Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Recovery and Resilience Plan

Planning region: All

Description

Provision of management activities and implementation of the OP SESG.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Оценка на проекти по приоритетна ос 1 "НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ТЕХНОЛОГИЧНО РАЗВИТИЕ": Необходимостта от осъществяване на подобна оценка е продиктувана от факта, че Приоритетна ос 1 има приоритетно значение при осъществяване на стратегическите цели на ОП НОИР. За тази ос е определен и най-голям финансов ресурс от общата подкрепа на ЕС по програмата (40,84%). Във връзка с това, при реализирането на Приоритетна ос 1 „Научни изследвания и технологично развитие” на ОП НОИР е необходимо да бъде проведена независима външна оценка на проектните предложения, свързани с изграждане и развитие на центрове за върхови постижения и на центрове за компетентност по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж 2014-2020 г.“ Оценката следва да направи обективен анализ на проектите и научния капацитет на организациите (вкл. организациите партньори и асоциираните партньори), представили съответните проектни предложения. Тя трябва да приключи с обобщен анализ на резултатите (класиране на проектните предложения), на базата на които ще бъде взето решение за финансиране на центрове за върхови постижения и центрове за компетентност. Посочената поддейност предвижда извършването и на независима външна оценка на проектни предложения, целящи изграждане на регионални центрове, съгласно специфична цел 2, съответстваща на инвестиционния приоритет по приоритетна ос 1. Извършването на независима международна оценка на научния капацитет, програмите за развитие и съответствието им с целите и приоритетите на ИСИС, е заложено като специфичен ръководен принцип за подбор на ЦВП и ЦК в ОП НОИР. Процесът по оценяване на проектни предложения по ПО 1 изисква наличие на специализирани знания, умения и компетентности. Поради това, капацитетът на национално ниво до голяма степен е недостатъчен за успешната и обективна оценка на подадените проектни предложения (поради ограничения брой учени с необходимите звания и опит, повечето от които вероятно ще бъдат включени в екипите на подадените проктни предложения), което от своя страна предполага привличане и ползване на външна експертиза на наднационално ниво. Още повече, че специфична цел 1 на ос 1 на ОП НОИР предвижда създаване на центрове за върхови постижения и центрове за компетентност, чието финансиране е обосновано от международна оценка на научния капацитет на организациите, техните програми за развитие и съответствието им с целите и приоритетите на ИСИС. Необходимо е да бъде отчетен и фактът, че проектните предложения, които ще се финансират по ПО 1 на ОП НОИР, ще бъдат в по-голяма степен свързани с финансиране изграждането на научна инфраструктура (научно оборудване, съоръжения, бази данни, крупни компютърни мрежи, специализирани научни лаборатории, уникални природни и географски ресурси и услуги, необходими на научната общност, за да провежда модерни, висококачествени и конкурентни научни изследвания, трансфер, обмен и защита на научното знание и др.), поради което в процеса на оценяването им също ще бъдат необходими специализирани знания и външна експертиза, с каквито експертите в МОН не разполагат. 3 461 552.00 1 161 593.16
Оценка на въздействието на ОП НОИР: Задължението за провеждане на оценка на въздействието на ОП НОИР произтича от разпоредбите на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013 г. Необходимостта от изпълнение на тази поддейност е обоснована от това, че е важно да бъде изследвано въздействито на програмата по отделните приоритетни оси с цел по-ефективно управление на средствата от фондовете на ЕС. Тематичните области на оценка са свързани с напредъка при изпълнението на ОП НОИР и ефективност на изразходваните средства в контекста на постигане на целите на ОП НОИР; напредъка по изпълнението на стратегическите цели на ОП НОИР; изпълнението на индикаторите за продукт и резултат; установяване доколко е налице съответствие на изпълнението на ОП НОИР с хоризонталните политики и въздействието на ОП НОИР върху целевите групи; до каква степен предприетите интервенции са допринесли за постигане на желаната промяна; каква е връзката между вложените ресурси и доставените стоки и услуги; устойчивостта на резултатите; доколко предоставяните услуги и стоки отговарят на очакванията на обществото. Извън обхвата на предвидената за финансиране поддейност е последващата оценка на ОП НОИР, която съгласно чл.57, ал.1 и чл.114, ал.3 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013г. се извършва след приключване на програмния период и е задача на ЕК. 2 000 000.00 0.00
Оценка на проектни предложения по приоритетна ос 2 "ОБРАЗОВАНИЕ И УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ" и приоритетна ос 3 "ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА ЗА АКТИВНО СОЦИАЛНО ПРИОБЩАВАНЕ": Необходимостта от осъществяване на посочената поддейност е продиктувана от това, че оценяването на проектни предложения по ПО 2 и ПО 3 изисква ползването на специализирани знания и умения, които следва да осигурят обективното и безпристрастно оценяване, което от своя страна да обезпечи и да даде гаранции, че ще бъдат финансирани най-качествените и устойчиви проектни предложения по конкретните приоритетни оси. Анализът и оценката на проектни предложения по вече стартирали грантови схеми доказват потребността от привличането на допълнителни външни експерти и специалисти с доказана висока квалификация и опит в оценителния процес. Не следва да се пренебрегва и фактът, че съгласно принципа на разделение на отговорностите, недопустимо е служителите, разработвали насоките за кандидатстване по операции на ОП НОИР (отдел „Програмиране и планиране“ в Дирекция "Програмиране, наблюдение и оценка" в ИА ОП НОИР), да участват и в оценката на проектни предложения. По същия начин стои въпросът и с участието при оценяването на експерти от отдел „Верификация“, доколкото те ще имат ангажименти във връзка с верифицирането на разходите по проектите, финансирани от програмата, както и с експерти от отдел „УРК“, които пък ще осъществяват последващ контрол за законосъобразност на процедурите и разходите. Горното недвусмислено води до изводът, че изборът на експерти за оценка на проектни предложения по ПО 2 и ПО 3 е дейност от съществено значение за управлението и изпълнението на ОП НОИР. За приоритетна ос 2 са отредени 36.80% дял от общата подкрепа на ЕС, а за приоритетна ос 3 - 18.38%. Необходимостта от избор на външни експерти оценители, по смисъла на чл.16 от ПМС №107/10.05.2014 г. е породена и от очакванията за голям брой проектни предложения, които ще бъдат подадени по приоритетни оси 2 и 3. Изборът на външни оценители в голямата си степен е продиктуван и от задължението на УО да спазва принципа на разделение на отговорностите в рамките своята структура. Управляващият орган е длъжен да осигури разделение на отговорностите и недопускане на конфликт на интереси при предоставяне на БФП, а доколкото служителите в УО на ИА ОП НОИР са ограничен брой и голяма част от тях в последствие ще бъдат натоварени с техническа и финансова верификация на разходите по одобрените проекти, не би било законосъобразно да се съвместяват функциите на оценител и верификатор. 296 226.00 0.00
Външна експертна помощ и граждански договори : Предвидени са средства за преводачески, юридически, технически услуги и др. Целта на конкретната поддейност е, чрез оказване на консултантска и експертна помощ на УО, да се осигури навременното и качествено изпълнение на дейностите по приоритетни оси 1, 2 и 3 на ОП НОИР. Чрез правилното разпределение на дейностите и привличане на помощ „извън” ИА ОП НОИР да се подпомогне процесът на доброто финансово управление на средствата по приоритетните оси на територията на цялата страна, както и да се гарантира професионално изпълнение на дейностите, в които дирекцията не е специализирана. Предвидени са разходи за осъществяване на специфични услуги, за осигуряване на външна експертна помощ, но не и ограничени до: - преводачески услуги: Извършване на писмени и устни преводи на и от всички езици на ЕС и други езици в следните сфери: дейности, свързани с ефективното и ефикасно управление и изпълнение на ОП НОИР; дейности в областта на образованието, обучението и интеграцията, необходими на ИА ОП НОИР в качеството й на УО; нормативни документи – вътрешни и международни; всяка друга дейност, свързана с изпълнението на ОП НОИР. - юридически услуги: Ангажирането при необходимост на експерти на граждански договор, които да оказват текуща помощ при оформяне на документи и прилагане на действащата нормативна уредба; консултанти - юридически или физически лица по договор за външна услуга, които да оказват специализирана помощ при работа с нормативни документи на ЕС, тълкуване и прилагане на специфични правила /напр. правилата за държавните помощи, превенция на нередностите и др./, предоставят становища по конкретни случаи, тълкувания на казуси, оформяне на договори и други документи с юридическа сила. - външна експертна подкрепа, свързана със съпътстващите на УО дейности, в това число: - финансово - счетоводна помощ: Ангажирането при необходимост на експерти (на граждански договор), които да подпомагат функциите на ИА ОП НОИР, като Управляващ орган. Привличане на консултанти (фирми или лица по договор за външна услуга) с цел изготвяне на становища по специфични финансови казуси, подготовка на финансови анализи и доклади, привличане на експерти, специализирани в сферата на финансовото и счетоводно отчитане и контрол. Подкрепата е свързана с изготвяне на становища по конкретни казуси. - подкрепа на УО при провеждане на проверки на място на бенефициенти – проверка на физическия и финансов напредък по проекта и предоставяне на становище на УО в подкрепа на процеса на верификация. Тази поддейност е включена, тъй като се очаква голям брой проектни предложения да бъдат финансирани по процедурите на подбор на проекти. Привличането на външна експертна помощ ще подпомогне служителите на отдел „Верификация“ при изпълнение на въпросната поддейност и е в съответствие с Наръчника за управление на ОП НОИР, според който е необходимо да се направи минимум една проверка на място по време на жизнения цикъл на всеки един проект. - консултантска помощ за усъвършенстване и актуализиране на вътрешни за дирекцията процедури и документи (Наръчници, Правилници, различни инструкции и т.н.), и други необходими за техническото осигуряване на дейността на УО; - експертна и консултантска помощ, насочена към подпомагане процеса на мониторинг и анализ на риска на инвестиционните проекти по ПО 1. - експертна и консултантска помощ, свързана с прилагането на ЗОП, финансовия контрол и отчитане, борбата с измамите и прилагането на антикорупционни мерки и други услуги, свързани с ефективното управление на ОП НОИР; - наемане на стажанти на работа в дирекцията и на други сътрудници на граждански договор, осигуряващи административна помощ (свързана с регистрирането, обработването, съхранението и архивирането на кореспонденцията, договорите и цялата документация в дирекцията, съгласно изискванията на вътрешните правила за документооборота в МОН); както и средства за наемане на служители, които да отговарят за управлението и отчетността на служебните автомобили на ИА ОП НОИР. 1 090 000.00 632 677.42
Командировки, свързани с мониторинг и проверки на място на бенефициенти, както и работни срещи, срещи на междуинституционално и международно ниво: Целта на тази поддейност е да се създадат условия и осигурят финансови средства за осъществяване на наблюдение, контрол, системно събиране на информация и отчетност по напредъка и изпълнението на Договорите. Във връзка с отговорностите, които ИА ОП НОИР има, съгласно регламентите на ЕС, в качеството на Управляващ орган на ОП НОИР, както и съгласно разписаните в Устройствения правилник на МОН функции при управление и изпълнение на проектите, по преценка на УО и/или при необходимост се извършват проверки на място на бенефициентите. Тази поддейност предполага извършване на планирани и извънредни командировки от служителите в дирекцията. Своевременното и добро планиране на тази поддейност, както и финансовото й обезпечаване ще допринесе за обективна оценка по напредъка на реализираните дейности, както и оценка на съответствието между планирани и осъществени дейности, оценка на съответствието между реализирани дейности и постигнати цели, изпълнение на заложените проектни индикатори, гарантиране на спазването на правилата за публичност и прозрачност. В посочената поддейност са предвидени и средства за участие на експерти, специалисти и ръководни служители в тематични групи, работни срещи, срещи на междуинституционално и международно ниво и др. в страната и в чужбина. 360 000.00 90 989.61

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).