Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Asylum, Migration and Integration Fund

Planning region: All

Description

The project complies with the principles and needs as defined in the Strategy for Development and Management of the Water Supply and Sanitation Sector in the Republic of Bulgaria 2014 - 2023 and the Action plan for its implementation and includes activities, which aim at the implementation of the measures envisaged in them. The concept of the project proposal’s content reflects the consistency and sustainability in the implementation of the priorities in conducting the policy in the WSS sector, the activities already accomplished and the experience gained during the last programming period 2007-2013. Within the project activities there will be analyses and actions for the implementation of best international practices in the management and development of water supply infrastructure and provision of services, measures aiming at enhancing the institutional capacity for control, management and planning of water supply and sewerage sector, an increase in efficiency and sustainability, performance of the responsibilities of the Ministry of Regional Development and Public Works as envisaged in the Water Act and related to the development of specialized information systems, support for the definition of changes in the relevant  laws and regulations, creating opportunities for the financial viability of the sector in the long run, etc.
It is envisaged that the project activities will be carried out  in parallel with the implementation of project “Support for the Regional Investment Planning in the Water and Sanitation Sector”, financed by the Operational Programme "Environment 2014-2020" (OPE 2014-2020), following the common principles of ensuring the sustainability of the reform in the sector, effective utilisation of grant funds and implementation of projects under OPE 2014-2020.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Консултантски услуги за повишаване на ефективността при предоставяне на услугите в отрасъл ВиК: Основната цел на дейността е доразвиване на мерки, залегнали в Плана за действие на Стратегията за развитие и управление на водоснабдяването и канализацията в Република България в периода 2014-2023 г., и изпълнението на предварителните условия за усвояването на средствата от ЕСИФ в периода 2014-2020 г. в сектор „Води“. Дейността ще подпомогне създаването на условия и механизми за постигане на финансова устойчивост на ВиК отрасъла, оптимизиране на капиталовите и оперативните разходи, за да се смекчи въздействието им върху цените. Същите ще бъдат в три основни области и ще включват: 1.Развитие на отрасъл ВиК чрез: • Подпомагане прилагането на методиката за определяне границите и товарите на агломерациите; • Разработване на План за действие за финансиране, експлоатация, поддръжка и мониторинг на индивидуалните и други подходящи системи; • Сравнителен анализ на ВиК операторите за подобряване на качеството на ВиК услугите; • Преглед на добрите практики за измерване на консумацията на вода; • Подкрепа за решаване на предизвикателствата, свързани с финансиране на отрасъла от държавата и ОПОС и спазване на законодателството на ЕК в областта на държавните помощи; • Разработване на механизъм за задържане на част от приходите от ВиК услуги за бъдещо реинвестиране в отрасъл ВиК във връзка с изпълнението на предварително условие 6.1; • Подкрепа за решаване за предизвикателствата, свързани с управлението на утайките от ГПСОВ; • Подпомагане прилагането на указанията за преоценка на ВиК активите. 2.Разработване на стратегия за финансиране на отрасъла в средносрочен и дългосрочен аспект и подходящи механизми за намаляване на въздействието върху цените. 3.Укрепване на капацитета за регулиране на предоставяните ВиК услуги: • Подпомагане на КЕВР за прилагане на резултатите от Функционалния анализ, изготвен по проект, финансиран от оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.”; • Изготвяне на указания за преглед на бизнес плановете за периода 2017-2021 г.; • Изготвяне на механизъм за мониторинг на прилагането на изменената регулаторна рамка. 3 600 000.00 2 900 000.00
Създаване на Единна информационна система (ЕИС) за ВиК услугите и регистър на ВиК операторите и асоциациите по ВиК и Информационна система на водностопанските системи и съоръжения (ИС на ВСС): ЕИС за ВиК услугите, дефинирана в чл.198р от Закона за водите е система, която обслужва всички операции свързани с поддържане, използване, актуализиране и работа с регистъра на ВиК операторите и асоциациите по ВиК. Предвидено е в ЕИС да се събират, въвеждат и съхраняват данните от Регионалните генерални планове (РГП) за ВиК (чл.198и от Закона за водите), инвестиционните програми (ИП) към тях, прединвестиционни проучвания, ниво на покритие с водоснабдителни и канализационни услуги, разрешителни, данни за ВиК системите, бизнес плановете на ВиК операторите, състав и организационна структура на ВиК операторите и други данни. Дейностите ще включват проект на структура на базата данни и проект на функционалност и интерфейс, дигитализиране и структуриране на данните, доставка на софтуер, хардуер, лицензи и система за управление на базата данни, внедряване на системата, гаранционна поддръжка и обучение. ИС на ВСС, дефинирана в чл. 178, ал. 1, т. 2 от Закона за водите ще съдържа информация и данни за вида на съоръженията, местоположението им, собствеността им, оператор, предоставени права за стопанисване, поддържане и експлоатация, технически параметри и други. Целта на системата е да осигури ефективна структура на данните за водностопанските системи и съоръжения, базирана на съвременна гео-информационна сървърна технология, с възможности за интегриране, справки, анализи и разпространение на информация за рационалното използване и управление на ВиК инфраструктурата в Република България. Дейностите ще включват проектиране структурата на системата, проектиране, поддържане на база данни и импорт на данни, гаранционна поддръжка и обучение, както и доставка на софтуер, хардуер, лицензи и система за управление на базата данни. Двете системи се проектират като свързани с възможности за обмен на данни. Ползватели на системите ще са специализираните дирекции от МРРБ, МОСВ, асоциациите по ВиК в областните администрации, ВиК операторите, НЕК ЕАД – предприятие „Язовири и каскади“, МЗХ - „Напоителни системи“, ДАМТН, КЕВР, МЗ, които се предвижда да имат права за ползване, промени, въвеждане на данни, както и изготвяне на справки, карти и анализи. До системите ще се дадат ограничени права за ползване до отделни слоеве информация, без възможност за промени на гражданите. В рамките на проект "Подпомагане реформата в отрасъл ВиК", финансиран от ОПОС 2007-2013 г. бяха изготвени технически задания за разработване и внедряване на двете информационни системи и регистъра, които след актуализация ще бъдат използвани за възлагането им по текущата дейност. 6 804 000.00 6 068 400.00
Укрепване на административния капацитет на заинтересованите страни в отрасъл ВиК: Дейността има за цел да развие и надгради институционалния капацитет за планиране, управление и развитие на ВиК системите и осигуряване на условия за дългосрочно устойчиво развитие на отрасъла при спазване на екологичните стандарти на ЕС на заинтересованите страни в отрасъл ВиК, сред които: • асоциациите по ВиК; • публичните институции; • ВиК операторите; • неправителствения сектор и др. Ще бъдат проведени серия от общи и специализирани информационни събития, в рамките на които чрез тематични семинари, работни посещения, демонстриране на добри практики в управлението, финансирането и развитието на ВиК инфраструктурата, и други съпътстващи дейности, свързани с повишаване институционалния капацитет на представителите на заинтересованите страни. Някои от областите, за които към момента са идентифицирани нужди са: • осчетоводяване и отчитане на инвестиции в публични активи, • работа с регистър на публичните ВиК активи • работа с регистър на жалбите, • ефективен контрол и управление на договорите за стопанисване, поддръжка и експлоатация на ВиК активи и предоставяне на ВиК услуги, • прилагане на актуалната регулаторна нормативна уредба, • въвеждане на мерки за ефективност на ВиК услугите и инфраструктурата, • международен опит и добри практики в планиране, реализиране на инвестиции и поддръжка на ВиК инфраструктура, както и в управлението на ВиК услугите и инфраструктурата, и др. Темите са резултат от натрупания опит в процеса на прилагане на реформата в отрасъл ВиК, цялостното разбиране за развитието на ВиК инфраструктурата и услугите, както и обективните нужди от допълнително запознаване с изисквания, методики, практики и процедури, свързани с управлението на отрасъла и предоставяне на услугите. 1 800 000.00 1 575 586.71
Консултантски услуги за изготвяне на становища, анализи и документи свързани с инвестиции, управление и предоставяне на ВиК услугите, и предложения за промени в приложимата нормативна уредба: Дейността има за цел подпомагане на МРРБ за осигуряване ефективност и устойчивост на инвестициите и реформата във ВиК отрасъла чрез предоставяне на становища, анализи и документи, свързани с управление на активите, предоставяне на услугите и развитие на ВиК системите. Консултантските услуги ще включват • правно тълкуване на действащото национално и европейско законодателство в областта на питейните води, отвеждането и пречистването на отпадъчните води при възникване на правни казуси по прилагането им, • подкрепа за дефиниране на промени в нормативни актове и стратегически документи свързани с отрасъл ВиК, сред които:  Закона за водите,  Закона за устройство на територията,  Наредба № РД-02-20-8 от 17 май 2013 г. за проектиране, изграждане и експлоатация на канализационни системи,  Правилника за дейността на асоциациите по ВиК и др., • Във връзка с въвеждането на договорна рамка на управление на публичните ВиК системи и съоръжения ще бъдат подпомогнати процеси като-  договорни условия,  финансови анализи и модели,  провеждане на процедури по вписване, обединяване и отписване на дружества,  изготвяне на юридически и финансови становища във връзка с договорната рамка,  методически указания и др. 1 800 000.00 1 146 046.80
Организация, управление и публичност на проекта: За изпълнението и администрирането на проекта ще се сформира екип за управление (ЕУП) към МРРБ. Към ЕУП ще бъде нает 1 бр. външен експерт ( координатор ). Останалите членове на Екипа за управление на проекта (ЕУП) ще бъдат служители от администрацията и специализирани дирекции на МРРБ. Всички разходи по управлението на проекта - включително разходи за възнаграждения и осигуровки на ЕУП, разходи за командировки и разходи за консумативи, оборудване, разходи за обучения и участия в мероприятия и др. за нуждите на ЕУП - са в рамките на предвидените по проекта разходи за организация и управление. Екипът за управление на проекта ще осъществява следните дейности: управление на целия проектен цикъл; координация на взаимоотношенията между бенефициента и УО на ОПОС, и бенефициента и подизпълнителите по проекта; подготовка на тръжна документация по ЗОП и техническите задания и участие в комисии за оценка на оферти, включително и чрез използване на външни експерти; предоставяне на инструкции и насоки към избраните подизпълнители относно специфичните изисквания на ОПОС 2014-2020 и контрол на изпълнението на сключените договори; подготовката на всички доклади за напредъка и искания за плащане в съответствие с плана за обществени поръчки по проекта; мониторинг на качеството на изпълнението чрез осъществяване на проверки на място на подизпълнители; спазване на всички приложими нормативни актове и практики в областта на доброто финансово управление и държавните помощи. Предвижда се и привличане на външни експерти, както и експерти от други ведомства, при подготовка на тръжна документация за процедури по ЗОП, за участие в оценителни комисии и работни групи за приемане на работата по различните проектни дейности. За нуждите на ЕУП ще бъде разработен модул „Управление на проекти“ към Информационна система за управление на съдържанието на МРРБ за нуждите на ЕУП, чрез който ще се съхранява голяма по обем он-лайн информация и извършва обмен на данни с УО на ОПОС 2014-2020 г., ИСУН, ИА ОСЕС, Сметна палата и др. (в зависимост от нуждите им и предоставените им права). Дейността предвижда реализиране на популяризиращи мерки за информация и публичност, съгласно изискванията на ОПОС. 2014-2020 Предвижда се отпечатване и разпространение на оптимален набор от информационни материали, насочени към следните основни целеви групи: АВиК; ВиК оператори; държавни институции, ангажирани в управлението на водностопанската инфраструктура и общини; НПО, научни институции, граждани, работещи по опазване на водните ресурси и развитие на водната инфраструктура и медии. В рамките на проекта ще бъдат разработени и разпространени и набор от рекламни материали, които ще популяризират приноса на ОПОС и ЕС в осъществяването на проектните дейности. В рамките на дейността се предвижда и публикуване на: поне 10 бр. платени публикации и прес-съобщения в национални и регионални медии, както и на поне 10 бр. електронни съобщения на уебсайта на МРРБ с информация за проектните дейности и резултати. В допълнение, ще бъдат проведени 1 встъпителна прес-конференция/публична среща, 3 бр. междинни публични събития и 1 бр. заключителен семинар с представители на централната и местната власт, АВиК, ВиК операторите, НПО, научни среди и медии, за представяне на междинните и окончателните резултати по проекта и търсене на обратна връзка в процеса на реализация на проектните дейности. 1 554 938.30 793 239.15

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).