Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Maritime and Fisheries Programme

Planning region: All

Description

The project objective is to establish an effective and innovative model for sustainable social and economic integration of people from the vulnerable groups in Stara Zagora Municipality. This model aims at improving the quality of life, reducing poverty and stopping poverty transmission through generations. Our concept is based on a cross-sector approach and a set of complementary activities targeting the existing problems of people and families from the vulnerable groups. These activities are combined with an individual approach which takes into account the requirements and the preferences of the target groups. The project includes a number of activities for sustainable integration on the labour market including measures for activation, motivational and vocational training, provision of subsidized employment as well as promotion of entrepreneurship and self-employment. An integrated community-based social and health service will be created in active partnership with the NGO sector. It will provide for health promotion, better quality of life and care for the elderly and people with disabilities from the marginalized groups. Sustainable integration requires activities for overcoming negative stereotypes towards the Roma community and promotion of the cultural identity of the Roma as an integral part of the civil society in Stara Zagora and in Bulgaria. Social and economic integration is a process which requires lasting and targeted efforts in support of children and families. It is necessary to reduce the share of dropouts and to work with parents for their active participation, including through "school for parents". 
The project includes a wide variety of complementary activities for students in risk of dropping out, additional schooling in Bulgarian language for children and pupils whose mother tongue is different, improvement of the educational environment in their schools and kindergartens.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин: Един от осн. проблеми за успешната образ. интеграция на децата и учениците от етн. малцинства е липсата на достатъчно добри познания по бълг. език.Това възпрепятства пълноценното включване на деца и ученици, за които бълг.език не е майчин, както в предучилищното, така и в началния етап от училищното образование.В резултат те често постигат образ. резултати, които са по-ниски от реалните им възможности, както и изостават, понякога трайно от своите връстници. Целта на тази дейност е справянето с този проблем, който изисква целенасочени усилия от възможно най-ранен етап на включването на детето в образ. с-ма. За постигането на тези цел ще бъдат провеждани доп. занимания по бълг. език с всички деца от детските градини и ученици от нач.етап от включените по проекта училища, за които бълг.език не е майчин. Заниманията ще се провеждат от учители, които имат опит и желание да работят с деца и ученици от етн. малцинства и познават трудностите, с които децата-билингви се сблъскват в образ. процес.Децата от различните етноси възприемат бълг. език през призмата на майчиния си език.Това поражда грешките им в бълг. реч.Много често децата билингви постъпват в у-ще със съвсем ограничен лексикален запас от бълг.език и това създава редица трудности при обучението им. Компетентностите за възрастовите и физиологичните особености, както и за спецификата на културата, към която принадлежат билингвите, също са задължителни. Само тогава може да се оценят слабостите и проблемите на учениците, за да се ръководи правилно образователно-възпитателният процес. Осигуряването на по-ефективна система на обучение налага да се търсят подходящи стратегии и техники, да се прилагат адекватни принципи, методи и подходи за повишаване на мотивацията. Тези усилия имат за цел преодоляване на затрудненията при усвояването на нови знания и умения, адаптиране на учебното съдържание към опита, интересите и потребностите на учениците, създаване на по-добра организация на тяхната учебна дейност и подготовка.Доп. занимания по бълг. език ще бъдат организирани индивидуално от всяка ДГ/У-ЩЕ в съответствие с броя на децата/учениците и техните потребности. Тези занимания ще бъдат включени в уч. планове и програми на съответните образ.институции без да се засяга нормалното протичане на образ.процес и съдържанието на уч.програма съгласно ДОС. Във вкл. у-ща, във всички от които е въведена целодневна организация на учебния ден за доп. занимания по бълг.език ще се използват част от времето за самоподготовка на учениците.За децата в ДГ от I-ва и II-ра групи ще се използват интерактивни и игрови подходи при обучението в контекста на методика за ранно обучение за деца, за които бълг. език не е майчин. За децата от III-та и IV-та група заниманията ще са фокусирани преимуществено към подготовката им за училище.Планът за организацията и провеждането на допълнителните занимания в училищата ще следва утвърдените от МОН учебни програми по бълг. език и литература за съответния клас от общото образование. Фокусът на работата ще бъде върху подкрепа за учениците за справяне с трудностите, които срещат и наваксване на изоставането. На база индивидуалните резултати и потребности на учениците в отделните училища ще има възможност да се формират отделни групи от един випуск. В IV-ти клас ще се поставя и допълнителен акцент на подготвката за явяването на децата на Националното външно оценяване. За целите на дейността ще бъдат закупени и предоставени на децата и учениците от уязвимите групи учебни помагала, както и тетрадки за три срока. Всяко училище/детска градина ще има възможност за избор на помагалата съобразно методиката на обучение и нуждите на децата/учениците. Партньорите по проекта – детски градини ще имат възможност да изберат подходящи уч. материали (образователни игри, цветни моливи, книжки и др.), в рамките на одобрения бюджет, с цел ефективното прилагане на интерактивни и игрови подходи при обучението в контекста на методика за ранно обучение за деца, за които бълг. език не е майчин. 111 543.54 123 084.77
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и подкрепа за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование: С цел намаляване риска от преждевременно отпадане от образование и подкрепа за деца и ученици, реинтегрирани в образователната система ще се организират и провеждат допълнителни занимания с ученици от ромски произход в девет училища - партньори по проекта. Допълнителните занимания ще се насочени към по-доброто усвояване на учебния материал и стимулиране на интереса на децата към ученето. По този начин ще се повишат резултатите на учениците и ще се улесни преминаването им в по-горен клас и степен на образование. Ще бъде обърнато специално внимание върху подготовката на учениците по математика, тъй като голяма част от учениците от рисковите групи срещат затруднения при усвояването на материала. Липсата на добри познания в тази област води на свой ред до слабо представяне на учениците в точните науки и невъзможност за усвояване на STEM умения, които са изключително важни за тяхната бъдеща реализация. Поради това в рамките на дейността ще бъдат организирани допълнителни занимания по математика за 1 010 ученици от начален, прогимназиален и гимназиален етап. Учениците ще бъдат разделени на групи спрямо нивото на усвояване на материала и трудностите, които срещат. За всяка група преподавателите ще изготвят индивидуална програма в зависимост от потребностите. В начален и прогимназиален етап допълнителните занимания ще се провеждат в часовете за занимания по интереси в рамките на целодневната организация на учебния ден. В гимназиален етап заниманията ще бъдат в извънучебно време по план утвърден от директора на съответното училище. В допълнение за учениците от VII-ми клас ще бъде организирана и допълнителна подготовка за явяване на националното външно оценяване с цел повишаване на резултатите на изпитите и по-лесно преминаване в гимназиален етап. Предвижда се в тази част от дейността да бъдат обхванати най-малко 145 ученика. За учениците от XII-ти клас ще бъдат провеждани и допълнителни занимания - подготовка за явяване на държавни зрелостни изпити. Предвижда се в тази част от дейността да бъдат обхванати най-малко 90 ученика. С тях ще се провеждат занимания по български език и литература, както и занимания по втори предмет съобразно избора на учениците. Разпределението на часовете за подготовка за ДЗИ ще се осъществява индивидуално от двете средни училища - партньори по проекта без да се нарушават приетите учебни програми. Допълнителните занимания ще бъдат провеждани от учители - експерти с най-малко 3 години опит в съответната сфера и опит в работата с деца и ученици от етническите малцинства. За изпълнението на дейността ще бъдат осигурени и учебни помагала, както и учебни тетрадки за всички ученици, включени в допълнителни занимания. Изборът на учебнни помагала ще се осъществява от отделните училища/преподаватели с оглед конкретните потребности на учениците. 131 692.46 120 277.01
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства: Дейностите на психолозите са ключови за създаването, реализирането и развиването на училищни политики за подкрепа и ангажиране с деца и ученици, както за превенцията, така и за интервенции при затруднения в обучението, психично-здравни проблеми, отношения с връстници и трудно поведение, включително интервенции при ситуации, които изискват отговор на цялата училищна общност със сътрудничеството на родителите и на институциите и службите в общността, както и принос в изграждането на позитивен психологически климат и отношения в училище. Учениците от етническите малцинствени групи често срещат специфични проблеми, както в училище, така и в семейната среда, особено когато в семейството съществуват рискови фактори. Осъзнаването на факта, че етническите и културни различия не са пречка, а допълнително предимство, на възприемането на образованието като ценност, на собствените сили и възможности е важна предпоставка за успеха на тези деца и ученици, както в образователен, така и в житейски план. В този контекст дейността има за цел да осигури подходяща индивидуална и/или групова подкрепа за учениците от етническите малцинства за тяхното успешно интегриране в образователната система, превенция и справяне с рисковите фактори, пред които са изправени. За тази цел в училищата, които са партньори по проекта ще бъдат осигурени училищни психолози, които са компетентни за работа с деца и ученици от такава среда. Тези психолози ще работят съвместно с и в подкрепа на наетите в съответните училища психолози и педагогически съветници. Предвижда се да се работи както групово с децата, така и по отделни случаи. В началото на дейността ще бъде извършен анализ на различните рискови фактори, които засягат учениците. Ще бъдат идентифицирани тези от тях, които имат най-съществена нужда от психологическо подпомагане и с тях ще се работи по индивидуална програма. Особено внимание ще бъде обърнато на учениците в тийнейджърска възраст, при които рисковете от преждевременно отпадане от образование са най-големи. Ще се работи за превенция на ранните бракове, различните зависимости, проблеми с поведението. С изпълнението на дейността се цели също така у учениците да бъде изградено трайно доверие към училищния психолог, като личност от която те могат да получат внимание, съвет и подкрепа в момент на нужда. Ефективната психологическа подкрепа ще спомогне за това учениците да приемат училището, като собствена среда, в която имат своето място. 22 680.00 22 835.62
Подобряване на образователната среда в девет училища и седем детски градини: Мерките за подобряване на образователната среда са важни, тъй като спомагат училищата и детските градини да стават все по-привлекателно място за децата и учениците, позволяват използването на много по-широк кръг образователни ресурси чрез ефективно въвеждане на съвременни информационни и комуникационни технологии. Концепцията на Община Стара Загора и нейните партньори - училища и детски градини е, че постигането на целите за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства би било най-ефективно чрез повече и по-задълбочена работа с тях и техните родители. В тази връзка и в унисон с останалите дейности по проекта мерките за подобряване на образователната среда ще са насочени към осигуряване на достъп до информационни и комуникационни технологии в училищата и детските градини посредством закупуване на необходимото за целта оборудване. Голяма част от децата и учениците от уязвимите групи нямат достъп до такива технологии в дома поради липса на финансови възможности на семействата и/или липса на компетентности от страна на родителите да си служат с тях. Същевременно включените в проекта училища и детски градини разполагат с ограничени възможности за осигуряване на необходимото оборудване. Тази дейност ще се изпълнява в допълнение и към вече предприетите мерки от страна на Министерство на образованието и науката за осигуряване на такива възможности за учениците от уязвимите групи в контекста на кризата с COVID-19. В рамките на дейността за седем детски градини ще бъдат закупени по пет таблета, а за девет училища - по 5 преносими компютъра и по една мултимедийна дъска. Изборът на таблети за детските градини е продиктуван от по-лесния интерфейс - чрез докосване и използване на пиктограми, което е по-подходящо за децата в ранна възраст. Закупеното оборудване ще бъде използвано при обучението на децата и учениците от етническите малцинства със следните цели: - запознаване на децата в ранна възраст със съвременните информационни и комуникационни технологии и техните възможности; - развитие на интереса в децата и учениците към тези технологии и възможностите, които предоставят, както в образованието, така и за бъдеща професионална реализация; - достъп и използване в образователния процес до много по-голям кръг образователни ресурси, включително мултимедийни и интерактивни, което ще го направи много по-занимателен и интересен за децата; - използване на закупената техника в случай на дистанционно обучение. В допълнение в рамките на дейността се предвижда да бъдат закупени и доставени във всичките образователни институции-партньори по проекта три вида информационни табла: - с националните символи на Република България - знаме, герб, химн; - със символите на Европейския съюз; - със символите на Община Стара Загора. Поставянето на тези информационни табла на видно място в училищата и детските градини е в продължение на успешна инициатива на Министерство на образованието и науката и има за цел изграждане на национално и гражданско самосъзнание в децата и учениците от етническите малцинства, засилване на чувството им за принадлежност към страната и общината, в която живеят. 59 790.40 44 075.52
Насърчаване участието на родителите в образователния процес и работа с родителите от етническите малцинства за превенция на отпадането от училище: Ролята на родителите за успешното участие на децата и учениците в образователния процес е изключително важна. Сред маргинализираните групи често има родители, които не осигуряват необходимата подкрепа на своите деца и дори самите те ги спират от посещение на училище. Това е една от основните причини за ранното отпадане от образование и бедността, предава през поколения. От друга страна са чести и случаите, в които родители от български произход имат резерви децата им да посещават образователни институции, в които се обучават интегрирано деца от етническите малцинства. Общината и нейните партньори оценяват тези рискови фактори и считат, че работата с родителите е ключва предпоставка за успеха на мерките за образователна интеграция. Настоящата дейност има за цел да подкрепи процесите на образователна интеграция, да намали броя на преждевременно отпадналите от образование и да спре сегрегацията в училищата и детските градини в Община Стара Загора чрез активна работа с родителите. Дейността ще се изпълнява в две основни направления: Първото направление е създаване на "Училище за родители" за родители от маргинализираните общности и други рискови групи. Тази част от дейността ще се изпълнява от СНЦ "Свят без граници". Дейността е насочена към изграждане на компетентности за пълноценна грижа и подкрепа на децата им за пълноценно участие в учебния процес. Цели се промяна на нагласите у такива родители, възприемането на образованието като ценност, разбиране на нуждите на децата, които посещават детска градина или училище, изграждане на хигиенни навици, грижа за здравословното състояние и справяне с поведенческите проблеми при подрастващите. В дейността ще бъдат обхванати най-малко 288 родители от уязвимите групи, включително всички родители на деца и ученици, които са настанени в социалните жилища, ремонтирани с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Региони в растеж". Обучението ще се провежда от мултидисциплинарен екип от психолог и експерт, образователни дейности. Предвижда се в "Училище за родители" да бъдат включени различни подходи, включително лекционна част, дискусии с участниците, различни ролеви и други. Тази част от дейността следва като логика установени модели за обучения за отговорно родителство, но с фокус към специфичните проблеми, с които се сблъскват родителите на деца в детски градини и училища. Дейността ще се провежда в помещения, осигурени от училищата и детските градини. Второто направление е ориентирано към широко разясняване на ползите от образователната интеграция и приемането на различията от деца, ученици и родители. Тази част от дейността ще се изпълнява от съответното училище или детска градина, като са планирани по три такива обществени дискусии в рамките на проекта (по една на учебен срок). В рамките на тези дискусии ще бъдат канени лица с обществен авторитет, които са ангажирани с проблемите на образователната интеграция, експерти в различни области, роми, постигнали успехи в различни сфери. Ще се насърчава диалога и изграждането на контакти между родителите от различни етноси и ангажирането им, като част от голямата училищна общност. 42 211.20 52 445.26

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).