Дейности за активиране на икономически неактивни младежи, които не са в образование или обучение, за включването им на пазара
на труда: Дейността ще се реализира на територията на община Кирково. Активирането е комплексна дейност, която включва целенасочена работа с неактивните лица. За да бъдат ефективни действията по активиране е необходим индивидуален подход спрямо лицата от посочената целева група, който да отчита нуждите, способностите, образованието, квалификацията, способностите за търсене на работа и други лични характеристики на всяко лице. Предвидено е да бъда реализирани следните поддейности:
- поименно определяне на съответния представител на целевата група, който не учи, не работи или пък не е регистриран като търсещ работа в дирекция „Бюро по труда” (ДБТ), заедно с адрес за осъществяване на контакт с него.
- достигане до икономически неактивните младежи от 15 до 29 години включително, които не работят, не учат или не са регистрирани в ДБТ, което практически представлява намирането и осъществяването на пряк контакт с представител от целевата група по процедурата.
Основните предизвикателства и причини за високата безработица и неактивност сред икономически неактивните младежи, включват и:
• Липса на професионален опит, ключови умения и трудови навици.
• Преждевременно напускане на училище, ниско образование.
• Ниска степен на професионална квалификация или липса на квалификация.
• Ограничена мобилност.
• Недостатъчна и непостоянна активност за търсене на работа и загуба на трудова мотивация поради невъзможност за започване на първа работа или продължителен престой без работа.
• Предлагане на нерегламентирана работа с ниско възнаграждение и без осигуровки и оттук ограничаване на правата за обезщетения и помощи при безработица.
Икономически неактивните младежи са потърпевши от икономическата криза в по-голяма степен от останалите групи, тъй като при намаляване на персонала най-често са сред първите съкратени, а същевременно имат немалки разходи, включително за семейство и за отглеждане на деца, и обикновено нямат други доходи или недвижимо имущество, все по-малко могат да разчитат на подкрепа от родителите и роднините. Целта е Икономически неактивните лица младежи да заемат своето място на пазара на труда чрез осигуряването на тяхната заетост и конкурентоспособност. При работата си с идентифицираните неактивни лица експертите ще ги активират като ги насърчават и подпомагат да изберат от следните възможни „пътеки” за активиране:
1. Връщане в образователната система: отпадналите от образователната система трябва да бъдат насочвани към образователни институции и структури на Министерството на образованието и науката на регионално и местно ниво за продължаване на образованието.
2. Регистриране в дирекция „Бюро по труда”;
3. Насочване към включване в обучение във връзка с възможност за работа.
4. Насочване към реализация на пазара на труда.
5. Насочване към включване в социални и здравни услуги.
Активираните младежи с другите представители на целевата ще бъдат включени в дейности за психологическо подпомагане, мотивационно обучение, обучение по ключова компетентност. Икономически неактивните младежи, които не учат и не работят и не търсят активно работа, ще бъдат насочени към включване на пазара на труда, съобразно техните характеристики по пол, възрастови подгрупи, наличие или липса на трудов опит, образование, притежаване на ключови умения, местоживеене с цел бъдеща трудова реализация.
|
15 300.00
|
15 000.00
|
Психологическо подпомагане за икономически неактивни лица от всички възрастови групи: Психологическото подпомагане включва основно техники за справяне със стреса и повишаване самооценката на включените в дейността представители на целевата група.
В проекта е предвидено предоставянето, както на индивидуални консултации със всяко едно от лицата,така и провеждане на групови консултации.
Индивидуалното психологичното консултиране е работа с едно лице с конкретни жизнени проблеми, чрез регулярно им изследване и обсъждане.На съответното лице се предоставя възможност да говори свободно за своите важни поведенчески и емоционални проблеми с квалифицирано и независимо/обективно лице по начин,който е различен от доброжелателния светски разговор на обичайната социална ситуация. Психологическата консултация е насочена към уязвими хора,изпитващи трудности и мотивирани да преодолеят негативни, мъчителни преживявания.Участниците в груповото консултиране се включват в групата,за да добият повече знания или умения за решаването на даден проблем–обществен,образователен,професионален,превантивен.Консултативната група борави със съзнавани проблеми и е ориентирана към разрешаването на краткосрочни въпроси или подготовка на умения за определени социални роли,професионално ориентиране.В тази връзка са предвидени провеждането както на индивидуални,така и на групови психолог. консултации.
Голяма част от икономически неакитивните лица и другите уязвими групи изпитват големи затруднения да се интегрират професионално, поради това,че те не притежават изискваните в трудовите среди социални компетенции. Оказва се, че е необходимо да се работи за развитието на тези компетенции. В по-голямата част от случаите,нито семейната им среда, нито традиционно действащото училище не са успели да изградят у тези групи умения и способности,необходими за социалното и професионалното интегриране.Целта на дейността е да се развият посочените по долу умения на социалните компетенции необходими за по-лесното интегриране.
1. Самостоятелност
• Умения за съобразяване с някои социални норми
• Умения за изпълнение на задача или дейност в предвидените срокове- търсене на работа или предаване на свършена работа или административни документи
• Умения за организиране на придвижването си в заобикалящата ги среда
2. Себеутвърждаване
• Умения за изразяване
• Умения за представяне на самия себе си в добра светлина
• Умения за откритост
• Умения за преминаване към действие
- Да останеш активен въпреки трудностите
- Да поемаш отговорности
- Да поемаш инициативата
• Умения за прилагане в действие на образователен или професионален проект
3. Общуване
• Умение да разбираш и да бъдеш разбран
- Умение за декодиране на съобщение
- Умение за изразяване по разбираем начин
- Умение за предаване на преживяно събитие
• Умение да изслушваш останалите и самия себе си
- Умение да оставиш другите да се изкажат
- Умение да изслушваш другия
- Умение да имаш предвид мнението на другите, за да разшириш собствените си представи
• Толерантност и уважение по отношение на другите
- Приемане на различията
- Спазване на правилата и кодовете на групата, колектива, в който се намираш
• Работа в екип
- Умение да приемаш работа в екип
- Активно участие при работа в екип
4. Адптиране към живота в предприятието
• Опознаване на живота в предприятието
• Интегриране в живота на предприятието
- Инвестиране в работата в предприятие
- Умения за интегриране в групата, в бригадата
- Уважение към труда на другите
• Изпълнение на поставена задача
- Умение за успешно изпълнение на дадена задача
- Умение за организиране на работата
Правила за живот и работа в групата (които всеки се ангажира да спазва)
• Отговорност-Аз съм отговорен за това, което ми се случва или не в групата.
• Дискретнос -Думите на членовете на групата са само за тях.Аз не трябва да ги разпространявам извън групата.
• Действие.Реакция- Осмелявам се да заемам позиция според мнението си. Поставям си цели.
• Уважение към този, който говори в момента -Не прекъсвам говорещите,не монополизирам думата |
43 500.00
|
37 824.00
|
Предоставяне на мотивационно обучение за икономически неактивни лица от всички възрастови групи: По дейността е предвидено провеждане на мотивационно обучение на 60 лица от целевата група. Лицата ще бъдат разпределени на групи. Продължителността на мотивационното обучение ще е 30 учебни часа, в рамките на една седмица ще премине курса на обучение. В обучителната програма следва бъдат застъпени най-малко следните теми:
1) Развиване и взаимодействие на мотивационните фактори. Подходи за стимулиране и придобиване на умения за активно поведение на пазара на труда.
2) Причини за липса на работа и професионална реализация, оценка на самочувствието и възможностите за себепредставяне на членовете в групата, определяне на стъпките и начините за започване на работа.
3) Умения за разпознаване на личните си желания, готовност и успешност в постигането на цели. Мотивационен профил на служителя и роля на лидера
4) Социално-икономическата ситуация, пазар на труда, тенденции в областта на трудовата заетост, възможни източници на доход;
5) Търсене на работа чрез ефективно използване на различни източници на информация за свободни работни места;
6) Разработване на автобиография (СV) и мотивационно писмо – значение, изисквания, видове, съставяне;
7) Събеседване при кандидатстване за работа – изграждане на умения за явяване на интервю и спешно представяне пред работодател;
8) Техники за намаляване на притеснението.
9) Изграждане и утвърждаване на универсални умения: организиране, анализ и планиране; решаване на проблеми, работа с информация, грижи за други хора, представяне пред публика, поемане на риск и отговорност;
10) Използване на позитивното влияние на групата - повишаване на активността за търсене на работа, сътрудничество, подпомагане, насърчаване.
Дейността по мотивационното обучение за активно търсене на работа цели подпомагане на целевата група за придобиване на умения за активно поведение на пазара на труда и стимулиране за включване в обучения и заетост.
За успешно завършило обучението лице ще се счита всяко лице, което има присъствие минимум 80% от хорариума за съответното обучение, проведен е заключителен изпит (когато е приложимо) и на съответното лице е предоставен документ, удостоверяващ завършеното обучение. |
4 800.00
|
4 800.00
|
Предоставяне на обучение за придобиване на ключова компетентност 4 „Дигитална компетентност”: Дейността включва организиране и провеждане на обучение по ключова компетентност 4 „Дигитална компетентност” на 60 лица от целевата група. С оглед развитието на информационните и комуникационни технологии и нарастването на обема на наличната информация в Интернет възниква необходимостта от притежаване на специфични знания и умения за работа със съществуващата технологична инфраструктура.
Да сме дигитално компетентни в днешния свят изисква не само достъп до и боравене с ИКТ, но и подходящи познания, умения и нагласи свързани с тях. Базисните компютърни умения са свързани преди всичко с обработката на текст и ползването на Интернет. Тези умения би трябвало да се придобият още по време на училищното обучение, като основните проблеми на придобиването на тази грамотност се свързват преди всичко с липсата на материална база и проблема с Интернет-връзката и най-вече, че голяма част от целевата група няма достъп до компютър, поради което се неконкурентно способни на трудовия пазар.
Интернет стана неразделна част от ежедневния живот, място за обяви за свободни работни места, бизнес, обучение и извличане на разнообразна информация. В резултат на това се налага хората в съвременното информационно общество да притежават умения за търсене, анализиране, синтезиране и оценяване на информацията. Овладяването на необходимите знания и умения за работа с информационните технологии се превърна в един от основните фактори за ефективно използване на съществуващата технологична инфраструктура. Днес дигиталната компетентност е част от ключовите компетентности и се счита за основен фактор за развитие на дигитална култура и информационно общество в световен мащаб.
Изборът на лица за включване в обучение за съответната ключова компетентност ще се извърши след провеждане на входящ тест от обучаващата организация/институция за определяне на нивото. Лицата следва да бъдат разпределени по групи за постигане на максимална ефективност.
1. Наименование на ключовата компетентност: 4 „Дигитална компетентност”
2. Хорариум на обучението: 45 учебни часа. Продължителността на един учебен час е 45 минути.
3. Брой на обучаваните лица: 60
4. Документ, доказващ завършеното обучение: Сертификат за придобита ключова компетентност Дигитална компетентност – Компютърна грамотност
Цената за обучението на едно лице е 250,00 /двеста и петдесет лева/ лева.
В учебната програма следва да бъдат включени най-малко следните модули:
- Модул I. Въведение в персоналния компютър– операционна система – организатор на файловете (WINDOWS)
- Модул II. Текстообработка (Word)
- Модул III. Електронна таблица (Excel)
- Модул IV. Световна компютърна мрежа Интернет
За успешно завършило обучението лице ще се счита всяко лице, което има присъствие минимум 80% от хорариума за съответното обучение, проведен е
заключителен изпит (когато е приложимо) и на съответното лице е предоставен документ, удостоверяващ завършеното обучение.
За лицата включени в обучението по ключова компетентност 4 „Дигитална компетентност” са предвидени стипендии в размер на
10,00 лв. за всеки присъствен учебен ден населеното място и по 15,00 лв. за всеки присъствен учебен ден извън населеното място (минимум 6 учебни часа дневно) за 6 дни, както следва 20 лица х 6 дни х 10,00 лв.=1200,00 лв. и 40 лица х 6 дни х 15,00 =3600,00 лв., общо 4 800,00 лв. |
19 800.00
|
19 800.00
|
Осигуряване на заетост за 12 месеца на силно уязвими групи на пазара на труда: Цел на дейността: Създаване на предпоставки за последваща заетост; формиране на активно поведение на пазара на труда у лицата от целевата група; придобиване на професионални и трудови умения; подобряване условията на живот чрез решаване на проблема за трудова заетост.
На преминалите психологически и мотивационни обучения и обучение по ключова компетентност на силно уязвими групи на пазара на труда ще бъде осигурена заетост за 12 месеца.
Ще бъдат сключени трудови договори с 20 души от преминалите мотивационно обучение и осигурена заетост за срок от 12 месеца на длъжност "Работник поддръжка".
Работодател ще бъде Общината.
Изборът на длъжността е направена от община Кирково при отчитане на няколко фактора и спазването на хоризонталните принципи:
Равни възможности и недопускане на дискриминация;
Равенството между мъжете и жените;
Интегриране на принципа за равенство, устойчиво развитие.
Длъжността е съобразена така, че да е подходяща и за мъже и за жени, което ще допринесе за повишаване качеството на живот и насърчаване на социалното включване и интегриране в обществото на силно уязвими групи на пазара на труда.
Заетост за 12 месечен период предполага, че задачите с които наетите лица ще бъдат натоварени следва да бъдат краткосрочни, за да могат да се изпълнят.
Дейностите, с които ще бъдат ангажирани наетите лица ще бъдат от компетенциите и подпомагащи дейността на общината. |
215 656.00
|
212 852.45
|