Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Home Affairs

Planning region: All

Description

With the implementation of the current project proposal, the aim is to improve the quality of the atmospheric air in the territory of the Municipality of Nessebar by reducing the emissions of fine dust particles (FPC10) from domestic heating, as one of the main sources of air pollution.
The project envisages the implementation of the following activities:
1. Conducting analyzes and studies, determining the target values of the indicators and developing documents necessary for the preparation of the project proposal.
2. Preparation and implementation of communication campaigns at the local level to popularize the possibilities of replacing wood and/or coal heating appliances with ecological alternatives.
3. Establishing an organization and procedures for collecting applications from representatives of the target group for the replacement of heating appliances, providing assistance to the potential final recipients of the aid in completing and submitting the required documents (including site visits to homes, consulting and filming of heat the appliance on solid fuel).
4. Dismantling of old heating devices.
5. Delivery, installation and warranty maintenance of new environmentally friendly heating devices and photovoltaic systems for own consumption.
6. Project management, visibility and communication measures, preparation of documentation for public procurement.
As a result of the implementation of the measures and activities included in the project, health protection and improvement of the quality of life of the residents of the Municipality of Nessebar will be supported, working and recreation conditions will be improved for both residents and guests of the municipality, public awareness will be increased air quality issues.
The project contributes to the fulfillment of the country's commitments in the sector and the achievement of goals arising from European and national legislation.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1. Проучване на нагласите на населението и приоритизиране на райони/квартали и на приложимите мерки: Чрез изпълнението на дейността се осигурява необходимата изходна информация по отношение на предпочитаните от бъдещите ползватели алтернативни форми на отопление, с които същите биха били склонни да подменят използваните до момента такива, както и относно желанието и условията, при които потенциалните потребители на проекта биха заменили настоящите си отоплителни устройства на твърдо гориво. В рамките на дейността е извършено и приоритизиране на районите/кварталите и на приложимите мерки. В изпълнение на дейността е сключен договор № 39/19.01.2023 г. с изпълнител "Изследователски център Тренд" ООД. Задачите, включени в предмета на договора, са: - Провеждане на проучване на нагласите на населението в населените места на община Несебър, което използва дърва и въглища за отопление на домакинствата. - Изготвяне на анализ на готовността на населението от община Несебър по отношение на: възможности на домакинствата за преминаване към алтернативни форми на отопление, ниво на социална поносимост и аспекти на енергийна бедност. - Изготвяне на анализ на съществуващото състояние по отношение на: видове инсталации за отопление, принос към замърсяването с ФПЧ, идентифициране на „горещи зони" с концентрация на замърсители. Дейността включва провеждане на изследване, обхващащо респонденти, използващи топлоуреди на твърдо гориво (дърва и/или въглища) в имоти в рамките на регулационните граници на населеното място, в рамките на община Несебър. Чрез изследването е набрана информация за вида на използваното твърдо гориво (дърва или въглища), местонахождение, технически параметри на жилището и енергийни подобрения, доходен статус, брой лица в домакинството, предпочитана алтернативна форма за отопление и др. Въз основа на направените анализи и проучвания е извършено и приоритизиране на районите/кварталите и на приложимите мерки. Проучването е насочено само към населението, което ползва твърдо гориво за отопление на територията на община Несебър. 35 880.00 35 880.00
Дейност 2. Пазарно проучване, анализ на остойностяване и изчисляване на целева стойност на индикаторите: Целта на тази дейност е да се извърши пазарно проучване на доставчици на уредите за отопление, които са допустими съгласно изискванията на ПОС 2021-2027 г., да бъдат остойностени предвидените разходи за изпълнение на проектното предложение, с което кандидатства община Несебър, както и да бъдат определени индикаторите, които ще се постигнат при изпълнение на проекта. Очакваният краен резултат от изпълнение на дейността е постигане на пълно съответствие на етап подготовка на проектно предложение с изискванията на процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) - „За по-чист въздух“, финансирана от ПОС 2021-2027 г. Тази дейност предвижда изпълнението на следните три под-дейности: Под-дейност 2.1: Пазарно проучване за цените на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта. Под-дейност 2.2: Анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение. Под-дейност 2.3: Изчисляване на целева стойност на индикаторите от изпълнението на проекта. Целта на под-дейност 2.1. е в пряка връзка с изпълнение на инвестиционните мерки за подмяна на старите отоплителни устройства на следващ етап от изпълнението на проекта. Резултатите от изпълнението ѝ се използват при остойностяване на разходите за подмяна на отоплителните уреди при детайлизиране на бюджета на проектното предложение. Целта на под-дейност 2.2. е определяне на реалистичността на предвидените разходи, включени в проектното предложение. Целта на под-дейност 2.3. е да се изчислят целевите стойности на индикаторите за проекта, необходими за подготовката на проектното предложение на Община Несебър по процедурата за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „За по-чист въздух“. 61 806.00 61 806.00
Дейност 3. Разработване на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи и разработване на механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства : Целта на тази дейност е да обоснове подхода за изпълнение на дейността за техническа подкрепа за организация за набиране на заявления, извършване на обходи за консултиране на гражданите, подписване на договори и др. приложимо, която ще бъде изпълнявана в рамките на проекта. Настоящата дейност включва изпълнението на следните под-дейности: Под-дейност 3.1. Разработване на Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства. Под-дейност 3.2. Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи. Целта на под-дейност 3.1. е да идентифицира прогнозния размер на приходите в резултат от предаването за последващо третиране на подменените стари отоплителни устройства, както и да представи дейностите, за които ще бъдат разходвани тези приходи. В рамките на тази под-дейност е изготвен механизъм, който включва ясно описана процедура за демонтаж, транспортиране и предаване за последващо третиране на заменените устройства, подробни инструкции за отчитане и докладване на приходите и процедура за тяхното изразходване. Разработени са и типови образци за различните етапи от изпълнение на процедурата. Целта на под-дейност 3.2 е да представи детайлно и структурирано подхода и планираните мерки от етап подготовка за набиране на заявления за интерес до етап монтаж на нови екологосъобразни отоплителни устройства и предаване за рециклиране на подменените високоемисионни печки /котли на твърдо гориво. Целта на под-дейност 3.2. е да се изготви механизъм, който Община Несебър ще приложи при подмяната на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи, в който детайлно и структурирано да е описан подходът и планираните мерки от етап подготовка за набиране на заявления за интерес до етап монтаж на нови екологосъобразни отоплителни устройства и предаване за рециклиране на подменените високоемисионни печки /котли на твърдо гориво. 61 866.00 61 866.00
Дейност 4. Изготвяне на комуникационен план: Целта на дейността е да се изготви комуникационен план (по утвърден от УО на ПОС 2021-2027 г. образец), за изпълнение на една от основните дейности по проекта - „Комуникационни кампании на местно ниво“ за популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и въглища с екологични алтернативи, насочени приоритетно към целева група „граждани, използващи твърдо гориво за отопление, живеещи на територията на община Несебър". Изготвянето на комуникационен план на проекта, който е част от пакета документи за кандидатстване, е необходимо, за да се гарантира във висока степен качественото и прецизно планиране на информационни кампании на местно ниво, приоритетно насочени към целева група „граждани, използващи твърдо гориво за отопление и живеещи на територията на общината“. Комуникационният план подпомага реализацията на проекта, като стратегически насочва комуникационни и информационни действия към изпълнение на неговата цел и популяризиране сред обществеността. При избора на конкретни медийни канали са взети предвид три основни фактора: • покритие на максимално широка аудитория; • релевантност на медийната среда със спецификата на аудиторията; • оптимална цена на услугата. Времевата рамка на комуникационния план покрива като минимум периода, в който се планира набиране на заявления за интерес от целевата група, съгласно проектното предложение. В комуникационния план е взето предвид и това, че проектът е операция от стратегическо значение по смисъла на Регламент 2021/1060. Мерките, заложени в комуникационния план са в синхрон и ще допълват мерките за видимост, прозрачност и комуникация (по смисъла на чл. 50 на Регламент 2021/1060), и няма да ги припокриват. Предвижда се да бъдат предложени микс от мерки за комуникация, които ще се използват за целевите групи. Комуникационният план съдържа предложение за планирани събития, информационни материали и други подходящи комуникационни дейности във връзка с изпълнението на проекта. Изготвена е кратка обосновка за избрания комуникационен подход, при отчитане спецификите на община Несебър и на местния медиен пазар. При разработването на комуникационния план е отчетена стойността на допустимите разходи за последващото му изпълнение, съгласно Условията за кандидатстване по процедура „За по-чист въздух“, ПОС 2021-2027 г. 25 200.00 25 200.00
Дейност 5. Комуникационни кампании на местно ниво: Целта на тази дейност е провокиране на интерес, запознаване с проблематиката и стимулиране на активността на целевите групи да кандидатстват за подмяна на старите топлоуреди на твърдо гориво. В рамките на тази дейност ще се проведат комуникационни кампании на местно ниво за популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите, за здравните и екологични ползи от подмяната, за запознаване с условията за кандидатстване и участие в безвъзмездната подмяна и произтичащите ангажименти от това за домакинствата. Дейностите, които ще бъдат изпълнени, са съгласно Комуникационния план, разработен в рамките на дейност № 4 от формуляра за кандидатстване. Информационните срещи приоритетно ще се провеждат в населените места, идентифицирани като "горещи точки" с най-висок принос към замърсяването на въздуха от битово отопление. Комуникационните мерки ще покриват целия период на изпълнение на проекта, с акцент в периодите на кампаниите за набиране на заявления за интерес за подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. Тази дейност няма да припокрива мерките от задължителната дейност за осигуряване на видимост, прозрачност и комуникация. Избрани са следните методи за комуникация, които ще се използват за целевите групи: • Пресконференция/брифинг/посещения на място - 14 бр. (пресконференция при стартиране на информационната кампания - 5 бр. и брифинги или представяне на добри практики на място - 9 бр.); • Информационни дни/срещи - 37 бр. • Плакати формат А3 - 100 бр. • Дипляни - 2500 бр. • Ролбанер - 1 бр. • Публикации на официалната интернет страница на община Несебър - 51 бр. • Онлайн публикации в регионални интернет медии и портали - 100 бр. • Публикации в социални медии - 100 бр. • Рекламно-информационни материали: - 1250 бр. памучна мешка и 1250 бр. шапка, брандирани с логото на кампанията - Изработване на лого на кампанията - 1 бр. - Изработване на аудиовизуален образователен клип 30 сек. - 1 бр. 138 767.00 0.00
Дейност 6. Техническа подкрепа за набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди, оказване на съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи, посещения на място по домовете (обходи), както и за подписване на договори между общината и гражданите, крайни получатели на помощта: Целта на дейността е набиране на максимален брой окомплектовани заявления за кратък период, при осигуряване на публичност и прозрачност в процеса на набиране на заявления, класиране на подалите заявления, уведомяването им и подписването на договори между общината и гражданите, крайни получатели на помощта, за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. Изпълнението на тази дейност ще подпомогне общината за сключването на договори с домакинствата за подмяна на уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. В обхвата на дейността е предвидено следното: 1. Изготвяне на правила и процедура за набиране на заявления от целевата група и оказване на съдействие за сключване на договор със собственика на жилищен имот за подмяна на топлоуред на твърдо гориво. 2. Набиране и обработка на заявления от домакинствата за подмяна на топлоуредите. 3. Извършване на огледи от технически екипи за определяне на оптималните алтернативи за всяко конкретно жилище, чийто собственик е подал заявление за подмяна на топлоуредите – посещения на място от специалист - техник или инженер „Отоплителна, вентилационна и климатична техника“ в жилищата на всеки представител на целевата група, подал заявление за подмяна на топлоуредите, с цел подписване на протокол за пригодност на жилището и за определяне на оптималната отоплителна алтернатива. Следва да се извърши по график и в срок, максимално близък до момента на подаване на заявлението за подмяна на топлоуредите. Целта на дейността е да се обследват конкретните параметри за подмяна на отоплителните устройства чрез посещения на място в домакинствата/обектите, които са заявили желание да им бъдат подменени отоплителните устройства. Посещенията на място ще бъдат извършвани във всички обекти, за които лицата са попълнили Декларация (заявление) за съгласие за кандидатстване. 4. Консултации на гражданите и подпомагане на попълване на изискуемите документи чрез дейности като: − организиране на срещи с етажната собственост, използващи за отопление дърва и въглища; − посещение по домовете на заявилите интерес граждани, с цел консултации; − комуникация по електронна поща – разпращане на информационни материали и на заявления за подмяна на топлоуредите; − разкриване на телефонна линия – осигуряване на кол център за входящи и изходящи обаждания, с цел разясняване на условията за допустимост и подпомагане на попълването на заявленията, събирането на необходимите документи и уговаряне на посещенията на техническите екипи в домовете на представителите на целевата група; − разкриване на специализирани гишета на подходящи лесно достъпни места – оборудване на офиси за попълване и прием на заявления – като минимум един офис на централна локация в общинския център и други, в приоритетните квартали, по преценка на Изпълнителя; − организиране и оборудване на мобилни екипи за събиране на заявления по домовете на представителите на целевата група; − поддържане и актуализиране на информация за програмата и на образци на необходимите документи на сайта на общинската администрация. 5. Проверка за липсата на двойно финансиране и конфликт на интереси, за приложимия режим на държавни помощи и други необходими проверки на заявените от лицата обстоятелства. 6. Класиране по приоритетност на подалите заявления граждани, в случай на недостиг на финансов ресурс заради висок интерес от страна на гражданите - кандидати. 7. Оказване на съдействие при сключване на договори, включително изменение на сключени вече договори (при необходимост). 417 000.00 0.00
Дейност 7. Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво : Тази дейност предвижда демонтаж, транспортиране и предоставяне за последващо третиране на отоплителни уреди – печки и котли на дърва и/или въглища. Дейностите по предаване на демонтираните стари отоплителни устройства за последващо третиране ще бъдат изпълнявани по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Предвижда се изпълнение на дейността в следните стъпки: 1. Демонтаж на отоплителни устройства на дърва/въглища и прилежащите елементи към тях в жилищни имоти на лица, посочени от Възложителя, на територията на община Несебър; 2. Изнасяне, натоварване и транспортиране на демонтираните отоплителни устройства и прилежащите им елементи до площадка, притежаваща необходимите документи за предварително третиране и временно съхраняване; 3. Претегляне на кантар на доставените демонтирани отоплителни устройства и разтоварване на площадката; 4. Разкомплектоване, разделяне, сортиране на получените метални отпадъци по вид, наименование и код съгласно Наредба № 2 за класификация на отпадъците; 5. Предаване на сортираните метални отпадъци за последващо оползотворяване с цел рециклиране; 6. Превеждане на получените приходи от предаване на метални отпадъци по банкова сметка на възложителя (Община Несебър). 107 985.60 0.00
Дейност 8. Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление: Дейността предвижда подмяна на печки и котли, работещи с твърдо гориво, с друг вид отоплителни устройства. Доставката и монтажът на екологосъобразните отоплителни устройства за битово отопление ще се извършват в жилищните имоти на физически и юридически лица, които са одобрени за участие в проекта, на територията на Община Несебър. В рамките на дейността ще бъде извършено следното: - Доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация и гаранционно обслужване на отоплителни устройства на електричество - климатици; - Доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация и гаранционно обслужване на отоплителни устройства на електричество - термопомпи; - Доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация и гаранционно обслужване на отоплителни устройства на пелети. - Дейности за монтаж на вътрешна сградна инсталация в сграда или в жилищен обект, когато е приложимо. Дейността предвижда изпълнение на следните стъпки: - доставка, монтаж, тестване и пускане в експлоатация на доставените нови, екологосъобразни отоплителни устройства/системи; - инструктиране на крайните получатели за правилна експлоатация и поддържа; - предаване на крайните получатели на цялата документация, придружаваща монтираните екологосъобразни уреди/системи за отопление ; - гаранционно обслужване и доставка на необходимите части и материали в рамките на гаранционния срок. Предвидено е брандиране на доставените нови отоплителни устройства със стикери, указващи приноса на ЕС и ПОС 2021-2027 г. 7 511 182.98 0.00
Дейност 9. Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление : Тази дейност предвижда извършването на доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи само за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата, акумулатори (батерии) и устройства, не позволяващи връщане на електрическа енергия в мрежата. Дейността е насочена единствено към домакинства, които получават помощи за отопление през отоплителния сезон при следните условия: • избраната отоплителна алтернатива е термопомпа „Въздух-въздух“; • домакинството притежава самостоятелен жилищен обект (еднофамилна жилищна сграда), имащ електромер и партиден номер; • жилището е основно за кандидата краен получател на помощта; • жилището не е свързано към топлопреносна мрежа. В рамките на тази дейност ще бъде извършено следното: - доставка, монтаж (в това число и СМР за инсталиране на фотоволтаични системи, когато е приложимо), тестване и пускане в експлоатация на фотоволтаичните системи за собствено потребление; - инструктиране на крайните получатели за правилна експлоатация и поддържа; - предаване на крайните получатели на цялата документация, придружаваща монтираните фотоволтаичните системи; - гаранционна поддръжка и застраховка. Фотоволтаичните системи ще се монтират от технически лица, притежаващи необходимата квалификация съгласно изискванията на чл. 21 от ЗЕВИ (или друга подобна еквивалентна квалификация). Всяка пусната в експлоатация фотоволтаична система ще бъде застрахована за периода от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация. Предвидено е брандиране на доставените фотоволтаични системи със стикери, указващи приноса на ЕС и ПОС 2021-2027 г. Стикерите се осигуряват в рамките на дейност 10. 639 067.79 0.00
Дейност 10. Организация, управление и видимост: Дейността включва три под-дейности: Под-дейност 10.1.Организация и управление: Дейността по организация и управление на проекта включва организиране и обезпечаване работата на екипа за управление на проекта. Бенефициентът със заповед ще сформира екип за управление на проекта (ЕУП). Структурата на ЕУП ще се състои от служители на Община Несебър. Членовете на ЕУП ще бъдат избрани в съответствие с приложимото законодателство, ПМС №86/01.06.2023 г. и приложимите нормативни документи. Дейността на ЕУП ще покрие целия период на физическо изпълнение на дейностите по проекта. Структурата на екипа за управление ще се състои от следните експерти: 1. Ръководител проект 2. Технически експерт 3. Счетоводител 4. Юрисконсулт 5. Координатор и лице по комуникация, видимост и прозрачност Поради ограничение в броя на символите, функциите на членовете на екипа са представени в т.12 Прикачени документи. Под-дейност 10.2.Видимост, прозрачност и комуникация: Дейностите за видимост, прозрачност и комуникация обхващат целия период на изпълнение на проекта и целят да популяризират приноса на ЕСИФ и на ПОС 2021-2027 г. Дейностите ще отговарят на условията и изискванията, описани в Дял IV, глава III „Видимост, прозрачност и комуникация“ на Регламент (ЕС) 2021/1060. Тази под-дейност ще се изпълнява съвместно от Община Несебър и външен изпълнител, избран по реда на ЗОП. Настоящият проект е операция от стратегическо значение по смисъла на чл.2 от Регламент (ЕС) 2021/1060 и в тази връзка бенефициентът ще предоставя на годишна база информация за напредъка при поискване от страна на УО. Предвидено е изпълнението на следните мерки: - 2 пресконференции – първата при стартиране на проекта, а втората при неговото финализиране; - Доставка и монтаж на билборд - 1 бр.; - Доставка и монтаж на устойчиви табели, ясно видими за обществеността, веднага щом започне физическото изпълнение на проекта, визуализиращи приноса на Съюза и ПОС 2021-2027 г. - 14 бр. (по една табела за всяко едно от населените места в общината); - Прессъобщение и/или рекламно-информационно каре в регионална медия - 1 бр. за стартиране на проекта и 1 бр. за неговото финализиране; - Комуникационна проява с участие на ЕК и УО - 1 бр. - Доставка на стикери за брандиране на новите топлоуреди - 1835 бр.( броят е прогнозен) Под-дейност 10.3. Подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки: Целта на тази поддейност е да се осигури цялостен и законосъобразен процес при откриването и провеждането на обществени поръчки при изпълнението на проекта на Община Несебър. В рамките на под-дейност 10.3. ще бъдат изготвени 5 (пет) броя документации за възлагане на петте основни дейности по проекта - дейности 5, 6, 7, 8 и 9. Документациите за възлагане на обществени поръчки се съобразяват с действащата към момента на тяхното обявяване нормативна уредба в областта на обществените поръчки. 269 962.66 4 156.92

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).