Изследване на нормативната уредба и европейско законодателство и практики, уреждащи организацията на експертизите и дейността на вещите лица.: Съществуват редица пропуски при организацията на работата и процедурите за избор и подбор на вещи лица и изготвяне на съдебни експертизи. Към момента липсват стандарти за работа на вещите лица, Етичните правила за работа на ВЛ, посочени в Глава пета на Наредба № 2 от 29.06.2015 г. следва също да се доразвият, както и да се допълнят стандартите за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица. Съществуващите критерии за подбор и възлагане са формални. Не са разписани индикатори за отчитане на качеството на извършените експертизи. Не съществува форма за проверка и контрол на работата на вещите лица. Необходимо е да се подобри подзаконовата нормативна база и синхронизирането й с процесуалните норми, базирайки се на общи принципи за подбор, проверка и удостоверяване на професионалната подготовка на експертите, контрол върху дейността им и налагане на санкции при констатирани нарушения, регулиране на заплащането за положения труд, разработване на набор от етични правила. В тази насока ще бъде извършен анализ на действащите нормативна уредба и практика, касаещи процедурите за възлагане и извършване на експертизи и организацията на дейността на вещите лица в българското и европейско право. Ще бъде извършена оценка на ефективността на възлаганите експертизи и на нуждите от изграждане на специализиран институционален капацитет за организиране и възлагане на особено сложни, скъпи и/или изискващи редки специалности експертизи. На база на извършения анализ ще бъдат изготвени предложения за реформа на модела на експертизите. В рамките на дейността ще бъде събрана актуална информация относно броя и областите, в които се назначават експертизи, която ще бъде предоставена от съдебната система, за да се съобрази актуалната нужда от вещи лица в конкретна област. Ще бъдат взети предвид изводите от направените анализи по отношение на развития модел за експертизите и работата на вещите лица в доклада за изпълнение на проект „Ефективност, отчетност и координация в съдебната система”, договор № К09-15-4/23.07.2009 г., финансиран по ОПАК, с бенефициент ВСС. Ще бъдат използвани и надградени предложенията за механизъм за набиране на вещи лица, критериите за контрол на извършените дейности и системата за адекватно заплащане като основни фактори за подобряване организацията на работата на вещите лица и качеството на експертизите. Извършените анализ и оценки на ефективността и институционалния капацитет ще бъдат включени в аналитичен доклад, изготвен от работна група, който ще съдържа и предложения за нов модел на експертизите и организация на работата на вещите лица. Новият модел ще включва разписани специфични изисквания при подбор на експерти с оглед професионалната им квалификация и интегритет, изисквания, свързани с поддържане и развитие на квалификацията и последващи обучения, извършване на периодична професионална атестация, антикорупционни мерки, гаранции за прозрачност и превенция на конфликта на интереси, гаранции за адекватен избор по конкретните дела и процедури за отписване на вещи лица. Ще бъде предложена система за адекватно заплащане и планиране на бюджета за експертизи и източници на финансиране. Новият модел ще бъде обсъден със заинтересованите страни – представители на съдебната система, широката общественост, професионалните и неправителствени организации на специална дискусия, организирана от министерство на правосъдието. Изготвеният аналитичен доклад ще бъде представен за одобрение от министъра на правосъдието и ще бъде използван от определената със заповед на министъра на правосъдието работна група, за разработване на предложения и изменения на законодателството в областта на съдебните експертизи. Разработването на законодателните промени за въвеждането на модела ще бъдат финансирани със средства от държавния бюджет, както е предвидено в Пътната карта. |
8 529.75
|
6 070.60
|
Изграждане на автоматизирана информационна система (АИС) "Единен регистър на вещите лица": В рамките на проект „Обновени информационни системи за по-добро обслужване. Нормативна уредба на електронното правосъдие“, финансиран по ОПАК и изпълняван от ВСС, е разработен специализиран софтуер за мониторинг и контрол на вещите лица. С него се систематизира и актуализира информация за наличността, специалността и дейността на вещите лица, проведените експертизи и резултатите от тях. По този начин се осъществява и контрол върху качеството и дейността на вещите лица. Този софтуер се използва от съдилищата поотделно, без да има взаимна свързаност между тях и единна база данни, като всеки съдебен район работи с конкретни вещи лица, без да има възможност за използване на тяхната експертиза в друг съдебен район при нужда. Изграждане само на сигурна връзка между отделните райони няма да предостави възможност за търсене в единна база данни и оценка на предоставяните експертизи. Създаването на АИС "Единен регистър на вещите лица" ще позволи органите на досъдебното и съдебното производство да намират бързо и лесно вещи лица с подходяща специалност, които да изготвят необходимите експертизи.
АИС ще е Web базирана с централизирана база данни. Ще поддържа като минимум следните номенклатури, свързани със съдебни райони, структури в досъдебно и съдебно производство, видове експертизи, образователен ценз, квалификация на вещи лица, експертни познания, видове заявители на експертизи и др. Ще поддържа информация, като имена, адрес-постоянен и настоящ, електронни адреси за комуникация и уведомяване, съдебни райони, образователен ценз, квалификация, специализации, области на експертиза и др. Системата ще предоставя лек и удобен интерфейс за избор на вещи лица на база на зададени критерии по случаен принцип или чрез конкретен избор при необходимост от специфични експертизи и ниво на познание. За всяко вещо лице системата ще поддържа история на изготвяните експертизи, решението на органа (приема или не заключението на експерта, с включени мотиви, дали е възложена допълнителна или повторна експертиза – мотиви, в срок ли са предоставени заключенията на експерта), както и броят откази за извършване на експертиза по конкретно дело и съответните основания.
За всяка експертиза, заявителят ще има възможност да даде оценка на вещото лице, като по този начин ще се формира неговия рейтинг. Така ще е възможно да се извършва оценка на ефективността на възлаганите експертизи, по какъв начин и до колко са спомогнали решаването на конкретния случай, съдебния състав или структурата заявител, начина по който е било избрано вещото лице. Предвижда се разработване на средства за миграция на съществуващите БД към единна такава.
Системата ще предоставя средства за генериране на справки, отчети и анализи за изготвяне на прогнози, свързани с търсенето и предлагането на вещи лица със специфични експертизи и области на познание, свързани с географското разпределение на вещите лица и нуждите на съответните райони. Системата ще предоставя достатъчно сигурен механизъм за достъп на потребителите до функциите на системата и информацията, която се съхранява в нея, като по никакъв начин не позволява нейното волно или неволно манипулиране. Системата ще предоставя възможност за дефиниране на роли и групиране на потребителите по определени функционални принципи. Архитектурата на системата ще гарантира достъп 24/7/365, като позволява едновременна работа на не по-малко от 200 потребителя, ще позволява мащабируемост на системата и базата данни, само чрез разширяване на възможностите на хардуера. Системата ще бъде разработена при спазване на Предварителните условия за допустимост на проекти за е-управление посочени в Приложение към Насоките за кандидатстване. Ще се предвиди възможност за бъдеща миграция върху ресурсите на ДХЧО. Ще бъде проведено 3 дневно обучение от изпълнителя на дейност 2 за минимум 60 служители на съдебната власт и на 2 администратори на ИС.(Продължава във файла Допълнение към ФК). |
111 536.00
|
245 300.25
|
Мерки за публичност и визуализация: При реализиране на дейността екипът за управление на проекта и избраният изпълнител ще съблюдават изискванията заложени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.
Дейностите, обезпечаващи публичността на проекта включват:
- Подготовка и публикуване па информация в медиите и на страницата на Министерството на правосъдието относно проекта - в началото и края на проекта, като и по време на изпълнението дейностите на проекта;
- Изработване и разпространение на плакат (АЗ) с информация за проекта (2 бр.);
- Провеждане на встъпителна и заключителна конференция за проекта в София, с до 50 участника всяка;
- Изработване на информационни материали за проекта - 162 бр. химикалки и 162 бр. падове за участниците в заключителната пресконференции (до 50 участника), дискусията по дейност 1 (до 50 участника) и 62-та обучаеми по Дейност 2.
- 2 ролбанера, поставени на видно място по време на публичните събития по проекта. |
1 349.05
|
2 214.58
|