Проучване и анализ на потребностите от дигитални умения по икономическите дейности/поддейности по КИД 2008, обхванати от проекта на БТПП, извършени на базата на разработената от МТСП методология по Компонент 1: На 9 март 2021 г. Европейската комисия представи визия и направления за дигиталната трансформация на ЕС до 2030 г., базираща се на четири основни стълба: дигитални умения, дигитален бизнес, дигитално правителство и дигитална инфраструктура. Предвижда се създаването на "Дигитален компас", който да е инструмент за развитие на дигиталните технологии в Европа до 2030 г. Дигиталното десетилетие на ЕС поставя нови предизвикателства пред дигиталните квалификационни нива на заетите лица. В условията на динамичните технологични промени и на ускорените темпове на дигитална трансформация на производствените процеси и на услугите, придобиването на адекватни за новите технологии и специфични за съответната ключова длъжност/професия в дадена икономическа дейност/поддейност дигитални умения е от изключително голямо значение за осигуряване на бързи темпове на развитие на икономиката и на повишаване на конкурентоспособността й.
С проектното си предложение БТПП в партньорство с КНСБ и КТ Подкрепа, НАПОО и МТСП в качеството си на институционален собственик и ползвател на продуктите от дейностите по проекта, ще допринесе за повишаване на дигиталните компетентностни нива на заетите лица от определени ключови професии/длъжности в дадени икономически дейности/поддейности по КИД 2008.
Икономическите дейности/поддейности по КИД 2008, обхванати от проектното предложение на БТПП, са определени в демаркация с останалите социални партньори и са както следва:
С. ПРЕРАБОТВАЩА ПРОМИШЛЕНОСТ
"Производство на хлебни и тестени изделия" - 10.7
"Производство на облекло без кожухарство" - 14.1
"Производство, неквалифицирано другади /Разнообразни производства, неквалифицирани другаде/ - 32.9
F. СТРОИТЕЛСТВО
"Специализирани строителни дейности" - 43
J. СЪЗДАВАНЕ И РАЗПРОСТРАНЕНИЕ НА ИНФОРМАЦИЯ И ТВОРЧЕСКИ ПРОДУКТИ. ДАЛЕКОСЪОБЩЕНИЯ
"Информационни услуги" - 63
L. ОПЕРАЦИИ С НЕДВИЖИМИ ИМОТИ
"Операции с недвижими имоти" - 68
M. ПРОФЕСИОНАЛНИ ДЕЙНОСТИ И НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
"Юридически и счетоводни дейности" - 69
"Архитектурни и инженерни дейности, технически изпитания и анализи" - 71
"Научноизследователска и развойна дейност" - 72
"Други професионални дейности /Специализирани дейности в областта на дизайна/ - 74.1
"Преводаческа дейност" - 74.3
"Други професионални дейности, некласифицирани другаде" - 74.9
N. АДМИНИСТРАТИВНИ И СПОМАГАТЕЛНИ ДЕЙНОСТИ
"Туристическа, агентска и операторска дейност, други дейности, свързани с пътувания и резервации - 79
"Административни офис дейности и друго спомагателно обслужване на стопанската дейност" - 82
S. ДРУГИ ДЕЙНОСТИ
"Дейности на организации с нестопанска цел" - 94
В рамките на тези икономически дейности/поддейности по КИД 2008 ще се идентифицират 65 ключови професии/длъжности
Чрез използването на разработената от МТСП методология по Компонент 1, адаптирана към съответното секторно ниво, БТПП, съвместно с партньорите си КНСБ и КТ "Подкрепа" и със съдействието на регионалните си структури, ще проведе национално секторноориентирано проучване на нивата на дигиталните умения на заетите лица в 65-те ключови професии/длъжности в селектираните 15 дейности/поддейности по КИД 2008.
За целите на проучването въпросниците, базирани на разработената от МТСП методология по Компонент 1, ще са специфично ориентирани, таргетирани към различните групи респонденти по професии/длъжности в съотвените икономически дейности/поддейности по КИД 2008, така че получените отговори да създадат необходимата база за разработване на задълбочен анализ на събраната информация
Самото проучване ще се осъществи чрез теренно анкетно проучване на дигиталните компетентностни нива на 300 заетите лица в 60 селектирани предприятия в съответните икономически дейности/поддейности по КИД 2008
Събраната в резултат на проучването информация ще се обработи, обобщи и структурира като се подготви за нуждите на анализа, необходим за създаването на унифицирани профили за дигитални умения по ключови длъжности/професии, съгласно НКПД 2011 |
0.00
|
99 096.51
|
Разработване, тестване и валидиране на унифицирани профили за дигитални умения по ключови длъжности и/или професии, съгласно НКПД 2011, посочващи знанията, уменията и поведението, които работещият следва да притежава, за да изпълнява задълженията си в обхвата на професията и/или длъжността си в съответната икономическа дейност/поддейност по КИД 2008: Предвид динамичните технологични промени и навлизащата с бързи темпове дигитална трансформация, COVID пандемичната обстановка и препоръките на ЕК за България е необходимо да се преодолеят дисбалансите в дигиталната подготовка на работната сила в страната. Във връзка с утвърждаващите се тенденции за бърза дигитална трансформация на икономиката чрез дигитализация на производствените процеси и на услугите, както и с политиките на ЕС в тази област, БТПП, съвместно с партньорите си КНСБ, КТ "Подкрепа" и НАПОО, ще разработят, тестват и валидират унифицирани профили за дигитални умения по пет ключови професии/длъжности, съгласно НКПД 2011 в обхванатите от проектното предложение на БТПП икономически дейности/поддейности по КИД 2008, с изключение на поддейностите по КИД 2008 - Други професионални дейности /Специализирани дейности в областта на дизайна/ - 74.1 и Други професионални дейности, неквалифицирани другаде, където унифицираните профили за дигитални умения ще са за по три ключови професии/длъжности, както и Производство, неквалифицирано другаде - 32.9 и Преводи - 74.3, където унифицираните профили за дигитални умения ще са за по две ключови професии/длъжности /или общо 65 профила/.
Установените в резултат на изпълнението на Дейност 1 дефицити от дигитални умения, потребностите от определени нива на тези умения и специфичните изисквания към вида им при 65 ключови професии/длъжности в 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008, ще са изходна база за разработването на унифицираните профили.
Тези унифицирани профили за дигитални умения ще определят рамката от изисквания към нивото и вида на дигитални умения, съгласно спецификата на дадена професия/длъжност в съответната икономическа дейност/поддейност, които даден работещ трябва да притежава, за да изпълнява успешно и качествено служебните си задължения.
Унифицираните профили за дигитални умения за съответната ключова професия/длъжност ще се базират изцяло на дефинициите на Европейската рамка на компетенциите DigComp2.1 и ще включват описание на извършвани дейности и посигнати резултати при определянето на тези нива, съгласно рамката
Описание на 8-те нива на изискуемите дигитални умения по Европейската рамка на компетенциите DigComp2.1:
- основно 1 и 2 /1 за решаване на опростени задачи с напътствие и 2 на самостоятелно решаване на тези задачи/;
- средно 3 и 4 /3 за решаване на рутинни и 4 за решаване на нерутинни проблеми/;
- напреднало 5 и 6 /5 за решаването на общи и 6 решаване на специфични задачи/
- високо специализирано 7 и 8 /7 за решаването на сложни проблеми с ограничени решения и 8 за решаването на многофакторни проблеми/.
Унифицираните профили за дигитални умения за всяка от избраните ключови професии/длъжности от определените за проектното предложение на БТПП икономически дейности/поддейности по КИД 2008 ще включват:
- специфични изисквания към вида дигитални умения, които работещият с определена професия/длъжност в дадена икономическа дейност/поддейност по КИД 2008 трябва да притежава
- описание на изискуемото ниво на тези дигитални умения, съгласно Европейската рамка на компетенциите DigComp2.1 , което е специфично за съответната професия/длъжност
65-те разработени унифицирани профили ще са съобразени с разработената по Компонент 1 методология и с нивото на технологично развитие на фирмите от селектираните 15 дейности/поддейности по КИД 2008 и ще бъдат предварително дискутирани във фокус група. Унифицираните профили за дигитални умения по ключави професии/длъжности в 15-те икономически дейности/поддейности ще бъдат тествани сред 260 заети лица от 30 селектирани предприятия, за да се провери тяхната адекватност и ефективност, и ще бъдат валидирани
Те ще са рамката при тестването на текущите умения на работната сила и при разработването на учебното съдържание/програмите за неформално обучение за придобиване на специфични дигитални умения, както и при разработването на секторните квалификационни рамки по икономически дейности |
0.00
|
112 749.01
|
Тестване на текущите умения на заетите лица по съответните икономически дейности/поддейности по КИД 2008, проведено с помощта на разработените за целта инструменти за оценка на дигиталните умения: За да се се провери дефицитът от дигитални умения на секторно ниво в избраните 65 ключови професии/длъжности по икономически дейности/поддейности по КИД 2008, е необходимо да се тестват текущите дигитални умения на работещите от тези професии и заемащи съответните длъжности, за да се направи проверка дали те отговарят на изискванията на дефинираните унифицирани профили за дигитални умения за съответната професия/длъжност в дадената икономическа дейност/поддейност.
За нуждите на провеждането на тестването анализаторите-методисти и експертите по неформално обучение ще разработят 2 инструмента за оценка на текущите дигитални умения на работещите в дадена професия/длъжност, съобразени със спецификата и особеностите на всяка една от 65-те професии/длъжности в петнадесетте икономически дейности/поддейности по КИД 2008, за които обхваща проектното предложение на БТПП.
При тези инструменти за оценка ще се прилага основно методът за оценка на базата на модулна оценителна матрица. Те ще бъдат съобразени с изискванията на методологията, разработена по Компонент 1 на операцията и ще са таргетирани за три нива на оценка:
- ниско ниво на дигитални умения
- средно ниво на дигитални умения
- високо ниво на дигитални умения
Ще се подготвят методически указания за конкретното прилагане на инструментите за оценка на притежаваните от работещите нива на дигитални умения.
На базата на тези разработени инструменти за оценка на нивата на текущите дигитални умения на работещите, съобразени с разработената от МТСП методология по Компонент 1 на операцията, ще се подготвят секторноориентирани анкетни форми, които ще бъдат таргетирани към всяка една от определение 65 професии/длъжности и ще отразяват тяхната специфика в рамките на 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008.
За целите на тестването ще се селектират по четирима представители от всяка една от 65-те избрани ключови професии/длъжности от избрани 30 предприятия - /производствени и/или доставчици на услуги/ - от 15-ти икономически дейности/поддейности по КИД 2008, които са в обхвата на проектното предложение на БТПП, или общо 260 представители на работещите лица, сред които ще се проведе тестването от експертите по неформално обучение и експертите по тестване на дигиталните умения чрез използването на разработените инструменти за оценка на текущите дигитални умения.
Направената оценка на текущите дигитални умения на работещите, упражняващи съответната ключова професия в сектора или заемащи съответната длъжност, във всяка една от 15-ти икономически дейности/поддейности по КИД 2008, за които обхваща проектното предложение на БТПП, ще се използва като изходна база при съставянето на учебното съдържание и разработването на пропоръчителните програми за неформално обучение по ключови умения, така че след преминаването на съответното обучение, нивата и спецификата на дигиталните умения на обхванатите от обучителния процес целеви заети лица да отговарят на изискванията на разработените унифицирани профили за дигитални умения по професии и/или длъжности в тези сектори. |
0.00
|
131 835.97
|
Съставяне на учебно съдържание/разработване на програми за неформално обучение за развитие на специфичните дигитални умения, съгласно изискванията на конкретната длъжност/професия, извън базовите дигитални умения: Въз основа на разработените, тествани и валидирани 65 унифицирани профили за дигитални умения по ключови професии/длъжности, съгласно НКПД 2011 в 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008, които попадат в обхвата на проектното предложение на БТПП, както и на резултатите от проведеното тестване на текущите дигитални умения на целевите групи при 65-те ключови професии/длъжности в тези селектирани икономически дейности/поддейности, експертите на БТПП в партньорство с КНСБ, КТ "Подкрепа" и НАПОО ще съставят учебно съдържание и ще разработят на секторно ниво не по-малко от 13 препоръчителни обучителни програми за неформално обучение за придобиване и развитие на специфични дигитални умения, съобразени с изискванията на съответните ключови длъжности/професии, извън и надграждащи базовите дигитални умения
Разработването на тези обучителни програми изцяло ще е съобразено с изискванията на Европейската рамка на компетенциите DigComp2.1
При разработването на учебното съдържание/програмите за неформално обучение ще се взема предвид и нивото на технологично развитие на фирмите от селектираните 15 икономически дейности/поддейности по КИД 2008
Подготвеното учебно съдържание ще съответства на структурата на Европейската рамка на компетенциите DigComp2.1 и ще съдържа следните основни компонента:
- Компетентностни области, идентифицирани като част от дигиталната компетентност
- Критерии за определянето на компетентностите и унифицирани подходящи наименования на разделите във всяка област
- Компетентностни нива при всяка една компетентност
- Приложимост на компетентностите
Обучителните програми ще бъдат съобразени също така и с петте компетентностни области на Европейската рамка на компетенциите DigComp2.1:
- Информационна и дигитална грамотност
- Дигитална комуникация и взаимодействие
- Създаване на дигитално съдържание
- Дигитална сигурност
- Решаване на проблеми чрез дигитализация
Учебното съдържание/обучителните програми трябва да се таргетират към 8-те нива на изискуемите дигитални умения по Европейската рамка на компетенциите DigComp2.1:
- основно 1 - за разрешаването на опростени задачи с напътствие - когнитиввна област: запаметяване - това ниво няма да е обект на заложение в проекта учебни съдържания/обучителни програми
- основно 2 - за самостоятелно разрешаването на опростени задачи - когнитивна област: запаметяване
- средно 3 - за самостоятелно решаване на рутинни задачи и лишени от сложност проблеми - когнитивна област: разбиране
- средно 4 - за самостоятелно изпълнение на точно дефинирани задачи и на разрешаване на нерутинни проблеми - когнитивна област: разбиране
- напреднало 5 - за самостоятелно изпълнение на разнообразни задачи и решаване на различни проблеми и напътстване на други изпълнители - когнитивна област: прилагане
- напреднало 6 - решаването на специфични задачи - когнитивна област: оценяване
- високо специализирано 7 - за решаването на сложни проблеми с ограничени решения - когнитивна област: творчески подход
- високо специализирано 8 - за решаването на сложни многофакторни проблеми - когнитивна област: творчески подход
За целите на разработването на учебното съдържание/обучителните пакети от 13 учебни програми ще се подготви методика, която да се прилага при разработването на обучителното съдържание, целящо повишаване на нивото на специфичните дигитални умения при дадена ключова професия/длъжност в съответната икономическа дейност/поддейност по КИД 2008
Преди приемането им програмите за неформално обучение за развитие на дигиталните умения ще бъдат обсъдени в онлайн фокус група с представители на браншови организации, МОН, МТСП и други заинтересовани страни
Впоследствие разработеното учебно съдържание/обучителни програми ще бъдат пилотно тествани, адаптирани, припознати, апробирани и прилагани при повишаването на специфичните дигитални умения на работещите от 65-те ключови професии/длъжности в 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008 |
0.00
|
170 043.01
|
Пилотно тестване, адаптиране и апробиране на учебно съдържание за развитие на специфичните дигитални умения по ключови длъжности и професии: Съставеното учебно съдържание и разработените 13 препоръчителни обучителни програми за развитие на специфичните дигитални умения на секторно ниво при Дейност 4, съобразени с изискванията на съответните ключови професии/длъжности, извън и надграждащи базовите дигитални умения приложими при 65-те ключови професии/длъжности в 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008, които попадат в обхвата на проектното предложение на БТПП:
- ще бъдат тествани пилотно
- ще се прецизират и адаптират към някои конкретни изисквания и конкретни ситуации в случай на необходимост
- ще се апробират/припознаят в 100 предприятия /производствени и доставчици на услуги от селектираните сектори/подсектри/, като обхванат не по-малко от 520 заети лица, работещи в тези фирми.
Пилотното тестване, адаптирането и апробирането на препоръчителните програми за неформално обучение за повишаване на специфичните дигитални умения на работещите от съответните професии/длъжности в 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008 ще се провеждат балансирано по места в селектираните 100 предприятия и ще обхванат не по-малко от 520 заети лица.
Самото пилотно тестване, адаптиране и апробиране/припознване на 13-те разработени препоръчителни програми за неформално обучение за повишаване и надграждане на дигиталните умения ще се осъществява от обучители и консултанти, които чрез използването на интерактивни подходи в обучителния процес на базата на тези програми, ще проверят дали учебното съдържание на тези програми допринася за постигането на крайната цел на операцията, а именно - повишаване на специфичните дигитални умения на работещите с определени професии и на определени длъжности в рамките на селектираните 65 професии/длъжности в съответните 15 икономически дейности/поддейности по КИД 2008.
Всяка една от препоръчителните програми за неформално обучение за надграждане и развитие на дигиталните умения ще се прилага чрез групиране по сходство на професиите/длъжностите средно в групи от около по 5 професии/длъжности от общо 65-те селектирани професии/длъжности на секторно ниво.
Специален акцент в неформалния обучителен процес ще има върху:
- обратната връзка от обучаемите заети лица и от работодателите чрез попълване на въпросници за оценка от тяхна страна, конкретно разработени с отчитането на секторната специфика и спецификата на съответната професия/длъжност
- оценката на нивото на специфичните дигитални умения на работещия преди и след завършване на обучението, извършена чрез матрица на сравнителната оценка.
Оценката ще се извършва на базата на модулна оценителна матрица. Изводите от оценката по метода на матрица на оценяването ще се използват за коригирането, прецизирането и адаптирането на някои от обучителните програми към конкретни потребности и конкретни ситуации, в случай че това е необходимо.
Припознаването/апробирането на учебното съдържание при доказване на ефективност и резултатност ще доведе до институциализирането му и като собственост на Министерството на труда и социалната политика, то ще може да бъде прилагано в широк общонационален обхват. |
0.00
|
186 671.79
|
Разработване и приемане на секторни квалификационни рамки за развитие на дигиталните умения, в секторите, обхванати от проекта на БТПП, както и адаптирането и актуализирането им в случай на необходимост: Българската търговско-промишлена палата в партньорство с КНСБ, КТ "Подкрепа" и Националната агенция за професионално образование и обучение /НАПОО/ ще разработят и приемат не по-малко от 13 проекта на секторни квалификационни рамки /СКР/ за надграждане, развитие и усъвършенстване на дигиталните умения на работещите, които ще следват структурата на Националната квалификационна рамка /НКР/, съобразена с Европейската квалификационна рамка /ЕКР/ и ще бъдат адаптирани на секторно ниво, с отчитане на спецификата на 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008, които попадат в обхвата на проектното предложение на Палатата.
Разработването на 13-те проекта на секторни квалификационни рамки /СКР/ за надграждане и развитие на специфичните дигитални умения на секторно ниво, приложими при 65-те селектирани професии/длъжности в рамките на 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008, ще се базира и ще бъде изцяло съобразено и с изискванията на Европейската рамка на компетенциите DigComp2.1.
Във всеки проект на секторна квалификационна рамка ще се посочат необходимите теоретични и/или фактологически знания, както и познавателните и практически дигитални умения, които обучаемите работещи лица трябва да притежават, за да упражняват успешно професията си и да могат да отговарят на изискванията на съответната длъжност, която заемат в рамките на съответния сектор и при отчитане на спецификата на съответната селектирана икономическа дейност/поддейност по КИД 2008.
Освен това, ще се дефинират личните и професионалните компетентности на работещите в дадена професия/длъжност, приложими при 65-те селектирани професии в 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008, при вземане под внимание и на изискуемата степен на поемане на отговорност и самостоятелност при вземането на решения от страна на заетото лице:
- самостоятелност и отговорност;
- компетентности за учене;
- комуникативни и социални компетентности;
- професионални компетентности,
пречупени на секторно ниво през призмата на съответната икономическа дейност/поддейност по КИД 2008.
Тези 13 проекти на секторни квалификационни рамки за развитие на дигиталните умения на секторно ниво ще бъдат съобразени и с технологичното ниво на предприятията от съответния сектор и по-специално с конкретното технологично ниво на предприятията от 15-те селектирани икономически дейности/поддейности по КИД 2008, които попадат в обхвата на проектното предложение на Българската търговско-промишлена палата.
Секторните квалификационни рамки ще определят рамката, в която ще се осъществява неформалното обучение за надграждане и развитие на специфичните дигиталните умения по 65-те професии/длъжности на секторно ниво при отчитане на спецификата на 15-те икономически дейности/поддейности, които са предмет на проектното предложение на Българската търговско-промишлена палата.
Тези секторни квалификационни рамки /СКР/ ще бъдат гъвкави и в случай на необходимост ще подлежат на актуализиране и адаптиране към промените на секторно ниво в изискванията към спецификата на дигиталните умения при професии/длъжности от 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008.
Преди окончателното им дефиниране и приемане проектите за тринадесетте секторни квалификационни рамки ще бъдат обект на онлайн обсъждане чрез организирането на онлайн фокус група от експерти в областта на неформалното обучение, както и представители на МТСП, МОН, Агенцията по заетостта, браншови организации и други заинтересовани лица, имащи отношение към този процес. |
0.00
|
167 232.35
|
Разработване на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите в съответния сектор: В условията на динамично настъпващите технологични промени в автоматизацията на производствените процеси, както и бързите темпове на дигитална трансформация в сферата на производството и в сферата на услугите, изискванията към вида, спецификата и нивото на дигитални умения непрекъснато се повишават. Придобитите дигитални умения на работещите е необходимо непрекъснато да се развиват и подобряват. Това неминуемо ще доведе до необходимостта разработените програми за неформално обучение за надграждане и повишаване на дигиталните умения на секторно ниво постоянно да се актуализират и адаптират към новите условия.
За да се отговори на това предизвикателство, Българската търговско-промишлена палата в партньорство съвместно с партньорите си КНСБ, КТ "Подкрепа" и Националната агенция за професионално образование и обучение /НАПОО/ ще разработят практически ориентирани методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на заетите лица по сектори с отчитане на спецификата на 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008, които попадат в обхвата на проектното предложение на Палатата. Целта на методическите указания е да се осигури на секторно равнище продължаващо обучение на работещите, насочено към по-добра професионална реализация и повишена професионална подготовка на заетите чрез придобиване, надграждане и развитие на специфични дигитални умения, необходими за упражняването на конкретната им професия/длъжност в съотвения сектор.
Във връзка с постигането на тази цел и с необходимостта да се разработи релевантна и практически приложима методика на секторно ниво за поддържане, надграждане и развитие на дигиталните умения, отговарящи на специфичните изисквания на съответната професия/длъжност, е необходимо:
- разработване на механизми за текущ мониторинг върху нивото на дигиталните компетентностни умения на заетите лица, упражняващи 65-те селектирани професии/длъжности в 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008, с цел установяване на дефицитите и дисбалансите, в случай че такива възникнат.
- инструменти за оценка на резултатите от мониторинга
- обсъждане на браншово ниво на резултатите от оценката за дефиниране на подходи, които да залегнат в методическите указания.
БТПП в партньорство с КНСБ, КТ "Подкрепа" и НАПОО ще разработи 13 секторноориентирани методически указания за надграждане и развитие на специфичните дигитални умения на работещите в 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008 и упражняващи 65-те селектирани професии/длъжности, които ще се използват при актуализирането и адаптирането на 13-те разработени препоръчителни програми за неформално обучение по дигитални умения към новите изисквания в резултат от технологичните промени и дигиталната трансформация.
Методическите указания ще включват и инструменти/подходи за мотивиране на:
- работодателите да подкрепят и организират продължаващо обучение за работещите,
- заетите лица да се включват в този обучителен процес, насочен към осигуряването на по-добрата им професионална реализация.
Преди окончателното приемане на методическите указания те ще бъдат обект на онлайн обсъждане чрез организирането на виртуална фокус група от експерти в областта на неформалното обучение, както и представители на МТСП, МОН, Агенцията по заетостта, браншови организации и други заинтересовани лица, имащи отношение към този процес. |
0.00
|
170 649.30
|
Повишаване осведомеността на работодателите и на служителите относно необходимостта от развиването на дигиталните умения : За целите на повишаването на осведомеността на работодателите и на служителите относно необходимостта от непрекъснатото развитие и надграждане на дигиталните им умения ще се разработи комуникационен план, който ще включва инициативи и събития през целия период на изпълнението на проекта.
Комуникационният план ще включва:
- Организиране на пресконференция при стартирането на проекта за представяне на целите и очакваните резултати от изпълнението на дейностите по проекта.
- Организиране на не по-малко от 8 онлайн дискусионни събития с представители на:
- браншовите организации от 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008, които са в обхвата на проекта на Палатата - не по-малко от 4
- регионалните структури на БТПП - председателите на 28-те регионални търговско-промишлени палати и с техните експерти, отговарящи за провеждането на обучения за представители на бизнеса - не по-малко от 4
Тези онлайн събития ще се организират за представяне и популяризиране на продуктите от изпълнението на дейностите по проекта:
- разработените, тествани и валидирани 65 унифицираните профили за дигитални умения по ключови длъжности и/или професии;
- разработените 13 препоръчитени програми за неформално обучение за развитие на специфичните дигитални умения;
- 13-те подготвени проекта за секторни квалификационни рамки за развитие на дигиталните умения;
- 13-те разработени секторноориентирани методически указания за надграждане и развитие на специфичните дигитални умения чрез актуализиране на програмите за неформално обучение по дигитални умения, приложими при 65-те селектирани професии/длъжности при 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008
- Организиране на онлайн дискусионна кръгла маса с участието на представители на представителните организации на работодателите и на работниците и служителите на национално равнище /АИКБ, БСК, КРИБ, ССИ, КНСБ, КТ "Подкрепа"/ и на представители на държавната администрация /МТСП, МОН, НАПОО, Агенцията по заетостта/ за представяне на разработените 4 модела на социално партньорство и колективно договаряне в предприятията, съответстващи на технологичните промени и дигиталната трансформация.
- Публикации в ежедневния бюлетин на БТПП "Инфобизнес", който достига до над 8000 адресата, представители на бизнеса - не по-малко от 30.
- Публикации на сайтовете на БТПП www.bcci.bg и на партньорите - не по-малко от 30.
- Публикации в социалните медии - не по-малко от 20.
- Интервюта за пресата и за електронните медии - не по-малко от 10.
- Организиране на заключителна конференция за представяне на резултатите от изпълнението на проекта. |
0.00
|
0.00
|
Развитие на модели на социално партньорство и колективно договаряне в предприятията, адекватни на технологичните промени и дигиталната трансформация: През последните години се наблюдават динамични технологични промени в производствените процеси и масово навлизане на дигитализацията във всички сфери на обществения живот и особено в икономиката. Дигиталната трансформация и все по широко прилагащата се "зелена" политика по отношение на производството и услугите - кръговата и био икономика, нисковъглеродната икономика и т.н. неминуемо допринасят за промени в социалния диалог и колективното трудово договаряне. В ЕС все по-широко навлиза понятието "зелен" социален диалог и се утвърждава дигитализацията на редица сектори, свързана с динамичното навлизане на технологичните промени в тези сектори. Това налага необходимостта те да се адаптират към настъпващите промени. Практическото измерение на тази адаптация е адаптирането на работодателите и на работниците и служителите към реалностите на дигиталната трансформация на секторно ниво
Всички горепосочени промени неизбежно налагат и промени в съществуващите досега модели на социално партньорство и на колективно трудово договаряне, защото атипичните форми на заетост все повече навлизат и се налагат в трудовите правоотношения. Освен това дигитализацията на работното място се отразява и върху структурата и характеристиката на работната сила
Важно предизвикателство пред досегашните модели на социално партньорство са иновационните процеси и масовата дигитализация на труда. Тези процеси водят до намаляване и изменение на традиционните форми на заетост. Тези нови форми изискват и различни подходи към социалното партньорство, както и към начините на обхващане на заетите лица в нови бизнес модели, осигуряването им на адекватна защита, най-вече поради тяхната разпръстнатост, пропуски на нормативната уредба, която не третира адекватно условията на труд за заетите в он-лайн платформи и заетите в други атипични форми на труд, особено на секторно ниво
С навлизането на дигитализацията в сферата на производството и в сферата на услугите се изменят и спецификата и обликът на работното място. Дигитализираното работно място изисква различни условия на труд и различни изисквания към заетото лице, както по отношение на квалификационната му подготовка, така и по отношение на заетостта му
Тези динамични промени обуславят и необходимостта от нови модели на социално партньорство и колективно трудово договаряне, които да отговарят на новите реалности и на промените, както и да осигурят надеждно и гъвкаво управление на тези промени
Ето защо БТПП в тясно партньорство с КНСБ и КТ Подкрепа планира да разработи 4 модела на социално партньорство и колективно договаряне в предприятията, които да са адекватни на промените във формите на заетост, наложени от дигитализацията на работните процеси и на работните места на секторно ниво
Разработените модели на социално партньорство ще са таргетирани към 4 основни нетипични форми на заетост в резултат на дигитализацията на работните процеси в 15-те икономически дейности/поддейности по КИД 2008 и към 4 най-широко срещащи се дигитализирани работни места при тези дейности/поддейности.
Преди окончателното им дефиниране разработените 4 модела за социално партньорство и колективно договаряне ще се дискутират на онлайн фокус група с представители на национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите и на държавната администрация
Впоследствие ще се организира онлайн кръгла маса с участието на представители на АИКБ, БСК, КРИБ, ССИ, КНСБ, КТ Подкрепа и на представители на държавната администрация за представяне на разработените 4 модела на социално партньорство и колективно договаряне в предприятията, съответстващи на технологичните промени и дигиталната трансформация
Планира се тези модели да допринесат за осигуряването на активно и релевантно управление на промените, както и за успешна адаптация на предприятията и на работещите в тях работници и служители, към тези промени. Съвместното им разработване със синдикатите ще е пример за ефективни съвместни действия на социалните партньори |
0.00
|
116 822.36
|