Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Environment Protection and Climate Change

Planning region: All

Description

The Pernik Municipality is an eligible beneficiary during the 2021-2027 program period under the "Air" Priority to improve the quality of atmospheric air (AQ) by reducing the excessive levels of fine dust particles (and PM10) under the "Environment 2021-2027" Program. The purpose of the measure is to contribute to the improvement of atmospheric air quality (AQI) by reducing the excessive levels of fine dust particles (FPC10) on the territory of municipalities with violated AQI according to this indicator in the period 2017-2021. The focus of the project proposal is on solid fuel domestic heating, through investments, with the aim of replacing solid fuel stoves/boilers with alternative sources of heating, contributing to the reduction of harmful emissions and hence improving the quality of atmospheric air, leading to a significant positive effect on human health.
The project proposal is in accordance with the measures laid down in the current municipal Program for reducing emissions and reaching the established norms of fine dust particles (FRP 10) and (FRP 2.5), SO2, PAV in the atmospheric air of the municipality of Pernik. To reduce emissions from domestic heating, the action plan for the program includes short-term and long-term measures (technical measures short-term measure 3 and long-term measure 5) for the gradual replacement of old and inefficient stationary individual and multi-family solid fuel combustion devices with new ones and environmentally friendly alternatives meeting the requirements of the Ecodesign Regulation. For the mentioned measures in the program, financing is foreseen with the funds of the Municipality of Pernik and funds from European funds and other international and national financing structures. The activities envisaged in the project proposal include preparatory activities, main activities and organization, management and visibility activities.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейности за подготовка на проектното предложение: Дейността по подготовка на проектното предложение, в съответствие с публикуваните насоки за кандидатстване, включва изпълнението на следните поддейности Поддейност 1.1 Проучване на нагласите на населението на общината, което обхваща само членове на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво (социологическо изследване). Поддейност 1.2 Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта В изпълнение на поддейност 1.2 е разработено пазарно проучване, като документите от провеждането му и цените за екологосъобразните топлоуреди и фотоволтаичните системи за собствено потребление са приложени към проектното предложение. За целите на пазарното проучване са използвани оферти, извлечения от каталози и други достъпни Поддейост 1.3 Разработване на доклад за приоритизиране на райони/квартали и на приложимите мерки С Разработването на доклада се приоритизира финансирането за подмяна на топлоуредите на твърдо гориво в сгради, в които ще се инвестира, в съответствие с идентифицираните „локални горещи точки“ (квартали/райони с концентрация на домакинства, отопляващи се на дърва или въглища) в програмата за КАВ, както и по допълнителни критерии, които са надлежно обосновани в доклада. Поддейност 1.4 Разработване на Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства В изпълнеиие на поддейността е разработен Механизъм, отчитащ приходи от предаването на заменените отоплителни устройства на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали съгласно Закона за управление на отпадъците (ЗУО).В Механизма детайлно се описват всички необходими действия в тяхната последователност във връзка с демонтажа и предаването на заменените отоплителни устройства на твърдо гориво, като се идентифицира прогнозния размер на приходите и дейностите за които могат да бъдат разходвани получените приходи от общината. Поддейност 1.5 Разработване на критерии за приоритизиране на кандидатите (крайните получатели на помощта), в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс Общата цел на дейността е да се изготви механизъм, по който ще се прилага критерий за приоритетност на кандидатите Поддейност 1.6 Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи Цели се разработване на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи, в който детайлно и структурирано са описани подхода и планираните мерки от етап подготовка за набиране на заявления за интерес до етап монтаж на нови екологосъобразни отоплителни устройства и предаване за рециклиране на подменените високоемисионни печки /котли на твърдо гориво. Поддейност 1.7 Изготвяне на комуникационен план В изпълнение на поддейността се осъществява разработване на комуникационен план за изпълнение на дейност „Комуникационни кампании на местно ниво“ за популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и въглища с екологични алтернативи, насочени приоритетно към целева група „граждани, използващи твърдо гориво за отопление, живеещи на територията на община Перник. Поддейност 1.8 Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение С оглед определяне на реалистичността на предвидените разходи е реализирана поддейността. Целта на дейността е в пряка връзка с изпълнение на инвестиционните мерки. Поддейност 1.9 Определяне на целевите стойности на индикаторите по процедурата В поддейност 1.9 са изчислени целевите стойности по всички приложими индикатори за изпълнение и за резултата, като изчисленията са придружени с обяснителна записка. Дейностите за изчисляване на целевата стойност на индикаторите по процедурата са в съответствие с Приложение № 7 „Указания за изчисление на целевата стойност на индикаторите от изпълнението на проект по процедура „За по-чист въздух!“ (2) по ПОС 2021-2027 г.“. 324 660.00 0.00
Комуникационни кампании на местно ниво: Целта на дейността е да се информира обществеността относно ползите от прилагането на мерки по подмяна на стационарните индивидуални и многофамилни отоплителни уреди и съоръжения на твърдо гориво с алтернативни такива, както и положителното влияние на същите върху подобряване на екологичната обстановка на територията на Общ. П-к, в частност на качеството на атмосферния въздух. Чрез реализацията на кампанията се цели не само въздействие върху масовите обществени нагласи по посочената тема, но и достигане до целеви потребители, в качеството им на бъдещи ползватели на проектните активи. В изпълнение на Д-ст 2 ще бъдат подготвени и проведени ком. кампании на местно ниво за популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и/или въглища с екологични алтернативи. Дейността ще бъде съобразена с изготвения ком. план, разработен в рамките на подготвителните дейности. Предвижда се кампаниите да включват информация за рисковете за здравето, причинени от замърсяването на въздуха, възможностите за безвъзмездна подмяна на топлоуредите на твърдо гориво, условията за кандидатстване и ангажиментите, произтичащи от това, определената приоритетност и др. Като подходящи начини за провеждане на ком. кампании са идентифицирани провеждане на срещи с целевите групи, изготвяне и разпространяване на информационни материали, реклами в местни електронни и интернет базирани медии, социални медии и други, в съответствие със спецификите на общината и резултатите от изготвения ком. план в етапа на подготвителните дейности. Община Перник ще провежда дейностите по провеждане на ком. кампании на местно ниво, с ясното съзнание, че те не припокриват мерките от задължителната дейност „Видимост, прозрачност и комуникация“.За да се постигне максимална ефективност на предложения ком. план са предвидени:- Провеждане на начална, междинна и финална пресконференция при стартиране на ком. кампания, по време и преди приключване на кампанията. Цели се набиране на максимален брой заявления за участие в проекта от целевата група – граждани отопляващи се на дърва и въглища и в последствие сключване на договори за подмяна на отоплителните уреди.- Провеждане на периодични брифинги пред местни медии с цел представяне на информация за напредъка в изпълнението на дейностите по проекта – важни срокове за подаване на заявленията (покани за участие в проекта), брой подадени заявления за участие от домакинствата, брой сключени договори от домакинствата за подмяна на топлоуредите, брой и вид на подменените отоплителни устройства на домакинствата;- Провеждане на инф. дни и поредица от срещи с представители на цел евите групи; - Изготвяне и разпространение на информационни материали в районите с концентрация на домакинства използващи за отопление дърва или въглища; - Изработване, отпечатване и разпространение на плакати, ролбанери, брошури, поставяне на информационни пана и билбордове, които ще спомагат провеждането на информационните събития в рамките на комуникационните кампании. Същите ще съдържат информация за проекта - възможностите за безвъзмездна подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи, условията за включване, както и ползите за населението от подмяната на топлоуредите. Плакатите ще информират за деня, мястото и часа за провеждане на информационните събития. - Реклама в местни електронни и интернет базирани медии; - Организиране на събития; - Кампании в социалните медии и др.- Демонстриране на добри практики при вече реализирани мерки за подмяна на топлоуреди.- Изработване и разпространение на рекламни материали с логото на проекта, по време на информационните събития.Координацията и контролът на изпълнението на сключения договор са ангажимент на ЕУП. Дейността на избрания изпълнител ще бъде контролирана посредством:- Одобрение на доклади и ключови резултати- Подписване на ППП за приемане на работата по отделните дейности - Проверка на място на изпълнителя,- Периодични работни срещи- Постоянни контакти и комуникация за напредъка 466 673.85 0.00
Техническа подкрепа за: набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди, оказване на съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи, посещения на място по домовете , както и за подписване на договори между общината и гражданите, крайни получатели на помощта, за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво.: В изпълнение на дейността се цели създаване на организация и процедури за набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди, оказване на съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи. В рамките на този процес се предвижда домакинствата да получат компетентна консултация за избора на най-подходящ топлоуред. Изпълнението на поддейността цели набиране на максимален брой окомплектовани заявления за кратък период, при осигуряване на публичност и прозрачност в процеса на набиране на заявления, класиране на подалите заявления, уведомяването им и подписването на договори между общината бенефициент и гражданите, крайни получатели на помощта, за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. В обхвата на поддейността се предвижда да попадат изготвяне на правила и процедури за набиране на заявления от целевата група и предприемане на необходимите стъпки за сключване на договор за подмяна на топлоуред на твърдо гориво със собственика на жилищния обект, провеждане на консултации на гражданите и подпомагане на попълване на изискуемите документи. Подходящи методи за това са организирането на срещи с етажна собственост, отопляващи се на твърдо гориво, посещения по домовете на заявилите интерес граждани, разкриване на телефонна линия, специализирани гишета на достъпни места и др. В обхвата на тази поддейност попадат и проверката за липса на двойно финансиране и конфликт на интереси, класиране по приоритетност на подалите заявления граждани, в случай на недостиг на финансов ресурс заради висок интерес от страна на гражданите кандидати и организация по сключване на договори, включително изменение на сключени вече договори. 1 371 203.19 0.00
Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво: Дейностите по предаване на демонтираните стари отоплителни устройства за последващо третиране следва да бъдат изпълнявани по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Демонтираните отоплителни устройства ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, извършващи дейности с отпадъци от черни и цветни метали с битов характер. Отчетените приходи от предаването на отпадъци от черни и цветни метали няма да бъдат използвани от община Перник за извършване на икономическа дейност. Предвижда се те да бъдат използвани за зелени мерки в съответствие с действащата КАВ програма на общината. Изпълнението на дейностите по Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво ще предхождат изпълнението на дейностите по доставка и монтаж на новите отоплителни устройства в имотите на крайните получатели. В обхвата на Дейност 4 е предвидено да влизат следните дейности: 1) Демонтаж на стари отоплителни устройства на дърва/въглища и прилежащите им елементи в жилищните имоти на лица, сключили договор с Община Перник за подмяна на тези устройства, посочени от Възложителя в изричен списък; 2) Обезопасяване и превеждане в състояние за транспорт на демонтираните стари отоплителни устройства и прилежащите им елементи. 3) Пренасяне (изнасяне) на отоплителното/отоплителните устройство/устройства и прилежащите им елементи до външния вход на сградата, в която се намира домакинството 4) Натоварване и транспортиране на демонтираните отоплителни устройства и прилежащите им елементи до площадка притежаваща необходимите документи за предварително третиране и временно съхраняване с цел последващото им предоставяне за рециклиране. 5) Разтоварване на демонтираните стари отоплителни устройства и прилежащите им елементи на площадката за третиране на отпадъците. 6) Претегляне на кантар на доставените демонтирани отоплителни устройства и прилежащите им елементи, идентификация на отпадъка, издаване на Удостоверение за приемане на отоплителните устройства на площадка за третиране на отпадъка, ведно с кантарни бележки, съдържащи вида и количеството на приетия отпадък и издаване на документ за изкупната стойност на отпадъка към момента на приемане на отпадъка. Завеждане на отпадъка в отчетните книги с цел последващото му третиране за рециклиране. 7) Превеждане на изкупната стойност на формирания отпадък от старите отоплителни устройства по банкова сметка на възложителя 551 145.00 0.00
Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление: Дейност 5 предвижда подмяна на печки и котли, работещи с твърдо гориво, с друг вид отоплителни устройства: а) използващи единствено електричество (с изключение на електросъпротивителни отоплителни устройства и системи); б) на пелети или друг вид дървесна биомаса, в зависимост от заявените предпочитания на крайните получатели на помощта; в) свързване/повторно свързване към топлопреносна мрежа Допустими са дейности по изграждане на вътрешна отоплителна инсталация до „замазка/мазилка“. Новите устройства следва да отговарят на специфичните технически параметри, заложени в европейското и национално законодателство: Закон за техническите изисквания към продуктите, транспониращ Директива 2009/125/ЕО за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продукти, свързани с енергопотреблението (Директива 2009/125/ЕО), в регламентите, приети съгласно чл. 15 от посочената директива, както и в Наредбата за допълнителните мерки, свързани с прилагането на регламенти, приети съгласно чл. 15 от Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението и др. приложими. Изпълнението включва следните дейности, в зависимост от избраните алтернативни отоплителни устройства: - доставка на отоплителните устройства до мястото на монтажа им на адресите на крайните получатели, посочени от Възложителя; - доставка на стоманени панелни радиатори до мястото на монтажа им на адресите на крайните получатели, посочени от Възложителя; - монтаж/инсталация на доставените отоплителни устройства; - монтаж на доставените панелни радиатори; - провеждане на обучение на домакинствата/крайните получатели за използването, поддръжката и почистването на устройствата/инсталациите, за да бъдат последните в изправност - предоставяне на крайния получател на писмени инструкции за експлоатация и поддръжка на монтираното отоплително устройство; - годишен технически преглед на отоплителните устройства след първия отоплителен сезон, считано от датата на приемо-предавателен протокол за извършена доставка и монтаж по време на гаранционния срок - гаранционно обслужване на доставените отоплителни устройства в предложения гаранционен срок (минимум 2 години) – отстраняване на несъответствия недостатъци/дефекти/повреди) на доставените уреди в гаранционния срок. В рамките на дейността прогнозно ще бъдат доставени: • Климатик 9000 BTU (2.6 kW) - 878 бр. • Климатик 12000 BTU (3.4 kW) - 3363 бр. • Климатик 15000 BTU (4.3 kW) - 57 бр. • Климатик 18000 BTU (5.2 Kw) - 245 бр. • Климатик 24000 BTU (6.9 kW) - 142 бр. • Термопомпа сплит система въздух-вода - 6 kW - 277 бр. • Термопомпа сплит система въздух-вода - 9 kW - 192 бр. • Термопомпа сплит система въздух-вода - 12 kW - 75 бр. • Термопомпа сплит система въздух-вода - 16 kW - 26 бр. • Топловъздушна камина на пелети 6 KW - 783 бр. • Топловъздушна камина на пелети 8 KW - 11 бр. • Топловъздушна камина на пелети 10 KW - 67 бр. • Топловъздушна камина на пелети 12 KW - 7 бр. . Камина на пелети с водна риза 12 KW - 13 бр. • Камина на пелети с водна риза 18 KW - 12 бр. • Камина на пелети с водна риза 25 KW - 2 бр. • Пелетен котел 25 KW - 6 бр • Пелетен котел 33 KW - 2 бр. • Стоманен панелен радиатор (500x1200) - 1210 бр. • Стоманен панелен радиатор (500x1800) - 1210 бр 27 049 372.51 0.00
Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление: Дейността по доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление е допустима само за домакинства, които получават помощи за отопление през отоплителния сезон, при условие че избраната отоплителна алтернатива е термопомпа „Въздух-въздух“, домакинството притежава самостоятелен жилищен обект (еднофамилна жилищна сграда), имащ електромер и партиден номер, жилището е основно за кандидата краен получател на помощта и не е свързано с топлопреносната мрежа. Дейността включва доставка и монтаж върху покривни конструкции на еднофамилни жилищни сгради и гаранционна поддръжка на фотоволтаични системи за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата; батерии и устройства, непозволяващи връщане на електричество в мрежата, както и застраховане на новите активи. Дейността включва и изготвяне на проект за изграждане и монтаж на фотоволтаична система върху покривна конструкция, както и преценка за устойчивостта на външни фактори, включително климатични рискове, и безопасността на съоръжението. Предвидено е задължително застраховането на всяка пусната в експлоатация фотоволтаичната система за периода от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация срещу кражби, умишлени действия на трети лица, пожар и други природни бедствия (вкл. буря, градушка, проливен дъжд, наводнение, тежест при естествено натрупване на сняг и лед, падащи дървета, клони и други външни обекти вследствие буря или градушка) и други относими рискове. Прогнозен брой фотоволтаични системи за доставка и монтаж – 49 бр., със средна допустима мощност 2,6875 kW. Точната мощност и брой на фотоволтаичните системи ще бъде определен при реалното получаване на заявления за подмяна на топлоуреди, включващи и желание за монтиране на фотоволтаични системи на допустимите по тази мярка домакинства, параметрите на жилищата и изготвените проекти. 792 569.15 0.00
Организация, управление и видимост: В дейността са включени следните дейности: Дейност по организация и управление и Дейност по видимост, прозрачност и комуникация Община Перник е пряко отговорна за управлението на проекта и осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности. Предвидени са достатъчно механизми за взаимодействие между членовете на ЕУП при изпълнение на задачите и отчитане на работата, с цел осигуряване на вътрешна оценка и контрол, както и за мониторинг на напредъка по проекта и предприемането на корективни мерки, при необходимост. Организация и управление на проекта ще се осъществява от Екип за управление на проекта (ЕУП), съставен от външни експерти. ЕУП ще се състои от: 1. Ръководител на проекта; 2. Координатор на проекта; 3. Експерт мониторинг и докладване; 4. Експерт качество на атмосферния въздух; 5. Експерт Финансист; 6. Експерт видимост, прозрачност и комуникация; 7. Технически сътрудник. Структурата за управление на проекта цели осигуряване на гаранция за постигане на високо качество и удовлетвореност от резултатите, както и недопускане на смесване и припокриване на функциите и задачите между отделните членове на екипа. Членовете на екипа ще следят за качественото и ефективно изпълнение на дейностите и тяхната последователност, за постигане на ефективна координация и комуникация с всички участници в проектния процес, за осигуряване на прозрачност в управлението на проекта, отчетност и мониторинг върху изпълнението му. В рамките на своите компетенции и задължения експертите ще участват при изпълнение на следните основни дейности: • Координация, мониторинг и контрол по изпълнение на договорите с външните изпълнители; • Подготовка и съгласуване на документацията и кореспонденцията, свързана с изпълнението на проекта; • Проверка и актуализиране на дейностите по проекта, съгласуване изменението на работния график с УО на ПОС 2021-2027 г; • Поддържане на адекватна одитна пътека за всички извършени плащания;• Верифициране на разходите, вкл. цялостно наблюдение и контрол върху финансовия и физическия напредък по проекта за потвърждаване на приемливостта на разходите.; • Преди всяко плащане, извършване на 100% документална проверка и проверка на мястото на изпълнение на проектните дейности за удостоверяване извършването на заявените за плащане дейности;• Изготвяне на искания за плащания, съдържащи финансов и технически отчет към УО на ПОС 2021-2027 г.;• При необходимост извършване на допълнителни проверки на място на изпълнителите; • Комуникация със заинтересованите страни по проекта и изискване от изпълнителните на отделните дейности данни и информация, необходими за осъществяване на правомощията си. Екипът ще бъде сформиран през първия месец от сключване на АДБФП и ще осъществява дейност през целия проектен период. Информация за задачи и изисквания за необходима квалификация и отговорности на членовете на ЕУП са представени в допълнителен файл, поради ограниченията на полето в формуляра за кандидастване. Предвидените дейностите за видимост, прозрачност и комуникация отговарят на условията и изискванията, описани в Дял IV, глава III „Видимост, прозрачност и комуникация“ на Регламент (ЕС) 2021/1060. В изпълнение на дейността се предвижда провеждането на следните дейности: 1.Организиране и провеждане на пресконференции – начална и заключителна 2.Създаване и поддържане на подстраница на проекта в интернет страницата на общината. Страницата ще съдържа кратко описание на проекта, информация за целите и предвидените дейности при изпълнението на проекта, източника на финансиране и др. 3.Изготвяне и публикуване на информация за проекта /кратко описание, източник на финансиране на проекта, цели и резултати/ на сайтове в интернет издания, които публикуват регионални новини, като например: zaPernik.com, focus-news.net и др. и в социални мрежи 4.Изработване и поставяне на постоянна обяснителна табела Дейността не включва подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки 611 112.47 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).