Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Environment Protection and Climate Change

Planning region: All

Description

The project objective is to establish an effective and innovative model for sustainable social and economic integration of people from the vulnerable groups in Pernik Municipality. This model aims at improving the quality of life, reducing poverty and stopping poverty transmitted through generations. Our concept is based on a cross-sector approach and a set of complementary activities targeting the existing problems of people and families from the vulnerable groups. These activities are combined with an individual approach which takes into account the requirements and the preferences of the target groups. The project includes a number of activities for sustainable integration on the labour market including measures for activation, motivational and vocational training, provision of
subsidized employment for persons from the vulnerable groups. An integrated community-based social and health service will be established in active partnership with the NGO sector. It will provide for health promotion, better quality of life and care for the elderly and people with disabilities from the marginalized groups. Sustainable integration requires activities for overcoming
negative stereotypes towards the Roma community and promotion of the cultural identity of the Roma as an integral part of the civil society in Pernik and in Bulgaria. Social and economic integration is a process which requires lasting and targeted efforts in support of children and families. It is necessary to reduce the share of drop-outs and to work with parents for their active participation including through "school for parents". The project includes a wide variety of complementary activities for students in risk of dropping-out as well as for children whose mother tongue is different from Bulgarian, improvement of the educational environment in their schools and kinder gardens. Measures for career consulting are also envisaged in support of the transition from education to employment.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин: Един от основните проблеми за успешната образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства е липсата на достатъчно добри познания по български език. Това възпрепятства пълноценното включване на деца и ученици, за които българския език не е майчин, както в предучилищното, така и в началния етап от училищното образование. В резултат те често постигат образователни резултати, които са по-ниски от реалните им възможности, както и изостават, понякога трайно от своите връстници. Целта на тази дейност е справянето с този проблем, който изисква целенасочени усилия от възможно най-ранен етап на включването на детето в образователната система. За постигането на тези цел ще бъдат провеждани допълнителни занимания по български език с всички деца от детските градини и ученици от начален етап (I-ви - IV-ти клас), за които българския език не е майчин. Заниманията ще се провеждат от учители, които имат опит и желание да работят с деца и ученици от етническите малцинства и познават трудностите, с които децата-билингви се сблъскват в образователния процес. Децата от различните етноси възприемат българския език през призмата на майчиния си език. Това поражда грешките им в българската реч. Много често децата билингви постъпват в училище със съвсем ограничен лексикален запас от български език и това създава редица трудности при обучението им. Компетентностите за възрастовите и физиологичните особености, както и за спецификата на културата, към която принадлежат билингвите, също са задължителни. Само тогава може да се оценят слабостите и проблемите на учениците, за да се ръководи правилно образователно-възпитателният процес. Осигуряването на по-ефективна система на обучение налага да се търсят подходящи стратегии и техники, да се прилагат адекватни принципи, методи и подходи за повишаване на мотивацията. Тези усилия имат за цел преодоляване на затрудненията при усвояването на нови знания и умения, адаптиране на учебното съдържание към опита, интересите и потребностите на учениците, създаване на по-добра организация на тяхната учебна дейност и подготовка. Допълнителните занимания по български език ще бъдат организирани индивидуално от всяка детска градина/училище в съответствие с броя на децата/учениците и техните потребности. Тези занимания ще бъдат включени в учебните планове и програми на съответните образователни институции без да се засяга нормалното протичане на образователния процес и съдържанието на учебната програма съгласно Държавните образователни стандарти. Във включените училища, в които е въведена целодневна организация на учебния ден за допълнителните занимания по български език ще се използват част от времето за самоподготовка на учениците. За децата в детските градини от I-ва и II-ра групи ще се използват интерактивни и игрови подходи при обучението в контекста на методика за ранно обучение за деца, за които българския език не е майчин. За децата от III-та и IV-та група заниманията ще са фокусирани преимуществено към подготовката им за училище. Планът за организацията и провеждането на допълнителните занимания в училищата ще следва утвърдените от МОН учебни програми по Български език и литература за съответния клас от общото образование. Фокусът на работата ще бъде върху подкрепа за учениците за справяне с трудностите, които срещат и наваксване на изоставането. На база индивидуалните резултати и потребности на учениците в отделните училища ще има възможност да се формират отделни групи от един випуск. В IV-ти клас ще се поставя и допълнителен акцент на подготвката за явяването на децата на Националното външно оценяване. За целите на дейността ще бъдат закупени и предоставени на децата и учениците от уязвимите групи учебни помагала. Училището/детската градина ще има възможност за избор на помагалата съобразно методиката на обучение и нуждите на учениците/децата. 130 737.00 69 430.39
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и подкрепа за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование: С цел намаляване риска от преждевременно отпадане от образование и подкрепа за деца и ученици, реинтегрирани в образователната система ще се организират и провеждат допълнителни занимания с ученици от ромски произход и други уязвими групи в двете училища - партньори по проекта. Допълнителните занимания ще се насочени към по-доброто усвояване на учебния материал и стимулиране на интереса на децата към ученето. По този начин ще се повишат резултатите на учениците и ще се улесни преминаването им в по-горен клас и степен на образование. Ще бъде обърнато специално внимание върху подготовката на учениците по математика, тъй като голяма част от учениците от рисковите групи срещат затруднения при усвояването на материала. Липсата на добри познания в тази област води на свой ред до слабо представяне на учениците в точните науки и невъзможност за усвояване на STEM умения, които са изключително важни за тяхната бъдеща реализация. Поради това в рамките на дейността ще бъдат организирани допълнителни занимания по математика за 160 ученици от начален и прогимназиален етап. Учениците ще бъдат разделени на групи спрямо нивото на усвояване на материала и трудностите, които срещат. За всяка група преподавателите ще изготвят индивидуална програма в зависимост от потребностите. В начален и прогимназиален етап допълнителните занимания ще се провеждат в часовете за занимания по интереси в рамките на целодневната организация на учебния ден. В допълнение за учениците от VII-ми клас ще бъде организирана и допълнителна подготовка за явяване на националното външно оценяване с цел повишаване на резултатите на изпитите и по-лесно преминаване в гимназиален етап. Предвижда се в тази част от дейността да бъдат обхванати най-малко 40 ученика. За изпълнението на дейността ще бъдат осигурени и учебни помагала за всички ученици, включени в допълнителни занимания. Изборът на учебни помагала ще се осъществява от отделните преподаватели с оглед конкретните потребности на учениците. 46 200.00 3 906.73
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата и учениците от уязвимите групи: Дейностите на психолозите са ключови за създаването, реализирането и развиването на училищни политики за подкрепа и ангажиране с деца и ученици, както за превенцията, така и за интервенции при затруднения в обучението, психично-здравни проблеми, отношения с връстници и трудно поведение, включително интервенции при ситуации, които изискват отговор на цялата училищна общност със сътрудничеството на родителите и на институциите и службите в общността, както и принос в изграждането на позитивен психологически климат и отношения в училището и детската градина. Децата и учениците от етническите малцинствени групи често срещат специфични проблеми, както в детската градина/училището, така и в семейната среда, особено когато в семейството съществуват рискови фактори. Осъзнаването на факта, че етническите и културни различия не са пречка, а допълнително предимство, на възприемането на образованието като ценност, на собствените сили и възможности е важна предпоставка за успеха на тези деца и ученици, както в образователен, така и в житейски план. В този контекст дейността има за цел да осигури подходяща индивидуална и/или групова подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства за тяхното успешно интегриране в образователната система, превенция и справяне с рисковите фактори, пред които са изправени. За тази цел в детските градини и училищата, които са партньори по проекта ще бъдат осигурени психолози, които са компетентни за работа с деца и ученици от такава среда. Тези психолози ще работят съвместно с и в подкрепа на наетите в съответните образователни институции психолози и педагогически съветници. Предвижда се да се работи както групово с децата, така и по отделни случаи. В началото на дейността ще бъде извършен анализ на различните рискови фактори, които засягат децата и учениците. Ще бъдат идентифицирани тези от тях, които имат най-съществена нужда от психологическо подпомагане и с тях ще се работи по индивидуална програма. Особено внимание ще бъде обърнато на учениците в тийнейджърска възраст, при които рисковете от преждевременно отпадане от образование са най-големи. Ще се работи за превенция на ранните бракове, различните зависимости, проблеми с поведението. С изпълнението на дейността се цели също така у децата и учениците да бъде изградено трайно доверие към личността на психолога, като някой от който те могат да получат внимание, съвет и подкрепа в момент на нужда. Ефективната психологическа подкрепа ще спомогне за това децата и учениците да приемат детската градина/училището, като собствена среда, в която имат своето място. 12 600.00 9 409.02
Подобряване на образователната среда в две училища и три детски градини: Мерките за подобряване на образователната среда са важни, тъй като спомагат училищата и детските градини да стават все по- привлекателно място за децата и учениците, позволяват използването на много по-широк кръг образователни ресурси чрез осигуряване на подходящо оборудване и обзавеждане. В трите детски градини и в двете училища - партньори по проекта, децата и учениците от ромски произход се обучават интегрирано с техните връстници. В тази връзка и в унисон с останалите дейности по проекта мерките за подобряване на образователната среда ще са насочени към осигряване на достъп до информационни и комуникационни технологии в училищата и детските градини посредством закупуване на необходимото за целта оборудване. Голяма част от децата и учениците от уязвимите групи нямат достъп до такива технологии в дома поради липса на финансови възможности на семействата и/или липса на компетентности от страна на родителите да си служат с тях. Същевременно включените в проекта училища и детски градини разполгат с ограничени възможности за осигуряване на необходимото оборудване. Тази дейност ще се изпълнява в допълнение и към вече предприетите мерки от страна на Министерство на образованието и науката за осигуряване на такива възможности за учениците от уязвимите групи в контекста на кризата с COVID-19. За ДГ "Райна Княгиня" ще бъдат осигурени: 5 бр. лаптопи; 3 бр. интерактивни дъски; 2 бр. видеопроектори; 2 бр. прожекционни екрани; 1 бр. мултифункционално устройство; 3 бр. смарт телевизори; 5 бр. модулни шкафове за съхранение на дидактични матерали; 5 бр. Модулни шкафове за играчки; 5 бр. Дидактичен детски кът за игра "Магазин"; 5 бр. Дидактичен детски кът за игра "Кухня". За ДГ "Пролет" ще бъдат осигурени: 2 бр. лаптопи; 2 бр. видеопроектори; 2 бр. прожекционни екрани; 2 бр. мултифункционални устройства; 1 бр. смарт телевизор; 1 бр. модулен шкаф за съхранение на дидактични матерали; 2 бр. Дидактичен детски кът за игра "Магазин"; 1 бр. Дидактичен детски кът за игра "Кухня"; 2 бр. Дидактичен кът за игра тип "Лекарски кабинет"; 1 бр. машина за ламиниране; 1 бр. Дидактичен детски кът за игра тип "Работилница". Ще бъде закупено и оборудване за спорт на закрито за деца, както следва: 1 бр. Велоергометър; 1 бр. Бягаща пътека; 1 бр. Кростренажор; 1 бр. Степер; 1 бр. Детска лежанка. За ДГ "Валентина Терешкова" ще бъдат осигурени: 1 бр. интерактивни дъски; 1 бр. видеопроектор; 1 бр. модулен шкаф за съхранение на дидактични матерали; 1 бр. въртяща се кресло палатка; 1 бр. опесъчени грапави букви; 1 бр. опесъчени цифри; 1 бр. интерактивна говореща карта;1 бр. сух басейн с топки за игра и психомоторика;10 бр. кинетичен пясък; 1 комплект музикални инструменти; 10 бр. възглавнички за под; 1 бр. детско килимче; 3 бр. модулни масички тип Монтесори; 12 бр. дървени столчета; 1 дървен комплект Монтесори; 1 комплект кукли за театър с параван. За ОУ „СВ. КОНСТАНТИН КИРИЛ ФИЛОСОФ" ще бъдат осигурени: 13 интерактивни дъски; 2 бр. мултифункционални устройства; 1 бр. интерактивен дисплей с размер на екрана 65"; 12 бр. ученически маси и 24 бр. ученически столове. За XIII ОУ "Св.св. Кирил и Методий" ще бъдат осигурени: 5 бр. лаптопи; 1 бр. мултифункционални устройства; 1 бр. интерактивен дисплей с размер на екрана 65"; 20 бр. ученически маси и 20 бр. ученически столове. Закупеното обзавеждане и оборудване ще бъде използвано при обучението на децата и учениците от етническите малцинства със следните цели: - запознаване на децата в ранна възраст със съвременните информационни и комуникационни технологии и техните възможности; - развитие на интереса в децата и учениците към тези технологии и възможностите, които предоставят, както в образованието, така и за бъдеща професионална реализация; - достъп и използване в образователния процес до много по-голям кръг образователни ресурси, включително мултимедийни и интерактивни, което ще го направи много по-занимателен и интересен за децата; - използване на закупената техника в случай на дистанционно обучение. 76 257.50 69 080.40
Насърчаване участието на родителите в образователния процес и работа с родителите от етническите малцинства за превенция на отпадането от училище: Ролята на родителите за успешното участие на децата и учениците в образователния процес е изключително важна. Сред маргинализираните групи често има родители, които не осигуряват необходимата подкрепа на своите деца и дори самите те ги спират от посещение на училище. Това е една от основните причини за ранното отпадане от образование и бедността, предава през поколения. От друга страна са чести и случаите, в които родители от български произход имат резерви децата им да посещават образователни институции, в които се обучават интегрирано деца от етническите малцинства. Общината и нейните партньори оценяват тези рискови фактори и считат, че работата с родителите е ключва предпоставка за успеха на мерките за образователна интеграция. Настоящата дейност има за цел да подкрепи процесите на образователна интеграция, да намали броя на преждевременно отпадналите от образование и да служи като превенция на сегрегацията в училищата и детските градини в Община Перник чрез активна работа с родителите. Дейността ще се изпълнява в три основни направления: Първото направление е създаване на "Училище за родители" за родители от маргинализираните общности и други рискови групи. Тази част от дейността ще се изпълнява от Фондация "П.У.Л.С.". Дейността е насочена към изграждане на компетентности за пълноценна грижа и подкрепа на децата им за пълноценно участие в учебния процес. Цели се промяна на нагласите у такива родители, възприемането на образованието като ценност, разбиране на нуждите на децата, които посещават детска градина или училище, изграждане на хигиенни навици, грижа за здравословното състояние и справяне с поведенческите проблеми при подрастващите. В дейността ще бъдат обхванати най-малко 238 родители от уязвимите групи, включително всички родители на деца и ученици, които са настанени в социалните жилища, ремонтирани с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Региони в растеж". Обучението ще се провежда от мултидисциплинарен екип от психолог и двама експерти, образователни дейности. Предвижда се в "Училище за родители" да бъдат включени различни подходи, включително лекционна част, дискусии с участниците, различни ролеви и други. Тази част от дейността следва като логика установени модели за обучения за отговорно родителство, но с фокус към специфичните проблеми, с които се сблъскват родителите на деца в детски градини и училища. Дейността ще се провежда в помещения, осигурени от училищата и детските градини. Второто направление включва провеждането на специализирани ателиета за деца и родители в рамките на училището за родители. Предвижда се да бъдат проведени 12 тематични ателиета със занимания по интереси - изкуства, занаяти и др. В тях ще се включат експерти от Фондация "П.У.Л.С.", родители и деца от уязвимите групи. Целта на този елемент от дейността е да засили още повече ангажираността на родителите с личностното развитие на децата. Третото направление е ориентирано към широко разясняване на ползите от образователната интеграция и приемането на различията от деца, ученици и родители. Тази част от дейността ще се изпълнява от съответното училище или детска градина, като са планирани по три такива обществени дискусии в рамките на проекта (по една на учебен срок). В рамките на тези дискусии ще бъдат канени лица с обществен авторитет, които са ангажирани с проблемите на образователната интеграция, експерти в различни области, роми, постигнали успехи в различни сфери. Ще се насърчава диалога и изграждането на контакти между родителите от различни етноси и ангажирането им, като част от голямата училищна общност. 62 483.40 72 062.68
Кариерно ориентиране на учениците в две училища в Община Перник: Целта на тази дейност е да развие интереса на учениците към различните сфери на човешката дейност и пътищата за професионална реализация, както и да помогне на всеки от тях при избора на бъдещо образование и/или възможности за започване на работа. Осигуряването на плавен и бърз преход от образование към заетост ключова предпоставка както за ограничаването на младежката безработица, така и за намаляването на дела на млдите хора, които не са нито в заетост, нито в образование (NEETs). Екипът на училището е с убеждението, че запознаването на учениците от ранна възраст с различните професии, ролята и важността на труда, както и своевременното кариерно ориентиране съобразено с техните желания, нагласи и възможности ще им даде по-добри шансове за професионална реализация и бъдещо развитие. В тази връзка с реализацията на тази дейност ще бъдат постигнати следни цели за учениците в отделните етапи от училищното образование: 1. Учениците в начален етап ще бъдат запознати със света на професиите. У тях ще бъде формирано разбиране на мястото на работата в човешкия живот, на необходимостта от труда и на ползата от различните професии. Ще бъдат проведени шест събития "Ден на професията" (по 1 на учебен срок в 2 училища ), насочени към най-малките ученици с изложби, викторини и представяне на често срещани професии. В допълнение ще бъдат проведени и 15 презентации (във всяка паралелка) от експерти по кариерно ориентиране, в които учениците ще имат възможност да задават въпроси, да представят своите желания за бъдеща професия, да научат повече за различните сфери на човешка дейност. 2. За учениците от прогимназиален етап акцентът на работата ще бъде върху търсене на съответствието между индивидуалните интереси и изискванията за успешна реализация в съответната професия. Ще се обяснява важността на правилния избор на гимназиално образование за последващото обучение във висше училище и/или намиране на подходящата работа. Ще бъдат проведени шест събития "Панорама на труда" (по 1 на учебен срок в 2 училища) за всички ученици от прогимназиален етап. В рамките на тези събития от една страна ще бъдат направено задълбочено представяне на професиите, които представляват най-голям интерес за учениците. За целта преди организацията на мероприятията ще бъдат проведени анкети сред тях. Ще се организират и състезания за училищни проекти с награди, които ще бъдат връчвани в рамките на събитията. Както за начален, така и за прогимназиален етап ще бъдат проведени 11 презентации (във всяка паралелка) от експерти по кариерно ориентиране под формата на семинари за ориентиране с фокус към набелязване на индивидуална "кариерна пътека" за всеки от учениците. Ще се организира и представяне на възможностите за професионално образование в ОУ "Св.Константин Кирил Философ". Работата с учениците от прогимназиален етап ще бъде по-интензивна и насочена към правилното професионално самоопределяне, планиране на индивидуални цели и стъпките за тяхното постигане и подходящия избор на средно образование. Освен основните презентации ще се организират допълнително и 12 семинара, на които целевите групи ще бъдат обучавани за самостоятелно взимане на решение за собственото кариерно развитие и избор на професионално направление. За учениците от 6ти и 7клас от прогимназиален етап ще бъдат организирани и три срещи с работодатели, на които ще се запознаят с възможностите, условията и изискванията за започване на работа, вкл. необходимите качества, знания и умения, които трябва да се развият за практикуване на професията, за да могат да определят възможностите и перспективите им преди кандидатстване в гимназиален етап. За учениците от 6ти и 7клас от прогимназиален етап ще бъде осигурена възможност за индивидуални срещи с кариерни консултанти и разработване на планове за избор на професионално направление. 39 642.00 39 642.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).