Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 209 TREES
Български

Programme: Home Affairs

Planning region: All

Description

The project aims to promote social dialogue and collective bargaining, through support for joint activities to conduct and reach agreements on issues aimed at the development of tripartite and bilateral social dialogue and KTD at the national, regional, sectoral (branch/branch), municipal level and enterprise level. By carrying out the activities, we aim to develop tools and policies, to prepare and carry out reforms to better adapt workers, enterprises and entrepreneurs to changes by strengthening and strengthening the social dialogue, in accordance with the subject areas of the EU Directive on Adequate HSE and promotion of collective bargaining: (1) increasing the coverage of workers and employees with KTD, by developing bilateral sectoral agreements and signing new KTD in enterprises, (2) unprotected forms of work and organization of work and work processes, and (3) introduction of new processes for safe and healthy working conditions.
Through the project, we will achieve the inclusion of at least 4,500 employed persons, 400 large, small and medium-sized enterprises, we will prepare over 90 proposals/recommendations, contributing to the development of KTD and social partnership, through new forms of cooperation at the bilateral and tripartite level, new topics ( artificial intelligence, inequality between men and women in pay, HRD by sector, prevention of violence and burn-out, etc.).
All nationally representative business organizations (BICA, BIA, BCCI, CEIB and UPEE) and MLSP are partners in the implementation of the project.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ 4: Дейностите попадащи в обхвата на СЦ 4 и са включениа в проекта са: Дейност 1 Повишаване на капацитета на социалните партньори за социален диалог и подкрепа за съвместни дейности за провеждане и постигане на договорености по въпроси, насочени към развитие на тристранния и двустранния социален диалог и КТД на национално, регионално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие Дейност 2. Повишаване на капацитета на социалните партньори и подкрепа за съвместни дейности за подобряване на условията и организацията на труд и адаптиране на работниците, предприятията и предприемачите към промените, посредством насърчаване на социалния диалог и КТД, Дейност 5. Мерки за насърчаване участието на комитетите и групите по условия на труд (КУТ и ГУТ) и представителите на работниците и служителите по информиране и консултиране за превенция и преодоляване на последиците от епидемии, подобряването на условията на труд и работната среда. Дейност 6. Разработване и реализиране на браншови, секторни и/или регионални програми, инструменти и модели за адаптация на предприятията и заетите лица, към промените, свързани с прехода към „зелена“ и кръгова икономика и дигитализацията в развитието на човешките ресурси и пазара на труда. Гореизброените дейности са изцяло в предметното поле на ДИРЕКТИВА (ЕС) 2022/2041 и обхващат основните типове мерки, които следва да се включат в бъдещият Национален план за действие за насърчаване на КТД и за адекватни МРЗ. Ето защо, проектът разглежда изпълнението им в едно цяло и съответно формираме единен експертен екип, съставен от представители на: • КНСБ, експерти от 37-те федерации/синдикати и съюзи на КНСБ • Експерти от всички представителни организации на работодателите • МТСП Роля на партньорството: КНСБ съзнава съвременните предизвикателства пред България като част от ЕС за изграждане на съвременна конкурентоспособна икономика и преодоляване на социалните и регионални дисбаланси, като отчитаме визията за дигиталната трансформация и необходимостта от развитие на дигиталния потенциал на България за ускоряване на икономическия растеж. Тези цели са невъзможни за постигане без силен и отговорен социален диалог с всички представителни организации на бизнеса от една страна и държавата от друга. КНСБ и представителните работодателски организации отчитат, че обществен дълг е насърчаването на тристранния диалог за превръщането му в мощен фактор за укрепване на върховенството на закона, постигане на справедлив социален ред и развита и предвидима бизнес среда. Ето защо в изпълнение на дейностите от СЦ 4, ние сме включили участието на всички представителни работодателски организации, като във включването им в проекта, се базираме на картата на представителността на техните браншови структури, както следва: 5 671 331.34 81 472.60
Планирани дейности по СЦ 4: Дейност 1. Повишаване на капацитета на социалните партньори за социален диалог и подкрепа за съвместни дейности за провеждане и постигане на договорености по въпроси, насочени към развитие на тристранния и двустранния социален диалог и КТД на национално, регионално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие 1.1 Картиране на състоянието на социалния диалог на национално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие: 1.1.1. Анализ на състоянието на тристранния социален диалог на национално, секторно и териториално равнища за период от последните 30 години, анализ за работата на всички тристранни органи към институции, формирани по силата на закона: НС на НОИ, НЗОК, НИПА, Фонд условия на труд, секторни съвети към министерства, регионални съвети. 1.1.2. Очертаване на реалната картина на двустранния социален диалог и колективно договаряне на секторно равнище 1.2 Идентифициране на реалистични индикатори, подкрепени с конкретни мерки и времеви хоризонти и разработване на Национален план за действие за насърчаване на КТД и за адекватни МРЗ, съгласно ДИРЕКТИВА (ЕС) 2022/2041; 1.3 Изследване на потенциала от прилагане на иновативни инструменти за разширяването на предметното поле на КТД, усъвършенстване на организацията на КТД; 1.3.1. Изследване на потенциала от прилагане на иновативни инструменти за разширяването на предметното поле на КТД и законодателни предложения. 1.3.2. Реализиране на конкретни мерки за договаряне на минимални работни заплати по отрасли/браншове и категории персонал, надграждащи установената МРЗ за страната 1.3.3. Популяризиране на идеята и модела за изчисляване на Заплата за издръжка в български компании, насърчаване за прилагането им в процеса на колективно договаряне. 1.3.4. Повишаване капацитета на социалните партньори за подобряване съвместяването на трудовия и семейния живот 1.3.5. КТД като инструмент за ограничаване на различията в заплащането по пол 1.3.6. КТД като инструмент за премахване и превенция на всички форми за упражняване на насилие на работното място 1.3.7. Социалният диалог и КТД в МНК: предизвикателствата на дигитализацията и регионалното развитие 1.4. Разработка на модел на електронен формат на КТД; 1.4.1. Разработка на Проект на Модел на електронен формат на КТД. 1.4.2. Надграждане на съществуващи дигитални инструменти за свързани с адаптирането на предприятията и наетите лица към промените на пазара на труда, защита на трудовите права и насърчаване на колективното трудово договаряне 1.5 Подготовка на набор от предложения и/или препоръки за усъвършенстване на законодателната и нормативната рамка. 1.5.1. Разработка на модел за създаване на Институт по труда 1.5.2. Предложения / препоръки за усъвършенстване на законодателната и нормативната рамка, като пряк резултат от дейностите изпълнявани в рамките на дейност 1 от проекта. Дейност 2. Повишаване на капацитета на социалните партньори и подкрепа за съвместни дейности за подобряване на условията и организацията на труд и адаптиране на работниците, предприятията и предприемачите към промените, посредством насърчаване на социалния диалог и КТД. 2.1. За реакция при криза/пандемии 2.2. Разработване и внедряване на системи за изследване и оптимизация на работните процеси и повишаване на организационната и екипна ефективност 2.4. Разработване и внедряване на браншово/секторно ниво на инструменти, модели и програми за изследване и управление на стреса на работното място и за превенция и профилактика на прегряването в работата /“бърнаут“/. 2 268 532.54 32 589.04
Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ 2: Дейности попадащи в Специфична цел 2 и в обхвата на проекта: Дейност 7. Повишаване на капацитета и експертизата на социалните партньори с оглед включването им във всички етапи на цикъла на Европейския семестър и развитието на нови индустриални отношения в контекста на Индустрия 4.0. Ето защо, проектът разглежда изпълнението им в едно цяло и съответно формираме единен експертен екип, съставен от представители на: • КНСБ, включително и експерти от 37-те федерации/синдикати и съюзи на КНСБ • МТСП За определяне нивата на възнаграждение на всеки експерт, се следват изискванията в Методология за регламентиране на възнагражденията по Програма "Развитие на човешките ресурси" 2021-2027. В приложената таблица, се вижда, че се спазват нивата на възнаграждения по отделните категории труд, обичайни за кандидата (КНСБ) в предходите 3 проекта, финансирани в рамките на ОП РЧР 2014-2020 год Във възнагражденията, не са отразени нивата на инфлацията през 2022 и 2023 година. Месечното възнаграждение на експерта от МТСП отговаря на Вътрешните правила за възлагане на управлението и/или изпълнението на проекти и определяне на размера на възнагражденията на служителите в МТСП за работата им по проекти, финансирани от ОП РЧР 2014-2020. 750 681.00 33 537.12
Планирани дейности по СЦ 2: Дейност 7. Повишаване на капацитета и експертизата на социалните партньори с оглед включването им във всички етапи на цикъла на Европейския семестър и развитието на нови индустриални отношения в контекста на Индустрия 4.0. 7.1. Изготвяне на национална стратегия за догонващо нарастване на доходите от труд (по сектори ИД 21) на основата на изпреварващо икономическо развитие, с цел ускорено нарастване на реалното равнище на конвергенция във всички области на националното стопанство Доходите от труд са следствие от множество фактори: - външна и вътрешна икономическа конюнктура; - национални политики и използвани от правителствата инструменти и механизми на въздействие; - инвестиционна активност, технологично ниво и производителност на труда; - фирмен мениджмънт, организация на труда и УЧР; - социално партньорство и ефективност на колективното договаряне по заплащането на труда. Формирането и реализирането на Национална стратегия при използването на последователни политики и ефективно съчетани механизми за въздействие ще доведе до качествено нови резултати – повишена мотивация за труд, висок жизнен стандарт на населението (повишавайки и сигурността на социалните системи на защита) и в крайна сметка до ускорена конвергенция на страната ни в ЕС. Националната стратегия ще се базира на 21 секторни анализи (ИД 21 от класификатора). 7.2. Анализ на измерителите на „Европейският стълб за социални права“ на регионално ниво в България Извършване на анализ на трите елемента част от „Европейският стълб за социални права“ (т.нар. Social Scoreboard) за България на регионално ниво. Целта на материалите, които ще се изготвят, е да се проследят спецификите на отделните географски зони (два броя) и географски региони (шест на брой) в страната по всеки един от 18-те индикатора, за които Евростат предоставя данни. Тези анализи ще позволят извеждането на по-пълна картина за спецификите в регионален аспект, което може да се превърне в основа, която да помогне за изграждането на нови или да усъвършенства съществуващи стратегии и политики. Настоящото изследването е ключов елемент отговарящ на основният принцип на ЕС – сближаването на доходите и стандарта на живот между отделните страни в Общността и отделните региони вътре във всяка една държава-членка. 7.3. Анализ на цикъла от документи част от Европейският семестър Изготвяне на поредица от анализи и разработки, които са основани на докладите публикувани от ЕК, като част от Европейския семестър. Концепцията за подготовката и представянето на тези материали е повишението на знанията сред социалните партньори (в конкретния случая – синдикатите) по отношение на икономическата рамка за управление на държавите ЕС. Докладите изготвяни от ЕК разглеждат икономическите въпроси, както на общо европейско ниво, така и на национално – за всяка една от страните-членки. 7.4. Годишен доклад „Пазар на труда“ Ще включва събирането и поддържането на информация, подготовка на периодични анализи на тенденциите в пазара на труда в страната на национално равнище и в териториален разрез. Анализът ще се базира както на официалната информация от НСИ, АЗ и Евростат, така и на други изследвания (вкл.данни от НПДЗ, социалните партньори, НПО-та, университети и др.) и отчетни национални доклади. В бюлетина ще се анализира връзката между пазара на труда и заплащането, равнището на СРЗ за съответното тримесечие и ще се отчита изменението на годишна база. Съотношение между размера на най- ниската СРЗ и най- високата СРЗ ще има национален и регионален разрез. Всеки годишен бюлетин ще бъде поставен акцента към определен район на страната. 7.5. Провеждане на обучения за повишаване на капацитета и експертизата на КНСБ с оглед включването на федерациите/синдикати и съюзи във всички етапи на цикъла на Европейския семестър и развитието на нови индустриални отношения в контекста на Индустрия 4.0 300 272.40 13 414.85
Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ 5: Дейности попадащи в Специфична цел 5 и в обхвата на проекта: Дейност 11. Провеждане на конференции, семинари, работни групи и обучения (конструктивни, съдържателни и подкрепени с информация преговори между социалните партньори). Дейността се осъществява, като надграждане и продължение на дейностите от СЦ 4, с експертите, които формират експертните политики и представляват както кандидата, така и партньорите по проекта. В рамките на тази специфична цел, сме включили само възнаграждения за техническите екипи, които осъществяват организирането на събитията на техническо ниво - обслужване на зали, списъци за участници, снимков материал, водене на протоколи (ако е необходимо) и др. В този смисъл и според указанията на Насоките за кандидатсване сме включили само ескепрти на КНСБ (като организатори на дейността, разходващи бюджет в рамките на тази СЦ). Формиране единен експертен екип, съставен от представители на: • Експерти служители на КНСБ – 8 бр., които подпомагат техническата реализация на заложените дейности За определяне нивата на възнаграждение на всеки експерт, се следват изискванията в Методология за регламентиране на възнагражденията по Програма "Развитие на човешките ресурси" 2021-2027. В приложената таблица, се вижда, че се спазват нивата на възнаграждения по отделните категории труд, обичайни за кандидата (КНСБ) в предходите 3 проекта, финансирани в рамките на ОП РЧР 2014-2020 год Във възнагражденията, не са отразени нивата на инфлацията през 2022 и 2023 година. 42 811.20 0.00
Планирани дейности по СЦ 5: Дейности попадащи в Специфична цел 5 и в обхвата на проекта: Дейност 11. Провеждане на конференции, семинари, работни групи и обучения (конструктивни, съдържателни и подкрепени с информация преговори между социалните партньори). В рамките на дейността ще бъдат проведени следните мероприятия: 1. Обучения: 1.1. Надграждане и постоянно актуализиране на базата данни с преподаватели и обучени синдикални лидери и активисти 1.2. Обучение на новоизбрани базови синдикални председатели с цел усвояване на знания, умения и компетенции в областта на трудово и осигурителното право и постоянното им надграждане в рамките на проекта и в съответствие с ежегодната обучителна програма на КНСБ. 1.3. Създаване на академия за синдикални лидери и провеждане на коучинг сесии за стратегическо визионерство за лидери на конфедерално, секторно/браншово и регионално ниво. Коучинг сесиите имат за цел да повишат капацитета за стратегическо и креативно мислене на синдикални лидери на конфедерално, секторно/браншово и регионално ниво, както и лидерите на младежките и женски структури на КНСБ. Ще се постигне развитие на компетенциите за стратегическо мислене и креативност; запознаване с нови методи за стратегическо мислене; повишаване на уменията за аналитично и критично мислене особено при ситуации, които искаме да променим. 1.4. Провеждане на обучения по организиране на кампании в социалните мрежи за синдикални експерти и специалисти Обучението е следствие непрекъснатото развитие на нови информационни технологии и породената необходимост от дигиталната трансформация във всички сфери на обществено икономическия живот. Считаме, че обучението е най-важната част от промяната в процесите по управление, логистика, производство и предоставянето на услуги. Дейността е насочена към създаване на методики, капацитет от преподаватели и подходящи лекционни материали, съобразени с нивото, подготовката и нуждите на обучаемите с особено внимание на превенцията в областта на социалните мрежи и налагане на добри практики. 1.5. Провеждане на обучения по медийна грамотност и поведение пред камера за работещите в Централата на КНСБ, Регионалните съвети, ИССИО и основните членове на КНСБ. 1.6. Подпомагане дейността на базовите синдикални лидери чрез провеждане на целеви обучения, предоставяне на консултации , издаване на наръчници и помагала. 1.7. Обучения за повишаване на административния капацитет на КНСБ за работа с бази данни, информационни системи и работа в екип 2. Дискусионни форуми: 2.1. Дискусионни форуми и работни срещи на секторните съвети на основните членове на КНСБ за публичния сектор, индустрията и услугите, на които ще бъдат обсъждани ключови секторни въпроси, в т.ч. приоритетно в областта на колективното трудово договаряне и синдикализацията. 2.2. Провеждане на Национален дискусионен форум; Секторни и Регионални дискусионни форуми, за обсъждане на: - създадените Модели на социално партньорство и колективно договаряне в процеса на технологичните промени, дигитализацията и прехода към „зелена“ и кръгова икономика, с участието на партньорите на национално, секторно равнище и на равнище предприятие; - разработените анализи по СЦ 4 и ангажиментите за действие на партньорите на всички равнища. - постигнати резултати от изпълнение на дейностите от Проекта 17 124.48 0.00
Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ 4 - продължение 1: • А. Селско и горско стопанство – 01 (АИКБ, БСК, БТПП), 02 (БТПП, ССИ), 03 (ССИ) • В. Добивна промишленост – 05 (КРИБ), 06 (няма представителна браншова организация), 07 (КРИБ), 08 (КРИБ), 09 (КРИБ) • С. Преработваща промишленост – 10 (АИКБ, БСК, БТПП, КРИБ), 11 (АИКБ, БСК, БТПП, КРИБ), 12 (БСК, БТПП), 13(АИКБ, БТПП, КРИБ), 14 (АИКБ, БТПП, КРИБ), 15 (АИКБ), 16 (БСК, БТПП), 17 (БСК, БТПП, КРИБ), 18 (КРИБ), 19 (БСК), 20 (АИКБ, БСК, КРИБ), 21 (КРИБ), 22 (БСК, КРИБ), 23 (КРИБ), 24 (АИКБ, БСК, КРИБ), 25 (АИКБ, БСК, БТПП, КРИБ), 26 (АИКБ), 27 (АИКБ, БСК, КРИБ), 28 (АИКБ, БТПП, КРИБ), 29 (АИКБ, КРИБ), 30 (АИКБ, БСК), 31 (АИКБ, БСК, ССИ), 32 (БТПП, ССИ), 33 (КРИБ) • D. Производство и разпределение на електрическа енергия и на газообразни горива – 35 (БСК) • Е. Доставяне на води, канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване – 36 (АИКБ, БСК, КРИБ), 37 (АИКБ), 38 (няма представителна браншова организация), 39 (АИКБ, КРИБ) • F. Строителство – 41 (БТПП, КРИБ, ССИ), 42 (АИКБ, КРИБ, ССИ), 43 (БТПП, КРИБ, ССИ) • G. Търговия, ремонт на автомобили и мотоциклети – 45 (КРИБ), 46 (БСК, БТПП, КРИБ), 47 (БСК, БТПП, ССИ) • Н. Транспорт, складиране, пощи – 49 (АИКБ, БСК, БТПП, КРИБ, ССИ), 50 (АИКБ, КРИБ), 51 (АИКБ), 52 (АИКБ, БСК, КРИБ), 53 (АИКБ) • I. Хотелиерство и ресторантьорство – 55 (БСК, БТПП, КРИБ), 56 (БСК, БТПП, КРИБ) • J. Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; Далекосъобщения – 58 (АИКБ), 59 (БТПП, КРИБ), 60 (БСК, КРИБ), 61 (БСК, КРИБ), 62 (БТПП, КРИБ, ССИ), 63 (БТПП) • K. Финансови и застрахователни дейности – 64 няма представителна браншова организация, 65 (ССИ), 66 (ССИ) • L. Операции с недвижими имоти – 68 (БСК, БТПП, ССИ) • M. Професионални дейности и научни изследвания – 69 (БТПП, КРИБ, ССИ), 70 (БТПП, КРИБ), 71 (БТПП), 72 (БТПП, КРИБ), 73 (БСК, БТПП, ССИ), 74 (БТПП, ССИ), 75 (ССИ) • N. Административни и спомагателни дейности – 77 (КРИБ), 78 (АИКБ), 79 (БСК, БТПП), 80 (БСК, КРИБ, ССИ), 81 (ССИ), 82 (БТПП) • O. Държавно управление – няма представителна браншова организация • P. Образование – 85 (АИКБ, БСК, БТПП) • Q. Хуманно здравеопазване и социална работа – 86 (АИКБ, БСК, БТПП, КРИБ, ССИ), 87 няма представителна браншова организация, 88 няма представителна браншова организация • R. Култура, спорт и развлечения – 90 (АИКБ, БСК, БТПП), 91 (АИКБ, БСК), 92 (КРИБ), 93 (АИКБ, БСК, ССИ) • S. Други дейности – 94 (АИКБ, БТПП, ССИ), 95 (АИКБ, БТПП, ССИ), 96 (БТПП, ССИ) Допълнително, партньор по проекта е и МТСП, чрез Дирекция „Пазар на труда“. Експертът на МТСП участва хоризонтално в дейностите в рамките на СЦ 4 и СЦ 2, за да осигури приемственост, диалог и прозрачност между партньорите по проекта и службите на пазара на труда. За определяне нивата на възнаграждение на всеки експерт, се следват изискванията в Методология за регламентиране на възнагражденията по Програма "Развитие на човешките ресурси" 2021-2027. В приложената таблица, се вижда, че се спазват нивата на възнаграждения по отделните категории труд, обичайни за кандидата (КНСБ) и партньорите (КРИБ, АИКБ и БСК) в предходите 3 проекта, финансирани в рамките на ОП РЧР 2014-2020 год. Възнагражденията на експертите от БТПП и ССИ са аналогични и следват същата логика, като тези за експертите от останалите работодателски организации. Във възнагражденията, не са отразени нивата на инфлацията през 2022 и 2023 година. Месечното възнаграждение на експерта от МТСП отговаря на Вътрешните правила за възлагане на управлението и/или изпълнението на проекти и определяне на размера на възнагражденията на служителите в МТСП за работата им по проекти, финансирани от ОП РЧР 2014-2020. 0.00 0.00
Планирани дейности по СЦ 4 - продължение 1: Дейност 5. Мерки за насърчаване участието на комитетите и групите по условия на труд (КУТ и ГУТ) и представителите на работниците и служителите по информиране и консултиране за превенция и преодоляване на последиците от епидемии, подобряването на условията на труд и работната среда. Създаване на единна инфраструктура и методология за осигуряване на по-добра информираност на представителите на КУТ и ГУТ, работниците и служителите, непрекъснат процес на доставка на съдържание и обратна връзка и осигуряване на централизирано сертифициране в областта на ЗБУТ. Укрепване на участието на комитетите и групите по условия на труд и представителите на работниците и служителите във вземането на решения и изпълнението на мерки, свързани с превенцията и преодоляването на последиците от кризи/епидемии, подобряване условията на труд и работната среда. Обхватът на дейността включва създаване методика за информираност на членовете на КУТ и ГУТ, комуникация и осигуряване на централизирана електронна система за организиране процеса по предоставяне информация и комуникация, създаване на интерактивно съдържание, разработка на тестови комплекс и създаване на среда за сертифициране на отговорните за ЗБУТ лица. В рамките на дейността ще бъде разработено съдържание и ще бъдат разработени интерактивни инструкции за безопасна работа. Дейност 6. Разработване и реализиране на браншови, секторни и/или регионални програми, инструменти и модели за адаптация на предприятията и заетите лица, към промените, свързани с прехода към „зелена“ и кръгова икономика и дигитализацията в развитието на човешките ресурси и пазара на труда. 6.1. Разработка на мин 21 секторни анализи за бипартидния диалог, с представителните браншови организации на социалните партньори и федерациите/ синдикатите и съюзите на КНСБ (дейността се базира на разделението на класификатора ИД 21) 6.2. На тяхна база подготовка на мин 15 секторни споразумения в предметната област на дейност 1 (зелена, кръгова икономика, дигитализация, развитие на човешките ресурси, СБУТ, иновативни инструменти за развитието на предметното поле на КТД и др.) Темите се развиват, като пряко продължение на идентифицираните потребности в рамките на 6.1. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).