Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Asylum, Migration and Integration Fund

Planning region: All

Description

The project will build on the outcomes of the activities under pre-defined project 3 and the additional bi-lateral fund initiatives under Programme BG 14, NFM 2009-2014 and will directly contribute, to the establishment of a human-rights-based approach among the justice institutions in Bulgaria in line with the principles of the efficiency of justice and the rule of law. It aims at ensuring synergies between the state actors in implementing the general measures prescribed by the ECtHR judgments against Bulgaria and the relevant human rights standards, including law-drafting procedure and the decision-making. The main challenges are ineffective implementation of a significant number of ECtHR judgments against Bulgaria, the  insufficient compliance of the domestic legislation with the international standards and its incosistency, the need to establish sustainable human rights law education, the need to further raise awareness of human rights among state officials, and the need to ensure the rights of some of the most vulnerable groups in society. 
The project provides for the drafting of an Analysis of the reasons for the ineffective implementation of the ECtHR judgments and establishing a mechanism for cooperation in the execution process; A draft act regulating the procedure of execution of the ECtHR judgments and the institutions responsible is to be drawn up. Contact points in the administrations of the executive, judicial and legislative authorities will be identified and trained. Measures to build a greater capacity for human rights education at universities are envisaged. Action plans will be prepared in connection with the judgments “Yordanova and others” and “Nencheva and others”, translation of judgments and other acts of the ECtHR, publication of a bulletin on the ECtHR case law, training materials. The capacity of government agents will be enhanced through training and exchange of good practices.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Установяване на ефективно изпълнение на решенията на ЕСПЧ: 1.1 Дейността предвижда най-напред изготвяне на задълбочен, многоаспектен, конструктивен Анализ на причините за неефективното изпълнение на решенията на ЕСПЧ, доколкото такъв не съществува, а Комитетът на Министрите към СЕ продължава да констатира дефицити, включително системни, като и голям брой решения с повтарящи се нарушения, групирани в процедура на засилено наблюдение. На базата на Анализа като отправна точка, впоследствие ще се надгради и с конкретно предложение/я за създаването на между институционален експертен механизъм за бързо и ефективно сътрудничество и взаимодействие във всички аспекти и етапи от процедурата по изпълнение. В предложените дейности ще се интегрира и експертиза на Съвета на Европа, включително с цел консултации относно съществуващите добри практики в държавите-членки в Съвета на Европа. Дейността ще ангажира на всички основни етапи широк кръг представители на национални органи с цел да се постигне както припознаване на проблема и ангажиране, така и съгласуваност в усилията и по-голяма сигурност относно ефективността на предложените като резултат от дейността мерки, целящи предотвратяване на бъдещи нарушения на ЕКПЧ. От законодателната власт ще бъдат поканени представители на Народното събрание, които работят пряко законотворчество, от изпълнителната власт следва да бъдат привлечени експерти, имащи опит по международно право и богата законотворческа практика т.напр. дирекция Съвет по законодателство при МП, МВР, МВнР, Министерски съвет и др.; съдебната власт трябва да бъде представена чрез магистрати от съответните аналитични отдели на върховните съдилища и на ВКП. Като финален продукт от експертните усилията ще бъде изготвен и предложен проект на обвързващ акт, който установява ясна и конкретна процедура за изпълнение на решенията на ЕСПЧ и определя отговорните държавни власти за това. Освен че ще бъде поставен и на обществено обсъждане като важен етап от съдебната реформа актът ще бъде представен и на Съвета по прилагане на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система към Министъра на правосъдието, в контекста на препоръките от докладите на Европейската комисия в рамките на Механизма за сътрудничество и оценка и изпълнението на мерките от свързаните с тях пътни карти. 1.2 Като условие за ефективното въвеждане на новосъздадения механизъм за изпълнение, ще бъдат определени лица за контакт в администрациите на изпълнителната, съдебната власт и законодателната власт. Тези лица ще получат задълбочено обучение по Конвенцията и практиката на Съда. Обученията ще обхващат общи обучения по права на човека, както и обучения, насочени към най-често срещаните проблеми, идентифицирани в практиката на ЕСПЧ срещу България. Разработените в хода на дейността аналитични и оперативни документи ще подпомагат Дирекция ППРБЕСПЧ и в изпълнението на функцията й по изготвяне на годишния доклад на министъра на правосъдието до Народното събрание за изпълнението на решенията на ЕСПЧ. Успешното изпълнението на тази проектна дейност ще постигне в значителна степен визираните в outcome 2.1 от Анекс I към Програмно споразумение между Министерство на външните работи на Кралство Норвегия и Националното координационно звено за финансирането на програма „Правосъдие“ резултати за създаване на актуализирана национална рамка за ефективно изпълнение на решенията на ЕСПЧ. 281 821.84 76 557.08
Изграждане на капацитет за въвеждане на обучение по Права на човека в юридическите факултети на университетите : Тази дейност цели да положи основи и създаде предпоставки за осигуряване на качествено образование по права на човека за студентите в юридическите факултети в българските университети. Съветът на Европа (СЕ) отстоява твърдата позиция, че правата на човека не могат да бъдат гарантирани само с правни инструменти. Образованието е от съществено значение, за да се осигури тяхното познаване, разбиране и гарантиране. България е член на СЕ и се присъединява към ЕКПЧ през 1992 г. Конвенцията има пряко приложение в правната ни система, с преимущество спрямо националното ни законодателство, ако то ѝ противоречи. След почти 30 години членство обаче, съществува обезпокоителен дефицит в познаването на правото на ЕКПЧ от практикуващи юристи. Европейската програма за образование по правата на човека за юристи (HELP) на СЕ работи в посока преодоляване на дефицита по отношение на магистратите (чрез НИП). Съществуват и други, подкрепяни от СЕ инструменти, но от тях се ползва малка част от завършващите и практикуващи юристи. Академичната подготовка остава извън тези инициативи. Социологическото проучване за оценката на юридическото образование, поръчано от Министерство на правосъдието през 2015 г. констатира фрапираща откъснатост на обучението от практиката, неактуална, остаряла програма за обучение, която включва остарели дисциплини, а игнорира други, изключително важни, като например права на човека. Затова Актуализираната стратегия за продължаване на реформа в съдебната система определя като стратегическа цел укрепването на човешкият капитал на съдебната власт, а Пътната карта изисква привеждане на учебните програми в съответствие с принадлежността ни към правовото пространство на ЕС и СЕ. Съгласно действащата Наредба за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността "право" и професионална квалификация "юрист", обучението по специалността "Право" се извършва чрез изучаване на задължителни, избираеми и факултативни дисциплини. Наредбата посочва задължителните и техния минимален хорариум. Сред тях, във връзка с предприсъединителните процеси в ЕС, е предвидено изучаването на Право на ЕС. Определеният хорариум от 75 часа съответства на този на основни предмети като Вещно право. С изменение от 2005 г., е допълнено, че ПЕС следва да се включва и в програмите на съответните дисциплини, т.е. да се изучава и вертикално. Описаният подход не е възприет по отношение на права на човека. Наредбата съдържа уредба и на избираемите и факултативните дисциплини, като отново посочва задължителните и отново сред тях не присъства права на човека. Преподаването, освен това, следва да се извършва от хабилитирани в съответната научна специалност преподаватели, каквито липсват по права на човека. 2.1 Проектът предлага серия от мерки за изграждане на капацитет като гаранция, че Права на човека ще се преподава ефективно в количествено и качествено отношение и от квалифицирани преподаватели. Предпоставка за това е изготвянето на експертен преглед на съществуващата учебна програма. Работата ще се надгради чрез изготвяне на Насоки за въвеждането на Права на човека в хоризонталното обучение (в рамките на различни други дисциплини), както и във вертикалното обучение като задължителен предмет и / или специализирана магистърска програма. Насоките ще бъдат придружени от примерна учебна програма и ще послужат като отправна точка в подкрепа на всички български университети, като по този начин потенциално ще имат ефект в национален мащаб. 2.2 Същевременно, от друга страна, ще бъдат насочени усилия и към създаване на акредитирана докторска програма по ПЧ в СУ и по този начин ще се осигури непрекъснато обучение на бъдещи преподаватели. Паралелно на процеса по акредитация, НЦПЧ ще играе активна роля в изработването на план за обучение и осигуряването на обучение на българските преподаватели как ефективно да преподават ПЧ в хоризонтален и вертикален план, както и как да продължат да водят докторската програма след като бъде акредитирана. 335 438.18 264 073.79
Изпълнение на решенията на ЕСПЧ, изискващи ефективна защита на правата на уязвимите групи : Проблемите, свързани с нарушения на правата на деца с увреждания и ромите, са идентифицирани в две основополагащи решения на ЕСПЧ: Йорданова и други срещу България (от 2012 г.) и Ненчева и други срещу България (от 2013 г). Страните по ЕКЧП, приели юрисдикцията на Съда, имат международноправно задължение да изпълняват неговите окончателните решения. Предприемането на необходимите мерки и отстраняването на установените нарушения от държавите, се контролира от Комитета на министрите към Съвета на Европа (КМ). В момента посочените решения се намират в засилена процедура по наблюдение. За непълното им изпълнение регулярно се съдържат констатации във всеки обобщен Годишен доклад на министъра на правосъдието по изпълнение на решенията на ЕСПЧ до Народното събрание от въвеждането на този механизъм (от 2014 г. насам). 3.1 Решението Йорданова и други срещу България касае липсата на преценка за пропорционалността на заповеди за освобождаване на държавни или общински имоти и на заповеди за премахване на незаконни постройки, когато заповедите лишават засегнатите лица от единственото им жилище. ЕСПЧ препоръчва законодателни промени и промяна на съдебната практика, така че да се гарантира, че в сходни ситуации властите ще идентифицират ясно преследваните цели, засегнатите лица и мерките за спазване на принципа на пропорционалност. Държавата е отбелязала известен напредък, доколкото междуведомствена работна група при министъра на регионалното развитие и благоустройството през 2018 г. е извършила Анализ на законодателството и е изготвила конкретни предложения за изменения в някои закони. Факт е и Национална стратегия за интегриране на ромите. Резултати в практиката обаче закъсняват, а проблемите, свързани с принудителна евикция на роми от техни незаконопостроени жилища, периодично са на дневен ред и се характеризират с изключителна чувствителност в обществото. За да подпомогне изпълнението на решението, проектът предлага изготвяне на Преглед и оценка на изпълнението на съществуващите анализи и мерки и въз основа на констатациите и препоръките от този анализ изготвяне на План за действие, подкрепящ националните стратегически ангажименти. По отношение на жилищните условия на ромите планът за действие ще бъде съпътстван от насоки за провеждане на анализ за пропорционалност в случаите на принудителна евикция и по-конкретно координационен механизъм, от който да се ползват общинските власти по повод реакция на сходни проблеми. Планът за действие ще бъде представен и обсъден от компетентни национални органи представен на кръгла маса, на която ще се идентифицират конкретни срокове и механизми за взаимодействие между органите. 3.2 Въпреки продължаващата реформа в институциите за деца с увреждания, все още има неизпълнени мерки по решението Ненчева и др. срещу България. Те касаят създаването на гаранции, че децата с увреждания, настанени извън техните семейства, се ползват от независимо представителство, което им позволява оплакванията, свързани с тяхното здраве и лечение, да се разгледат от съд или друг независим орган. В тази връзка Проектът предлага изготвяне на: 1. Анализ на ефективността на процеса на деинституционализация на социалните услуги за деца с увреждания, съдържащ конкретни препоръки за осигуряване на независимо представителство на деца с увреждания пред институциите; 2. План за действие за преодоляването на горепосочените проблеми, стъпващ върху препоръките от Анализа. Следва да бъдат препоръчани и подходящи законодателни мерки. Планът за действие ще бъде представен и обсъден от компетентни национални органи с оглед идентифициране на най-добрите мерки за осъществяването му. Предложените дейности представляват конкретни мерки в изпълнение на заложената в Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система и Пътната карта към нея специфична цел: Преодоляване на причините за осъдителните решения пред ЕСПЧ и спазване на международните стандарти в областта на правата на човека, както и съответна цел по проекта. 260 881.47 166 415.90
Осигуряване на обучителни материали по права на човека : Проектните дейности в тази група са в съответствие с output 2.2 „Модернизиране на образователната среда за практикуващи юристи“ от Анекс I към Програмно споразумение между Министерство на външните работи на Кралство Норвегия и Националното координационно звено за финансирането на програма „Правосъдие“. В голяма степен те надграждат резултати и продължават успешни и полезни практики по предефиниран проект № 3 „Укрепване на националните компенсаторни мерки при твърдени нарушения на Конвенцията за правата на човека и основните свободи на Съвета на Европа и капацитета за изпълнение на решенията на Европейския съд за правата на човека“, НФМ 2009-2013. Дейносттите са обособени условно в четири групи и включват: 4.1 Превод на новите решения на Съда, включително постановени от Голяма камара на Европейския съд по правата на човека, както и на други актове на Съвета на Европа (насоки, препоръки и др.). Тази дейност е продължение на осъществената в предходния програмен период дейност. Благодарение на нея се обезпечи пълна база данни на всички значими предходни решения на Съда и други актове на Съвета на Европа. Преодолян бе проблемът, в онлайн пространството да битуват различни версии на актовете на български език, със съмнително качество на превода и често голяма неточност в превода на специализираната, юридическа терминология. 4.2 Съставяне и публикуване на бюлетини, обобщаващи основните изводи на ЕСПЧ в решения, постановени от Голяма камара, както и важни решения, постановени от Камари; 4.3 Осигуряване (превод, адаптация, публикуване) на най-малко 5 обучителни материали за не/юристи, относно практиката на Съда чрез превод на достоверни издания, превод и адаптация на ключови обучителни материали на Съвета на Европа, напр. стандарти, наръчници, препоръки; превод и адаптация на други материали за права на човека; 281 625.89 146 907.94
Изграждане на капацитет на национални експерти : Посредством инициативите за изграждане на капацитета като обучения, летни училища и работни визити, проведени в рамките на НФМ 2009-2014, правителствените агенти създадоха важни контакти със свои колеги в професионалната среда и придобиха знания относно различни аспекти на защитата правата на човека. От особено значение бяха учебните визити в Италия, Австрия и Холандия, които бяха фокусирани върху обмяната на добри практики, касаещи предоставянето на превантивни средства на лишените от свобода в светлината на пилотното решение на ЕСПЧ срещу България за условията на задържане (решение на ЕСПЧ Нешков и други срещу България). Тези дейности са репликирани и в настоящия програмен период. Също така, с превръщането на Хартата на основните права на ЕС в основен насочващ инструмент в практиката на СЕС и реферирането на последния към практиката на ЕСПЧ за правителствените агенти е от огромно значение да поддържат знанията си в съответствие с новостите в тази област. Непрекъснатото обучение е задължително за правителствените агенти с оглед динамичното развитие на правото на Конвенцията, включително заради все по-засиленото участие на агентите в обучения на магистрати и длъжностни лица от публичната администрация. Тази необходимост не е ефективно удовлетворена от обученията в рамките на държавната администрация (по-конкретно програмата, предложена от Института за публична администрация). Поради това такива обучения ще бъдат осъществени както за агентите, така и за други практикуващи юристи (в това число служители на МП, експерти и инспектори от Инспектората към ВСС или други публични институции) в рамките на проекта, доколкото това е целесъобразно. Планираните проектните дейности в тази група са насочени към изпълнението на Резултат 2.3 „Обучение на практикуващи юристи по европейски правни концепции“ . 182 734.65 110 878.79
Мерки за информация и публичност: С цел да се подчертае ролята на Норвежкия финансов механизъм 2014-2021 и да се гарантира, че помощта от механизма е прозрачна ще бъде разпространява пред обществеността информация относно Норвежкия финансов механизъм 2014-2021 и проекта. Дейността ще бъде изпълнена в съответствие с изискванията на Анекс 3 към Регламента за изпълнението на Норвежкия финансов механизъм 2014–2021 г., приет от Норвежкото министерство на външните работи съгласно чл. 10.5 от Споразумението между Кралство Норвегия и Европейския съюз за финансов механизъм на Норвегия за периода 2014–2021 г., на 23 септември 2016 г. и Ръководството за комуникация и дизайн на Финансов механизъм на ЕИО и Норвегия за периода 2014-2021 г. Дейността включва по-конкретно следните мерки: Предоставяне на информация за проекта чрез специализирания уебсайт humanrights.bg, администриран от дирекция ППРБЕСПЧ и/или чрез съществуващия ведомствен уебсайт на Министерство на правосъдието или нарочния портал за информация по Програма „Правосъдие“ - https://nfm.mjs.bg/. Подготовка и изпращане до медиите на прессъобщения в т.ч. за стартиране , основни постижения или резултати, финализиране на проекта, публикуване на информация за резултатите от дейности по проекта по подходящ начин. Ще бъдат предпочитани медии с онлайн издания, вкл фейсбук страниците им с традиционно голяма и редовна аудитория сред магистрати и практикуващи юристи, които са и основните целеви групи на информацията. Изработване и разпространение на информационни материали, напр. банер, тефтери, химикали, USB памет, торбички, брошури и др. Материалите ще се ползват по време на обучителни мероприятия, работни срещи, конференции, срещи на работни групи. 24 373.77 14 469.29

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).