Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 211 TREES
Български

Programme: Home Affairs

Planning region: All

Description

The involvement of business in the decision-making process on topics directly affecting it is a condition for the creation of evidence-based policies, that achieve their goals, while respecting the principles of necessity and proportionality of burdens imposed on business and thus forming an optimal regulatory environment for the development of entrepreneurship and increased economic growth. The specific focus of the project is on small and medium-sized enterprises, which play a key role not only in the Bulgarian but also in the European economy, representing over 95% of all enterprises. The European Commission is therefore committed to supporting their development, in particular through the Small Business Act, with its ‘Think Small First!’ principle and by minimizing the regulatory burden on them. This principle aims to improve the overall policy approach to entrepreneurship by becoming an integral part of the decision-making process and to promote the growth of SMEs by helping them solve the problems that hinder their development.
In 2016, regulatory reform was launched in Bulgaria, related to the introduction of mandatory impact assessment and mandatory public consultations on draft legislation, but there is no clarity as to how much business and in particular SMEs actually have the opportunity to participate and influence in these new processes of decision-making. The project will examine whether and how good practices for including the business in these processes are reflected at national level, assess the effects of implementing legal changes and propose a new mechanism for administrations to proactively engage businesses, in particular SMEs, in processes of formulating, implementing, monitoring and evaluating policies.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Бенчмарк анализ за оценка на ангажираността на МСП в процеса на вземането на решения: В първата си част бенчмарк анализът ще бъде ретроспективен, като ще се фокусира върху оценяването на това, доколко бизнесът, в частност МСП е бил ангажиран в приемането на нормативни актове, които пряко го засягат, през 2-те години, в които оценката на въздействието е задължителна. Изследването ще е базирано на анализа на между 10 и 15 оценки на въздействието (ОВ) по отношение на политики, пряко влияещи върху бизнеса, публикувани в периода 06.11.2016-06.11.2018 и ще проверява нивото на изпълнение на следните групи дейности:1. Идентификация на засегнатите бизнеси, в частност МСП; 2. Консултиране със засегнатите бизнеси, в частност МСП; 3. Извършване на оценка на въздействието върху МСП (МСП-тест); 4. За всяка ОВ, анализът разглежда и становището на дирекция „Модернизация на администрацията“ от Администрацията на Министерския съвет, за да установи до каква степен извършването на МСП тест, което е задължителна част от ОВ, е взето предвид преди съгласуването на ОВ. Основните цели, поставени пред първата част на бенчмарк анализа са да: - изследва и представи с количествени и качествени параметри степента на ефективност на политиката на българската държава по отношение на активното ангажиране на бизнеса, в частност МСП, в процеса на взимане на решения, по които се явява заинтересована страна, както и доколко при създаването на политики се оценяват и отчитат ефектите върху бизнеса, в частност МСП; - даде конкретни предложения за оптимизиране на разглежданата политика, съобразно .установените дефицити във всяка група поддейности. Втората част от анализа ще представлява по съществото си „проверка на съответствието“, която ще включва съпоставка доколко съществуващата нормативна уредба на ангажирането и участието на бизнеса, в частност МСП и отчитането на ефектите от приеманите политики върху тях отговаря на добрите стандарти и практики на Европейската комисия, описани в новите Насоки за по-добро регулиране от месец юли 2017 г. Успоредно с това, ще бъде извършено набелязване на най-подходящите за българските условия практики, политики и подходи на Европейската комисия в тази насока и ще бъдат обсъдени възможностите за тяхното успешно въвеждане в български контекст (било чрез директно реципиране или с необходимост от известно адаптиране). 15 000.00 16 200.00
Социологическо проучване “Взаимодействие между администрацията, бизнеса и НПО в процеса на вземане на решения”: Ще бъде проведено социологическо проучване (Допустими дейности от група № 1, т. 4 от Насоките за кандидатстване) сред три от основните целеви групи по проекта: 1) администрацията, 2) бизнеса (със специален фокус върху МСП) и 3) специализирани НПО, посветили дейността си в сферата на икономическото развитие (включително браншовите организации на бизнеса) или на доброто управление, развитието на демокрацията и правовата държава. Проучването ще има за цел да установи на какво се дължи липсата на добро взаимодействие между администрация и бизнес в процеса по формулиране на политики и каква е мотивацията на целевите групи за установяване на трайно партньорство в името на открито и прозрачно управление и създаване на благоприятна регулаторна среда. Изследването ще проследи нагласите и оценките на ключови таргет-групи и ще идентифицира различните типове проблеми и техните първопричини, както от гледна точка на предоставящите услугата „добро управление“ в лицето на административните структури на държавните органи, така и от гледна точка на техния получател – бизнеса и обществеността като цяло. На база на проучването и на база на предварително зададени индикатори и показатели във всяка от проучваните категории, организациите ще бъдат ранкирани и на стоящите най-високо в списъка ще бъде предложено да участват в прилагането на планираните по проекта пилотни обществени консултации. 16 800.00 18 144.00
Изготвяне на насоки за проактивно ангажиране на бизнеса в процеса по вземане на решения : На база констатациите и препоръките, направени при изпълнението на Дейност 1 и 2, ще бъдат разработени насоки, очертаващи механизъм за проактивно ангажиране на бизнеса от страна на администрацията в процеса по вземане на решения (Допустими дейности от група № 2, т. 3 от Насоките за кандидатстване). В рамките на механизма ще бъдат подробно описани практическите стъпки за извършването на т.нар. МСП тест, следвайки добрите практики на Европейската комисия и преминавайки през следните четири стъпки: (1) Консултация със заинтересованите МСП; (2) Идентифициране на засегнатите бизнеси; (3) Измерване на въздействието върху малките и средните предприятия; (4) Оценка на алтернативни механизми и смекчаващи мерки. Ще бъдат дадени конкретни насоки за това как да бъдат изграждани консултационните стратегии, така че да бъде постигнато възможно най-голямо участие от страна на бизнеса, в частност МСП. Друг акцент на механизма ще бъде инкорпорирането на МСП теста в доклада с оценката на въздействието. Накрая, за максимално улеснение на администрацията, ще бъде изготвен списък с последователност от действия, алгоритъм, през които следва да преминават нейните служители ('checklist’), за да гарантират максимална отвореност, прозрачност и партньорски подход при разработването на политики, пряко засягащи бизнеса, в частност МСП. 21 000.00 22 680.00
Провеждане на Пилотни обществени консултации за повишаване на осведомеността и тестване на предложенията за проактивно ангажиране на бизнеса в процеса на вземане на решения: Ще бъдат организирани 3 пилотни обществени консултации, посветени на нормативни актове, по които бизнеса, в частност МСП са пряка заинтересована страна, които ще бъдат проведени при прилагане на препоръките от насоките. Дейността предвижда избор на проекти на нормативни актове по теми, пряко засягащи бизнеса, в частност МСП, които предстои да бъдат публикувани за задължителни обществени консултации по смисъла на чл. 18а във връзка с чл. 26, ал. 2-5 на Закона за нормативните актове на сайтовете на министерствата или на Портала за обществени консултации. За избраните проекти ще бъде организирано провеждането на 3 пилотни обществени консултации, при които на практика ще бъде тестван механизмът за проактивен подход на администрацията към максимално широк кръг от заинтересовани страни, изработен по Дейност 3 (Допустими дейности от група № 3, т. 1 от Насоките за кандидатстване). При избора на проекти ще се отчете възможността с пилотните консултации да се използват колкото е възможно повече от предложените в механизма инструменти, както и да се демонстрира пропорционалност на обществените консултации в зависимост от значимостта на проблема и засегнатите страни – по-дълъг срок за по-значими проблеми и голям брой засегнати страни. Накрая, на база постигнатата степен на ангажираност сред бизнеса, в частност МСП, ще бъде направена оценка на реализацията на пилотните консултации. Освен това ще бъде търсена обратна връзка, както от администрацията, отговаряща за конкретния проект, така и от заинтересованите страни по консултацията. 3 000.00 240.00
Провеждане на Кръгла маса с представители на администрацията за валидиране на предложенията по проекта: Ще бъде организирана кръгла маса (Допустими дейности от група № 4, т. 4) за поне 30 представители на ръководството и служителите на администрации от трите идентифицирани по програмата целеви групи, на които ще се представят добрите практики и предложения за внедряване на новия механизъм за проактивно ангажиране на бизнеса в процеса по вземане на решения. Проявата ще бъде използвана като форма за реализиране на съвместни действия между гражданите и бизнеса, от една страна и администрацията, от друга, за валидиране на добрите практики и предложения за внедряване на новия механизъм за проактивно ангажиране на бизнеса в процеса по вземане на решения. В рамките на кръглата маса ще се обсъдят проблемите на целевите групи и възможности за съвместното им решаване. Чрез дейността ще се предоставят необходимите информация и насоки, както и научените уроци и обратната връзка от страна на бизнеса, в частност МСП, НПО и обществеността на ръководството и служителите на администрациите и ще им бъде дадена възможност те да представят своята гледна точка за това как механизмът да функционира оптимално. 2 350.00 2 538.00
Изготвяне на Пакет с препоръки и предложения: Резултатите от бенчмарк анализа и социологическото проучване, извършени по проекта, както и резултатите от пилотните обществени консултации и обратната връзка от целевите групи ще послужат за основа при изготвянето на Пакет с препоръки и предложения за промяна на действащата правна уредба или методологическа рамка за по-активно участие на бизнеса, в частност МСП, в процесите на вземане на властнически решения, които го касаят. (Допустими дейности от група № 2, т. 3 от Насоките за кандидатстване). Чрез Пакета ще бъде посочен начинът, по който насоките за практическо привличане на бизнеса в процесите на вземане на решения ще могат да бъдат инкорпорирани в действащото законодателство и в работните процеси на администрацията. Пакетът с препоръки и предложения, заедно с изготвените и актуализирани с приносите на целевите групи насоки ще бъде издаден в печатна версия във формата на Сборник (500 бройки), които ще бъдат разпространени сред заинтересованите страни по време на заключителното публично събитие по проекта. Електронна версия на Пакета ще бъде публикувана на сайта на Кандидата (www.e-sme.eu), при спазване изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. 21 500.00 23 220.00
Публично представяне на резултатите от проекта : Ще бъде организирана заключителна конференция с основните заинтересовани страни (Допустими дейности от група № 4, т. 4) за публично представяне на резултатите от изпълнението на проекта, на която ще бъдат поканени минимум 50 участника, от всички идентифицирани по проекта целеви групи, включително и представители на различни медии. Ще бъдат представени основните проблеми и потребностите на целевите група, установени в началото на проекта, приложените мерки, практики и предложения за подобряване на тяхното положение по време на същинското изпълнение на проекта и постигнатата или започната промяна в това положение в края на проекта. Ще бъдат разпространени копия от Сборника с препоръки и предложения за промяна на действащата рамка от норми и политики. Дейността ще даде възможност резултатите от проекта да достигнат до по-широк кръг заинтересовани страни, за провокиране на техния интерес и ангажирането им с бъдещото прилагане на нови практики и модели за активно включване на бизнеса, в частност МСП в процеса по вземане на решения. Чрез тази дейност ще се осигури прозрачност и публичност на изпълнението на проекта и резултатите от него с цел повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на участието на гражданите и бизнеса в процеса на вземане на решения. 3 650.00 3 942.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).