Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Home Affairs

Planning region: All

Description

The project proposal is related to the preparation, implementation, reporting and evaluation of attendance, regional and e-learning training for magistrates, judicial and prosecutorial assistants, clerks, state bailiffs, recordation judges, court assessors and other persons according to art. 249 of the Judiciary System Act. Achieving quality professional training in order to enhance the justice efficiency will be a key priority for the National Institute of Justice's team. For this purpose, provides for the implementation of activities that are clearly separated according to the specific matters and of the target groups. In this connection was drawn up an attendance activity; another activity for regional training on which the Institute has 55 partner declarations separately ; activity for e-learning (distance) training and activity that involves the edition of thematic textbook in European law. Within 38 months of activities will be performed by clerks of the National Institute of Justice, with the assistance of external experts, which will significantly strengthen the administrative and professional capacity of the Institute. This project proposal represents an upgrade over the previous seven projects implemented within the OPAC and through it will enhance the experience and practice to outline new development directions. New focuses are associated with the development of thematic areas to ensure sustainable improvement of the training quality and to spread a regional training who thematic meet the specific needs of justice on the regions. The regional trainings are in the catalog of best practices of Member States of the EJTN. Preparation of thematic textbook in European law successfully complements the learning process in the field of national legislation and combines knowledge to reach European standards of justice quality.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Провеждане на присъствени обучения в различен формат съобразно конкретните потребности на целевите групи: Дейността включва подготовката, провеждането, отчитането и оценката на присъствени обучения за магистрати, съдебни и прокурорски помощници, държавни съдебни изпълнители, съдии по вписванията, съдебни служители, инспектори от Инспектората към Министъра на правосъдието и други експерти на Министерството на правосъдието съгласно чл. 249, ал.1, т. 2 от Закона за съдебната власт, както и служители на МВР и ДАНС. Предвижда се обученията да се фокусират върху следните примерни тематични области: наказателно право и процес, гражданско право и процес, Европейско право и ЕКПЧ, интердисциплинарни теми, устройство и управление на съдебната власт, съдебна администрация, както и административното правораздаване, свързано със специфичната задача за осъществяване на съдебен контрол върху актовете на администрацията. По съдържание и заложени резултати дейността пряко допринася за постигането на двете специфични цели на проекта - повишаване на професионалната квалификация на целевите групи чрез провеждане на обучения в присъствен формат и подобряване на капацитета на НИП за предоставяне на качествено професионално обучение. Провеждането на присъствени обучения съответства на цели 1 и 2 на настоящата процедура, свързани с „осигуряване на качествено професионално обучение”, насочено към „повишаване ефективността на правосъдието”, и „устойчиво повишаване на качеството и услугите, предлагани от НИП в съответствие с най-добрите европейски и световни стандарти”. Конкретните теми на обученията ще бъдат определени в хода на изпълнението на проекта на базата на идентифицираните специфични нужди на целевите групи и като се вземат предвид стратегически документи на национално и европейско ниво. Присъствените обучения са основна форма за текущо повишаване на квалификацията на представителите на целевата група, при която се съчетават различни методически похвати за практическо обучение на професионалисти в по-малки или по-големи групи. Присъствените обучения включват представители от всички нива на съдебната система и се провеждат в София или в страната. Интересът към този тип обучения е стабилен и постоянен. Преподаватели са магистрати или експерти, подбрани според специфичната им експертиза по реда на Вътрешните правила за организацията и реда на учебната дейност в Националния институт на правосъдието. Цялостната подготовка, организация и отчитане на тези обучения се осъществява от НИП съобразно Вътрешните правила за организацията и реда на учебната дейност, подбора и възнаграждението на преподавателите в Националния институт на правосъдието. В рамките на обученията ще бъдат раздавани на хартиен носител на обучаемите учебни материали, изготвени от преподавателите в обученията (презентации, слайдове, казуси, въпроси, извадки от съдебна практика/нормативни актове). Окомплектоването, размножаването и раздаването на тези учебни материали за обученията ще се осъществява от служителите на НИП, участващи в подготовката, провеждането и отчитането на обученията. Дейността ще се изпълнява съобразно Вътрешните правила, както и Вътрешните финансови правила на НИП. Част VII „Вътрешни правила за работната заплата” във връзка с прилагане на Указание No2/07.04.2016 г. относно прилагане на чл.49, ал. 3 от ЗУСЕСИФ. 2 365 506.17 2 174 488.65
Изпълнение на Програмата за регионални обучения на съдилищата и прокуратурите: Програмата за регионални обучения на съдилищата и прокуратурите е иновативна присъствена форма за текуща квалификация на магистратите, съдебните служители и представителите на целевата група по проекта, която е разработена от Националният институт на правосъдието и е обявена от Европейската комисия като водеща добра европейска практика в доклад, публикуван през м. юни 2014 г. Тематично, регионалните обучения отразяват конкретните нужди на правораздаването по места. Като организационен модел на обучение, те се основават на взаимното доверие и сътрудничество между НИП и съдилищата при стриктно разпределение на отговорностите между тях. За разлика от стандартните присъствени форми на обучение, при определянето на темите, продължителността, учебната програма и преподавателите в регионалните обучения, водеща е инициативата на съответния орган на съдебната власт. Обученията се провеждат с активното участие на съдилищата и прокуратурите като партньори, а ползватели по тази програма могат да бъдат всички целеви групи. На обученията присъстват представители на целевите групи от съответния съдебен район, а организацията на обучението преимуществено се осъществява от съответния орган на съдебната власт. Цялостният контрол по изпълнението на Програмата за регионални обучения се осъществява от НИП чрез проверки на място и работни срещи с преподавателите и ръководителите на съдилищата и прокуратурите, участващи в Програмата за регионални обучения (за разликата между двете форми на обучение, виж приложена сравнителна таблица). Потребностите на целевите групи по проекта във връзка с провеждането на регионалните обучения, както и правилата на Програмата за регионални обучения ще бъдат обсъдени в рамките на 5 начални еднодневни работни срещи, проведени по апелативни райони на страната с представители на съдилищата - партньори по проекта, както и прокурори и съдебни служители в тези апелативни райони, доколкото същите участват като целева група по дейността. В 20-месечен срок от стартиране на дейността ще бъде изготвена междинна оценка на приложения организационен модел на регионално обучение с оглед изготвянето на Проект за изменение на Вътрешните правила за организацията и реда за изпълнение на програмата за регионални обучения на съдилищата и прокуратурите. Тя ще бъде представена на вниманието на представители на органите на съдебната власт, съдебни служители и преподаватели на НИП в рамките на две последващи работни срещи, предвидени да се проведат в хода на изпълнението на проекта. Тъй като по заложени резултати, тези срещи са насочени към изменения на вътрешните правила, предвиждаме в тях да се включат възможно най-широк кръг представители от органите на съдебната власт, ползватели на обучителния ресурс на регионалните обучения. На базата на натрупания опит от проведените обучения и предложенията на органите на съдебната власт, преподавателите и съдебните служители, представени на работните срещи, ще бъде изготвен Проект за изменение и допълнение на Вътрешните правила за организацията и реда за изпълнение на програмата за регионални обучения на съдилищата и прокуратурите, който ще бъде докладван на УС на НИП. По съдържание и заложени резултати дейността допринася за постигането на двете специфични цели на проекта - повишаване на професионалната квалификация на целевите групи чрез провеждане на обучения в присъствен формат и подобряване на капацитета на НИП за предоставяне на качествено професионално обучение. Провеждането на обучения по Регионалната програма съответства на цели 1 и 2 на настоящата процедура, свързани с „осигуряване на качествено професионално обучение”, насочено към „повишаване ефективността на правосъдието”, и „устойчиво повишаване на качеството и услугите, предлагани от НИП в съответствие с най-добрите европейски и световни стандарти”. 261 313.49 226 114.26
Провеждане на дистанционни обучения : Развитието на дистанционната форма на обучение в НИП през последните години се възприема като сериозно постижение при въвеждането на информационни и комуникационни технологии в обучението на целевите групи на Института. Дейността включва подготовката, провеждането, отчитането и оценката на дистанционни обучения за магистрати, съдебни и прокурорски помощници, на държавни съдебни изпълнители, съдии по вписванията, съдебни служители в т. ч. експерти от ИВСС, на инспекторите от Инспектората към Министъра на правосъдието и на други експерти на Министерството на правосъдието съгласно чл. 249 от ЗСВ, както и служители на МВР и ДАНС. Предвижда се обученията да фокусират върху примерни тематични области като: наказателно право и процес, гражданско право и процес, административно право и процес, Европейско право и ЕКПЧ, интердисциплинарни теми, устройство и управление на съдебната власт, ТОТ, ИТ умения, т. нар. soft skills и др. Провеждането на обучения по посочените тематични области съответства на цели 1 и 2 на настоящата процедура, свързани с „осигуряване на качествено професионално обучение”, насочено към „повишаване ефективността на правосъдието”, и „устойчиво повишаване на качеството и услугите, предлагани от НИП в съответствие с най-добрите европейски и световни стандарти”. Режимът на организиране и провеждане на дистанционните обучения е уреден с Правила за реда и организацията на дистанционното обучение в НИП, приети от УС на НИП с Протокол № 50 от 14.07.2011 г. Провежданите от Института дистанционни обучения са без присъствени срещи. От натрупаната през годините практика стана ясно, че участниците в тези обучения, предпочитат да не пътуват и изпитват затруднения да организират отсъствието си от работа или дома за участие в присъствени срещи. Това наложи НИП да се ориентира предимно към дистанционни обучения без присъствен елемент. Технически реализирането на дистанционните обучения се осъществява чрез софтуер с отворен код Moodle, версия 2.8.7. Конкретната тема, формат, профил на аудитория и лектори ще бъдат прецизирани от сформираните работни групи по дейността, които ще изготвят анализи в трите тематични направления на обученията (гражданско, наказателно и административно) и годишни учебни планове по тези направления. Така настоящият проект с всички заложени дейности по него - остава насочен към тематичното обновяване и обогатяване на обученията във всякакъв формат - електронен и присъствен, а методите свързани с техническо усъвършенстване на обученията и прилагането на нови софтуерни решения към тях ще бъдат обособени в отделно проектно предложение. Предложеният подход допринася за запазването на целостта, логическата последователност на дейностите и целенасочеността на проектното предложение. 146 954.38 140 451.38
Изготвяне на самообучителни ресурси за целитена съдебното обучение: Дейността включва издаване на тематично помагало по Европейско право за нуждите на обучението в Националния институт на правосъдието. Разработването на помагалото отговаря на потребностите от изчерпателно и практически ориентирано книжно издание за обучаващите се в задължителните форми на първоначално обучение и в текущите форми на обучение. Помагалото ще включва актуални теми от Европейското право и е в пряка връзка с подготовката на магистратите за прилагане на правото на Европейския съюз и достигане на европейските стандарти за качествено правосъдие. То ще бъде естествено продължение на тематичните помагала по наказателно и гражданско материално и процесуално право за нуждите на началното обучение, издадени по проект, финансиран по ОПАК. Издаването на тематично помагало успешно допълва процеса на обучение и това устойчиво се наблюдава вече трета година. При последните три випуска от кандидати за младши съдии и младши прокурори, използването на издадените по проекта по ОПАК тематични помагала, позволява на обучаемите предварително да се запознаят с конкретната тема, а по време на учебно занятие да бъдат проведени практически упражнения и дискусия по спорните моменти. Издаването на тематично помагало ще позволи подобен подход и в обучението по Европейско право, което в рамките на първоначалното и текущото обучение към момента е организирано единствено като лекционен курс и се отбелязва недостиг на практическия елемент в обучението. Дейността допринася за постигането на специфичната цел на проекта за подобряване на капацитета на НИП за предоставяне на качествено професионално обучение. Тематичното помагало ще се разработи от български експерти, специалисти в съответната област. Предвижда се тематичното помагало по Европейско право да е в обем до 400 стр. и тираж от 1 500 бр. книжно издание и 500 броя компактдискове, които ще бъдат предоставени на представителите на целевите групи, както следва: кандидати за младши съдии, прокурори и следователи за випуските от предстоящите 3 три години, обучаеми от останалите форми на задължителна начална и текуща квалификация, участниците в текущите форми на обучение. Електронният формат на тематичното помагало ще бъде достъпен на Екстранет страницата на НИП, както и във Виртуалната читалня, поддържана в рамките на платформата за дистанционно обучение на Института. Като добра практика на НИП, оценена като такава от ЕК, е вплитането на въпросите на европейското право в обученията по национално законодателство, както и разпространение сред съдилищата и прокуратурите в страната, на книжните полагала, издадени по предходни проекти. Предвижда се разработване на „Наръчник на съдебните процедури за производствата по стабилизация и търговска несъстоятелност".В изпълнение на Плана за действие, включващ мерки за изпълнение на намеренията на Република България за присъединяване към Валутния механизъм (ERM II) и към Банковия съюз, Националният институт на правосъдието е поел ангажимент за разработване на самообучителен ресурс за съдии – Наръчник на съдебните процедури за производства по стабилизация и търговска несъстоятелност, който ще допринесе за повишаване на професионалната компетентност, знания и умения на съдиите при разглеждане и решаване на делата. 92 512.36 91 653.31
Дейности по информация и комуникация: Публичното отразяване на проекта и резултатите от дейностите ще привлече вниманието на българското общество върху мерките, които се предприемат за укрепване капацитета на магистратите и на съдебните служители в България. Същевременно осведомяването на обществеността за действията и резултатите, които постига НИП пряко кореспондира със заложената специфична проектна цел за подобряване на капацитета на институцията за предоставяне на качествено професионално обучение. Прозрачността на дейностите, финансирани със средствата на структурните фондове на ЕС е условие за укрепване на доверието в съдебната система и предпоставка за развиването и утвърждаването на институционален капацитет. 15 500.00 15 500.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).