Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 56 672 TREES
Български

Programme: Recovery and Resilience Plan

Planning region: All

Description

The National Council on Prices and Reimbursement of Medicinal Products (NCPRMP) is a secondary administrator of budget credits subordinate to the Minister of Health. It has the status of a state commission. 
The activities of the Council and its functions are set out in Art. 259 of the Law on the Medicinal Products in Human Medicine. The National Council approves and registers the prices of medicinal products,  includes, changes and excludes products in the Positive Drug List; approves pharmacotherapeutic guidances and recommendations for algorithms for the treatment with medicinal products, exercises control over the prices of medicinal products when sold. 
The functions of the NCPRMP administration are set out in the Rules of Organization, as well as in other documents defining the activities of the administration. 
With this project proposal, 4 specialized trainings will be organized and carried out for the NCPRMP staff in the field of reimbursement of medicinal products; in collecting data and reporting on the effectiveness of innovative medicinal products in medical practice paid with public funds; the new rules on the protection of personal data under the Personal Data Protection Act and the application of the new Regulation 2016/679 in connection with the collection and processing of personal data related to pricing and reimbursement proceedings and by collection of data and reporting of results for efficiency of innovative products; on implementation of the legislation and the control in the field of pricing and reimbursement of medicinal products;
The trainings are directly related to the functions of the administration. Three of the trainings are planned to be out of the office - outside of the place of work, and one is planned to be provided in Sofia. All training are envisaged with granting cerificates.  
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Споделяне на добри практики в областта на реимбурсирането на лекарствените продукти: В рамките на тази дейност ще бъде проведено обучение на тема „Споделяне на добри практики в областта на реимбурсирането на лекарствените продукти“. Целева група по това обучение е цялата администрация на НСЦРЛП. Ще бъдат обучени 24 служители, от които 21 жени и 3 мъже. Обучението е във връзка с дейността на НСЦРЛП по чл. 259, чл. 259а от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ), във връзка с чл. 1 – чл. 57е от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти (Наредбата). Наредбата е приложение към проектното предложение. Съгласно ЗЛПХМ държавата регулира пределните цени на лекарствените продукти, отпускани по лекарско предписание и цените на лекарствените продукти, включвани в Позитивния лекарствен списък и заплащани с публични средства (реимбурсирани) в съответствие с най-ниските референтни цени в държави членки на ЕС. Органът, който осъществява тези дейности е НСЦРЛП. Проблемите на реимбурсирането са широкоспектърни и поставят редица въпроси, които са решени по различен начин в страните членки на ЕС. Практиката показва необходимост от споделяне на практики по редица въпроси, свързани с реимбурсния статус на лекарствените продукти, условията за включване в списъците на лекарствените продукти, заплащани с публични средства, основанията за изключване и промяна на вписаните данни, начините на санкциониране от регулаторния орган на верността и валидността на данните и обменът на тези данни с други органи, осъществяващи заплащането с публични средства. У нас, орган по ценообразуването и реимбурсирането е НСЦРЛП, като в същото време в практиката възникват редица проблеми, което поставя необходимостта от запознаване с опита на други страни. Целта е преодоляване на проблемните теми, чрез споделяне на опит от други страни, прилагащи реимбурсните модели от по-дълго време и съответно, имащи опит, който може да бъде ползван у нас. Всяко звено от администрацията на НСЦРЛП има досег в своята дейност с процесите на реимбурсиране, макар и в различни аспекти, поради което това обучение ще бъде проведено за всички служители. 34 442.24 31 689.90
Споделяне на добри практики в събирането на данни и отчитане на резултата за ефективността на иновативните лекарствени продукти в медицинската практика при разходване на публични средства: В рамките на тази дейност ще бъде проведено обучение на тема „Споделяне на добри практики в събирането на данни и отчитане на резултата за ефективността на иновативните лекарствени продукти в медицинската практика при разходване на публични средства“. Целева група по това обучение е цялата администрация на НСЦРЛП. Ще бъдат обучени 24 служители, от които 21 жени и 3 мъже. Обучението е във връзка с дейността на НСЦРЛП по чл. 259 ЗЛПХМ, в/ка с чл. 31а от Наредбата: „Чл. 31а. (Нов - ДВ, бр. 8 от 2017 г.) (1) Лекарствените продукти по чл. 30, ал. 3, за които не са представени доказателства за терапевтична ефективност и/или съотношението разход-резултат е стойностно неефективно, се включват в съответното приложение на ПЛС със задължение за проследяване на ефекта от терапията. (2) Проследяването на ефекта от терапията на лекарствените продукти по ал. 1 се извършва за срок до първоначалното подаване на заявление по чл. 57б за поддържане на реимбурсния статус на лекарствения продукт. (3) При включването на лекарствените продукти по ал. 1 Съветът определя и условията и критериите за проследяване на ефекта от терапията с тях, както и прогнозния брой пациенти за срока по ал. 2.“ НСЦРЛП осъществява дейности във връзка с регламентираното в ЗЛПХМ и Наредбата проследяване на ефекта от терапия на лекарствените продукти. Във връзка с изискването на чл. 31а от Наредбата проследяването на ефекта от терапията на лекарствени продукти с ново Международно непатентно наименование се извършва за срок до първоначалното подаване на заявление за поддържане на реимбурсния статус на лекарствените продукти. При включването на лекарствените продукти НСЦРЛП определя и условията и критериите за проследяване на ефекта от терапията с тях. Проследяването на ефекта от терапията с лекарствените продукти се извършва от университетски болници и лечебни заведения по чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения, в които има структури по профила на заболяването. Посоченото функционално задължение е резултат от промяна на Наредбата, считано от януари 2017 г. и дейността като технологична и методологична обезпеченост е относително нова, и се изгражда понастоящем. Нейните последици имат пряка връзка с присъствието на лекарствените продукти в позитивния лекарствен списък и заплащането им с публични средства. Това означава, че ако не се докаже наличието на ефект от лечението с даден лекарствен продукт, то той ще отпадне от системата на заплащане с публични средства. Възникват редица въпроси, свързани с събирането на подлежащите на анализ данни, обвързана с тяхната относимост, достоверност и достатъчност за получаване на достоверен и относим към целите на закона информационен обем, техники за анализ на събраната информация и нейното обобщаване, въпроси по последващо събиране и обобщаване на данни, контрол и възможностите за ревизия, въпроси свързани с правата на пациентите и др. Липсата на достатъчно опит в тази сфера за регулаторния орган обуславя необходимостта от провеждане на обучението за всички служители на НСЦРЛП. Чрез него ще се придобият знания за производствата и процесите в други държави и ще се даде възможност за споделяне на опит, който България тепърва ще изгражда в сферата на проследяването на въздействието. Така ще се осигури възможност за изграждане на възможно най-ефективна и опазваща правата на пациентите система за проследяване на ефекта от терапията с лекарствени продукти в определените от закона срокове. 29 388.80 31 685.90
Новите правила за защита на личните данни по Закона за защита на личните данни и прилагането на новия Регламент № 2016/679, във връзка със събирането и обработването на лични данни при производствата по ценообразуване и реимбурсиране и събирането на данни и отчитане на резултати за ефективността на иновативните продукти. Влияние на промените върху вътрешноведомствените документи.: В рамките на тази дейност ще бъде проведено обучение на тема „Новите правила за защита на личните данни по Закона за защита на личните данни и прилагането на новия Регламент № 2016/679, във връзка със събирането и обработването на лични данни при производствата по ценообразуване и реимбурсиране, както и събирането на данни и отчитане на резултати за ефективността на иновативните продукти. Влияние на промените върху вътрешноведомствените документи.“. Целева група по това обучение е цялата администрация на НСЦРЛП. Ще бъдат обучени 24 служители, от които 21 жени и 3 мъже. Обучението е във връзка с дейността по обработка на лични данни на НСЦРЛП, които произтичат от Закона за защита на личните данни, новия Регламент № 2016/679, във връзка със събирането и обработването на лични данни, както и в съответствие с функционални характеристики на дирекциите. От 25 май 2018 г. ще се прилагат нови правила за защита на личните данни, уредени в т.нар. Общ регламент за защита на личните данни (GDPR). Новата правна рамка въвежда нови мерки, принципи и по-високи стандарти за защита на данните, което налага обучение на цялата администрация на НСЦРЛП. Служителите от всички структурни звена на НСЦРЛП обработват лични данни при производствата по ценообразуване и реимбурсиране. Обработване на лични данни се осъществява и при дейността по събирането на данни и отчитане на резултати за ефективността на иновативните продукти. Предвижда се обучение за създаване на задължителни вътрешни правила и процедури, съобразени с дейността на НСЦРЛП по защита на личните данни, изготвяне на документи, декларации и съгласия, внедряване на процедурни и технически решения, създаване на правила и водене на регистри с лични данни, въвеждане на механизми за сигурност на данните, внедряване на гаранции за упражняване правата на субектите на данни, съобразно насоките и препоръките на Европейския комитет по защита на данните. 13 938.40 14 275.76
Актуални проблеми в прилагането на законодателството и контрола в областта на ценообразуването и реимбурсирането на лекарствените продукти: В рамките на тази дейност ще бъде проведено обучение на тема „Актуални проблеми в прилагането на законодателството и контрола в областта на ценообразуването и реимбурсирането на лекарствените продукти“. Целева група по това обучение са главният секретар, директор Д „НРОДС“ и директор Д „АДК“, юристи от дирекция „НРОДС“ и дирекция „АДК“, инспектори от дирекция „АДК“ и служители-икономисти от дирекция „АДК“. Ще бъдат обучени 13 служители, от които 11 жени и 2 мъже. Обучението е във връзка с чл. 21 и чл. 22 от Устройствения правилник на НСЦРЛП и на неговата администрация: Чл. 21 относно Дирекция "НРОДС": т.5. осигурява правно-нормативното обслужване на Националния съвет, както и осъществява процесуално представителство пред съдилищата и другите юрисдикции след писмено упълномощаване от председателя на Националния съвет; т.6. обобщава и анализира резултатите от водените дела, прави изводи и предлага мерки за отстраняване на закононарушенията и за търсене на отговорност от виновните лица; т.7. изготвя проекти на наказателни постановления; т.8. изготвя становища или разработва предложения за решения на правни проблеми, свързани с дейността на Националния съвет; т.9. дава становища по проекти на нормативни актове, свързани с дейността на Националния съвет; т.10. организира проучването на резултатите от прилагането на нормативните актове, свързани с дейността на Националния съвет, и при необходимост прави предложения за усъвършенстването им или за вземане на мерки за правилното им прилагане; т.11. дава становища по законосъобразността на проекти на договори, заповеди и други актове и документи, свързани с дейността на Националния съвет; Чл. 22 относно Дирекция "АДК": т.3. изготвя становища и разработва предложения за решения по въпроси, свързани с регулирането на цените на лекарствените продукти, и осъществява координация и взаимодействие с компетентните органи на други държави членки по въпросите на ценообразуването на лекарствените продукти; т.4. поддържа информационен масив, където се набира и съхранява информация за цените на лекарствените продукти в държавите - членки на Европейския съюз; т.8. извършва проверки относно спазването на изискванията на глава дванадесета от ЗЛПХМ и на наредбата по чл. 261а, ал. 5 от ЗЛПХМ съобразно утвърдени графици; т.9. извършва съвместно с други контролни органи тематични и насрещни проверки; т.10. съставя констативни протоколи за допуснати пропуски и слабости на контролираните лица и предлага на Националния съвет мерки за тяхното отстраняване; т.11. съставя актове за нарушения на ЗЛПХМ и предлага на председателя на Националния съвет издаването на наказателни постановления; И чл. 289 и чл. 259, чл. 259а и чл. 261а от ЗЛПХМ - Извлечението от ЗЛПХМ е прикачено към проектното предложение. Производството по ЗАНН и по издаване на административните актове за НСЦРЛП е строго специфично. Обектът на дейност, който е със специална регламентация в закона и адресатите, които се ползват със специална защита са до такава степен специфични, че не могат да бъдат отнесени към общите обучения по административното и административнонаказателното производство. Има необходимост от обсъждане на специфичните страни на административнонаказателните производства, във връзка с нарушения на Наредбата и ЗЛПХМ и административните производства, както и на процесите на оспорване по административен и съдебен ред и актуалната съдебна практика. Целта е по-ефективно административно и административнонаказателно производство, намаляване на отменените актове и наказателни постановления, подобряване на административната дейност в процеса по събиране на годни доказателства в производство по доказване на цените на лекарствените продукти, указване на ред за уведомяване на нарушител и практика при постановяване на отказ или прекратяване на производства при нарушител – физическо или юридическо лице, което е установено на територията на държава членка и не е установено на територията на Република България. 6 350.40 6 512.40

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).