Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Asylum, Migration and Integration Fund

Planning region: All

Description

The project aims at widening access to preschool education for children from vulnerable groups and those living in poverty.
Preschool education is an important period in a child life with regard to forming a positive attitude towards school and establishing a motivation to study.
However, the reasons for non-inclusion in preschool education are related to social, economic and ethno-cultural factors such as low incomes, unrecognized benefits of preschool education, unemployed older adults who can take care of children, etc.
The project envisages a set of measures - providing additional Bulgarian language training for children of different mother tongues as an effective means of social inclusion in the peer group; paying fees for attending a full-time kindergarten as means of overcoming the economic barriers to inclusion and eliminating one of the most significant reasons for non-participation in preschool education; motivation of parents for active co-operation between the family and the kindergarten. A specialized methodology for mastering Bulgarian language for children with different mother tongue shall be developed. The development of such a methodology and the training of teachers for its implementation will ensure the sustainability of the project.
Early identification and provision of general and additional support to children, screened to have a need of such, by appointing additional pedagogical staff are other activities aimed at active inclusion. Teachers from kindergartens will be provided with training to implement a screening test to identify early learning disabilities.
Project implementation will be accompanied by activities for building the skills of non-pedagogical specialists to work and motivate parents for the benefits of preschool education. Two national campaigns are also planned: for motivating parents and for overcoming negative attitudes and prevention of discrimination.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Допълнително обучение по български език за деца от уязвими групи.: Дейността включва няколко основни стъпки – разработване на специализирана методика за обучение по български език и създаване на капацитет за прилагането й, определяне на нуждаещите се от такова обучение и предоставянето му обучение в допълнителни модули (наричано за краткост за целите на проекта допълнително обучение по български език) в проектните детски градини. Основа за ефективното осъществяване на дейността е разработването на специализираната методика за обучение по български език, която да е приложима във всяка от възрастовите групи, както и в разновъзрастови групи и да предлага насоки и игри за съответната възрастова група, но същото време да е ориентирана към потребностите на различните уязвими групи – деца, които е владеят или слабо владеят български. Такава специализирана методика не е разработвана на национално ниво до момента и тя следва да включва: • инструментариум за оценка на владеенето на български език, чрез който да се идентифицират децата, които не владеят или слабо владеят български език, да се определи нивото, от което започва обучението, да се посочат областите, в които са пропуските, и да се разработи индивидуален план за обучение за наваксване на пропуските; • методически насоки за разработване на индивидуален план за обучение, за определяне на теми, методи и подходи и за подбор подкрепящи средства и помагала, както и за осъществяване на самото допълнително обучение по български език; • инструментариум за проследяване на напредъка на детето и за диагностика на постиженията; • подкрепящи средства и учебни помагала (игри, пособия, дидактически материали, софтуерни програми и др.) за прилагане на методиката; Допълнителното обучение по български език за децата от уязвими групи ще се предоставя в съответствие с действащата нормативна уредба. Групите за допълнително обучение ще включват от 2 до 8 деца от една детска градина с близки потребности. В учебно време допълнителното обучение се осъществява като допълнителни модули в рамките на до 100 педагогически ситуации за всяка възрастова група, а в неучебно време – като допълнителни форми на педагогическо взаимодействие, разпределени в 20 дни по два модула, всеки с продължителност 30 минути. В случай че в рамките на педагогическите ситуации в една възрастова група и/или на допълнителните форми на педагогическо взаимодействие през лятото не е постигнат задоволителен напредък, на детето се предлага допълнително обучение и в следващата възрастова група, като се отчита повторно, доколкото стартовото ниво, методиката, областите, в които има пропуски и подкрепящите материали и пособия са различни. До разработването на специализираната методика учителите ще прилагат избрани от тях методи и средства за осъществяване на допълнителното обучение за усвояване на български език въз основа на разработените от тях индивидуални планове за обучение. За реализирането на дейността си всеки учител следва да заяви необходимостта си от познавателни книжки, учебни помагала и/или дидактически материали. Проследяването на напредъка на децата ще се осъществява по Наредба № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното образование. След изработване на специализираната методика избраният изпълнител ще осъществи и обучение за прилагането й от учителите в проектните детски градини. Параметрите на това обучение са описани в дейност 3. След обучението на учители за прилагането допълнителното обучение по български език ще продължи по специализираната методика в съответствие с описаните в нея подходи и последователност. След приключване на проекта и в зависимост от ефективността на изработената по проекта специализирана методика за допълнително обучение по български език ще бъде оценена необходимостта от иницииране за промяна в Наредба № 6 за усвояване на книжовния български език, която да осигури нейното прилагане в системата на предучилищното образование. 29 029 212.00 28 706 593.32
Провеждане на дейности за педагогическа, психологическа и социална подкрепа на деца от уязвими групи, вкл. обезпечаване на средствата за такси на детски градини с повишена концентрация на деца от уязвими групи, осигуряване на допълнителен педагогически и непедагогически персонал, осигуряване на учебни материали, пособия, помагала и др.: Дейността има за цел да улесни достъпа, като премахне бариерите, и да предотврати социалното изключване на деца от уязвимите групи, като им осигури подкрепа за преодоляване на обучителните затруднения чрез ранно оценяване на потребностите. Една от предвидените проектни мерки за постигане на целта е заплащане на таксите за посещение на децата в детски градини. Детската градина води и съхранява необходимата документация за размера на дължимите такси. Размерът на таксите се определя съгласно наредбата на съответния общински съвет, която е в сила към датата на стартирането на проекта. Общините, попаднали в обхвата на мярката, извършват съответните изменения в наредбите по чл. 9 от ЗМДТ, така че да се допусне освобождаване на родителите от заплащане на такси, в случаите на осигуряването им от друг източник. За ранното откриване на обучителните затруднения и оценяване на потребностите от подкрепа за личностно развитие в рамките на дейността ще се създаде и/или доизгради капацитетът на детските градини в страната чрез обучение на учители за провеждане на скрининг тест за деца на възраст от 3 години до 3 години и 6 месеца. Скрининг тестът ще се провежда след декларирано съгласие от страна на родител от преминал обучение психолог, логопед или учител, който не е учителят в групата. В зависимост от резултатите от проведения скрининг тест и при необходимост, за всяко дете в детската градина сепланират и осъществяват дейности по обща и/или допълнителна подкрепа, съобразно индивидуалните му образователни потребности. Обща и/или допълнителна подкрепа на личностно развитие при идентифицирана потберност ще бъде предоставяна и на деца на възраст над 3 години и 6 месеца, с които не е проведен скриниг тест в рамките на проекта. За осъществяване на общата и/или допълнителната подкрепа след съгласуване с екипа за подкрепа за личностно развитие директорът на детската градина след извършен подбор може да назначава педагогически специалисти – психолози, логопеди и/или ресурсни учители. За ефективното осъществяване на дейностите за педагогическа, психологическа и социална подкрепа за родители на деца от уязвими групи и за формиране у тях на мотивация за активно приобщаване на децата им в системата на предучилищното образование и при необходимост в рамките на проекта ще бъдат назначени и непедагогически специалисти - помощник-възпитатели, помощници на учителя, образователни медиатори и/или социални работници. С цел преодоляване на риска от социално изключване в детските градини, които не участват в изпълнението на дейност 1, но в отделна група има поне 5 деца от уязвимите общности, може да организират допълнителни дейности за педагогическа подкрепа за социално и емоционално развитие, в т.ч. за спортни дейности, дейности в областта на изкуствата, и здравословен начин на живот. В тези дейности за постигане на по-активно приобщаване се включват всички деца в групата. За предоставяне на допълнителните дейности за педагогическа подкрепа за социално и емоционално развитие директорите при необходимост може да ангажират допълнителни педагогически специалисти. Допустими за участие в организирането на такива допълнителни дейности ще бъдат всички деца в групата, като за целта ще бъдат осигурени допълнителни педагогически специалисти, както и материали за децата. Изискванията към провеждането на тази дейност е да допринася за успешната социализация на всички деца от групата. За деца във всички детски градини, включени в проекта, ще могат да се закупуват учебни материали, пособия и помагала (пастели, флумастри, блокчета да рисуване, цветна хартия, лепило, ножици, пластелин занимателни/игрови материали за децата, познавателни книжки и др.), подходящи за целевата група, но различни от тези, разработени и отпечатани по дейност 1 и не са пряко свързани с допълнителното обучение по български език За децата в детските градини, в които ще се провежда скрининг тестът, ще бъдат осигурени стимулни книжки, както и въпросници за учители и родители. 41 191 982.00 41 896 576.08
Осъществяване на обучения, вкл. осигуряване на обучителни материали, пособия и др.: Дейността е насочена изцяло към повишаване на качеството на предучилищното образование чрез инвестиции в професионалното усъвършенстване на педагогическите и на непедагогическите специалисти. В рамките на дейността ще бъдат проведени следните видове обучения: • Обучения на учители за придобиване на знания, умения и компетентности за: - прилагане на Специализираната методика, изработена по дейност 1; - прилагане на скрининг тест за ранно оценяване на потребностите на децата от 3 години до 3 години и 6 месеца, за определяне на риска от обучителни затруднения и за тяхната превенция, посочен в дейност 2. В тях се включват приоритетно учители, които не са обучавани за работа със скрининг тест по други проекти или програми; • обучения за непедагогическия персонал и други заинтересовани страни (медиатори, социални работници и помощници на учителите) за придобиване на умения за работа с родители на деца от уязвими групи (вкл. и за деца със СОП) и за прилагане на форми и методи на работа за активното приобщаване на родителите, насочени към подкрепа за изграждане на възпитателните умения, за формиране на умения за активното им социално включване и за здравословен начин на живот, описани в дейност 4; • обучителни дейности за други заинтересовани страни (родители и/или авторитети от и за общността) за ефективно сътрудничество с детската градина. Всички обучения за педагогическите специалисти ще бъдат оповестени публично и ще бъдат отворени за желаещите да участват в тях. За включането им в обученията ще бъде извършван подбор от териториалните екипи към преокта по критериите, определени в Механизма, неразделна част от формуляра. 1 115 232.00 957 260.00
Реализиране на дейности за педагогическа, психологическа и социална подкрепа за родители на деца от уязвими групи и за формиране у тях на мотивация за активно приобщаване на децата им в системата на предучилищното образование ...: Дейността е насочена към предоставяне на педагогическа, психологическа и социална подкрепа на родителите на деца от уязвими групи за формиране у тях на мотивация за активно приобщаване на децата им в системата на предучилищното образование. Основна роля за реализацията й имат образователните медиатори, социалните работници, авторитети от и за общността, представители на неправителствени организации и други заинтересовани лица, които да подпомогнат приобщаването на родителите към образователния процес и да подкрепят по-ефективното сътрудничество с педагогическите специалисти. Основа за осъществяването на дейността е разработването на Методика за работа на непедагогическия персонал (помощници на учителите, образователни медиатори, социални работници) и на други заинтересовани лица (авторитети от и за общността, представители на неправителствени организации) за прилагане на форми и методи за взаимодействие между детска градина и родителитена деца от уязвимите общности, в т.ч. и със СОП, накратко наричана Методика за взаимодействие. Такава методика не е разработвана от МОН на национално ниво до момента и цялостният пакет по разработването й следва да включва: • извършване на представително изследване, насочено към установяване на спецификата на взаимодействието между детската градина и семейството при отчитане на влиянието на етнокултурните характеристики и образователния статус на родителите, образователните потребности на децата и демографската специфика на регионите; • разработване, отпечатване и разпространение на Методика за успешно взаимодействие между детската градина и родителите на деца от уязвимите общности с диференцирани подходи и мерки; • осъществяване на обучение на непедагогическия персонал (помощник на учителя, образователни медиатори, социални работници) и на другите заинтересовани страни за участие във взаимодействието детска градина – семейство, с фокус върху работата с родители от уязвими общности; • създаване, отпечатване и разпространение на сборник с добри практики, подпомагащ дейността на непедагогическия персонал за прилагането на Методиката за успешно взаимодействие между детската градина и родителите на деца от уязвимите общности. Съществен елемент от дейността е изготвянето на анализ и оценка на ролята и ефективността от дейността на непедагогическия персонал за подобряване на взаимодействието „детска градина – семейство“. При осъществяването на дейност 2 за назначаване на помощник-възпитатели, помощници на учителя, образователни медиатори и/или социални работници, ЦОИДУЕМ подпомага извършването на подбора в детските градини. В рамките на дейността ще бъдат проведени мотивационни кампании за родители на деца от уязвими групи в до десет населени места от всеки район за планиране. За нуждите на провеждането на кампаниите ще бъде изработен кратък видеоклип, който ще служи за популяризиране на ползите от предучилищното образование. С цел насърчаване на обмена на добрите практики за мотивиране на вазимодействието с родителите между педагогическите и непедагогическите специалисти ще бъдат организирани и проведени четири конференции. На сайта на ЦОИДУЕМ ще бъде разработена постоянно действаща специализирана секция с наименование „Методическа помощ за непедагогическите специалисти и родители“, в която изработените по проекта Методика и Сборник с добри практики на взаимодействието "детска градина – семейство" ще бъдат достъпни за всички заинтересовани страни. Секцията ще бъде текущо актуализирана и разширявана и с други практики, полезни за насърчаване на успешното взаимодействие "детска градина – семейство". С оглед на устойчивост на резултатите от реализиране на дейността, в Програмата за дейността на ЦОИДУЕМ за периода 2019 – 2021 година е заложен приоритет, осигуряващ финансиране на дейности за работа с родители, включително такива с участие на непедагогическите специалисти. 304 419.43 556 895.04
Провеждане на дейности за изграждане на положителни обществени нагласи към предучилищното образование и за недопускане на дискриминация: Отговорността за организацията, координацията и изпълнението на дейността е на партньора. Основната цел на дейността е свързана с промяната на обществените нагласи и открояване на значимостта на предучилищното образование за успешното социално включване, особено за децата, живеещи в бедност и децата от уязвимите групи. В същото време от ключово значение е и преодоляването на някои негативни обществени нагласи и недопускане на дискриминация и възпитание в толеранстност. Така се очертават двете основни посоки за въздействие, насочени към различни групи родители – родителите на децата от уязвимите общности, които възпрепятстват децата си от посещение на детска градина или изцяло не осъзнават/неглижират ползите от включване в системата на образование, и родителите на останалите деца в детската градина, които имат или биха имали негативни нагласи към включването на деца от уязвимите групи и това би довело до предпоставки за дискриминативни прояви. В изпълнение на дейността и с оглед постигане на системен ефект в сътрудничество с различни заинтересовани страни като неправителствени организации, авторитети от и за общността, общински и областни администрации и др. ще бъдат организирани и проведени национални разяснителни кампании във всеки един от шестте района за планиране. За организиране на кампаниите ще бъдат предприети следните действия: • разработване на интерактивен образователен филм, чрез които родителите да се запознават с взаимодействието детска градина – семество и взаимодействието между различните участници в образователно-възпитателния процес; • разработване и прилагане на интерактивни упражнения за родителите, чиито деца са в една детска градина с деца от узвимите общности за повишаване на чувствителността им и недопускане на дискриминациони действия. Чрез кампаниите ще се търси повишаване на капацитета на родителите посредством участието им в беседи и дискусии за правата и задълженията им по отношение на предучилищното образование. В подкрепа на дейността в проектните детски градини ще бъдат осъществени допълващи дейности - родителски срещи, дни на отворените врати, събития и др. съвместно с представители на общините, регионалните управления на образованието (РУО) и други заинтересовани страни за изграждане на положителни обществени нагласи към предучилищното образование и за недопускане на дискриминация и възпитание в толерантност. 98 285.00 100 085.13

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).