Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 211 TREES
Български

Programme: Home Affairs

Planning region: All

Description

“Hello, Health!” project is a civic initiative for improving the quality of public health policies in our country. The project is focused on the newly adopted National Program for Improving Maternal and Infant Healthcare 2021-2030 (NPPMDZ). Initially, surveys will identify public needs for information, support and services related to maternal and child health, pregnancy, childbirth and early childhood development. Based on the data from the surveys, a methodology for monitoring the actions of the administration responsible for the Program will be developed and put into practice. The results of the research and monitoring will be presented and discussed publicly with the participation of all stakeholders in order to involve them in the process of formulating and implementing sustainable and socially adequate public policies. This will ensure the improvement of the quality of the conducted national public policies and will ensure the most effective and efficient satisfaction of the needs of the society in this key sector.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Количествено социологическо проучване на нагласите към майчиното и детско здравеопазване у нас : „Националната програма за подобряване на майчиното и детско здраве 2021-2030” е приета с решение на Министерски съвет през 2021 г. Програмата е изготвена в изпълнение на Националната здравна стратегия на Министерския съвет на Република България. Стратегията предвижда мерки за „интегриран подход на институциите и обществото за здравето на децата”. „Националната програма за подобряване на майчиното и детско здраве 2021-2030” е базирана на разбирането, че „грижата за детското здраве и развитие е задължение на родителите, държавата и институциите, обществото като цяло, както и на самото дете в по-горните възрасти”. Програмата е разработена като инструмент за публични здравни политики, който стъпва на схващането, че „грижите за здравето на децата са инвестиция в бъдещи здрави поколения, тъй като през детството се поставят основите на човешкото здраве и се формира здравното поведение на всеки индивид, което обезпечава по-високо качество на здравния статус на националния човешки капитал”. Основен инструмент за провеждането на тази публична здравна политика са изградените Интегрирани здравно-консултативни центрове. Целеви групи на центровете са „младите хора, двойките, бременни и родилки, деца от раждането до навършване на 18-годишна възраст и членове на техните семейства“. Според Програмата, „особено сериозен проблем представлява медицинското наблюдение и консултиране на бременните жени от ромския етнос. Около 60% от тях не са осигурени, поради което бременността им не се наблюдава и те не получават антенатални консултации“. Ето защо Програмата очаква от центровете да бъдат активни в идентифицирането на потребители. Като проблем се диагностицира „пасивно отредената роля“ на акушер-гинеколозите в извънболничната помощ „да очакват бременните жени активно да ги потърсят“. На редица места в Програмата се изтъква липсата на достатъчно информация за медицинските дейности, извършвани по отношение на бременни жени и деца. От центровете се очаква да събират и интегрират информация за здравния статус и лечението на бременни, родилки и деца. Но до този момент не е проведено проучване на здравните и информационните нужди на населението, което да подпомогне МЗ и ЗКЦ при формулирането и провеждането на адекватна национална информационна кампания. Кризата около пандемията от COVID-19 допълнително усложни този въпрос. В резултат на това информация за дейността на ЗКЦ практически липсва в публичното пространство. Това драстично орязва шансовете на тези целеви групи за достъп до навременни здравни грижи и увеличава риска от заболявания, спонтанни аборти, проблемни бременности и смърт, причинени от непроследено от специалист протичане на бременността и др. Ето защо настоящата дейност включва провеждане на количествено социологическо проучване. Целта на проучването е набавяне на надеждни доказателства за здравните и информационните нужди на населението във връзка с реализацията на НППМДЗ 2021-2030 и функционирането на ЗКЦ. Тези доказателства ще послужат за изработването на стратегия за застъпничество пред МЗ за провеждане на национална информационна кампания сред целевите групи на НППМДЗ. Докладът от проучването ще съдържа идентификация на здравните и информационните нужди, но също така и конкретни препоръки за адекватна информационна кампания – информационни дефицити на целевите групи, предпочитани комуникационни канали и типове релевантни послания. 16 830.00 24 106.26
Качествени проучвания чрез фокус-групи и дълбочинни интервюта : Тази дейност включва провеждане на социологическо проучване чрез качествени изследователски методи – фокус-групови дискусии и дълбочинни интервюта. Проектът предвижда провеждането на 6 бр. фокус-групови дискусии с участието на по 8-12 участници от следните целеви групи на НППМДЗ 2021-2030: бременни жени, родилки, майки на малки деца, младежи и девойки, родители. Ще бъдат проведени и 10-12 бр. дълбочинни интервюта, които ще обхванат: служители в ЗКЦ, лекари, ангажирани с дейности по програмата, координатори, експерти от гражданския сектор и др. Целта на тази дейност е да бъдат проучени и анализирани нагласите на вътрешните и външни целеви групи към Програмата, към нейните ценности, цели и предлагани услуги. Това ще подпомогне по-ясното идентифициране на нуждите на целевите групи, а от там – до по-прецизно таргетиране на подготвените препоръки към държавната администрация в лицето на МЗ. 14 442.00 17 733.00
Мониторинг на НППМДЗ 2021-2030 : Тази дейност е логично продължение на предходните. В рамките на настоящата трета дейност по проекта ще бъде проведен мониторинг на НПМДЗ 2021-2030 като инструмент за провеждане на публични политики в сферата на здравеопазването. Мониторингът ще се извърши от експерти, които са отлично запознати с резултатите от проучванията по предходните две дейности. Целта на мониторинга е не просто регистриране и описателно представяне на резултатите от наблюдението, а задълбочено изследване на взаимовръзката между идентифицираните проблеми, предвидените мерки, бюджет и изпълнители. Резултатите от проведения мониторинг ще бъдат представени и обсъдени публично. Те ще бъдат от полза както за гражданските организации и неформалните активни граждански обединения, но така също и за държавната администрация, която ще има ясна картина, детайлна „пътна карта”, която ще позволи рефлексия и идентифициране както на проблемните сектори, така също и на потенциала на различните добри практики при прилагането на НППМДЗ 2021-2030. Дейността ще завърши с изготвяне на доклад от мониторинга в обем от 20-30 стр. Докладът ще бъде публикуван в тираж от 300 копия и разпространен сред целевите групи и заинтересованите страни. 14 928.00 14 928.00
Семинар за здравеопазване: В рамките на проекта ще бъдат организирани и проведен тридневен семинара за здравеопазване, който ще включва 3 модула. Във всеки от модулите ще участват по 10-12 представители на целевите групи на проекта. Целта на семинара е участниците да се срещнат лично помежду си, да споделят опит, проблеми и предизвикателства, да обменят идеи за подобряване на ефективността на провежданите чрез НППМДЗ 2021-2030 публични здравни политики в областта на майчиното и детско здраве. Първият модул ще бъде посветен на представяне, обсъждане и анализ на двата доклада от социологическите проучвания, проведени по дейности 1 и 2 – чрез количествено национално представително проучване и чрез качествени изследователски методи – дълбочинни интервюта и фокус-групи. Втората сесия ще бъде фокусирана върху данните от проведения по дейност 3 мониторинг на НППМДЗ – ще бъдат обсъдени резултатите по съответните теми и ще бъде проведен брейнсторминг за генериране на идеи за отправяне на обосновани предложения за подобряване на качеството на провежданите публични здравни политики в областта на майчиното и детско здраве. Третата сесия за здравеопазване ще бъде посветен на изграждане на капацитет – ще бъдат организирани и проведени обучителни сесии, на които професионални и опитни лектори ще проведат лекции и семинарни занятия по три основни теми: 1) нормативната рамка, която регулира услугите, предоставяне по НППМДЗ; 2) мениджмънт на застъпнически граждански инициативи – планиране, времеви график, бюджет, роли и отговорности; 3) работа с медиите – провеждане на пресконференции, подготвяне на медиен пакет, изпращане на прессъобщение, подготовка за интервю, телевизионен репортаж и др. 6 225.60 6 578.82
Национална кръгла маса : Тази дейност включва подготовката и провеждането на експертна кръгла маса, посветена на НППМДЗ 2021-2030. Целта на дейността е да се осигури публичност и прозрачност на проекта. Кръглата маса ще бъде организирана след провеждането на двете изследвания чрез количествени и качествени изследователски методи и след изготвянето на доклада от мониторинга на НППМДЗ като инструмент за публични здравни политики. Кръглата маса ще е с продължителност от 6 ч. и на нея ще бъдат поканени експерти по темата от различните сектори – публичен, частен и граждански. Покани и програма за събитието ще бъдат разпратени и до ресорни журналисти от централни медии, които се занимават с проблемите на майчиното и детско здраве у нас. Общо се очаква на кръглата маса да присъстват около 30 специалисти от различни публични и частни институции. В рамките на събитието ще бъдат представени и обсъдени докладите от двете проучвания и резултатите от мониторинга. Целта е представители на всички заинтересовани страни да изкажат аргументите си, да чуят аргументите на другите и заедно да потърсят пътища за преодоляване на съществуващите противоречия, които в момента възпрепятстват пълноценното реализиране на този основен инструмент за провеждане на устойчиви публични политики в сферата на ранното детско развитие, майчиното и детско здраве. 2 978.20 3 978.20

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).