Проучване на пречките и предизвикателствата пред гражданското участие, дължащи се на неефективно предоставяне на прозрачна публичната информация в това число в отворен формат – група № 1: Съгласно Стратегията за развитие на държавната администрация 2014-2020 г., посочена в Насоките за кандидатстване, публичността на предоставяната от администрацията информация, е идентифицирана като основно предизвикателство пред комуникацията и взаимодействието с гражданското общество. Правото на достъп до информацията е основен принцип при разработването на политики за прозрачно и открито управление, а пречка за рационалното и ефективно използване на информацията е липсата на единна национална стандартизация за вида, в който трябва да бъдат представяни данните, тоест не достатъчно ефективно прилагане на подхода на отворените данни.
Съответно в Стратегията са предвидени мерки като:
• Въвеждане в цялата администрация на подхода „Отворени данни”.
• Провеждане на инициативи за подобряване на уменията на НПО и администрацията за извършване на мониторинг и оценки.
• Инициативи с граждански организации за мониторинг и оценка на качеството на административното обслужване.
В тази връзка, ключов фактор за подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство е установяването на точните слабости в областта на прозрачността и отворените данни, които възпрепятстват диалога между гражданското общество и администрацията.
Единствено на база на установяването на конкретните слабости, може да се намерят решения и да се разработят подходящи модели, подобряващи гражданското участие.
За целта, в рамките на дейността ще се проведе изследване, което следва да установи какви, според заинтересованите страни (представители на целевите групи) са най-големите слабости в областта на прозрачната публична информация и отворените данни и до какви пречки пред гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство водят тези слабости.
Изследването ще обхване представители на следните целеви групи:
• Административни структури на изпълнителната власт – администрациите по чл. 38, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) и общини, доколкото те са основните субекти, формулиращи и изпълняващи политики на централно и местно ниво.
• Неправителствени организации, както и техните служители;
• Социално-икономически партньори, както и техните служители;
• Представители на бизнеса;
• Представители на обществеността
Целта на дейността – събиране на информация от представителите на целевите групи за тяхното виждане за слабости в областта на прозрачната публична информация и отворените данни и до какви пречки пред гражданското участие водят те, е в пряка връзка със специфична цел1 целта на проекта, както и с трите цели на процедурата.
Конкретната информация, събрана в рамките на изследването, служи като входни данни по постигане на цел „Открито и отговорно управление“. Начинът на събирането и, ще ангажира представителите на целевите групи и ще допринесе за цел „Партньорско управление с бизнеса и гражданите“.
Данните от изследването ще бъдат и основа за последващото формулиране на предложения за подобрение, допринасяйки за цел „Отправяне на препоръки за подобряване процесите по предоставяне на услуги, по-добра регулаторна среда“.
По своята същност дейността представлява извършване на проучване и изследване, свързано с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, чрез установяване на специфични пречки пред това участие. В тази връзка, дейността попада в обхвата на допустими дейности от Група № 1. |
12 985.18
|
13 340.02
|
Проучване на добри практики и иновативни решения за повишаване на прозрачността и достъпа до отворени данни, в 3 други държави членки от ЕС: Публичната информация, създавана от администрацията е стратегически ресурс, съдържащ огромен потенциал за редица потребители включително, частния бизнес, , гражданите и НПО. В този смисъл прозрачността и отворените данни са ключ за използването на този ресурс от гражданското общество в процеса на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство.
През последните години редица държави от ЕС реализират множество добри практики в използването на иновативни управленски методи и техники в отварянето на данни и в прозрачното предоставяне на публична информация.
В рамките на дейността, ще идентифицираме най-подходящите добри практики и иновативни решения, съществуващи в 3 държави членки на ЕС. По този начин ще обогатим входната информация, на база на която да се разработят резултатите от дейности 3 и 4.
Държавите, които ще бъдат проучени, ще се изберат на база на подходящи критерии, като водещо място в международни класации и инициативи, като Индексът за развитие на публичния сектор в ЕС, Порталът за отворени данни на Европейският съюз (https://open-data.europa.eu/), Платформата Open Data Monitor на ЕС. Ще се използват и допълнителни критерии, като сходство в социално икономическото развитие, с това на България и др.
Проучването ще идентифицира добри практики и иновативни решения в области като:
• Нормативни изисквания за прозрачност и отворени данни
• Създадени технически насоки
• Заинтересовани страни – принос на прозрачността и отворените данни за целите на участието на гражданското общество
• Координиране на инициативата - функции и правомощия
Резултатите от изследването ще бъдат изложени в доклад, съдържащ предложения за въвеждане на идентифицирани добри практики и иновативни решения, които да улеснят участието на гражданите в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство.
Освен чрез кръглите маси, организирани в рамките на дейност 7, докладът ще стане достояние на централната и местната администрация на изпълнителната власт, като бъде публикуван на електронната страница на бенефициента и представителите на администрацията бъдат уведомени. По този начин ще се стимулира евентуалното прилагане на идентифицираните добри практики и иновативни решения.
Дейността ще бъде адресирана към следните целеви групи, които ще бъдат запознати с нейните резултати:
• Административни структури на изпълнителната власт – администрациите по чл. 38, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) и общини.
• Неправителствени организации, както и техните служители;
• Социално-икономически партньори, както и техните служители;
• Представители на бизнеса;
Косвено, дейността ще има допълнителен ефект за администрациите по чл. 38, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) и общините, тъй като те ще могат да използват резултатите и за подобряване на прозрачността и подхода на отворени данни като инструмент за стимулиране на гражданското участие.
Целта на дейността – идентифициране на добри практики и иновативни решения за прозрачност и отворени данни, допринася за качеството на резултатите от проекта и е в пряка връзка със специфична цел 1 на проекта, както и с трите цели на процедурата, тъй като:
Резултатите от проекта допринасят пряко за постигане на цел „Открито и отговорно управление“ и „Партньорско управление с бизнеса и гражданите“.
Фактът, че тези резултати ще бъдат достъпни за администрациите по чл. 38, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) и общините, които ще бъдат уведомени за тях, допринасят за цел „Отправяне на препоръки за подобряване процесите по предоставяне на услуги, по-добра регулаторна среда“.
По своята същност дейността представлява извършване на проучвания на добри практики и/или иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие. В тази връзка, дейността попада в обхвата на допустими дейности от Група № 1. |
15 000.00
|
16 884.00
|
Разработване на модел, съдържащ предложения за подобрение на прозрачността и достъпа до отворени данни, като средство за подобряване на гражданското участие: Стратегията за развитие на държавната администрация 2014-2020 г., съдържа стратегическа цел 3 – Открито и отговорно управление, която като формулировка съвпада и с една от целите на настоящата процедура. В така формулираната стратегическа цел е записано: „България е една от 62-те страни, които участват в инициативата „Партньорство за открито управление”, стартирала през 2011 г., и трябва да прилага четирите ключови принципа на откритото управление – прозрачност, гражданско участие, отговорност и отчетност и технологично обновление. От ключово значение е да се осигури отваряне за гражданите на бази данни и информационни източници, които засега се използват за административни цели. Отварянето на достъпа до данните от обществения сектор ще спомогне за участието на гражданското общество в политическия живот…“
В тази връзка, в рамките на дейността ще бъде разработен модел, съдържащ предложения за подобрение на прозрачността и достъпа до отворени данни, като средство за подобряване на гражданското участие.
Целта на дейността е, да се представи модел, който е базиран на нуждите и потребностите на различните представители на гражданското общество и на най-добрите съвременни Европейски практики.
За целта, моделът ще се базира на резултатите от дейности 1 и 2, като проблемите и предизвикателствата, идентифицирани в рамките на дейност 1 ще бъдат анализирани, за да се прецени с кои от идентифицираните Европейски добри практики и иновативни решения за повишаване на прозрачността и достъпа до отворени данни може да им бъде отговорено по най-ефективния начин.
Моделът ще бъде разработен под формата на Концепция, съдържаща:
1. Референции към установените пречки и предизвикателства пред гражданското участие, дължащи се на неефективно предоставяне на прозрачна публичната информация в това число в отворен формат.
2. Референции към установените добри практики и иновативни решения (целта на първите две точки е да бъдат обединени в един документ и да мотивират ясно направените предложения)
3. Предложения за подобрение на прозрачността и достъпа до отворени данни в следните области:
o Нужда от промени в нормативни изисквания за прозрачност и отворени данни
o Технически насоки за промени
o Обяснение на приноса на всяка промяна за целите на участието на гражданското общество
o Промени за координиране на инициативата
Моделът ще бъде публичен и представителите на целевите групи ще бъдат запознати с него (чрез кръглите маси, осъществени в рамките на дейност 7 и чрез уведомяването им за възможността за достъп до модела на електронната страница на бенефициента), което ще стимулира прилагането му и ще улесни отговорните администрации в изпълнението на целите на Стратегията за развитие на държавната администрация 2014-2020 г.
Дейността ще бъде адресирана към следните целеви групи, които ще бъдат запознати с нейните резултати:
• Административни структури на изпълнителната власт – администрациите по чл. 38, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) и общини.
• Неправителствени организации, както и техните служители;
• Социално-икономически партньори, както и техните служители;
• Представители на бизнеса;
Косвено, дейността ще има допълнителен ефект за администрациите по чл. 38, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) и общините, тъй като те ще могат да използват модела за подобряване на прозрачността и подхода на отворени данни като инструмент за стимулиране на гражданското участие.
Целта на дейността , описана по-горе, е в пряка връзка със специфична цел 1 на проекта, както и с трите цели на процедурата.
По своята същност дейността представлява разработване на модел, свързан с подобряване на гражданското участие. В тази връзка, дейността попада в обхвата на допустими дейности от Група № 1. |
8 896.14
|
11 776.84
|
Разработване на механизъм за мониторинг и измерване на прозрачността и отворените данни, като средство за граждански мониторинг: Дейността се фокусира върху създаването на механизъм, чрез който представителите на гражданското общество да могат да осъществяват мониторинг върху прозрачността на публичната информация и достъпа до отворени данни, като средство за подобряване на гражданското участие.
Докато първите три дейности разкриват проблемите за представителите на гражданското общество, свързани с прозрачността и отворените данни, идентифицират съществуващи добри практики и създават модел, чрез който да се подобри подходът на прозрачност и отворени данни, настоящата дейност дава инструмента, чрез който да се наблюдава дали е налице прогрес в това отношение.
В рамките на дейността ще бъде разработена Механизъм, включващ показатели за измерване на прозрачността и отворените данни, както и процедура за тяхното прилагане.
Механизмът ще е приложим за измерване на прозрачността на публичната информация и на отворените данни, предоставяни от различни администрации – както централни, така и общински.
Индикаторите ще отчитат като минимум важни резултати, като:
• Правна рамка – регулации и правила, в подкрепа на прозрачността и отворените данни
• Техническа рамка, в това число иновативни решения
• Характер на прозрачната информация и на отворените данни – ползи за гражданското общество
• Ангажираност на заинтересованите страни – степен на гражданското участие
За разработването на механизма, експертите ще използват резултатите от предходните дейности – 1, 2 и 3 на проекта, като отново ще ги анализират, за да изведат на тяхна база най-подходящите индикатори. С оглед на повишаване на ефективността на разработените индикатори, те ще отговарят на концепцията SMART.
Механизмът за мониторинг и измерване на прозрачността и отворените данни, като средство за граждански мониторинг, ще представлява алтернативен механизъм (инструмент) на контрол, извън формалната регулация на процеса на формулиране и изпълнение на политики, осигуряващ откритост и прозрачност на действията на администрацията и по-добра отчетност.
Бенефициентът по проекта - Фондация „Институт за добро управление” има опит в разработването на подобна методика, включваща показатели за мониторинг върху две политики осъществявани от две административни структури – министерства. Ето защо Фондация „Институт за добро управление” ще бъде организацията, отговорна за изпълнението на Дейност 4 от настоящия проект.
Механизмът ще бъде публичен и представителите на целевите групи ще бъдат запознати с него (чрез кръглите маси, осъществени в рамките на дейност 7 и чрез уведомяването им чрез имейли за възможността за достъп до механизма, на електронната страница на бенефициента). Това стимулира прилагането му и ще улесни гражданското общество при прилагането на инструменти, чрез които да осигури качествена информация за целите на участието му процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство.
Дейността ще бъде адресирана към следните целеви групи, които ще бъдат запознати с нейните резултати и ще могат да ги използват:
• Административни структури на изпълнителната власт – администрациите по чл. 38, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) и общини.
• Неправителствени организации, както и техните служители;
• Социално-икономически партньори, както и техните служители;
• Представители на бизнеса;
• Представители на обществеността
Целта на дейността е, да се създаде ефективен механизъм, чрез който гражданското общество да измерва прозрачността и отворените данни и по този начин да стимулира и изисква от администрацията по качествена, прозрачна и отворена информация.
Тази цел допринася както за постигането на специфична цел 1 на проекта, а също, спомагайки за преодоляване на едни от основните пречки пред гражданското участие, допринася за постигането на целите на процедурата.
По своята същност дейността представлява разработване на механизми и инструментариум за граждански мониторинг. В тази връзка, дейността попада в обхвата на допустими дейности от Група № 2. |
8 896.14
|
8 674.45
|
Провеждане на обучение на служителите на партньора за прилагане на механизма за мониторинг и измерване на прозрачността и отворените данни, като средство за граждански мониторинг.: В рамките на дейността ще бъдат обучени 4 служители – експерти на партньора - Сдружение „Съюз за България“ за работа с разработения механизъм за мониторинг и измерване на прозрачността и отворените данни. За целта ще бъде организирано и проведено четиридневно изнесено обучение (до 150 км. от гр. София). Лектори на обучението ще бъдат двамата експерти на кандидата – Експерт 1 „Анализи и проучване“ и Експерт 2 „Мониторинг“ изготвили модела по Дейност 3 и механизма по Дейност 4. Впоследствие, обучените служители на партньора ще участват съвместно с двамата експерти на кандидата в практическото прилагане на механизма, в рамките на Дейност 6.
Конкретната цел на дейността е: Да бъдат обучени 4 бр. служители - експерти на партньора за работа с разработения механизъм за за мониторинг и измерване на прозрачността и отворените данни, като средство за граждански мониторинг. Необходимостта от провеждането на подобно обучение е обусловена от последващото пилотно прилагане на механизма, в рамките на дейност 6. В резултат от пилотното прилагане на механизма, ще бъдат формулирани препоръки за подобрение и в тази връзка целта на дейността допринася за постигане и на двете специфични цели на проекта, както и за постигането на трите цели на процедурата.
Целевата група, конкретно по отношение на изпълнението на Дейност 5 са служителите на партньора - Сдружение „Съюз за България“, като представители на целева група НПО и техните служители.
Косвено дейността ще има принос и по отношение на останалите обхванати от проекта целеви групи, тъй като чрез прилагането на механизма за мониторинг, ще се допринесе за преодоляване на предизвикателствата пред прозрачността на публичната информация и отворените данни, създавани от администрацията и по този начин ще се улесни и стимулира гражданското участие.
По своята същност дейността представлява провеждане на обучения на служителите на кандидата и/или партньора (НПО), свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. В тази връзка, дейността попада в обхвата на допустими дейности от Група № 3. |
8 656.80
|
9 830.11
|
Осъществяване на граждански мониторинг и измерване на прозрачността и отворените данни, като средство за граждански мониторинг : В рамките на дейността, разработеният механизъм за мониторинг ще бъде тестван пилотно в едно министерство и една община. Дейността ще бъде изпълнена съвместно между експертите на партньора и обучените служители - експерти на кандидата. Ще бъдат избрани по две политики в администрация, по отношение на които да бъде направен мониторинг. Конкретните администрации ще бъдат избрани съвместно от кандидата и партньора след проведеното обучение и на база на резултатите от проучването, извършено в рамките на дейност 1. Сред критериите за избор, ще бъдат:
• да имат добре разработени и поддържани интернет страници, позволяващи лесен достъп до публичнодостъпна информация, особено в раздел планиране и изпълнение на политики и законодателство и обществени консултации;
• да са били активни в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, с участието на представители на гражданското общество.
Политиките, по отношение на които ще бъде осъществен гражданския мониторинг ще бъдат подбрани също съвместно от кандидата и партньора, като изборът ще бъде направен измежду политиките, с пряко въздействие върху различни аспекти на обществено-икономическия живот и гражданското общество:
• образование;
• здравеопазване;
• култура;
• благоустрояване и комунални дейности;
• социални услуги;
• опазване на околната среда и рационалното използване на природните ресурси и др.;
За всяка от двете администрациище бъдат приложени разработените показатели от методиката по отношение на всяка от двете избрани политики. По този начин, ще се получат резултати, които ще очертаят сравнително обобщена картина в посока прозрачност, и отворени данни на ниво централна администрация и съответно на ниво местна власт. На тази база ще бъдат формулирани и съответните препоръки, свързани с процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики (минимум по две препоръки за всяка политика за всяка администрация, общо минимум осем препоръки).
Конкретната цел на дейността е: Осъществяване на граждански мониторинг и измерване на прозрачността и отворените данни, като средство за граждански мониторинг чрез пилотно тестване на разработения механизъм в едно министерство и една община и формулиране на препоръки. В тази връзка целта на дейността допринася за постигане и на двете специфични цели на проекта, както и за постигането на трите цели на процедурата.
Целевата група, конкретно по отношение на изпълнението на Дейност 6 са служителите на партньора и кандидата, като представители на целева група НПО и техните служители, както и една административни структури на изпълнителната власт – администрациите по чл. 38, ал. 1 от Закона за администрацията (министерство) и една община.
Косвено дейността ще има принос и по отношение на останалите обхванати от проекта целеви групи, тъй като чрез прилагането на механизма за мониторинг, ще се допринесе за преодоляване на предизвикателствата пред прозрачността на публичната информация и отворените данни, създавани от администрацията и по този начин ще се улесни и стимулира гражданското участие.
По своята същност дейността представлява осъществяване на граждански мониторинг и контрол върху действията на администрацията. В тази връзка, дейността попада в обхвата на допустими дейности от Група № 2. |
23 688.70
|
20 072.78
|
Провеждане на две кръгли маси за обсъждане на резултатите от проекта: Резултатите от изпълнените дейности по проекта, ще бъдат представени и обсъдени на две кръгли маси, като на едната ще бъдат представени резултатите от проведения пилотен мониторинг в едно пилотно министерство, а на другата – резултатите от проведения мониторинг в една пилотна община.
На всяка от кръглите маси ще бъдат поканени 20 представители на:
• съответната администрация;
• представители на НПО;
• представители на СИП и бизнеса.
Това ще бъдат и основните целеви групи, обхванати от дейността.
Конкретната цел на дейността е: Да бъдат проведени две кръгли маси за обсъждане на резултатите от проекта, на които да бъдат отправени формулираните в резултат на пилотното тестване на мониторинга препоръки.
Изпълнението на дейността е в пряка връзка със заложената Специфична цел 2 от проектното предложение.
По своята същност дейността представлява провеждане на конференции, обществени обсъждания, кръгли маси и други сходни дейности със заинтересованите страни. В тази връзка, дейността попада в обхвата на допустими дейности от Група № 4. |
5 088.00
|
0.00
|