Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 331 TREES
Български

Programme: Maritime and Fisheries Programme

Planning region: All

Description

The project will contribute to the achievement of the objectives of the Updated Strategy to Continue the Reform of the Judicial System, and is created on the basis of the identified needs in the Bulgarian judicial system, related to the improvement of the specific procedures and rules for career development, appointment and selection of magistrates and better management and administration of the judiciary. During the mutual visits, the practices of the Norwegian judiciary will be explored in order to identify practices and procedures, strengths and weaknesses, and identify mechanisms for adapting the good practices in the Bulgarian judicial system.
The project will contribute to improving the efficiency of the judiciary by improving the procedures for the appointment, selection and career development of magistrates, strengthening the capacity of the members of the Bulgarian judiciary to comply with and implement the provisions of the European Convention on Human Rights. At the same time, the project will propose measures to promote the restorative justice approaches and their implementation in the Bulgarian context.
The project includes the following activities:
• Actions developed to ensure improvement in Bulgarian judiciary through introduction of procedures with clear rules for appointment and selection of magistrates, as well as clear rules for career development of magistrates based on professional and personal qualities;
• Strengthened capacity in application of the European Convention on Human Rights through secondment of judges to the European Court of Human Rights;
• Improvement of the restorative justice implementation through capacity/knowledge - building and a study on the restorative justice mechanisms implemented in the judicial systems of Norway.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Мерки за осигуряване на по-добро функциониране на българската съдебна система във връзка с процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите.: Продължаването на ефективната и ефикасна реформа в съдебната система е пряко свързано с развитието на потенциала на човешкия ресурс на съдебната власт и гарантиране на висока мотивация, компетентност и социална отговорност на съдиите, прокурорите и следователите. Основна задача за постигане на тази цел е осигуряването на прозрачни и ефективни процедури за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите при провеждане на конкурси за младши магистрати, конкурси за първоначално назначаване в органите на съдебната власт, конкурси за повишаване в длъжност и за преместване на магистрати в органите на съдебната власт, процедура за избор на административни ръководители на органите на съдебната власт (съгласно ЗСВ). Ще бъде осъществено работно посещение в Норвегия за представители на българската съдебната система. По време на работното посещение ще бъдат обсъдени добрите практики и подходи в различни страни-членки на ЕС и ЕИП, които ще бъдат използвани при изготвяне на сравнителен анализ на законодателството в тази сфера и практическото използване на законовите възможности. Анализът от своя страна ще идентифицира евентуални празнини в съществуващата нормативна уредба в България и при необходимост ще създаде рамката на предложения за изменения в процедурите и правилата. Планира се и подготвителна работа от страна на 2 експерти от Норвегия/ЕИП. Същата ще се състои от 5-дневно посещение в България и 5-дневна дистанционна работа с цел определяне, съвместно с българските експерти по Дейност 1, на конкретния мандат и обхвата на заданието на чуждестранните експерти. Предвижда се сформиране на работна група, състояща се от представители на ВСС, Министерството на правосъдието, български магистрати и други експерти и заинтересовани страни, имащи отношение към изпълнението на дейността, както и екипа за управление на проекта, юриста на проекта и ще бъдат ангажирани и 2 преводачи. Целта на работната група е обсъждане на изготвените проучвания, систематизиране и обобщаване на работата на норвежките експерти и българските магистрати, и финализиране на първоначалния проект на анализа и очертаване на предложенията за усъвършенстване на законодателството/организационни изменения. Основната дейност на работната група се предвижда да е с продължителност от 8 месеца, предвид спецификата и големия обем информация и документи, които следва да се изследват, проучат и анализират, с цел да се извлече най-добрият опит. В рамките на 5 заседания на работната група ще бъдат дискутирани - резултатите от работното (първи ден), анализ на европейска практика (втори ден), анализ на национално законодателство и вътрешни документи, свързани с процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите (трети ден), обобщаване на материалите (четвърти ден) и финализиране на първоначален вариант на анализа и предложенията за усъвършенстване на законодателството и/или организационни изменения (пети ден). Като резултат от дейността на работната група, ще бъде изготвен първоначален вариант на Анализ на процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите с проект на предложения за усъвършенстване на законодателството и/или организационни изменения. За реализацията на дейността ще бъде извършена детайлен анализ и оценка на българската нормативна рамка, поднормативни актове и практика във връзка с провеждането на процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите. Анализът ще включва емпирични данни, сравнително-правно-проучване на норвежки нормативни и правни способи, свързани с мерки за осигуряване на по-добро функциониране на българската съдебна система във връзка с процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите. Ще бъде проучена и изследвана практиката в различни страни-членки на ЕС и ЕИП относно процедурите за назначаване, подбор и кариерно развитие на магистратите. ................................... Следва във прикачен файл Допълнение към Формуляра за кандидатстване 505 470.01 323 347.72
Укрепване на капацитета на българските магистрати и съдебни служители в прилагането на Европейската конвенция за правата на човека: Реализирането на тази дейност от проекта има за основна цел укрепване на капацитета на членовете на българската съдебна система във връзка със спазването и прилагането на разпоредбите на ЕКПЧ. За укрепване на компетентността на българските съдии, проектът предвижда изпращане на български магистрати и/или съдебни служители в ЕСПЧ и в Отдела за изпълнение на съдебни решения на Съвета на Европа (СЕ). Дейността по командироване на български съдии в ЕСПЧ стартира успешно още в предишния програмен период, когато 9 български съдии бяха командировани в ЕСПЧ, в рамките на предефиниран проект 2 „Подкрепа за ВСС, свързана с изграждането на капацитет и подобряване на ефективността на съдебната система“, по Програма BG 14 „Изграждане на капацитет и сътрудничество в областта на съдебната власт” на НФМ 2009-2014. Практиката по изпращане на български юристи в ЕСПЧ е оценена високо от Съда и СЕ. Възможността магистратите да се запознаят от първа ръка с организацията и работата на съда ще допринесе както за професионалната им реализация, така и за укрепване и усъвършенстване на създадената вътрешна мрежа за обмен на информация между бълг. магистрати относно практиката и функционирането на ЕСПЧ. По този начин ще се осигури възможност за разпространение на знания, споделяне на натрупания опит относно функционирането и практиката на ЕСПЧ със своите колеги, подобряване на прилагането на Конвенцията от представителите на българската съдебна система. В резултат от изпълнението на дейността ще се подобри прилагането на европейската правна рамка от българската съдебна система, както и ще се укрепи капацитета на бълг. магистрати за прилагане на ЕКПЧ. Чрез изпращането им за работа в ЕСПЧ и в Отдела за изпълнение на съдебни решения ще се гарантира постигането на пряк, широк и траен ефект върху подобряването на прилагането на европейската правна рамка от бълг. съдебна система. Възможността за непосредствен контакт с експерти на СЕ и на ЕСПЧ и работа в международна среда ще допринесе изключително за професионалното развитие на изпратените бълг. юристи и ще даде възможност за непосредствено повишаване на националния капацитет и познаваемостта на ЕКПЧ, което от своя страна ще повиши ефективността и ефикасността на съдебната система На уеб страницата на ВСС ще бъде публикувана обява за подбор на подходящи кандидати за изпращане в ЕСПЧ и Отдела за изпълнение на съдебни решения. Дейността има за цел да подбере професионалисти с висока квалификация и високо ниво на езикови познания, които да бъдат изпратени в ЕСПЧ и в Отдела за изпълнение на съдебни решения, и които ще участват в изградената вътрешна мрежа за обмен на информация между съдиите в България по въпроси, свързани с правата на човека. В рамките на дейността, ще бъдат изпратени 6 бълг. съдии/съдебни служители в ЕСПЧ - един за период от 12 месеца и петима за период от 10 месеца и 3 магистрати в Отдела за изпълнение на съдебни решения за период от 12 месеца всеки. Магистратите/съдебните служители ще бъдат разделени в три групи от до трима съдии за ЕСПЧ. Подборът и изпращането на стаж ще бъдат организирани по график, съгласуван с приемащите институции. Изпращането на бълг. съдии/съдебни служители в ЕСПЧ и Отдела за изпълнение към СЕ, и укрепването на изградената вътрешна мрежа за обмен на информация относно функционирането на ЕСПЧ ще доведе до повишаване на квалификацията и укрепване на капацитета на представителите на българската съдебна система относно прилагането на разпоредбите на ЕКПЧ и работата на ЕСПЧ, което от своя страна ще се отрази на броя на жалбите срещу РБ в Съда в Страсбург. След приключването на стажовете ще бъдат проведени кръгли маси за представяне на опита на бълг. магистрати/съдебни служители, присъединили се към ЕСПЧ и Отдела за изпълнение на съд. решения на СЕ, като ще бъдат обсъдени и конкретни въпроси от практиката на Съда....................................... Следва в прикачен файл Допълнение към Формуляра за кандидатстване 1 078 618.06 875 387.63
Подобряване на прилагането на механизмите на възстановително правосъдие: Темата за възстановителното правосъдие става все по-актуална в България. Възстановителните практики са застъпени в редица актове на Европейския съюз, препоръки на Съвета на Европа и насоки на Организацията за обединените нации. Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система у нас и пътната карта към нея също предвиждат въвеждането на възстановителното правосъдие като част от формирането на модерна и ефективна наказателна политика. Възстановителното правосъдие като нов инструмент за защита правата на пострадалите от престъпления е застъпено и в Директива 2012/29/ЕС на ЕП и на Съвета от 25 октомври 2012 г. за установяване на минимални стандарти за правата, подкрепата и защитата на жертвите на престъпления и за замяна на Рамково решение 2001/220/ПВР на Съвета. Директивата гарантира, че жертвите на престъпления получават подходяща информация, подкрепа и защита и могат да участват в наказателното производство. Д-те членки следва да гарантират, че жертвите са признати и третирани с уважение, тактичност, разбиране, професионализъм и по недискриминационен начин при всички контакти със службите за подкрепа на жертвите или за възстановително правосъдие и с всички компетентни органи, действащи в рамките на наказателното производство. В Директивата са описани правата на жертвите по предоставяне на информация и подкрепа - право на жертвите да разбират и да бъдат разбирани; право на получаване на информация от първия контакт с компетентния орган; права на жертвите при подаване на жалбата; право на жертвите да получават информация по делото; право на устен и писмен превод; право на достъп до служби за подкрепа на жертвите; подкрепа от службите за подкрепа на жертвите. Описани са и правата на жертвите при участие в наказателното производство - право на изслушване; права в случай на решение да не се провежда наказателно преследване; право на гаранции в контекста на услугите за възстановително правосъдие; право на правна помощ; право на възстановяване на разходите; право на връщане на имущество; право на решение за обезщетение от извършителя на престъплението в хода на наказателното производство; права на жертвите, които пребивават в друга държава членка. В контекста на възстановителното правосъдие, правото на устен и писмен превод в наказателното производство е застъпено и в Директива 2010/64/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 20 октомври 2010 г. Съгласно чл. 5 от Директивата, държавите-членки предприемат конкретни мерки, за да гарантират, че предоставеният устен и писмен превод отговаря на изискванията за качество, за да гарантира справедливостта на производството, по-специално като гарантира, че заподозрените лица или обвиняемите имат познания по делото срещу тях и имат възможност да упражняват правото си на защита. В тази връзка и с цел насърчаване на адекватността на устен и писмен превод и ефективен достъп до тях, държавите-членки, следва да създадат регистър/и на независими преводачи, притежаващи подходяща квалификация. След като бъде създаден регистър/и, следва да бъде предоставен за ползване, както на органите на съдебната власт, на държавната администрация, професионални организации, юрид. и физ. лица. На национално ниво, правата и задълженията на преводачите в Република България са уредени в Наредбата Н-1 от 16.05.2014 г. за съдебните преводачи, издадена от министъра на правосъдието и обн., ДВ, бр. 43 от 23.05.2014 г. Съгласно наредбата, в окръжните и административните съдилища, както и в специализирания наказателен съд се поддържат регистри, съдържащи списъци на специалистите, утвърдени за съдебни преводачи, а ВКС и ВАС, ВКП, ВАП и НСС само при необходимост могат да утвърждават отделни списъци на съдебни преводачи за нуждите на тяхната дейност. .............................................................. Следва в прикачен файл Допълнение към Формуляра за кандидатстване 715 077.25 416 718.39
Информация и публичност: Всички дейности, предвидени за изпълнение в "Информация и публичност", са в съответствие с Анекс 3 към Регламента за изпълнението на Норвежкия финансов механизъм 2014–2021 г. Целта на дейността е изпълнение на приложимите мерки за информация и публичност по проекта - запознаване на всички заинтересовани страни и широката общественост с реализираните достижения в рамките на проекта и с възможностите, които Норвежкият финансов механизъм предлага; повишаване на обществената информираност и информиране на широката общественост за приноса и ролята на донорите; осигуряване на прозрачност и легитимност; информираност относно въздействието и резултатите. За ефективното изпълнение на заложените дейности е необходимо качественото им комуникиране с възможно най-широк кръг заинтересовани страни. При изпълнението на целия предефиниран проект ще бъдат спазвани правилата за информация и публичност и ще бъдат използвани всички задължителни лога на Програмата. Всички дейности, публикации, материали и др. ще бъдат визуализирани, така че да демонстрират финансовия принос на Норвежкия финансов механизъм. Предвижда се изработването на информационни и рекламни материали за участниците в предвидените по проекта публични събития. Съгласно актуализацията на Анекс 3 към Регламента на НФМ, информа ция за проекта ще се публикува на основния интернет сайт на ВСС, като за целта е създадена специална страница. 85 482.41 16 364.08

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).