Извършване на проучвания на добри практики и иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в сферата на дарителството: Тази дейност е в съответствие с Допустими дейности от група №1 от Насоките за кандидатстване и е в съответствие с цел едно от процедурата: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса", също допринася за постигането на цел две от процедурата: "Подобряване на социално-икономическата среда чрез открито и отговорно управление".
Гражданското участие е в основата при прилагането на принципите на прозрачност, откритост и ефективност на държавното управление. Все повече нараства значението на дейността на публичната администрация, а оттам и отражението й върху гражданското общество. България е на 127-о място в света по дарителство, отчита Световният дарителски индекс на КАФ 2017 (CAF World Giving Index 2017) – авторитетното проучване, което измерва щедростта в 139 държави.
В рамките на тази дейност ще бъдат извършени две проучвания, свързани с добри практики за възможностите на администрациите, НПО и бизнеса да подпомагат инициативи на гражданите чрез дарителски кампании и как гражданското участие инициира решения за общността, които се подкрепят и от дарители и от администрации.
Едното проучване ще обхваща добри практики и/или иновативни решения от България, а другото - чуждестранни практики и/или иновативни решения от Европейски страни.
Ще бъде разработен Анализ , представящ гледната точка на гражданско общество - бизнес, НПО, граждани относно възможностите им за участие в процеса по формулиране и прилагане на политиките, касаещи дарителството и извеждане на препоръки.
Опитът на водещата организация е свързан с организиране, участие, популяризиране на различни дарителски инициативи, кампании, участие в дискусионни събития относно дарителството, инвестирането в каузи, насърчаване на дарителството чрез данъчни облекчения, взаимодействие с администрации за взаимообвързаността на доброто управление и гражданското участие. В тази връзка Фондация "Обществен дарителски фонд" има потенциалът да изпълни дейността, съвместно с партньора по проекта.
Опитът и компетенциите на партньора по проекта отговарят на заложената дейност в проектното предложение, в чието изпълнение той ще бъде ангажиран за постигането на висока добавена стойност. Един експерт от водещата организация и един експерт от партньорската организация ще разработят двете проучвания, заложени в дейност 1, като двете проучвания и събраните добри практики ще послужат като база за разработването на препоръки за подобряване формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с дарителството.
Специфичните ресурси, които ще допринесат за реализацията на целите на проекта, са специфичното ноу-хау на водещата организация и партньора в сферата на дарителството, партньорството и изградената мрежа от партньорски организации в България и Европа, които имат сходен предмет на дейност. При изпълнението на своите проекти, Фондация "Обществен дарителски фонд" е изготвяла наръчници за нуждите на различни целеви групи, вкл. представители на местната администрация и бизнес, проучвания и оценка на целеви сектори , разработка на SWOT и контекстни анализи, планове, стратегии, прогнози, оценка на текущия капацитет на местните администрации и др. Фондацията има и богат опит в организирането на събития, като конференции, форуми, обучения и др. Фондацията е част от активното гражданско общество и насърчава все повече последователи да се включват и да формираме заедно политиките за добро управление на държавата - защото държавата - това сме ние.
Основните мотиви на даден бизнес или гражданин да стане дарител са свързани с активно включване в социалния живот на населеното място и обществената значимост на каузата, както и възможните данъчни облекчения. Именно в тези три посоки ще се проведат и планираните проучвания на добри практики и иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в сферата на дарителството. |
24 900.00
|
25 937.93
|
Разработване на механизми и предложения за подобряване на средата за гражданско участие в политиката за насърчаване на дарителството: Тази дейност е в съответствие с Допустими дейности от група №2 от Насоките за кандидатстване и е в съответствие с цел едно от процедурата - "Партньорско управление с гражданите и бизнеса" и цел две: " Открито и отговорно управление". В рамките на тази дейност ще се разработи механизъм, който стъпка по стъпка да формулира предложения за подобряване на средата за гражданско участие в политиката за насърчаване на дарителството. Това е фактор за подобряване на правната и фискална регулативна среда за дарителството в България на база заявени потребности чрез активно гражданско участие.
Според данни от социологическо проучване повече от половина от българските граждани през последните пет години са направили „някакво дарение”. От отговорилите на въпроса „През последните 5 години правили ли сте някакво дарение, независимо от неговата цел?”, положителен отговор са дали 52,5 % от респондентите, а отрицателен – 47,5 % . Като цяло българинът е склонен да дарява и съществуват предпоставки за формиране на култура на дарителство, но най-силно влияние върху индивидуалния избор имат следните фактори: възможността дарените средства да са част от съвместно начертана политика за развитие на държавата, решаване на съществен обществен проблем в партньорство с всички сектори - публичен, бизнес, граждански. Често се цитира недостатъчният публичен контрол и отчитане на изразходването на средствата и парите, които трябва да се отделят за реализиране на политики и съответно обединяването на ресурси - с привличане на дарения. В същото време се отчитат и липсата на съществени данъчните облекчения за дарение, времето и усилията, които са необходими, за да се направи дарение и възможността дарителя да почувства, че е част от активното гражданско общество.
Законодателната рамка в страната, имаща пряко отношение към развитие на дарителството често има определящо влияние по отношение на решенията дали да бъде направен дарителски акт. Политическата обстановка често разколебава доверието към законотворците. Това от своя страна допълнително ограничава и корпоративните инвестиции в обществото, защото компаниите търсят стабилна икономическа и политическа среда, когато взимат решения за инвестициите си. Подкрепата за развитие на дарителството чрез подобряване на средата за дарителите е недостатъчна. Изпълнението и резултатите изискват непрекъснат мониторинг, защото част от политиките на практика създават допълнителни пречки пред дарителите и техните партньори. Подобряването на средата, обаче може да стане само с активно въвличане на бизнес и граждани и вслушване в техните предложения от страна на администрациите. Ето защо, механизмът, който ще бъде разработен ще даде именно подходящите решения за тези наболели проблеми.
Изпълнението на дейността ще доведе до отправяне на препоръки от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики. Механизмът, ще включва препоръки, които ще бъдат отправени до областна администрация Габрово, четирите общини на територията на областта и до неправителствени организации, работещи по целевата тема.
Резултатите от изпълнение на дейността, целят постигане на индикатор № 2 „Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики (R2-4)“.
Механизмът, чрез който препоръките ще бъдат отправени до съответния орган на власт или администрация е следният:
- информационни бази от данни, проучвания, анализи и методически правила за мониторинг на изпълнението на политики, достъпни онлайн.
- широк достъп до разработените документи по проекта, за да могат те да се използват от заинтересовани страни, участващи в разработването и осъществяването на общинските и национални политики,
- участие на заинтересовани страни в дейностите по проект - обмени, кръгли маси, конференции.
- консултативни форми за участие на граждани и НПО в процесите на вземане на решения |
9 600.00
|
9 599.99
|
Пренасяне на добри практики или иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в сферата на дарителството: Тази дейност е в съответствие с Допустими дейности от група №3 от Насоките за кандидатстване и включва проучване на добри практики за гражданско участие при формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с дарителството и законовата му регламентираност.
След като бъдат проучени практиките, ще бъде избрана една от тях, която ще бъде иновативна по своята същност. Ще бъде разписан механизъм за нейното "пренасяне" - трансфер и адаптиране, пилотно прилагане.. Практиката ще бъде предложена за трансфериране на едно пилотно НПО.
Реализацията на дейността включва и доброто й административно управление и мониторинг като част от цялостното управление на проекта, както и популяризирането на нейното изпълнение и постигнати резултати сред широката общественост.
Подобно на тенденцията в световен мащаб, и в България се наблюдава сериозен ръст във формирането на НПО мрежи, които имат различна цел, различен обхват и различно покритие. До голяма степен, това може да се обясни както с разитието на технологиите и улеснените начини на комуникация, така и с осъзнатото разбиране, че в глобалния свят индивидуалните усилия нa едно НПО не са достатъчни за постигане на ефективна промяна. Именно затова ще търсим тези практики, които ще насърчат активното гражданско участие при формирането на политики в сферата на дарителството и ще дадат възможности за граждански мониторинг на прилаганите от администрациите политики и конкретни действия. Основната идея за трансфера на такива практики е, че те привнасят добавена стойност към активното гражданство, изпълнението на принципите на прозрачността и дават възможност за развитие на капацитета на общността като част от процесите на управление. Преглед на различните проучвания за добрите практики в световен мащаб показва, че основните мотиви на НПО да участват в мрежи и да обменят добри практики са свързани с техните потребности за повече информация и за изграждане на капацитет за активно участие в управлението на политики, касаещи съответните държави.
Важно е да се отбележи, че за проекта ползваме следното работно определение на гражданско общество: „Гражданското общество е динамичното пространство извън семейството, държавата и пазара, което е създадено от индивидуалните и колективни действия, организации и институции, където публично се отстояват общи интереси.“
Според последните проучвания в България, все още е актуална необходимостта от законодателни промени в следните полета: регламентиране на доброволчеството, единни ставки за данъчните облекчения за дарителите за различни каузи (сега облекченията са различни по Закона за корпоративно подоходно облагане, по Закона за меценатството и при дарения за Център Фонд за лечение на деца и Център за асистирана репродукция). Особено демотивиращо за дарителите е честото отсъствие на имената им в медиите, при отразяване на техни програми и проекти в полза на обществото. Всичко това, обаче, изисква прилагане на добри практики и механизми за случването на необходими законодателни промени. |
12 000.00
|
12 000.00
|
Провеждане на национална конференции и обществено обсъждане със заинтересованите страни: Тази дейност е в съответствие с Допустими дейности от група №4 от Насоките за кандидатстване.
Дейността е свързана непосредствено с резултатите от предходните две дейности и не се припокрива със задължителната дейност по осигуряване на информация и комуникация по проекта в съответствие с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.
В рамките на дейността ще бъде организирана и проведена двудневна национална конференция "Гражданско участие за по-добра социално-икономическа среда: механизмите на дарителските инициативи". Тя ще обхване 30 участника от различни НПО в страната, както и представители на бизнеса и активни граждани. В рамките на конференцията ще бъдат споделени резултатите от проучването по Дейност 1, анализите и препоръките. Ще бъдат насърчени НПО да дадат обратна връзка дали са приложили вече някои от изведените препоръки за подобряване на гражданско участие при формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с дарителството в общността. На всички участници в конференцията ще бъдат предоставени копия от информационните материали по проекта. Насърчаването на дарителството и социалната отговорност сред неправителствения сектор и бизнеса, чрез обмяната на чуждестранен опит, ноу-хау и добри практики и осигуряването на благоприятна среда за установяване на полезни контакти между представителите на целевата група ще отговори на потребностите им за разширяване на своя кръгозор в сферата на дарителството и социалната отговорност, усъвършенстване на инструментите на средносрочното и дългосрочно стратегическо планиране за инвестиране в каузи.
Ще бъде организирано и проведено обществено обсъждане за 30 души, на тема "Актуална ли е публичната политика за подкрепа на дарителството?"
Общата дарена сума от фондации, компании, еднолични търговци и физически лица през 2016 г. е 96 137 349 лв. Спрямо 2015 г. се отчита спад в общия обем дарения с 11% (или с почти 12 млн. лева по-малко в абсолютна стойност). Тенденцията важи за последните 5 години. Резултатите от изследването на дарителските практики за последните 5 години сочат:
- съществен принос от страна на фондациите (международни и български) в решаването на обществено значими проблеми и насърчаваща подкрепа за разнородни каузи;
- плавно увеличаване на обема дарения от физически лица и заявяването им да са част от активното гражданско общество
Законодателната рамка в страната, засягаща дарителството е фактор за основните изводи от изследването. Активните граждански организации системно правят опити за постигане на напредък по редица въпроси, важни за дарителството и третия сектор. Именно затова и ние ще се опитаме да обединим усилията в тази посока и да дадем възможни отговори и предложения за преодоляването на проблемите в сферата чрез активно взаимодействие с администрациите и бизнеса и гражданите.
Нестабилната политическа обстановка в страната в последната година допълнително ограничава особено корпоративните инвестиции в обществото, защото компаниите търсят стабилна икономическа и политическа среда, когато взимат решения за инвестициите си. Това пряко се обвързва с публичните политики в сферата.
Реализацията на дейността включва и доброто й административно управление и мониторинг като част от цялостното управление на проекта, както и популяризирането на нейното изпълнение и постигнати резултати сред широката общественост. |
7 000.00
|
7 000.00
|