Мерки за осигуряване на по-добро функциониране на българската съдебна система във връзка с процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите.: Продължаването на ефективната и ефикасна реформа в съдебната система е пряко свързано с развитието на потенциала на човешкия ресурс на съдебната власт и гарантиране на висока мотивация, компетентност и социална отговорност на съдиите, прокурорите и следователите. Основна задача за постигане на тази цел е осигуряването на прозрачни и ефективни процедури за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите при провеждане на конкурси за младши магистрати, конкурси за първоначално назначаване в органите на съдебната власт, конкурси за повишаване в длъжност и за преместване на магистрати в органите на съдебната власт, процедура за избор на административни ръководители на органите на съдебната власт (съгласно ЗСВ).
Ще бъде осъществено работно посещение в Норвегия за представители на българската съдебната система. По време на работното посещение ще бъдат обсъдени добрите практики и подходи в различни страни-членки на ЕС и ЕИП, които ще бъдат използвани при изготвяне на сравнителен анализ на законодателството в тази сфера и практическото използване на законовите възможности. Анализът от своя страна ще идентифицира евентуални празнини в съществуващата нормативна уредба в България и при необходимост ще създаде рамката на предложения за изменения в процедурите и правилата.
Планира се и подготвителна работа от страна на 2 експерти от Норвегия/ЕИП. Същата ще се състои от 5-дневно посещение в България и 5-дневна дистанционна работа с цел определяне, съвместно с българските експерти по Дейност 1, на конкретния мандат и обхвата на заданието на чуждестранните експерти.
Предвижда се сформиране на работна група, състояща се от представители на ВСС, Министерството на правосъдието, български магистрати и други експерти и заинтересовани страни, имащи отношение към изпълнението на дейността, както и екипа за управление на проекта, юриста на проекта и ще бъдат ангажирани и 2 преводачи. Целта на работната група е обсъждане на изготвените проучвания, систематизиране и обобщаване на работата на норвежките експерти и българските магистрати, и финализиране на първоначалния проект на анализа и очертаване на предложенията за усъвършенстване на законодателството/организационни изменения. Основната дейност на работната група се предвижда да е с продължителност от 8 месеца, предвид спецификата и големия обем информация и документи, които следва да се изследват, проучат и анализират, с цел да се извлече най-добрият опит. В рамките на 5 заседания на работната група ще бъдат дискутирани - резултатите от работното (първи ден), анализ на европейска практика (втори ден), анализ на национално законодателство и вътрешни документи, свързани с процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите (трети ден), обобщаване на материалите (четвърти ден) и финализиране на първоначален вариант на анализа и предложенията за усъвършенстване на законодателството и/или организационни изменения (пети ден). Като резултат от дейността на работната група, ще бъде изготвен първоначален вариант на Анализ на процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите с проект на предложения за усъвършенстване на законодателството и/или организационни изменения.
За реализацията на дейността ще бъде извършена детайлен анализ и оценка на българската нормативна рамка, поднормативни актове и практика във връзка с провеждането на процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите. Анализът ще включва емпирични данни, сравнително-правно-проучване на норвежки нормативни и правни способи, свързани с мерки за осигуряване на по-добро функциониране на българската съдебна система във връзка с процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите. Ще бъде проучена и изследвана практиката в различни страни-членки на ЕС и ЕИП относно процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите. ...................................
Следва във прикачен файл Допълнение към Формуляра за кандидатстване |
505 470.01
|
323 347.72
|
Укрепване на капацитета на българските магистрати и съдебни служители в прилагането на Европейската конвенция за правата на човека: Реализирането на тази дейност от проекта има за основна цел укрепване на капацитета на членовете на българската съдебна система във връзка със спазването и прилагането на разпоредбите на ЕКПЧ. За укрепване на компетентността на българските съдии, проектът предвижда изпращане на български магистрати и/или съдебни служители в ЕСПЧ и в Отдела за изпълнение на съдебни решения на Съвета на Европа (СЕ).
Дейността по командироване на български съдии в ЕСПЧ стартира успешно още в предишния програмен период, когато 9 български съдии бяха командировани в ЕСПЧ, в рамките на предефиниран проект 2 „Подкрепа за ВСС, свързана с изграждането на капацитет и подобряване на ефективността на съдебната система“, по Програма BG 14 „Изграждане на капацитет и сътрудничество в областта на съдебната власт” на НФМ 2009-2014. Практиката по изпращане на български юристи в ЕСПЧ е оценена високо от Съда и СЕ. Възможността магистратите да се запознаят от първа ръка с организацията и работата на съда ще допринесе както за професионалната им реализация, така и за укрепване и усъвършенстване на създадената вътрешна мрежа за обмен на информация между бълг. магистрати относно практиката и функционирането на ЕСПЧ. По този начин ще се осигури възможност за разпространение на знания, споделяне на натрупания опит относно функционирането и практиката на ЕСПЧ със своите колеги, подобряване на прилагането на Конвенцията от представителите на българската съдебна система. В резултат от изпълнението на дейността ще се подобри прилагането на европейската правна рамка от българската съдебна система, както и ще се укрепи капацитета на бълг. магистрати за прилагане на ЕКПЧ. Чрез изпращането им за работа в ЕСПЧ и в Отдела за изпълнение на съдебни решения ще се гарантира постигането на пряк, широк и траен ефект върху подобряването на прилагането на европейската правна рамка от бълг. съдебна система. Възможността за непосредствен контакт с експерти на СЕ и на ЕСПЧ и работа в международна среда ще допринесе изключително за професионалното развитие на изпратените бълг. юристи и ще даде възможност за непосредствено повишаване на националния капацитет и познаваемостта на ЕКПЧ, което от своя страна ще повиши ефективността и ефикасността на съдебната система
На уеб страницата на ВСС ще бъде публикувана обява за подбор на подходящи кандидати за изпращане в ЕСПЧ и Отдела за изпълнение на съдебни решения. Дейността има за цел да подбере професионалисти с висока квалификация и високо ниво на езикови познания, които да бъдат изпратени в ЕСПЧ и в Отдела за изпълнение на съдебни решения, и които ще участват в изградената вътрешна мрежа за обмен на информация между съдиите в България по въпроси, свързани с правата на човека.
В рамките на дейността, ще бъдат изпратени 6 бълг. съдии/съдебни служители в ЕСПЧ - един за период от 12 месеца и петима за период от 10 месеца и 3 магистрати в Отдела за изпълнение на съдебни решения за период от 12 месеца всеки. Магистратите/съдебните служители ще бъдат разделени в три групи от до трима съдии за ЕСПЧ.
Подборът и изпращането на стаж ще бъдат организирани по график, съгласуван с приемащите институции.
Изпращането на бълг. съдии/съдебни служители в ЕСПЧ и Отдела за изпълнение към СЕ, и укрепването на изградената вътрешна мрежа за обмен на информация относно функционирането на ЕСПЧ ще доведе до повишаване на квалификацията и укрепване на капацитета на представителите на българската съдебна система относно прилагането на разпоредбите на ЕКПЧ и работата на ЕСПЧ, което от своя страна ще се отрази на броя на жалбите срещу РБ в Съда в Страсбург.
След приключването на стажовете ще бъдат проведени кръгли маси за представяне на опита на бълг. магистрати/съдебни служители, присъединили се към ЕСПЧ и Отдела за изпълнение на съд. решения на СЕ, като ще бъдат обсъдени и конкретни въпроси от практиката на Съда.......................................
Следва в прикачен файл Допълнение към Формуляра за кандидатстване |
1 078 618.06
|
875 387.63
|
Подобряване на прилагането на механизмите на възстановително правосъдие: Темата за възстановителното правосъдие става все по-актуална в България. Възстановителните практики са застъпени в редица актове на Европейския съюз, препоръки на Съвета на Европа и насоки на Организацията за обединените нации. Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система у нас и пътната карта към нея също предвиждат въвеждането на възстановителното правосъдие като част от формирането на модерна и ефективна наказателна политика.
Възстановителното правосъдие като нов инструмент за защита правата на пострадалите от престъпления е застъпено и в Директива 2012/29/ЕС на ЕП и на Съвета от 25 октомври 2012 г. за установяване на минимални стандарти за правата, подкрепата и защитата на жертвите на престъпления и за замяна на Рамково решение 2001/220/ПВР на Съвета. Директивата гарантира, че жертвите на престъпления получават подходяща информация, подкрепа и защита и могат да участват в наказателното производство. Д-те членки следва да гарантират, че жертвите са признати и третирани с уважение, тактичност, разбиране, професионализъм и по недискриминационен начин при всички контакти със службите за подкрепа на жертвите или за възстановително правосъдие и с всички компетентни органи, действащи в рамките на наказателното производство. В Директивата са описани правата на жертвите по предоставяне на информация и подкрепа - право на жертвите да разбират и да бъдат разбирани; право на получаване на информация от първия контакт с компетентния орган; права на жертвите при подаване на жалбата; право на жертвите да получават информация по делото; право на устен и писмен превод; право на достъп до служби за подкрепа на жертвите; подкрепа от службите за подкрепа на жертвите. Описани са и правата на жертвите при участие в наказателното производство - право на изслушване; права в случай на решение да не се провежда наказателно преследване; право на гаранции в контекста на услугите за възстановително правосъдие; право на правна помощ; право на възстановяване на разходите; право на връщане на имущество; право на решение за обезщетение от извършителя на престъплението в хода на наказателното производство; права на жертвите, които пребивават в друга държава членка.
В контекста на възстановителното правосъдие, правото на устен и писмен превод в наказателното производство е застъпено и в Директива 2010/64/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 20 октомври 2010 г. Съгласно чл. 5 от Директивата, държавите-членки предприемат конкретни мерки, за да гарантират, че предоставеният устен и писмен превод отговаря на изискванията за качество, за да гарантира справедливостта на производството, по-специално като гарантира, че заподозрените лица или обвиняемите имат познания по делото срещу тях и имат възможност да упражняват правото си на защита. В тази връзка и с цел насърчаване на адекватността на устен и писмен превод и ефективен достъп до тях, държавите-членки, следва да създадат регистър/и на независими преводачи, притежаващи подходяща квалификация. След като бъде създаден регистър/и, следва да бъде предоставен за ползване, както на органите на съдебната власт, на държавната администрация, професионални организации, юрид. и физ. лица.
На национално ниво, правата и задълженията на преводачите в Република България са уредени в Наредбата Н-1 от 16.05.2014 г. за съдебните преводачи, издадена от министъра на правосъдието и обн., ДВ, бр. 43 от 23.05.2014 г. Съгласно наредбата, в окръжните и административните съдилища, както и в специализирания наказателен съд се поддържат регистри, съдържащи списъци на специалистите, утвърдени за съдебни преводачи, а ВКС и ВАС, ВКП, ВАП и НСС само при необходимост могат да утвърждават отделни списъци на съдебни преводачи за нуждите на тяхната дейност. ..............................................................
Следва в прикачен файл Допълнение към Формуляра за кандидатстване |
715 077.25
|
416 718.39
|
Информация и публичност: Всички дейности, предвидени за изпълнение в "Информация и публичност", са в съответствие с Анекс 3 към Регламента за изпълнението на Норвежкия финансов механизъм 2014–2021 г.
Целта на дейността е изпълнение на приложимите мерки за информация и публичност по проекта - запознаване на всички заинтересовани страни и широката общественост с реализираните достижения в рамките на проекта и с възможностите, които Норвежкият финансов механизъм предлага; повишаване на обществената информираност и информиране на широката общественост за приноса и ролята на донорите; осигуряване на прозрачност и легитимност; информираност относно въздействието и резултатите.
За ефективното изпълнение на заложените дейности е необходимо качественото им комуникиране с възможно най-широк кръг заинтересовани страни.
При изпълнението на целия предефиниран проект ще бъдат спазвани правилата за информация и публичност и ще бъдат използвани всички задължителни лога на Програмата. Всички дейности, публикации, материали и др. ще бъдат визуализирани, така че да демонстрират финансовия принос на Норвежкия финансов механизъм.
Предвижда се изработването на информационни и рекламни материали за участниците в предвидените по проекта публични събития.
Съгласно актуализацията на Анекс 3 към Регламента на НФМ, информа ция за проекта ще се публикува на основния интернет сайт на ВСС, като за целта е създадена специална страница. |
85 482.41
|
16 364.08
|