Дейност 6: Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин : - Организиране в детски градини от населените места в Община Тервел на групи от деца, за които българският език не е майчин и провеждане на занятия с тях по български език – чрез ползване на специфични методи за обучение и учебни пособия за преподаване на български език на деца билингви и за развитие на детското въображение;
- Организиране на прояви, които стимулират децата да полагат усилия за по-добро усвояване на български език.
Дейността надгражда изпълнявани до момента дейности и политики на Община Тервел, част от Общинска стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етнически малцинства и други общински стратегически документи с фокус върху интеграцията на уязвими групи от населението.
При изпълнение на дейността, ще се съблюдава ограничението едни и същи представители на целевата група да не участват в дейности за допълнително изучаване на български език, финансирани от НП на МОН „Развитие на системата на предучилищно образование“ и проекти за образователна интеграция, финансирани по ОП НОИР.
Дейността е в съответствие с Актуализираният общински план за интеграция на ромите за периода 2015-2020 г., както и с Актуализираната общинска стратегия за развитие на социалните услуги за периода 2015-2020 г.
Обосновка за необходимостта от дейността и целесъобразността на разходите:Дейността цели подобряване на говорното развитие на децата с оглед осигуряване на успешно ограмотяване преди постъпване в началното училище, осъществяване на психологическа готовност на децата за училище и даване на равен старт. Децата живеят в компактна ромска общност и майчиният им език е различен от българския. Родителите са с ниско образование /някои дори неграмотни/ и с нисък социален статус и не проявяват интерес към предучилищното образование. Децата не посещават редовно детска градина и са силно повлияни от семейната и социална среда по местоживеене. Това налага допълнителна работа за повишаване езиковата подготовка, подобряване на комуникативността и социалната адаптация на децата. Основната цел на обучението по български език и литература е оползотворяване на възрастовите предпоставки за цялостно и лингвистично развитие до степен на индивидуална готовност за общуване и успешно обучение в училище. Ще се осъществя с дейности, чрез които ще се изпълнят уточнените държавни образователни изисквания за решаване на задачи от образователните ядра: „Свързана реч- говорене и слушане”, „Граматически правилна реч”, „Звукова култура на речта”, „Речник”,” Възприемане и пресъздаване на литературно произведение”. Основна цел: Придобиване на обща и специална готовност за училище на база социално-личностна подготовка, по-леко и безболезнено преминаване през степените на поетапно развитие. Овладяване на говорим български език и по- качествена подготовка за постъпването им в първи клас чрез:
1. Поощряване и създаване на интерес към ученето.
2. Работа с деца с изоставане в овладяването на учебния материал по български език и литература и адекватното им интегриране в учебния процес.
3. Повишаване на мотивацията за учене.
4. Възпитаване на увереност у децата в собствените им възможности.
5. Натрупване на знания и умения по български език и литература за пълноценно интегриране на децата в учебния процес.
6. Пълноценна интеграция на децата от етническите малцинства и стимулиране на възможностите за равен достъп с цел гарантиране на качествено образование за всички деца.
|
21 537.82
|
21 248.43
|
Дейност 7: Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства: - Идентифициране на ученици с голям брой отсъствия от учебни занятия;
- Насочване на идентифицираните ученици към работа с психолог, към участие в спортни и други школи за извънкласна работа;
- Организиране на изяви, които да допринасят за себеутвърждаването на учениците, които са в риск от отпадане от училище и да ги приобщават към ценностите на училищния живот.
Дейността надгражда изпълнявани до момента дейности и политики на Община Тервел, част от Общинска стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етнически малцинства и други общински стратегически документи с фокус върху интеграцията на уязвими групи от населението.
Дейността е в съответствие с Актуализираният общински план за интеграция на ромите за периода 2015-2020 г., както и с Актуализираната общинска стратегия за развитие на социалните услуги за периода 2015-2020 г.
Обосновка за необходимостта от дейността и целесъобразността на разходите: Младият човек, независимо от неговия произход, приема и наследява ценностите, нормите, културата, езика и необходимите навици за осъществяване правата и отговорностите в разнообразните социални взаимодействия. Интеркултурната педагогика има за цел да разкрие различният начин на живот, език, мислене, религия, облекло, празници и други особености на различните деца. Живеейки заедно, децата трябва да се научат да приемат тези различия. Заниманията с любими на всички деца и ученици рисуване и приложни изкуства, музика, опазване на природата, запознаването с един от най- старите занаяти, какъвто е грънчарството, в извънучилищна и неформална среда, спомага формирането на знания, умения и способности за толерантно и хуманно общуване между децата, които са представители на различни етнически общности. Влизайки в образователната система, ученикът вече има друга социална роля. В този кръг той трябва да се научи да е равноправен член на групата, която се отнася към него с изисквания, както към всички останали деца. Доказано е, че поставяйки учениците, отпаднали или застрашени от отпадане в училище в нова за тях общностна група, каквито са клубовете по интереси в ЦПЛР, развива у тях нови социални, нравствени и естетически чувства, качества и позиции – съобразяване с мнението на другите, отстъпчивост пред техните желания, чувства и умение за координиране на личните и другарски потребности, приемане на интересите и ролите и т.н. С учениците ще работят квалифицирани учители с висше образование и със специалности „Педагогика на обучението по изобразително изкуство“, „Педагогика та обучението по музика“, „Педагогика на обучението по биология и химия“. |
46 576.14
|
40 424.98
|
Дейност 8: Кариерно консултиране и професионално ориентиране на учениците от етническите малцинства: Провеждане на занятия с участието на работодатели от Община Тервел и региона, вкл. посещения на стопанства, обекти в които се предоставят услуги, производствени бази , търговски обекти и др. с цел повишаване на интереса и информираността на учениците за професиите, които се практикуват в района на Община Тервел.
Дейността ще се изпълнява за първи път на територията на Община Тервел.
Дейността е в съответствие с Актуализираният общински план за интеграция на ромите за периода 2015-2020 г., както и с Актуализираната общинска стратегия за развитие на социалните услуги за периода 2015-2020 г. |
6 606.36
|
6 717.03
|
Дейност 9: Насърчаване участието на родителите в образователния процес: Организиране в детски градини и училища на различни по вид прояви, които приобщават родителите на деца от ромски произход към живота в детската градина и училището.
Дейността надгражда изпълнявани до момента дейности и политики на Община Тервел, част от Общинска стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етнически малцинства и други общински стратегически документи с фокус върху интеграцията на уязвими групи от населението.
Дейността е в съответствие с Актуализираният общински план за интеграция на ромите за периода 2015-2020 г., както и с Актуализираната общинска стратегия за развитие на социалните услуги за периода 2015-2020 г. |
2 092.41
|
2 032.08
|
Дейност 10: Работа с родителите от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на детска градина или учебни занятия: - Идентифициране на родители на деца от ромски произход, които не припознават образованието като ценност, определят други приоритети за децата си (нискоквалифицирана работа, създаване на семейство) и по този начин възпрепятстват децата си от редовно посещаване на детска градина и училище;
- Провеждане на индивидуални и групови срещи с идентифицираните родители, изясняване на проблемите на семейството, подкрепа за разрешаване на проблеми, които оказват влияние върху нагласите на родителите към образованието, мотивиране на родителите и приучаване към функциите на настойници, чиято задача е да осигурят за децата си образование – последното като предпоставка за трудова реализация и пълноценен живот .
Дейността е в съответствие с Актуализираният общински план за интеграция на ромите за периода 2015-2020 г., както и с Актуализираната общинска стратегия за развитие на социалните услуги за периода 2015-2020 г. |
2 173.61
|
1 472.35
|
Дейност 11: Работа с родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието
Дейността ще се изпълнява за първи път на територията на Община Тервел.: - Обединяване на родители на деца от различни етноси около поставени общи цели, свързани с работата на техните деца в детската градина и училището;
- Презентиране в родителската общност на положителни страни от живота на всеки от етносите и респ. на проблемите на всеки етнос – с цел осъзнаване на общите ценности и проблеми и осмисляне на различията.
Дейността е в съответствие с Актуализираният общински план за интеграция на ромите за периода 2015-2020 г., както и с Актуализираната общинска стратегия за развитие на социалните услуги за периода 2015-2020 г. |
9 676.20
|
9 674.16
|