Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 210 TREES
Български

Programme: Asylum, Migration and Integration Fund

Planning region: All

Description

The concept of "Repair Café" will be introduced in the municipality of Samokov - a repair room equipped with tools for repairing household appliances - 3 sets of tools; 3 pcs. work tables and work chairs - 12 pcs. Composters and compost accelerators will be delivered - 239 pcs. each, as well as bins for separate collection of municipal waste - 156 pcs. for collection of recyclable materials and scales for waste measurement - 175 pcs.
Public self-awareness and a formed society following the zero-waste strategy will be enhanced through the implemented campaigns for the promotion of project results. Project information and communication measures that meet the requirements for the 2014-2020 Uniform Beneficiary Manual will also be implemented.
The project proposal will achieve waste prevention, which has the highest priority in the waste hierarchy and in particular prevent the generation of biodegradable waste by introducing composting - providing composters, preparing for reuse of household waste. by implementing an innovative Repair Café repair shop with separate collection of recyclable materials, backed up by awareness-raising and Campaigns set to WMA. The implementation of the project will contribute to the achievement of the objectives under Art. 31, para. 1, item 1 of the WMA.

Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подготовка: Тази дейност включва разработка на обосновка на демонстрационния проект. За целта Община Самоков сключи договор с консултантска компания, която беше запозната с елементите на регионалната система за управление на отпадъците, която извърши определени проучвания и анализи, по конкретно проучване, съпоставка и анализ за приложимостта на добри практики, изпълнени вече успешно на друго място, реализирани и приключени с постигнати резултати), чрез финансиране от други финансови средства, в т.ч. и публични такива, с цел прилагане и разпространение на нови мерки или управленски подходи в областта на управлението на битовите отпадъци по отношение на една или няколко от дейностите: предотвратяване на образуването на битови отпадъци, подготовка за повторна употреба, разделно събиране на битови отпадъци и последващото им рециклиране. За изясняване формулирането на демонстрационният проект бяха извършени следните стъпки: 1) Извършен преглед на функциониращата регионална система за управление на отпадъците с фокус върху количествата битови отпадъци – потоци отпадъци, образувани от домакинствата и потоци отпадъци подобни на отпадъците от домакинствата. 2) Извършен преглед на съществуващите управленски подходи по отношение управлението на отпадъците – наличната в общината система за управление на отпадъци и бяха идентифицирани какви нови иновативни управленски подходи в областта на управлението на отпадъците могат да бъдат въведени; 3) Установена беше необходимостта от предотвратяване образуването на битови отпадъци и намаляване на потока биоразградими отпадъци, понастоящем смесен с останалите битови отпадъци от домакинствата, училищата и детските градини, както и въвеждане на инициативи за насърчаване на висококачествено рециклиране; 4) Беше анализирана необходимостта от пилотен проект, който да е приложим за постигане на идентифицираните нужди и цели, с цел последващо прилагане в по-широк мащаб на територията на цялата община и предоставящ добър пример за успешна практика с възможност за национално приложение, особено по отношение на мярката Repair Café, която е залегнала в предложената концепция на демонстрационния проект; 5) Избран беше подходящ за общината пилотен проект, изпълнен на територията на град Рубе, Франция, като приложим за постигане на идентифицираните нужди и цели. В резултат на извършените про,чвания и анализи също така беше изведен извод, че няма въведен модел на разделно събиране по отношение на биоразградимите/хранителни отпадъци в общинската система за управление на отпадъците. Отделени мерки за управление на отпадъците са обособени в редица проучвания – като например Предпроектното проучване за изграждане на РЦУО-Самоков, Програмата за управление на отпадъците в общината и др. Поради липса на необходимия финансов ресурс до настоящия момент в община Самоков не са изпълнени необходимите мерки за подобряване обхвата и ефективността на общинската система за управление на отпадъците, както и за въвеждане на иновативни подходи, като например извършване на домашно компостиране - компостери и контейнери за събиране на биоразградими отпадъци, и използване на отпадъците като ресурс – рециклиране и повторна употреба и др.. 18 000.00 18 000.00
Изпълнение на демонстрационен проект: Обосновка: Демонстрационният проект ще се реализира на територията на община Самоков. В системата за разделно събиране на отпадъци от опаковки, чрез въвеждане на инициативата за насърчаване на висококачествено рециклиране ще бъдат включени всички общински детски градини и училища. За целта по проекта ще бъдат осигурени съдове за разделно събиране на рециклируеми материали, които ще бъдат поставени в двора на тези общински учреждения. По проекта ще бъде въведен иновативен подход – домашно компостиране, което ще се изпълнява на ниво домакинство – генератор на отпадъка, като за целта на участниците по проекта ще бъдат предоставени компостери. Компостери ще бъдат инсталирани във всички общински детски градини и училища, както и в обществени паркове и градини, където места за поставянето им са подбрани така, че да са в близост до ресторанти и заведения на открито с голяма посещаемост. Чрез въвеждане на компостирането ще бъде постигнато намаляване количеството на битовите отпадъци, като биоразградимите отпадъци, които понастоящем се изхвърлят смесено с тях бъдат използвани за компостиране и така, количеството на битовите отпадъци което се депонира ще бъде намалено. При прилагане на предложените мерки за изпълнение на демонстрационния проект при управление на отпадъците в гр. Самоков в приоритетен ред ще бъде спазена йерархията за управление на отпадъците, регламентирана в българското и европейско законодателство, а именно „предотвратяване на образуването на отпадъци“ – постигнато в изпълнение на мярката осигуряване на компостери и изпълнение на компостиране от целевите групи; „подготовка за повторна употреба“ с извършване на предварително разделно събиране – това ще бъде постигнато с изпълнение на инициативата по проекта - „Repair café“, което по същество е една работилница за изделия, достигнали края на живота си и/или са повредени и които ще бъдат поправяни. Така отпадъците от тези уреди ще бъдат използвани като ресурс, като техните части ще бъдат използвани за отремонтиране на други такива уреди. От изделията, които не могат да бъдат поправяни ще бъдат отделени материали, които ще се събират разделно в осигурени по проекта кофи за разделно събиране на рециклируеми материали и ще подлежат на последващо „рециклиране“. Така количеството на генерираните битови отпадъци ще бъде намалено, като те ще бъдат използвани повторно като ресурс. С реализиране на демонстрационния проект ще бъде създадена и една социална среда на местно ниво, която ще може да обменя информация и да черпи опит от създадени подобни социални среди в други Европейски градове с изградени „Repair café“. С въвеждане на този иновативен подход за управление на отпадъците ще бъде засилен и интереса към гр. Самоков, като ще бъдат привлечени туристи и хора привлечени и поддържащи идеята за общество с нулеви отпадъци. С реализиране на предложените мерки в демонстрационния проект ще бъде намалено количеството депонирани отпадъци чрез намаляване количеството биоразградима компонента в общия обем смесен битов отпадък и ще бъде увеличен дела на рециклираните отпадъци, с което ще бъде постигната целта на процедурата по която се кандидатства за финансиране с настоящия проект, като бъдат спазена йерархията на управление на отпадъците от най-високия приоритетен ред. Също така ще бъде сформирано обществено самосъзнание по отношение запазване на природните ресурси и постигане на общество с нулеви отпадъци. Необходими мерки за предприемане (под-дейности): *Мерки за намаляване на отпадъците при източника: - Закупуване на компостери за училища и детски градини; - Закупуване на компостери за домакинства за квартали с къщи; - Закупуване на компостери тип "Градина" за жилищни блокове; * Мерки за подготовка за повторна употреба - концепция "Repair Café" * Мерки за рециклиране и насърчаване на висококачествено рециклиране. 293 622.00 189 564.96
Кампании за популяризиране на резултатите от проекта : Обосновка: За популяризиране на резултатите по проекта ще бъдат проведени кампании за насърчаване и продължаване участието на заинтересованите страни /целевите групи по проекта и привличане на нови заинтересовани страни, които да започнат да използват приложените успешни подходи при управление на битовите отпадъци в Самоков. Попуряризационните кампании допринасят и за повишаване на общественото самосъзнание и информиране в насока спазване на трите най-високи нива на йерархията за управление на битовите отпадъци: Предотвратяване на образуването им; Подготовка за повторна употреба; Рециклиране. Предотвратяването на образуване, подготовката за повторна употреба и на разделното събиране на битовите отпадъци зависи много от отношението и поведението на домакинствата, което може да бъде постигнато именно с тези информационни кампании. Привличането на общественото внимание и прилагане на приоритетния ред в йерархията при управление на отпадъците са най-важните стъпки при стимулиране целевата промяна в поведението на местното население за формиране на общество с нулеви отпадъци. Кампаниите за популяризиране на резултатите от демонстрационния проект ще бъдат фокусирани основно върху конкретно постижение на проекта и върху следните стъпки: • обособени и представени конкретните реални проблеми с генерирането на битовите отпадъци от населението на Самоков, както и ще се положи основата за тяхното разрешаване чрез открито и общодостъпно дискутиране, сцел населението - техен генератор да бъде информирано, но с поглед и разбиране за решаване на тези проблеми, като активен участник в процеса на реалното прилагане на мерките/подходите за преодоляване на тези проблеми; • представени основните екологични рискове, когато отпадъците не се управляват добре и/или няма достатъчно обществено участие при въведения процес на тяхното управление с разяснени и последствията за околната среда и здравето на населението – ще бъдат представени приложимите начини за обезвреждане на битови отпадъци, при които отпадъците се използват като ресурс; • с цел по-лесно възприемане и приложение от местното населението ще бъдат представени трите най-високи нива на йерархията за управление на битовите отпадъци ; • ще бъде постигнато възприемане на предложената по проекта технология – компостиране в компостери в домашни условия съгласно демонстрационенния проект от населението в Самоков; • въведени политики по предотвратяване на битовите отпадъци с различни възрастови и социални групи и за намаляване дела на рециклируемите материали в битовите отпадъци и използване на отпадъците като ресурс; Необходими мерки: (поради ограничение в текстовото поле информацията е представена в допълнителен документ, приложен в раздел "12. Прикачени електронно подписани документи") 36 960.00 15 180.00
Организация и управление на проекта: Обосновка: При реалното изпълнение на дейностите по проекта е необходим екип за управление на проекта (ЕУП), който като цяло ще се състои от служители на община Самоков, които ще изпълняват Организацията и управление на проекта. Екипът за управление на проекта (ЕУП), ще бъде определен със заповед на кмета на община Самоков в съответствие с приложимото законодателство и разпоредбите на ПМС 189/28.07.2016 г. Лицата в ЕУП са запознати с изискванията на националното екологично законодателство приложимо към проекта - ЗУО и др., както и със съществуващата инфраструктура по управление на отпадъците и Регионалната система по управление на отпадъците. От друга страна община Самоков има достатъчен административен капацитет както и натрупан опит в управление на проекти в сектор „Отпадъци“, финансирани със средства на ЕС, поради което не е предвидено управлението на проекта да се възложи на външен Консултант техническа помощ (ТП), който да осигури необходимата експертна помощ. Проектът предвижда следната организационна структура: * Ръководител на проекта - отговорностите на ръководителя на проекта са подробно разписани в раздел 9 "Екип" отнастоящия формуляр за кандидатстване; * Експерт финансов контрол - отговорностите на експерта финансов контрол са подробно разписани в раздел 9 "Екип" отнастоящия формуляр за кандидатстване; * Служител Мониторинг и докладване - отговорностите на служитела Мониторинг и докладване са подробно разписани в раздел 9 "Екип" отнастоящия формуляр за кандидатстване; * Служител Деловодство и архив - отговорностите на служителя деловодство и архив са подробно разписани в раздел 9 "Екип" отнастоящия формуляр за кандидатстване; * Служител информация и комуникации - отговорностите на служител информация и комуникации са подробно разписани в раздел 9 "Екип" отнастоящия формуляр за кандидатстване; 38 064.60 22 949.39
Информация и комуникации: Обосновка: Необходимостта от изпълнението на дейността е продиктувано от изискванията на Регламент (ЕС) №1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби за ЕФРР, ЕСФ, КФ, ЕЗФ РСР и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за ЕФРР, ЕСФ, КФ и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за отмяна на Регламент (ЕО) №1083/2006 на Съвета. Необходими мерки за предприемане: В изпълнение на задължителните изисквания за мерките, съгласно „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020г.” ще се изготвят и доставят следните материали и услуги: * Плакат – 1 бр., поставен на подходящо място в сградата на община Самоков. Дизайнът и мястото на поставяне ще бъдат съгласувани с ръководителя на проекта с реквизити съгласно т. 3.4 от Наръчника. * Публично събитие /пресконференция/ – 1 бр. Провеждане на пресконференция за оповестяване стартирането на проекта. Датата на провеждането и ще се координира с УО на ОПОС; * Платени публикации – 2 бр. Публичното събитие ще бъде предварително анонсирано, както и отразено след провеждането му чрез разпространение на прессъобщение до средствата за масово осведомяване и/или публикуване на рекламно-информационно каре в регионална или национална печатна медия. Предварителна информация за публичното събитие и отразяването му след провеждането ще бъде публикувана и на интернет страницата на Община Самоков. Материалите ще съдържат задължителната съгласно т.3.14 от Наръчника информация; * Печатни информационни материали (брошури, дипляни) - 100 бр., които ще бъдат разпространени по време на публичното събитие и на място в Община Самоков, като ще съдържат задължителната съгласно т.3.7 от Наръчника информация; * Информационни стикери – 600 бр. за доставеното оборудване. Ще съдържат задължителната съгласно т.3.12 от Наръчника информация; * „Интернет” - редовни публикации на интернет страницата на Община Самоков - ще съдържат задължителната съгласно т.3.10 от Наръчника информация. 3 780.00 3 780.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).