Осигуряване на посредничество за професионална реализация и осигуряване на заетост на лица с увреждания на възраст 30- 54 години: Малък процент от хората с увреждания намират своята реализация на пазара на труда. Причините за това са:
- социална изолация и липса на мотивация;
- неадекватно и неинформирано отношение на работодателите;
- неосигурен достъп до работното място;
- липса на подходяща работна среда, съобразена със специфичните нужди на хората с увреждания.
В този смисъл подкрепената заетост извършва необходимите посреднически дейности и услуги, чрез които помага на хората с увреждания да получат достъп до реални възможности за включване в интегрирана работна среда, за да станат икономически и социално активни в своите общности.
При предоставянето на посреднически услуги за хората с увреждания, лицето се разглежда в неговата цялост, като се отчита, както обективното му състояние, неговите възможности и потребности от подкрепа, за да преодолее ограниченията, които има и да живее самостоятелен живот, така и желанията на лицето да ползва определени услуги. За оказване на съдействие, насочване и подпомагане на лицата с увреждане за включване в трудова заетост е необходимо първоначално да се извърши проучване на целевата група с оглед планиране, подготовка и реализиране на дейността. От събраната информация ще се сформира групата потребители, включваща минимум 50 лица с увреждане, на възраст 30-54 години, които са безработни или търсят работа и които ще бъдат насочени към организация, предоставяща посреднически услуги на пазара на труда. В настоящият проект работодател се явява Община Благоевград. Осъществяването на посредничество за професионална реализация на лица с увреждане на възраст от 30 до 54 години включва избор на конкретно работно място, съобразно специфичните характеристики на лицето и в съответствие с личностните му качества. Община Благоевград подава заявка към трудовия посредник за наемане на 20 лица с увреждане на възраст от 30 до 54 години, от които 30% жени, на административна длъжност, като технически сътрудници. Представителите на трудовата борса предоставят информация и услуги за ориентиране при професионалната реализация, в съответствие с възможностите, желанията и способностите на хората с увреждания и извършват оценка на професионалната им пригодност, която да бъде в помощ както на работодателите, така и на хората с увреждания. Целта е да се намери най-доброто съответствие между работните места, предлагани от работодателя и уменията на безработните лица, за да се получи успешно сътрудничество. Назначаването на тези лица на посочената административна длъжност ще даде възможност да се разреши административния недостиг в кметствата на населените места. Разкриването на второ работно място има отношение към подобряване на ефикасността на общинската администрация в малките населени места , с оглед работата й да бъде съобразена с всички нужди на гражданите /особено на тези от рисковите групи/ и да е максимално ефективна при провеждането на планираните политики. След осигуряването на работна заетост едно от най-съществените задължения на работодателя е да пригоди работното място към нуждите на лицето с увреждане – да осигури достъп до работното място и подходящо оборудване при спазване на изискванията за охрана на труда, които компенсират увреждането на лицето и му осигуряват възможност да работи. За това и следващата дейност е насочена към договаряне на работните условия, безопасността и сигурността на работното място и подпомагане на работодателя да адаптира и оборудва работното място. За целта се осигурява необходимото обзавеждане и специализирана техника според нуждите на лицата с увреждане и съобразно съответните психофизиологически и антропометрически характеристики. За улесняването на достъпа до работното място се договаря и осигуряването, от Община Благоевград на организиран транспорт за превозване на лицата с увреждане до работните им места.
|
132 240.60
|
89 573.04
|
Създаване на "Пространство за равен шанс": Лицата, полагащи грижа за зависими членове на семействата си, са хора в риск, поради икономическите и социални ограничения, които търпят.
В този смисъл необходимо е да се да се създадат условия и дейности за постигане на по-голяма независимост на семействата с лица с увреждане, като се предоставят възможности за професионална и личностна реализация и оптимизиране на потенциала им;
В настоящия проект такава възможност се осигурява, чрез прилагането на интегриран подход за мотивиране и насърчаване участието на пазара на труда на лица, полагащи грижи за зависими членове на семейства. Това се постига чрез обвързването на дейностите от 1-я и 2-я етап, които включват като потребители на услугите, едновременно и лицата с увреждане и членовете на техните семейства, които се грижат за тях . Дейностите от Компонент 1 са насочени към лицата с увреждане /30-54 г./, за които се осигурява работа, а към полагащите грижа за тях са ориентирани съответните дейности от Компонент 2.
Освен тези 20 лица, които са близките на лицата от целевата група - хората с увреждане /30-54 г./ , в целевата група на дейностите по Компонент 2 се включват и родители, полагащи грижа за деца с увреждания. С проучването на тази група се събира информация за съществуващите семейства с деца с увреждане на територията на Община Благоевград. Сформира се група от общо 50 потребителя: 20 лица, полагащи грижа за лицата с увреждания /30-54 г./, включени в Компонент 1 и 30 лица, от които 15 родителя, полагащи грижа и техните 15 деца с увреждания. Реализирането на тази дейност се извършвна чрез създаване и функциониране на иновативна форма "Пространство за равен шанс" - общо пространство за активна и развиваща се среда за подкрепа. За целта се осигурява безвъзмездно предоставяне от Община Благоевград на подходящо помещение, в което да бъдат реализирана Дейност 2. Извършват се необходимите ремонтни дейности, обзавеждане и оборудване. В така организираното "Пространство за равен шанс" ще се извършват комплексни действия на иновативни форми на социални услуги:
- Обучения и индивидуална подкрепа на уязвимите групи и на членове на семейства, които се грижат за зависим член на семейството - разработване и прилагане на индивидуални програми с цел подобряване на достъпа до пазара на труда.
- Мотивационна, психлогическа или друг тип подкрепа за целевата група, според тяхната индивидуална потребност - консултиране, социална, образователна и психологическа подкрепа с цел подобряване на достъпа до пазара на труда.
- Предоставяне на едновременна грижа за децата с увреждания, в зависимост от специфичните им нужди: индивидуална, групова, фамилна, терапевтични ателиета /психомоторика, писане, музика, моделиране и др./ |
78 055.00
|
113 849.06
|
Провеждане на дейности за информиране, популяризиране и обсъждане на възможностите за трудова реализация на хората с увреждане и на членовете на семействата, полагащи грижи за тях, ориентирани към работодателите: Трудовата заетост е една от сферите на равнопоставено участие, които дават възможности на хората с увреждания да участват в обществения живот, да проявяват лична и обществена активност, да живеят пълноценно и да бъдат пълноправни членове на общността, към която принадлежат. На хората с увреждания трябва да се даде възможност да упражняват човешките си права и по- специално в областта на трудовата заетост трябва да се осигуряват равни шансове за продуктивна и доходоносна работа. Както хората в неравностойно положение, така и работодателите са изправени пред сериозни предизвикателства и бариери. В проекта е заложена идеята, че интеграцията на хората с уврежданията и членовете на семействата, полагащи грижа за тях е двустранен процес, а достъпа до пазара на труда трябва да се разглежда като отговорност и на двете страни. За това в основните дейности по проекта са предвидени 4 информационни събития и 50 индивидуални срещи с с потенциални работодатели, на които те да бъдат информирани и обучени в разбиране, чрез трайно установени практики и стратегии за наемане на лица в риск. Информационната стратегия залегнала в Дейност 3 на проекта е насочена да отговори на множеството от въпросите, с които се сблъсква групата на работодателите. Отговорите на тези въпроси предполагат познаване на програмите, облекченията и преференциите и задълженията, съгласно действащите нормативни уредби у нас, както и на различни социални умения за работа на хора с увреждания и хора в риск. Психологическите бариери и липсата на интерес от страна на работодателите да наемат хора в неравностойно положение са продукт на нагласата на обществото спрямо хората с увреждания, както и на липсата на информираност, относно предимствата на бизнеса:
- облекчение и преференции от държавата
- оптимизация на управлението и човешките ресурси
- престиж за компаниите
- възможности извън сферата на бизнеса и т.н
Обучителните и информационни материали, предвидени по проекта за изпълнението на тази дейност, целят да бъдат в помощ на работодателя и неговия екип при наемане на работа на хора в риск. Те ще съдържат информация за разнообразието на формите за трудова реализация, обобщена информация за икономическата среда, практически съвети при взаимоотношенията между работодател и човек с увреждания, информация за институциите, формиращи политиката по заетостта на хората в риск. |
14 080.00
|
7 860.24
|
Организация и управление на проекта: Цел на дейността: да се гарантира качественото и ефективно изпълнение на проекта, както и постигане на целите на проекта и резултатите, както и да се спазят изискванията на ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 и насоките за кандидатстване по конкретната схема. Дейностите по управление са неразделна част от изпълнението на проекта. Дейността ще се реализира по следния начин:
- Сформиране на екип за управление на проекта - определяне и разпределение на отговорностите и сключване на допълнителни споразумения или заповеди към трудовите договори с екипа по проекта, с конкретно описание на задълженията и отговорностите;
- Разработване на подробен план за изпълнение на проекта;
- Администриране на дейностите по проекта;
- Управление на графика за изпълнение и показателите за оценка, вкл. процедури за мониторинг; дейности по проекта- планиране и контрол; оценка на плана за изпълнение на проекта и рисковете; анализ на напредъка на проекта, свързан с показателите; координация.
- Финансово управление
Ръководителят на проекта ще отговаря за цялостното изпълнение на проекта; информиране и комуникация с Управляващия орган за напредъка на проекта; идентифициране на потенциални рискове и предприемане на коригиращи действия; контрол върху работата на под изпълнителите;
Счетоводител: цялостното финансово управление на проекта; подготовка на финансови отчети; извършва финансови операции
Технически сътрудник: организация за провеждане на дейността; обработка на данни и предоставяне на информация; подпомага работата на координатора на проекта и ръководителя.
Подробно описание на задълженията и отговорностите на екипа за управление ще бъде включено в договорите за управление на проекта. Проектът ще бъде управляван и администриран според изискванията на Ръководството за изпълнение на проекти финансирани по програмата, както и според вътрешните правила и процедури в държавните нормативни изисквания за счетоводна отчетност.
След приключване на дейностите по проекта ще бъде изготвен и представен окончателен доклад, попълнен по образец на Договарящия орган, относно изпълнението и постигнатите резултати. В доклада ще се посочва постигането на резултатите и целите на проекта, чрез предварително зададените индикатори, както се отчита реалното изпълнение на заложените стойности на индикаторите. Докладът ще описва и основните проблеми, възникнали по време на изпълнението на съответния проект, как тези проблеми са били решени, както и какви са били причините те да не бъдат преодолени. Ще бъде подготвен и финансов отчет. |
21 719.96
|
18 583.47
|
Дейности по информиране и публичност: Цел на дейността: Осигуряване на информация и комуникация по проекта, в съответствие с изискванията на националните и европейски нормативни документи. Дейността по осигуряване на информация и публичност предвижда мерки за популяризиране на получената финансова подкрепа от ОП "Развитие на човешките ресурси" в съответствие с Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 -2020. При всички мерки за информация и комуникация ще бъде отразен финансовия принос на ЕС за реализирането на проекта чрез емблемата на ЕС, указване на фондовете и общото лого за програмен период 2014-2020 г. в съответствие с правилата за индивидуална идентичност.
Дейността предвижда изработката на информационни табели, които да бъдат поставени на видно обществено място в кметствата на населените места на Община Благоевград за популяризиране на дейностите и за обозначаване финансовата подкрепа от ЕС. Предвиждат се още изработка на 100 бр. плакати и 500 броя информационни брошури, с цел разчупване на стереотипите и информирате за възможностите на хората с увреждания за пълноценно включване на пазара на труда.Финансирането на проекта ще бъде отразявано и във всички отпечатани документи, както и закупеното по проекта оборудване.
Предвижда се също така провеждане на две пресконференции, като първата е при стартирането на проекта. На нея ще бъдат представени целите, начина на осъществяване и очакваните резултати на проекта, финансиращата програма и екипът за управление. Ще бъде даден широк обществен отзвук на събитието, чрез участие на местни и регионални медии. При приключване на проекта ще бъде организирана втора, заключителна пресконференция, на която ще бъдат оповестени крайните резултати и постигнатия ефект от реализирането на всички заложени дейност и мерки.
|
2 200.00
|
2 880.00
|