Организация и управление: Дейността има за цел успешно и качествено изпълнение на дейностите по проекта и законосъобразно изразходване на средствата. За постигането на тази цел ще бъде сформиран екип за организация и управление на проекта (ЕОУП), който ще отговаря за постигане на целите и за гарантиране на успешната реализация при спазване на хоризонталните принципи. Екипът за организация и управление ще отговаря за:
- организиране и управление на дейностите по проекта;
- изпълнение на договорите с доставчици и изпълнители;
- координиране, комуникация и взаимодействие с проектните партньори и всички заинтересовани страни, спазвайки принципите на доброто управление;
- извършване на периодичен мониторинг и наблюдение на напредъка;
- отчитане на проекта, изготвяне на междинни, технически и финансови доклади, справки и др.;
Всички документи, необходими за управление и отчитане на дейностите по проекта, ще се създават и съхраняват по посочените от българското и общностното законодателство, начини и срокове, визуализирани с името на проекта, знамето на ЕС, логото на ЕСФ, съгласно Насоките за информиране и публичност на ОП НОИР.
Във връзка с администриране и отчитане на проекта, ЕОУП ежемесечно ще изготвя отчети, справки, доклади и др. Непосредствено след началото на проекта ще бъде изготвен подробен план за действие, ще бъде планирано изпълнението на дейностите в детайли, в съответствие с тяхната последователност, заложена в план-графика за изпълнение на проекта. Ще бъдат разпределени конкретните отговорности между членовете на екипа. Основният подход, който ще бъде приложен при изпълнение на дейностите по управление на проекта е:
- Планиране;
- Организиране на ресурси за изпълнение на дейностите;
- Контрол върху изпълнението и при необходимост актуализация на предварителния план. |
32 950.58
|
32 948.54
|
Информиране и публичност : Дейностите за информиране и публичност целят ползите от проекта и вложените средства да станат известни на местната общественост и всички заинтересовани страни, както и да се оповести източникът на финансиране. За информиране на обществеността и целевите групи по проекта се предвижда провеждане на информационна кампания през цялото време от изпълнението на проекта. Настоящата дейност ще даде „видимост” на целите, обхвата и резултата от използваните средствата от ЕСФ, гарантирайки откритост и прозрачност при изпълнението на проекта. Община Бяла Слатина гарантира, че мерките за информация и публичност ще се прилагат в съответствие с Ръководството за изпълнение на дейностите за информиране и публичност по ОПНОИР. В рамките на тази дейност ще се изработят информационни табели и банер със стойка. Ще бъдат подготвени прессъобщения, които ще се публикуват в регионални/местни печатни медии, имащи за цел популяризиране на проектните дейности и финансовия принос на ЕС към проекта. В началото и в края на проекта ще се организират пресконференции, като първата ще има за цел да информира широката общественост за целите на проекта, дейностите, период на изпълнение, допустимите целеви групи, които могат да бъдат включени в проекта. Втората пресконференция (заключителната) ще бъде помащабна и с нея се цели да се популяризират постигнатите резултати по проекта. В двете събития се предвижда да бъдат поканени представители на общинските администрации от област Враца, представители на неправителствения сектор, както и представители на различни институции в социалната сфера и представители на всички училища на територията на общината. По време на заключителната конференция ще се представят резултатите от проекта, ще се отчете неговото цялостно изпълнение, ще бъдат споделени добри практики при неговото изпълнение или трудности (ако има такива). За участниците в заключителната пресконференция се предвижда да бъдат изработени и раздадени рекламни материали. Община Бяла Слатина регулярно ще публикува информация за проекта на своята интернет страница, ще популяризира проекта на различни събития, организирани от общината и ще изработи рекламни материали (информационна брошура). |
2 607.60
|
3 606.00
|
Допълнително обучение по български език за учениците, за които българският език не е майчин: Овладяването на българския език от учениците от етническите малцинства е гаранция не само за образователна интеграция, но и за успешно овладяване на учебното съдържание по всички учебни предмети от общообразователната подготовка в училище. Постъпвайки в училище, децата, за които българският език не е майчин, се затрудняват в процеса на общуване и обучение. Неграмотността на родителите и финансовите им проблеми водят до незаинтересованост, често отсъствие на децата, занижени индивидуални постижения и отпадане от училище. Ниският социален статус на родителите и езиковата бариера възпрепятстват речевото общуване на учениците от етнически произход. Това налага необходимостта от реализиране на дейности, насочени към допълнително обучение на децата за овладяване на български език. Допълнителните часове по български език за учениците, за които българският език не е майчин, ще осигурят възможност за по-лесно и безпроблемно усвояване на учебното съдържание. В тези часове учителите ще имат възможността да работят с малки групи от ученици и да прилагат интерактивни методи на обучение. Чрез достъпни и разбираеми практически дейности те ще осъществят плавна адаптация и активно включване на децата от ромски произход. Допълнителните занимания по български език ще бъдат проведени в следните форми: присъствена и електронна. За целите на присъствената форма на обучение ще бъдат ангажирани учители по български език и литература от съответните училища, като обучението в тези часове ще протича на основата на сюжетно ролеви, дидактични и ¬ познавателни игри – заучаване на стихчета, приказки, художествен фолклор и др. При обучението в интерактивна /електронна/ среда ще бъдат използвани атрактивни форми, методи и средства на педагогическо взаимодействие, които на свой ред ще насърчат любопитството и индивидуалното познание при овладяването на българския език и редовното посещаване на училище. По време на обучението в електронна среда посредством таблети, учениците ще имат възможност да четат онлайн учебни материали по български език, да правят тестове, да комуникират онлайн с учителите и другите участници, да извършват групови задания. Въвеждането на електронна съвременна среда в допълнителното обучение по български език ще мотивира учениците да участват активно в заниманията и ще ги стимулира да променят отношението си към образователния процес. В рамките на дейността се предвижда в 6 от партниращите училища сформирането на 13 клуба, осигуряващи допълнително обучение по български език за 144 ученици на възраст от 7 до 13 години, за които българският език не е майчин.
1. В НУ „Хр. Смирненски“ гр. Бяла Слатина ще се сформират 4 клуба: „Четене с игра“, „Приятели на словото”, „Искам да успея“ и „Във вълшебния свят на приказките“;
2. В Прогимназия гр. Бяла Слатина ще се сформират 2 клуба: „Българско възраждане“ и „Моят български език“;
3. В СОУ с. Габаре ще се сформират 2 клуба: „Ние сме малки творци“ и „Словото – ту арфа звънлива, ту меч“;
4. В СОУ с. Галиче ще се сформират 2 клуба: „Обичам те, българска реч“ и „Език свещен“;
5. В ОУ с. Попица ще се сформира 1 клуб: „Урок“;
6. В ОУ с. Търнава ще се сформират 2 клуба: „И аз мога“ и „Казано, речено през оградата“.
С цел да се проследи напредъка на учениците, за които българският език не е майчин, се предвижда провеждане на мониторинг за установяване нивото на знания по български език в 6-те партниращи училища на територията на община Бяла Слатина, в които са сформирани клубове за допълнителни занимания по български език. Ще бъдат отчетени етно лингвистичните и психофизиологичните потребности на всеки ученик/участник в клуб поотделно и ще се изготвят доклад с обобщаване на резултатите и препоръки за индивидуална работа. Мониторинга ще включва теренна работа за диагностика и изготвяне на портфолио на всеки ученик с характеристика и препоръки за работа на учителя. Резултатите от проведеното проучване ще бъдат обобщени и ще се използват при допълнителната работа по български език. |
89 087.08
|
88 756.30
|
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане ученици : Дейността предвижда сформирането на 40 клуба в 10-те партниращи училища. Въвеждането на разнообразни клубове в различни области на живота ще спомогне за създаването на интерес в учениците, застрашени от отпадане, към образователния процес. Посредством заниманията на клубовете ще се разнообразят начините за усвояване на полезни знания и умения, ще се промени ценностната система на учениците към образованието. С реализиране на дейността ще се осигури работещ механизъм за гарантиране на равен достъп до качествено образование, за редовно посещаване на занятия, за повишаване на мотивацията и интеграцията на учениците. Извънкласните форми са възможност за развитие на интересите на учениците, а това превръща училището в желана за тях среда. Атрактивните, полезни и занимателни дейности ще насърчат децата в техните интелектуални търсения, създавайки у тях чувство за принадлежност към училище. Посещаването на различни клубове, в зависимост от потребностите и интересите на децата, подобряват качеството на образователния процес като стимулират мисленето, креативността и концентрацията. Занятията осигуряват възможност за личностна изява на учениците и широки социални контакти.
Броят на участниците във всеки отделен клуб варира между 8 и 15 ученици, на възраст от 7 до 18 години. Хетерогенният състав на групите позволява обмяна на опит, знания и умения между различните участници в клубовете. Всички клубове са отворени за посещения от родителите и предвиждат съвместни дейности с тях. Партньорството с тях подобрява комуникативно-речевите им способности и улеснява диалога с техните деца. Това спомага за изграждане на позитивна атмосфера на взаимно уважение и толерантност. Включването на учители, работещи в училището, е важно условие за сформирането и функционирането на клубовете, защото така се разчита на авторитета, който те вече имат сред учениците и техните родители. Преподавателите сами могат да избират и създават учебни ситуации, които подпомагат конструирането на знанията в зависимост от индивидуалните потребности на учениците. Общуването в извънкласни занятия допринася за премахване на бариерите в комуникацията на учителя с родителите и децата като възпитава толерантно отношение към личността, насърчава взаимната социализация и подобрява училищната и социалната среда. В рамките на дейността ще се сформират следните клубове, осигуряващи допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици:
1. НУ „Хр. Ботев“ гр. Бяла Слатина с 3 клуба: „Fairplay“, „Приказно вълшебство“ и„Тайните на боичките“;
2. НУ „Хр. Смирненски" гр. Бяла Слатина с 1 клуб: „Любознайко“;
3. Прогимназия „Св. Кл. Охридски“ гр. Бяла Слатина с 4 клуба: „Танцувай с мен“, „Приложни изкуства“, „Млад журналист“ и „С компютъра на ти“;
4. СОУ „Хр. Ботев“ с. Габаре със 7 клуба: „Грация“, „Реверанс“, „ДИС“, „Фортис“, „Арт - магия“, „Компютърни науки“ и „Компютърно рисуване и анимация“;
5. СОУ „Хр. Ботев“ с. Галиче с 4 клуба: „Сръчни ръце“, „Тъпан бие“, „Спорт и здраве“ и „Млад градинар“;
6. ОУ „Г. Ст. Раковски“ с. Търнак с 3 клуба: „Арт“, „Общуване с танца“ и "Час и междучасие";
7. ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ с. Попица с 2 клуба: „Ръкотворци“ и „Спор и футбол";
8. ОУ „Хр. Ботев“ с. Търнава с 3 клуба: „Здрав и силен да раста“, „Малки вълшебства“ и „Ботевци“;
9. ПАГ „Н. Й. Вапцаров“ гр. Бяла Слатина със 6 клуба: „Базово моделиране“, „Приложна математика“, „Компютърна графика и дизайн“, „Млад предприемач", „Млад журналист“ и „Тенис на маса";
10. ПГО „Ел. Багряна“ гр. Бяла Слатина със 7 клуба: „Млад журналист“, „Приложна математика“, „Необятния свят на модата", „Кулинарни традиции", „Базово моделиране“ „Карвинг-декоратор“ и „Компютърна графика и дизайн“.
В помощ на учителите при администриране, организационни и административни работи, свързани със заниманията на клубовете, във всяко едно от 10-те партниращи училища, ще се назначат експерти административни дейности, които ще подпомагат работата на възпитателите за провеждането на дейностите. |
163 304.68
|
155 931.24
|
Съхранение и развитие на културната идентичност: Дейността е насочена към съхраняване и развитие на културната идентичност на учениците от етническите малцинства чрез сформиране на танцови формации и вокални групи. Основната цел е чрез заниманията по танци и пеене да се мотивира желание в учениците да посещават училище, като запазят и развият културната си идентичност. Развитието на творческите способности и културна идентичност на децата ще се осъществява от учителите в 4 от партниращите по проекта училища. Те ще работят с учениците не само за развитие на музикалните им способности, но също и за съхранение на тяхната културна идентичност. По този начин, опознавайки и развивайки културната идентичност на учениците в интеграционна и толерантна среда ще се осмисли и тяхното свободно време. Заниманията на клубовете ще формират у децата съзнанието, че всеки индивид е уникален заради своя произход и култура, и че всички деца са част от един общ мултикултурен свят, свят без граници и предразсъдъци. Те ще се научат как да изградят позитивно отношение, ще се научат да възприемат разнообразието. Така те ще станат от една страна по-чувствителни към собствената си идентичност, а от друга – ще избягват противопоставянето с останалите на основата на националните културни различия.
Клубовете, които ще бъдат сформирани в в 4-те партниращи училища са следните:
1. Клуб "Изворче" в НУ „Хр. Смирненски" гр. Бяла Слатина;
2. Клуб "Пъстри ритми" и "Магията на танца" в ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ с. Попица;
3. Клуб „Шарена черга“ в ОУ „Хр. Ботев“ с. Търнава;
4. Клуб „Веселие“ в СОУ „Хр. Ботев“ с. Галиче.
В заниманията на клубовете в областта на културата, фолклора и традициите на ромския етнос ще се включат общо 59 ученици на възраст между 8 и 16 години. В тези извънкласни занимания учениците ще имат възможност да развиват талантите си в желана за тях среда. Атрактивните, полезни и занимателни извънкласни часове ще насърчават децата в техните търсения и преоткриване на дарби, създавайки чувство за принадлежност към училище. Посещението на различни клубове в зависимост от потребностите и интересите на децата, ще подобрят качеството на образователния процес като стимулират креативността, творческите изяви и концентрацията.
Занятията на клубовете ще осигурят възможност за личностна изява на учениците и широки социални контакти. Всеки клуб ще включва между 10 и 15 ученици. Хетерогенният състав на групите позволява обмяна на опит, знания и умения между различните участници в клубовете. Всички клубове са отворени за посещения от родителите и предвиждат съвместни дейности с тях. Партньорството с тях ще улесни диалога с учениците и ще спомогне за изграждане на позитивна атмосфера.
Включването на учители, работещи в училището, е важно условие за сформирането и функционирането на клубовете, защото така се разчита на авторитета, който те вече имат сред учениците и техните родители. Преподавателите и учениците заедно ще избират песните и танците, които ще разучават.
Клубовете ще имат много възможности за изява и представяне на наученото по време на различни празници, които се провеждат ежегодно в община Бяла Слатина. |
23 882.17
|
21 784.84
|
Подкрепа на ученици от етническите малцинства за успешно завършване на средно образование: Традиционно учениците от етническите малцинства отпадат по-рано от образователната система и рядко завършват средно образование. Това е породено от лошия социален статус, липсата на интерес към образованието и нередките случаи на ранна бременност и бракове в ромската етническа общност. Малкото ученици, продължили своето образование до XII клас, се нуждаят от допълнителна подкрепа за пълноценна подготовка и финализиране на своето обучение чрез успешно представяне на държавните зрелостни изпити. Резултатите на зрелостниците в община Бяла Слатина показват наличието на сериозни затруднения при овладяването на общообразователния минимум от знания и умения по различните предмети. Основните причини за получените от тях слаби резултати се изразяват в редица фактори, които условно можем да разделим в три групи: психологически (отрицателна мотивация за учене, негативно отношение към училището, трудности в общуването, личностни проблеми, липса на визия за бъдеща реализация); педагогически (учебна и режимна претовареност, трудности в усвояването на учебния материал, поради недостатъчното владеене на български език, висока степен на сложност на учебното съдържание за част от учениците) и икономически (финансови затруднения, включително отразяващи се при осигуряване на транспорт за пътуващите ученици над 16-годишна възраст и др., безработни родители или работещи в други държави, при което децата са оставени на грижите на възрастни близки, които не са в състояние да упражняват достатъчно ефективен контрол върху тях). Всичко това налага необходимостта от предприемане на мерки за превръщане на училището в желана среда чрез осигуряване на подходяща материална база с богат дидактически инструментариум, прилагането на нетрадиционни и интерактивни методи на обучение и преподаване и популяризирането на добри практики и примери за професионална реализация в местни бизнес предприятия и институции, вследствие на успешно приключване на образованието. В рамките на проекта се предвижда сформирането на извънкласни групи в 3 училища от партниращите общо 10 училища в община Бяла Слатина за подпомагане на бъдещите зрелостници в подготовката им за държавните зрелостни изпити. Училищата, в които ще се сформират клубове за допълнителна подготовка за ДЗИ, са СОУ „Хр. Ботев“ с. Габаре с клуб „Словото – мъдрост и сила“, ПАГ „Н. Й. Вапцаров“ гр. Бяла Слатина с 4 клуба - „Успешно финализиране на обучението по БЕЛ“, „Матурата по история – лесна и успешна“, „География и икономика“, „Биологията – наука за живота“, ПГО „Ел. Багряна“ гр. Бяла Слатина с 3 клуба „Успех на матурата по БЕЛ“, „Млад географ“ и „Биологията – наука за живота“.
Заниманията на клубовете ще се провеждат извън учебното време. В дейностите на клубовете ще се включат 80 ученици на възраст от 16 до 18 г. В зависимост от предпочитанията и интересите на учениците те ще могат да избират в кой от клубовете да се включат и по кой предмет имат нужда от допълнителни занимания за успешно завършване на средно образование. |
28 336.09
|
33 107.17
|
Насърчаване участието на родителите в образователния процес: Дейността е насочена към създаването на модел за толерантност и мултикултурно възпитание като стимулиращ метод за правилното развитие на младежите. С нея се цели привличане на родителите в грижата за учениците и по¬активното им участие в учебно¬възпитателния процес. Под формата на тематични сесии, приятелски групи, неформални срещи и дискусии, поставени от самите родители, ще се осигури среда за опознаване на родителите и децата. Изпълнението на дейността ще спомогне за промяна на отношението на родителите към образователната институция – от личния интерес /само нашето дете/, към интереса на групата, към цялото учебно заведение. На родителите ще се предостави възможност да се включват не само в мероприятия, насочени към празници, но и в занимания с техните деца, което има първостепенна роля при възпитанието и развитието на децата. Включването на членовете на семейството в процеса на учене и заниманията ще надгради интересите на младежите и ученето у дома. Родителите и децата заедно ще усвояват дейности, които са приятни и за извършване у дома. Освен това, семействата в неравностойно положение ще могат да развиват по-добро общуване с останалите родители и взаимно приемане, независимо от бит, култура, етнос и социално положение. Дейността ще стартира с установяване на мотивиращите фактори и условия за включване на родителите във възпитателния процес. Предвижда се да бъде създадена група "Добри родители" във всяко от 10-те партниращи училища, както следва: НУ „Хр. Ботев“ – гр. Бяла Слатина, НУ „Христо Смирненски“ – гр. Бяла Слатина, Прогимназия „Св. Климент Охридски“ – гр. Бяла Слатина, СОУ „Христо Ботев“ – с. Габаре, СОУ „Христо Ботев“ – с. Галиче, ОУ „Г. Ст. Раковски“ – с. Търнак, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – с. Попица, ОУ „Христо Ботев“ – с. Търнава, ПАГ – гр. Бяла Слатина, ПГО – гр. Бяла Слатина.
В рамките на дейността ще се изгради среда за работа и включване на родителите в дейности в избраните училища. За провеждането на всички неформални срещи и занимания на групите, ще бъдат определени помещения в партниращите училища, за които ще се закупи необходимото оборудване и материали за пряка работа на семействата с децата. Срещите ще са фокусирани върху въпроси, които са важни за родителите на децата. Темите ще бъдат избирани от самите родители с цел активното им включване в дискусиите. Целта е да се обсъдят и споделят всички родителски притеснения и въпроси, свързани с негативните обществени нагласи. Дейността включва също и изготвяне на график за участие на родителите в различни училищни мероприятия през съответната учебна година. В рамките на сформираните групи "Добри родители" ще бъдат провеждани тематични срещи на родители, учители, обществени деятели и експерти за обсъждане проблемите на образователната интеграция. Съхраняването и развиването на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства не ги обособява, а е предпоставка за качественото им образование и за равноправната им интеграция в училищния живот и в обществото. Групите "Добри родители" ще включват също и тематични срещи за представяне на ефективни родителски програми за ограмотяване, които ще имат за цел да помогнат на родителите да се научат, как да се занимават със своите деца и ги ограмотяват. При провеждането на всички срещи, водещо ще бъде утвърждаването на атмосфера за междукултурно опознаване, сътрудничество и сближаване и повишаване на междукултурната диалогичност в мултиетническата училищна среда като неизменна част от интеграционната политика. |
14 438.83
|
14 387.37
|
Работа с родители от етнически малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещение на учебните занятия : Целта на тази дейност е да бъдат разяснени рисковете за децата и младежите, непосещаващи училище и/или застрашени от отпадане посредством работа с техните родители. Разясняването на ползите от образователната интеграция и промяна на отношението на родителите е от съществено значение за преодоляване на негативното влияние на фактори в средата на децата, които могат да възпрепятстват тяхното развитие, обучение и възпитание. Основната работа, която ще бъде извършена в рамките на дейността, е насочена към развиване на устойчива мотивация и знания у родителите от уязвими семейства за посрещане на потребностите на децата и младежите. Дейността ще стартира с идентифициране на семействата в неравностойна ситуация, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на училище. Ще се проучат причините и специфичните проблеми, които водят до това те да не ценят образованието. Медиатори ще извършат консултиране и насочване на семействата от уязвимите групи за работа по отстраняване/намаляване влиянието на причините, поради които е възпрепятствано редовното посещение на детето/младежа в училище. Ще се организира индивидуално консултиране на семействата за преодоляване на недоверието и схващането, че техните деца не се чувстват добре в училище. Акцент при работата с уязвимите семейства ще бъде създаването и поддържането на мотивация за подкрепа и осигуряване на образование на техните деца. Това ще се осъществява чрез комбиниране на похвати, които включват:
- посещения в домовете на родителите от уязвимите групи;
- установяване на причините, поради които е възпрепятствано редовното посещение на децата/младежите в училище;
- консултиране и насочване на родителите/семейството за работа по отстраняване/намаляване влиянието на причините, поради които е възпрепятствано редовното посещение на децата/ младежите в училище.
Помощта на медиаторите ще включва ежедневен контакт с учителите и посещения на семействата, които имат деца с голям брой неизвинени отсъствия и липса на мотивация за посещение в училище. Техните преки задачи ще бъдат свързани и с установяването на контакт между ромската общност и образователната институция, изграждането на отношения на доверие и открита комуникация с представителите на двете страни като им помагат да преодолеят различията. В началото от изпълнението на дейността, срещите с родителите и работата на терен ще са по-чести (веднъж седмично). В зависимост от процеса на адаптиране и резултатите след първия месец, срещите могат да се провеждат веднъж или два пъти месечно. Дейността ще се извършва на терен и в партниращите училища. Работата на терен има за цел опознаване отблизо на семействата, сближаване и изграждане на доверие. Населените места, които ще бъдат обхванати и ще се осъществи работата на терен са всички 14 села в общината и гр. Бяла Слатина. Оказването на емоционална подкрепа на уязвимите семейства ще се осъществява в училищата под формата на взаимопомощ. |
21 883.55
|
21 689.49
|