални дейци в предприятията за формиране и въвеждане на политики и практики за адаптиране на работна среда към специфичните потребности на хората с хронични заболявания. Етапи на изпълнение: 1) Изготвяне на задание, тематична структура и изисквания към разработването на наръчниците; 2) Разработване на наръчниците; 3) Разпространение на наръчниците до целевите групи по проекта IV. Модел за описание, ергономия и дизайн (реорганизация) на работното място, съобразен с потребностите на възрастта и насърчаването на по-дълъг трудов живот и способност за работа Инструментът ще представлява методика за адаптиране и реорганизация на работните места, съобразени със специфичните изисквания и условия за ергономичен труд на заетите на възраст над 54 г. Той ще бъде предназначен за ползване от ръководствата на предприятията, специалистите по човешки ресурси, технолози, организатори в производството, специалистите по ЗБУТ, синдикалните дейци (представители на работниците и служителите) и комитетите по ЗБУТ в предприятията при проектиране и анализ на длъжностите и работните места. Етапи на изпълнение: 1. Разработване на концепция на модела; 2. Разработване на модела за описание, ергономия и дизайн (реорганизация) на работното място, съобразен с потребностите на заетите на възраст над 54 г. и насърчаването на по-дълъг трудов живот и способност за работа; 3. Пилотно тестване и апробиране на модела в най-малко 2 предприятия; 4. Анализ на резултатите от тестването и апробирането и прецизиране на инструмента. V. Електронен инструмент за оценка на риска по безопасност и здраве на работното място съобразен с възрастта Инструментът, разработен в електронна онлайн среда, изследва и оценява риска на работното място с оглед на специфичните възрастови различия на заетите лица. Той ще се ползва като част от системата на предприятието за управление на безопасността и здравето по време на работа и ще спомогне за оптимизиране на възможностите за работа на хора от всяка възраст и насърчаването на по-дълъг трудов живот и способност за работа. Инструментът ще бъде предназначен за ползване от ръководствата на предприятията, специалистите по човешки ресурси, специалистите по ЗБУТ, синдикалните дейци и комитетите по ЗБУТ в предприятията. Етапи на изпълнение: 1) Разработване на концепция за предназначението и съдържанието на инструмента, 2) Разработване на техническа спецификация за електронно проектиране и създаване на инструмента, 3) Разработване на дигиталния продукт в онлайн среда, 4) Тестване и апробиране на е-инструмента в електронна среда; VI. Електронен инструмент за оценка на факторите в работната среда пораждащи професионално изчерпване (бърнаут) Текстът на описанието на дейността продължава в следващата дейност (Продължение 2) 0.00 0.00
Дейност 3 Разработване, пилотно тестване и апробиране на иновативни инструменти и модели за анализ и адаптиране на работната среда към специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и нуждата от трансфер на знания и опит между поколенията на работното място - продължение 2: Инструментът ще идентифицира, изследва и оценява факторите в работната среда пораждащи напрежение и тревога и водещи до състояние на професионално изчерпване. Той ще подпомогне предприятията за идентифицирането на факторите и превенция на риска от възникване на професионално изчерпване с цел удължаване на трудовия живот на по-възрастните служители/работници. Той е предназначен за ползване от ръководствата на предприятията, специалистите по човешки ресурси, специалистите по ЗБУТ, синдикалните дейци и комитетите по ЗБУТ в предприятията. Етапи на изпълнение: 1) Разработване на концепция за предназначението и съдържанието на инструмента; 2) Разработване на техническа спецификация за електронно проектиране и създаване на инструмента; 3) Разработване на дигиталния продукт в онлайн среда; 4) Тестване и апробиране на е-инструмента в електронна среда. 0.00 0.00
Дейност 3 Разработване, пилотно тестване и апробиране на иновативни инструменти и модели за анализ и адаптиране на работната среда към специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и нуждата от трансфер на знания и опит между поколенията на работното място - продължение 3: Н/П 0.00 0.00
Дейност 3 Разработване, пилотно тестване и апробиране на иновативни инструменти и модели за анализ и адаптиране на работната среда към специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и нуждата от трансфер на знания и опит между поколенията на работното място - продължение 4: Н/П 0.00 0.00
Дейност 3 Разработване, пилотно тестване и апробиране на иновативни инструменти и модели за анализ и адаптиране на работната среда към специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и нуждата от трансфер на знания и опит между поколенията на работното място - продължение 5: Н/П 0.00 0.00
Дейност 3: Разработване, пилотно тестване и апробиране на иновативни инструменти и модели за анализ и адаптиране на работната среда към специфичните възрастови потребности на различните поколения работна сила и нуждата от трансфер на знания и опит между поколенията на работното място - продължение 6: Н/П 0.00 0.00
Дейност 4: Дейности по въвеждане и внедряване на апробираните инструменти и стратегически документи относно активното стареене и междугенерационния подход в практиката на предприятията: Дейността е от ключово значение за осигуряване на устойчивостта на резултатите от проекта след неговото приключване. Целта на дейността е внедряване и обмен на добри практики относно приетите на секторно ниво политики и инструменти, ангажиране и повишаване компетентността на мениджъри, специалисти по човешки ресурси, ръководители на екипи, ментори и други работници служители от предприятията в тяхното прилагане. Конкретната цел на дейността е да информира, консултира и подпомогне най-малко 100 предприятията от различни сектори и икономически дейности: - по внедряването в тяхната практика на разработените стратегически документи на секторно равнище и представяне спецификата на разработените по проекта иновативни инструменти и модели; - при разработването и приемането на вътрешно-фирмени партньорски планове и програми за адаптиране на работната среда към специфичните потребности на различните възрасти заети, внедряване на междугенерационния подход и осигуряване на възможности за по-дълъг живот и способност за работа; - при избора и способите (методите) по внедряването на инструментите и моделите в практиката на предприятията. В рамките на дейността ще бъдат приложени различни способи по внедряване на инструментите, съобразени със спецификата на дейността и потребностите на работната среда и целевите групи: 1) Разработване и подпомагане на най-малко 100 предприятия при приемането на вътрешно-фирмени партньорски планове и програми за адаптиране на работната среда към специфичните потребности на различните възрасти заети, внедряване на междугенерационния подход и осигуряване на възможности за по-дълъг живот и способност за работа 2) Провеждане на работилници за умения на мениджъри, специалисти човешки ресурси и представители на работниците и служителите, 3) Провеждане на приемни в предприятията за информиране и консултиране на работниците и служителите; 4) Провеждане на срещи за обмяна на опит 5) Внедряване на инструменти в работна среда: - модел за описание, ергономия и дизайн (реорганизация) на работното място, съобразен с потребностите на възрастта и насърчаването на по-дълъг трудов живот и способност за работа - помощен инструмент в дейността на менторите (наставниците) в предприятията по отношение на осигуряването на условия за трансфер на знания и опит между поколенията, както и за адаптиране и социализиране на новопостъпилите работници и служители - инструменти за адаптиране на работните места и дейностите към специфичните потребности и възможности на хора с хронични заболявания В края на изпълнението на дейността ще бъде разработен финален доклад за резултатите от проведеното информиране и консултиране по внедряване на инструментите в практиката на предприятията Дейността ще бъде изпълнена в следните етапи: Етап І. Подготовка, организация, информиране и консултиране на предприятията В рамките на подготовката на етапа ще бъде извършено: - Разработване на методически указания за провеждане на консултирането и информирането в предприятията; - Сформиране на секторни екипи за информиране и консултиране на предприятията по подготовка на фирмените програми; - Обучение и инструктаж на екипите; - Определяне на най-малко 100 предприятия, в които ще бъдат внедрени новите политики, модели и инструменти, създадени по проекта; - Осъществяване на контакт с предприятията по реда и условията на осъществяване на дейността, вкл. подбор на служебните лица от страна на предприятията, които ще участват в дейностите по внедряване - мениджъри, специалисти по човешки ресурси, синдикални дейци и ментори. На тях ще им бъде предоставен достъп до електронния портал с документите и всички продукти, създадени по проекта; - Разработване и съгласуване на график за провеждане на работните срещи в предприятията. 0.00 590 419.57
Дейност 4: Дейности по въвеждане и внедряване на апробираните инструменти и стратегически документи относно активното стареене и междугенерационния подход в практиката на предприятията - продължение 1: Продължение на описание на дейността: Информирането и консултирането ще бъде извършено от секторни екипи, които ще организират и проведат работни срещи в избраните най-малко 100 предприятия, на които мениджърите и представителите на работниците и служителите ще бъдат: информирани за разработените и приети стратегически документи на секторно равнище; информирани за спецификата на разработените по проекта иновативни инструменти и модели; консултирани и подпомогнати при разработването и приемането на вътрешно-фирмени партньорски планове и програми за адаптиране на работната среда към специфичните потребности на различните възрасти заети и внедряването на междугенерационния подход за осигуряване на възможности за по-дълъг живот и способност за работа. В края на дейността по информиране и консултиране ще бъдат обсъдени и подписани от мениджърите в избраните предприятия фирмени програми за стъпките за въвеждане на новите политики и инструменти, свързана с управлението на човешките ресурси в областта на активното стареене. Всяка програма ще бъде предварително подготвена от екипите на проекта, но заедно с ръководството на всяко предприятие ще бъде адаптирана в съответствие със спецификите и особеностите на конкретното предприятие. Етап ІІ. Консултиране и внедряване (въвеждане) в практиката на избрани предприятия на разработените иновативни инструменти и модели, както следва: 1.Провеждане на работилници за умения на мениджъри, специалисти човешки ресурси и синдикални дейци относно механизмите, политиките и инструментите относно адаптирането на работната среда, управлението на човешките ресурси. Ще бъдат организирани седем на брой работилници за умения на мениджъри, специалисти човешки ресурси и синдикални дейци (или други представители на работници и служителите) по подходи и инструменти за въвеждане на политики и практики в социалното партньорство и управлението на човешките ресурси с акцент върху осигуряване на работна среда, съобразена със специфичните възрастови потребности на различните генерации и възможностите за насърчаване на по-дълъг трудов живот и способност за работа. Организацията на работилниците ще включва: - Разработване на методически указания за провеждане на работилниците; - Разработване на тематично съдържание, презентационни и обучителни материали и анкети за обратна връзка; - Сформиране на екип; - Разработване и съгласуване на план-график за изпълнение; - Обучение и инструктаж на членовете на екипа; - Определяне на списък на участниците в работилниците за умения от най-малко 50 предприятия от избрани сектори. - комплектоване на всички документи, създадени по проекта: браншови програми, методики и наръчници и предварително изпращане в предприятията на последните документи - обезпечаване на зали, оборудвани с техника. Работилниците ще обхванат най-малко 240 участници (мениджъри, специалисти по човешки ресурси, синдикални дейци) и ще целят въвеждането на наръчника за управление на поколенческите различия, електронния инструмент за оценка на риска по безопасност и здраве на работното място съобразен с възрастта и електронния инструмент за оценка на факторите в работната среда пораждащи професионално изчерпване (бърнаут). Местата на провеждане на работилниците ще бъдат определяни според териториалното разпределение на избраните предприятия. Те ще бъдат с продължителност от осем учебни часа и ще включват теми, свързани с: целите на проекта, резултати от проучванията, инструменти, свързани с реализацията на проекта, специфични характеристики на различните поколения работна сила, методи и подходи в управление на различията и трансфера на знания и умения между поколенията, специфични форми на социален диалог, свързани с представителството и защита на различните интереси на отделните генерации сред работната сила. 0.00 0.00
Дейност 4: Дейности по въвеждане и внедряване на апробираните инструменти и стратегически документи относно активното стареене и междугенерационния подход в практиката на предприятията - продължение 2: Продължение на описание на дейността: Тематичното съдържание ще бъде ориентирано към специфичните роли на отделните участниците в работилниците – мениджъри, специалисти по човешки ресурси, синдикални дейци и други. При завършването на всяка работилница ще бъде предоставена анкета за обратна връзка, данните от които ще бъдат обобщени на ниво поддейност (вид работилница). Методите за тренинг ще бъдат въз основа на разрешаването на практически казуси, свързани с реалната работна среда. 2. Провеждане на приемни в предприятията за ръководители екипи (по-нисш ръководен състав), заети лица от различни възрасти, с акцент върху 54+ год. Ще бъдат проведени 100 броя приемни в сто предприятия, като се консултират най- малко 500 работници, служители и ръководители на екипи по внедряването на иновативните инструменти, разработени по проекта. 3. Провеждане на десет срещи за обмяна на опит с участието на мениджъри и специалисти по човешки ресурси от 100-те предприятия за споделяне на добри практики и постигнати резултати по проблемите на активното стареене. 4. Изготвяне на доклад за резултатите от проведените работилници, приемни и срещи за обмяна на опит. 5. Внедряване на иновативен модел за описание, ергономия и дизайн (реорганизация) на работното място, съобразен с потребностите на възрастта и насърчаването на по-дълъг трудов живот и способност за работа в десет предприятия; Пилотното въвеждането на модела ще бъде реализирано в не по-малко от 10 (десет) предприятия и ще бъдат обхванати не по-малко от 50 заети лица в предприятията. Целта е въвеждане в практиката на производствените предприятия на разработения и тестван в предходната дейност 3 модел. Внедряването на този модел ще даде практически инструмент на ръководството на предприятието за оценка, анализ и адаптиране на работните места, съобразени със специфичните изисквания и условия за ергономичен труд на заетите на възраст над 54 г, с което ще се подобрят условията на труд на тези работници/служители и ще се създадат предпоставки за по-дългото им оставане на работа в предприятието. Въвеждането ще се проведе в следната последователност от стъпки: - Провеждане на работни срещи и сформиране на съвместен екип с представители на предприятието – на тази среща се съставя план и график за изпълнение на дейностите в предприятието. Всяко предприятие включва в екипа най-малко двама свои представители – от отдел човешки ресурси и отдел производство (технолог); - Определяне на ключови работни места – определяне на до 5 ключови за предприятието работни места, които ще бъдат обект на пилотното тестване. Преглед на документация, определяне на критерии, по които се избират местата; - Идентифициране на работници/служители обект на пилотното тестване – преглед и анализ на информация от предприятието за служители над 54 г., възраст, които са наети на ключовите работни места. Информиране на служителите, които ще бъдат участници в тестването; - Описание на работните процеси на определените ключови работни места, в т.ч.: описание на хода на работния процес на съответното работно място, чрез наблюдение и регистриране на работните операции извършвани от служителите – движение на материален поток, дейности, действия и движения извършвани от на служителя, начин на организация на работното място (инструменти, материали, готов продукт и др.), влияние на работната среда, антропометрия, ергономия. Информацията се описва в типови формуляри, приложение към методиката. - Видео заснемане на хода на работния процес на определените работни места (със съгласие на предприятието); - Анализ на резултатите и изготвяне на доклад с препоръки за реорганизация на наблюдаваните работните места в предприятието. 0.00 0.00
Дейност 4: Дейности по въвеждане и внедряване на апробираните инструменти и стратегически документи относно активното стареене и междугенерационния подход в практиката на предприятията - продължение 3: Продължение на описанието на дейността: 6. Внедряване на помощен инструмент в дейността на менторите (наставниците) в предприятията по отношение на осигуряването на условия за трансфер на знания и опит между поколенията, както и за адаптиране и социализиране на новопостъпилите работници и служители; Целта на дейността е повишаване на компетентността и развитието на умения в менторите (наставници) за ползване на техники и похвати в процеса на трансфер на знания и опит между поколенията. В допълнение ще бъдат организирани консултации и подпомогане на ментори по темата, както и за адаптиране и социализиране на новопостъпилите работници и служители. Въвеждането ще се проведе в следната последователност от стъпки: - Разработване на указания за провеждане на работилниците за ментори от предприятията. - Запознаване на пилотните групи в 20 предприятия (общо 80 лица) с методиката за менторство, в рамките на 1 ден за предприятие, общо – 10 дни. - Попълване на таблиците и чек листовете в методиката от менторите (40) и обучаваните лица (40) за осъществяване на трансфер на знания и умения между тях, най-малко 2-ма ментори и най-малко 2 обучаеми лица в предприятие, общо за всички предприятия - 40 ментора и 40 обучаеми лица (40 лица). - Попълване на карта за обратна връзка от пилотните групи предприятието, общо 80 лица в 20 предприятия. - Изготвяне на доклад с оценка на обратната връзка, оценка на ефективността от внедряването на модела и предложения за бъдещо развитие на модела. - Трансфер на установените добри практики между предприятията. - В заключителния етап ще бъде разработен доклад с оценка на обратната връзка, оценка на ефективността от внедряването на модела и предложения за бъдещо развитие на модела. 7. Внедряване на инструменти за адаптиране на работните места и дейностите към специфичните потребности и възможности на хора с хронични заболявания Наръчниците за адаптиране на работните места и дейностите към специфичните потребности и възможности на хора с хронични заболявания ще бъдат въведени в най-малко 30 предприятия. Въвеждането в практиката на избраните предприятия ще се осъществи чрез провеждането на консултации в избрани сектори с участието на мениджъри и специалисти по човешки ресурси, по безопасност на труда и службите по трудова медицина, работници и служители от целевите групи. Въвеждането ще се проведе в следната последователност от стъпки: - Разработване на указание за практическото внедряване на инструментите за адаптиране на работните места и дейностите към специфичните потребности и възможности на хора с хронични заболявания - Сформиране на екип - Разработване и съгласуване на план-график за изпълнение - Обучение и инструктаж на членовете на екипа - Във всяко предприятие ще бъде организирано еднодневно обучение за ръководители и специалисти на служби по безопасни и здравословни условия на труд, работници и служители, специалисти по трудова медицина и мениджъри по човешки ресурси. Ще бъдат консултирани най-малко 300 заети лица от най-малко 30 предприятия от избраните сектори. След приключване на обучението ще бъде направена анкета за обратна връзка. - В етапа на подготовка на заключителен доклад ще бъдат обобщени резултатите от проведеното внедряване и оценка на обратната връзка от заинтересованите целеви групи. 0.00 0.00
Дейност 4: Дейности по въвеждане и внедряване на апробираните инструменти и стратегически документи относно активното стареене и междугенерационния подход в практиката на предприятията - продължение 4: Н/П 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).