Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Maritime and Fisheries Programme

Planning region: All

Description

I. General objectives of the project are through planned activities to achieve:
Provide good, safe and healthy working conditions by achieving:
 Better working environment in enterprises
 Introduction of new, efficient and flexible organization of working models and systems for human resources management
 Improve the quality of jobs that would reflect positively on labor productivity in enterprises and environmental protection

II. Specific objectives – they are aimed at solving the problems of the target group:
 Introducing a system for managing human resources
 Providing safe and healthy working conditions, improve work and health status of employees by means of collective protection and PPE
 Providing benefits for workers

III. Main activities for achieving the objectives:
1. Forming a team. Organization and management of the project
2. Information and publicity of the project
3. Introduce a system of human resource development-introducing innovative model of work organization and software for HR management
4. Providing means of collective protection-microclimate, ergonomics and protection from injury and biological agents
5. Providing new and modern PPE and special clothing
6. Training for specific health risks at the individual work place

IV. Results to achieve through planned activities:
1. Employed persons included in the project - 350
2. Introduced system for human resources management
3. Approved means of collective protection - aspiration, thermal insulation suspended ceiling-750 m2, containers and trolleys for hazardous waste
4. Upgraded tools for healthy working conditions-ergonomic jobs-80 pcs
5. Provided new and modern PPE and special clothing
6. Trained employees for specific health risks - 288 persons
7. Implemented measures in the field of environmental policy
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Организация и управление на проекта.: Управлението и организацията на дейностите по проекта ще се осъществява от екип на проекта. В екипа на проекта ще вземат участие 3 лица - ръководител, счетоводител и координатор. Този екип ще носи пълната отговорност за организацията, изпълнението, контролирането и отчитането на всички заложени дейности по проекта. Съгласно изработения правилник/система за управление на проекта и отговорностите описани в т.9 от проектното предложение ще се разпределят задачите и отговорностите между членовете на екипа. Проекта ще се управлява от Ръководител, ще се отчита от Счетоводител и ще се подпомага от Координатор. Всеки от тях ще вземе активно участие в дейностите по проекта. Работата на екипа ще бъде осъществявана, посредством активна координация и непрекъсната комуникация. Екипа ще се събира в пълния си състав минимум 3 пъти месечно и на срещите ще бъде изготвяна оценка на работата по проекта и отделните дейности. В края на всеки месец екипа ще се изготвя доклад, включващ наблюденията на екипа за хода на работата по проекта. Екипността и координацията ще доведат до пълен контрол на проектните дейности и постигане на максимални резултати. Ще се доставят и материалите и консумативите, които са необходими за администрирането на проекта и отчетността на екипа по проекта. Доставката на консумативите и материалите ще бъдат извършено от Изпълнител. Членовете на екипа ще изготвят и междинни отчети - технически и финансови, съгласно договора за финансиране. Също така ще се изготвят и всички други приложения съгласно договора за финансиране, описи, справки и декларации. Ще се събират всички документи и материали, доказващи напредъка и изпълнение на дейностите по проекта: - по техническия доклад (договори, декларации, протоколи, заповеди, снимки, програми и присъствени форми, сертификати, анкетни карти и други); - по финансовия отчет (договори за доставка, приемо-предавателни протоколи, фактури, ведомости, СИС, РКО, декларации, отчети за извършена работа, платежни нареждания, банкови извлечения и други). Приключване на работата по проекта ще се извърши с изготвяне на финални технически и финансови доклади и отчети. Ще се събират всички документи и материали, доказващи успешното приключване и изпълнение на всички дейности по проекта. 12 235.00 11 564.77
Информиране и публичност на проекта.: Целите на предвидените методи и форми за информиране и публичност на проектното предложение са да се привлече вниманието на местната общност и обществеността да се информира и да получи по-ясна представа, както за конкретния проект, така и за другите финансирани подобни проекти и дейности. Да се информира обществеността, че при реализирането на тези проекти се подобряват безопасните и здравословни условия на труд, подобряване професионалния и здравния статус и осигуряване на социални придовки за работещите в България и в частност – територията на община Лом. Също така да се покаже, че чрез основните дейности по проекта се спомага за подобряване качеството на работните места, което да рефлектира положително върху производителността на труда в предприятията и опазване на околната среда. Дейностите по информиране и публичност ще се осъществят чрез: - информационно табло, което ще се постави пред сградата на Кандидата – 1 бр; - обяснителни табели, които ще се поставят в офиса и работните помещения на Кандидата – 4 бр.; - информационни листовки, които ще съдържат информация за дейностите и целите на проекта, данни за въведените система за човешки ресурси, системи за колективна защита, ЛПС и социални придобивки – 200 бр; - публикация в местна медия – 2 бр.; - изработка на Интернет страница, където ще бъдат публикувана подробна информация за дейностите и целите на проекта, данни за целевата група от заети лица, за въведените нови системи, оборудване, технологии и социални придобивки. Ще се публикува текущо и актуална информация за напредъка на дейностите по проекта, както и за постигнатите резултати. По този начин всички заинтересовани от региона ще имат директен достъп до актуална информация за възможностите за провеждане на подобни дейности и резултатите след тях. 2 594.00 3 232.50
Разработване и въвеждане на система за развитие на човешките ресурси – въвеждане на иновативен модел за организация на труда и на софтуер за управление.: Стратегията за развитие на предприятието касае всички равнища свързани с управление на процеси касаещи човешките ресурси. Направения анализ извежда следните основни аспекти, които обусловят разработването и въвеждането на система за развитие на човешките ресурси: А. Потребността от организационни промени се определя от: - Текучество на персонал по неизяснени от организацията причини, което намалява възможността за преодоляването на тези загуби за бъдеще време; - Друга причина е неефективното назначаване на служители, което води до неефективни разходи на средства и време, влошаване на ефективността и намаляване продуктивността. Организацията си поставя за цел да изгради по-устойчиви екипи, като да приложи мотовационни подходи за да създаде по-устойчиви връзки между организацията и нейните служители. Мотивацията, би трябвало да е такава, която действително да повлияе положително на служителите и да постигне по-висока ефективност и продуктивност. Организационните промени са необходими и от гледна точка на динамично развиващата се външна среда, която предполага гъвкавост на организацията, а наложените подходи и процеси, част от тях са вече неефективни и това води до ригидност и неконкурентност на пазара. Б. Обосновка за необходимостта от усъвършенстване и подобряване спрямо текущото състояние на предприятието. Текучеството на персонал предполага промяна на подхода и начина на управление, оценка и мотивация на служителите. Предполага разходване и загуба на средства, влошаване на психологическия климат и неефективно представяне на служителите. Извършените неефективни назначения на служители е довело до нарушаване на екипната съвместимост в отделни звена, генерирало е напрежение, което се отразява на производителността на труда. Също така този процес на неефективни новоназначения не е бил съобразен с политиката на развитие, довел е до загуба на средства. Загубата на организацията е не само в средствата инвестирани в новоназначения служител, а и неговото неефективно трудово представяне, поради неясните критерии за очакван резултат. Загубата на време и непродуктивността са довели до делегиране на отговорност за изпълнение на задълженията към други служители, които са поели освен своите и други функции, това е влошило значително тяхната ефективност във връзка с основната им дейност. При срещи с служителите, те маркират източници на стрес в работната среда, които могат да бъдат преодолени, както и условия на неудовлетвореност, които влияят на трудовото им представяне. На база на това управлението на организацията, регистрира желание за промяна в организационната структура с цел да преодолее неефективността и да консолидира отделните екипи с цел да подобри продуктивността. В. Въвеждане на практики за удължаване на професионалния живот на по-възрастните работници и служители над 54 год: Идентифициране на нужди и проблеми; Практики за лесно съвместяване на професионален и личен живот; Практики за удължаване проф.живот в 3 етапа(Обучение за обучители/наставници; Обучение за нововъведено оборудване технологии; Наставничество на новоназначени служители). Така ще се увеличи тяхната трудова активност за бъдещ период от време. Г. Обосновка как предвидените мерки ще допринесат за повишаване на производителността на труда и/или за опазване на околната среда. Въвеждането и прилагането на система за управление на човешките ресурси и съответния софтуер ще създават благоприятни условия за подобряване на организационния климат води до по-добри условия на труд, мотивира служителите, предявява грижа на ръководството по отношение на персонала, работи за постигане на по-високо ниво на удовлетвореност и намаляване на стресорите на работното място. Основно предназначение е да започне да формира чувство на принадлежност към организацията. Подобряването на условията на труд, ще подобри взаимоотношенията, което ще е предпоставка за намаляване риска от акумулирано напрежение и конфликти в организацията. 24 300.00 14 700.00
Разработване и въвеждане на система за развитие на човешките ресурси – мерки по опазване на околната среда, съвместяване на професионален и личен живот и практическо въвеждане в действие.: За пълното и ефективно действие на системата за управление на човешките ресурси са необходими още 4 етапа: А. Изготвяне на методология за практическо въвеждане в действие на разработената система за управление на човешките ресурси. Тези мерки ще се приложат към вътрешните документи на организацията и ще предполага ревизия на ефективността в определен период от време, с цел нейното усъвършенстване и доразвиване. Оценка на входа и изхода на всеки етап, ще даде на управляващото ниво по-голяма прозрачност и яснота относно промените и потребностите на организацията. Разписаната вътрешна политика на управление, строго специфична за организацията на Кандидата, налага вътрешни правила и процеси на работа и взаимодействие между отделните звена, като регламентира тези отношения и ги канализира. Това създава по-голяма точност на изпълняваните процеси, намалява среса, подпомага включването в работния процес на новоназначените служители и скъсява периода на адаптация. Б. Изготвяне на мерки за насърчаване развитието в областта на политиката по околната среда, по изменение на климата, ресурсна ефективност, вкл. прилагане на изискванията на законодателството на ЕС и националното законодателство в тези области и за допринасянето за преодоляване на недостига на „зелени“ умения в съответствие с реалните нужди на пазара на труда и в предприятието на Кандидата. В. Изготвяне на мерки за насърчаване съвместяването на професионален, семеен и личен живот. - Организиране храненето на служителите в рамките на работния ден с предвидени места за хранене и създаване на условия за почивка в рамките на работния ден, предварително регламентирани като време. - На служителите работещи извън организацията, предвидени средства за заплащане на храненето на служителите за работния ден под формата на ваучери, под формата на социална придобивка. - За служители работещи основно в офис помещения - организиране на средата с офис обзавеждане, адаптирано съобразно потребностите на опорнодвигателния апарат. Осветеност на помещението, съобразно зададени норми, извършване на измерване от трудова медицина и поставяне на осветителни тела осигуряващи оптимално ново на осветеност. - За служители работещи основно на компютър - предвиждане на медицински преглед и закупуване на очила. - Организиране на стаи за отдих и почивка, оборудвани с апарати предоставящи кафе, свежи напитки и храна. Стаите за почивка да са достъпни за всички служители и да са избрани като място в организацията по възможност с оптимален достъп до всички. - Организиране на помещение осигуряващо физическо натоварване, с цел по-здравословен начин на живот. Залата следва да бъде оборудвана с фитнес уреди разтоварващи напрежението в работния процес или съоръжения за спорт, превантиращи нарушения в опорно двигателния апарат и/ или нервно напрежение в следствие на стресори на работното място. Целта на тези помещения за спорт е да се избегне професионалното прегаряне и да намали равнището на акумулиран стрес от работата. Подобряването на условията на труд и почивка на служителите, ще подобри социалните взаимоотношения в организацията, което ще е предпоставка за намаляване риска от акумулирано напрежение и конфликти в организацията. Така също подобрява възстановяването в чисто физически план и повишава ефективността в трудовата дейност. Г. Внедряване на софтуера за управление на човешките ресурси. 5 100.00 14 200.00
Осигуряване на средства за колективна защита - защита от неблагоприятен микроклимат.: Анализът на състоянието за безопастността и здравето в предприятието направен от СТМ и съобразен с международните и европейските стандарти за здравословни и безопасни условия на труд обуславя необходимостта от настоящите дейности. В оценката на риска изготвена от Служба по трудова медицина са анализирани всички аспекти на дейността, които могат да причинят вреди за работещите, като са отчетени не само опасностите, но и наличните вредности при взаимодействие на работниците и служителите с тях. С цел предотвратяване настъпването на неблагоприятни последици върху здравето и безопастността на работещите в помещенията на Кандидата, СТМ препоръчва като мярка за ограничаването им да се подобрят условията на труд в предприятието, относно параметрите на фактор микроклимат. От сегашното състояние на работните помещения, основния проблем, който следва да бъде решен е подобряване основните характеристики на фактор микроклимат – пречистване на въздуха, температура и влажност. Това ще се осъществи чрез извършване на 2 дейности: подобряване на параметрите на въздуха чрез модернизиране на пречистването с аспирационна система в кухненския блок и подобряване характеристиките на окачен таван (подмяна на платна на окачен таван и поставяне на топлоизолация). Целогодишно в работните помещения, в които се трудят всички работещи има влажност около граничните стойности. Ниските стойности на температурата през зимата и преходните периоди на годината увеличават влажността в помещението. Тази влажност създава предпоставки за увреждане на техниката и създават и дискомфорт у работещите. През зимата и лятото, когато има големи температурни амплитуди, работната температура в помещенията е около пределните нива за работа. За намаляване обема на помещенията за постигане на максимален комфорт, хигиена и намаляване разходите за отопление, както и за поддържане на постоянна температура, влажност и чистота на въздуха, ще се монтират нов окачен таван и ще се постави топлоизолация над него във всички помещения. Неработещата аспирационна система в кухненския блок значително влошава условията на труд на намиращите се в блока и води до разпространение на неприятни миризми в цялата сграда. Повечето от операциите, свързани с подготвяне на различните ястия, протичат с отделяне на значителни количества топлина, водни пари, маслени аерозоли и димни газове. Поради тази причина и с оглед спазването на санитарно-хигиенните изисквания кухнята трябва да е оборудвана с добре работеща смукателна и нагнетателна вентилация. Над съоръженията за топлинна обработка е необходимо да работят местни смукателни устройства, които да засмукват изпаренията със скорост, непозволяваща тяхното разпространение в помещението. По този начин се осигурява благоприятна работна среда за персонала и се минимизират рисковете от възникване на дихателни заболявания и алергии. В резултат на реализацията на дейността се очаква трайно създаване на безопасни и здравословни условия на труд за работещите в предприятието, отговарящи на изискванията на Закона за здравословни и безопасни условия на труд, Наредба № 7/ 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване. Подобрените условия на труд непосредствено ще допринесат за подобряване на качеството на предоставяните на медицински услуги. В тази връзка, в средносрочен и дългосрочен план се предвижда повишаване ръста на предоставяните дейности. Като краен резултат чрез дейностите по подобряване топлоизолацията на помещенията и подобряване на микроклимата, се подпомагат мерките за развитие в областта на политиката по околната среда и ресурсната ефективност. 53 100.00 54 952.33
Осигуряване на средства за колективна защита - ергономия при работа.: Според Европейска агенция за здравословни и безопасни условия на труд съществуват редица рискове, на които са изложени служителите, работещи в седнало положение: • Проблеми, свързани с положението на тялото: дължат се на работата в седнало положение, дълго време в статични пози и работа в неудобни пози; • Дълги периоди на работа с клавиатура, съпътствана от често повтарящи се движения на ръката/китката, висока степен на концентрация и информационно претоварване. Проучване на МЗО показва, че всеки 2-ма от 3 служителя се оплакват от дискомфорт или болки в гърба, кръста и раменете. Вече над 55% страдат от гръбначни изкривявания. Най-проблемните зони са кръст (67%), шийни прешлени (53%), раменен пояс (38%), китки (29%). При това положение, ако не се използват ергономични столове и стойки, гърбът, гръбначните прешлени, шията и ставите се натоварват, което може да доведе до хронични болки и травми. В оценката на риска изготвена от Служба по трудова медицина са анализирани всички аспекти на дейността при работа в принудителна седяща поза с компютър и монитор, които могат да причинят вреди за работещите. С цел предотвратяване настъпването на неблагоприятни последици върху здравето и безопастността на работещите, СТМ препоръчва предприемане на мерки, касаещи модернизация на условията на труд в предприятието, относно параметрите на фактор ергономия-столове, стойки за монитор и поставки за клавиатура и крака. Решаването на тези проблеми ще се осъществи чрез модернизиране: - Подмяна на обикновените офис столове с ергономични офис столове с определени параметри за регулиране; Предимствата на ергономичните столове e, че те могат да се регулират за всеки тип хора и телосложнение. Тези столове позволяват регулиране на подлакътниците, облегалката за гръб и за глава, височината на седалката в зависимост от структурата на всеки човек, като се постига правилното положение на тялото (при което гръб, рамене и шия изпитват най-малко натоварване при продължителен престой в седнало положение). Ергономичния стол позволява заемане на равновесно положение по време на работа, като намалява мускулното напрежение и избягва последващи травми и болки в гърба и раменете. Характеристиките на работния стол са в приложното поле на Наредба №7 за работа с видеодисплеи (посочени в т.3 и 5 от Приложение към чл.4, ал.1). Ключов компонент на ергономичното работно място, добре проектираната подвижна поставка за клавиатура функционира заедно със стойката за монитор и ергономичния стол, за да осигури здравословна, комфортна позиция за тялото. Всичко това ще допринесе за подобрени и модернизирани условия на труд. 32 800.00 32 640.00
Закупуване на лични предпазни средства и специално работно облекло.: Ангажиментът за „изравняване” до най-добрите практики, които се прилагат понастоящем в EС, е въплътен в правно обвързваща Рамкова директива (89/391/ЕИО), която не само установява обширни указания за здравето и безопасността, но и налага на работодателите абсолютното задължение „да гарантират безопасността и здравето на служителите на работното им място”. Кандидатът като работодател ще спазва всички отговорности, които му налага Директивата за използване на лични предпазни средства 89/656/ЕИО (по-специално чл. 3, 4, 5 и 6). Всички ЛПС, които ще се закупуват ще се изисква да отговарят на Директивите за ЛПС на ЕС и по-специално на 89/686/ЕИО и измененията и с Директива 93/95/ЕИО за следните типове лични предпазни средства: • За предпазване на глава; • За предпазване на очите и лицето; • За предпазване от вдишване на вредни емисии или прах; • За защита на ръцете; • За защита на част от тялото; • За защита на цялото тяло; В оценката на риска изготвена от Служба по трудова медицина са анализирани всички аспекти на дейността при работа с медицинска апаратура и медикаменти. СТМ препоръчва необходимите ЛПС да се закупуват периодично и ритмично, съгласно записаните срокове за използване в списъка с работните места и необходимите ЛПС. 1. Основни проблеми при извършване на медицински дейности: - Повечето ЛПС са за еднократна или много кратка употреба и затова е необходимо стриктно да се следят сроковете за използване на ЛПС и своевременно да се доставят и подменят ЛПС; - Наличните лични предпазни средства и работно облекло са с понижени експлоатационни качества. В лечебното заведение е закупувано работно облекло преди повече от 10 години. През този период служителите закупуват със собствени средства работно облекло и обувки; - Тъй като дейността на работещите в лечебното заведение се осъществява в пряк контакт с химични и биологични фактори, които крият опасност от заразяване е необходимо постоянното ползване на специализирано медицинско работно облекло, което да е с необходимата предпазваща способност и механична устойчивост, изработено от съвременни естествени материи, специално обработени със силикон или тефлонова нишка, за да не задържат кръв и биологични агенти. Това налага подмяна и закупуване на нови по-модерни лични предпазни средства и специално работно облекло, които ще осигурят повишена защита на медицинските лица от заразяване и пренос на замърсявания от кръвен и микробен тип. 2. Решаването на тези проблеми ще се осъществи чрез доставката на необходимите количества на ЛПС и съгласно разписаните правила за работа, отговорниците да следят за своевременната доставка и подмяна на ЛПС. Поръчката и доставката по вид и количества ще е съобразена с изготвения от СТМ и утвърден списък на работните места и видовете работи, при които е необходимо да се използват ЛПС и специално работно облекло. Също така количествата ще се съобразят със записания срок за износване на ЛПС и периода за изпълнение на проекта. 122 448.00 120 431.50
Осигуряване на средства за колективна защита - защита от нараняване и биологични агенти.: Анализът на състоянието за безопастността и здравето в предприятието направен от СТМ и съобразен с международните и европейските стандарти за здравословни и безопасни условия на труд обуславя необходимостта от настоящите дейности. В оценката на риска изготвена от Служба по трудова медицина са анализирани всички аспекти на дейността, които могат да причинят вреди за работещите, като са отчетени не само опасностите, но и наличните вредности при взаимодействие на работниците и служителите с тях. С цел предотвратяване настъпването на неблагоприятни последици върху здравето и безопастността на работещите в помещенията на Кандидата, СТМ препоръчва като мярка за ограничаването им да се подобрят условията на труд в предприятието, относно параметрите на фактор - защита от травми и заразяване с биологични агенти. С приемането на Наредба № 1 от 09.02.2015 г. за изискванията към дейностите по събиране и третиране на отпадъците на територията на лечебните и здравните заведения трябва да бъдат осигурени еднократни жълти контейнери за събиране на отпадъци от остри предмети (пробождащи и режещи) и транспортни средства за опасни отпадъци (колички). Основния проблем, който следва да бъде решен е, че до този момент се работи с обикновени пластмасови бутилки, които лесно могат да бъдат пробити от съдържащите се в тях остри предмети, което е риск за здравето и безопасността на работещите в лечебното заведение (травми, убождания и евентуално заразяване с биологични агенти и др.). Транспортирането на опасните отпадъци се осъществява на ръка, което също крие опасности за санитарите, които извършват тази дейност. За една година в болницата се генерират около 4800 кг опасни отпадъци от остри и режещи предпети. Отстраняването на тези евентуални опасности ще се осъществи чрез извършване на 2 дейности: подмяна на стандартните пластмасови средства за остри предмети-отпадъци с нови по-модерни контейнери за остри отпадъци с различна вместимост и с нови по-модерни транспортни колички за тези отпадъци. В резултат на реализацията на дейността се очаква да се сведе до минимум опасностите от нараняване и заразяване на персонала, трайно създаване на безопасни и здравословни условия на труд за работещите в предприятието, отговарящи на изискванията на Закона за здравословни и безопасни условия на труд. Подобрените условия на труд непосредствено ще допринесат за подобряване на качеството на предоставяните на медицински услуги. В тази връзка, в средносрочен и дългосрочен план се предвижда повишаване ръста на предоставяните дейности. Като краен резултат чрез дейностите по подобряване съхранението и изхвърлянето на опасните отпадъци, се подпомагат и мерките за развитие в областта на политиката по околната среда и ресурсната ефективност. 5 645.00 4 618.75
Обучение на служители относно специфичните рискове за здравето на индивидуалното работно място.: Работещите с уреди под напрежение са подложени редица рискове за здравето. Има различни специфични особености за начина на работа и начините за правилно предпазване при медицински дейности. Служителите в офиси и работа с компютър се излагат на редица рискове за здравето. Проблеми могат да произтекат от: • Заседналия начин на работа, продължителните статични пози, работата в неудобни пози поради неправилна конструкция на работното място; • Работа, изискваща голямо напрежение, спазване на кратки срокове, слаб контрол на продължителността на работния ден, неадекватна подкрепа от страна на началници и колеги; Обучението ще има за цел да покаже правилата за безопасна работа, да информира служителите, работниците и работодателите за особеностите при работа, рисковете и опасностите, свързани със специфичните дейности в предприятието, както и да предостави информация и други средства, свързани с добрите практики в ергономията и работа със медицински материали и дейности. Обучението ще засегне 3 основни теми: 1. Всички рискове и опасности, с които се сблъскват служителите и работниците в офиси и при работа със строителни материали и дейности, основните от които са: • Проблеми, свързани с положението на тялото: дължат се на работата в седнало и/или право положение, дълго време в статични пози и работа в неудобни пози поради неправилна подредба на работното място; • Времетраене, интензивност и структура на работата; • Психо-социални фактори (субективно възприемане от страна на работниците на организацията на работата): работа със съзнанието, че работата е отговорна, интензивна, със съкратени срокове, с нисък контрол над продължителността на работния ден и неадекватна подкрепа от страна на колегите; • Среда: работа при неподходящи температури, на течение, при неподходящо осветление, шум, ограничен достъп и препятствия; • Ще се засегнат и основните моменти от нормативните документи, които касаят производствената дейност (Химичното законодателство - Регламент CLP 1907/2006, Закон за вредното въздействие на химичните вещества и смеси), Наредба 8121з-647 за правилата и нормите за пожарна безопасност). 2. Основните здравословни проблеми, които могат да произтекат от тези рискове, дължащи се на средата: • Увреждания на опорно-двигателния апарат: състояния, засягащи мускулите, сухожилията, връзките, нервите и другите меки тъкани, ставите на шията, горните крайници (раменете, ръцете, китките, пръстите), долните крайници (колене, бедра, стъпала); • Стрес: „ответна реакция, проявявана от пациентите, при прекалено напрежение или други видове изисквания, които им се налагат”. Всички изпитват напрежение при работа, но прекаленото напрежение може да доведе до стрес, от което страда ефективността, излиза скъпо на работодателите и може да доведе до физическо и/или умствено заболяване; • Умора на зрението: въпреки че клиничните свидетелства сочат, че използването на компютри не е свързано с постоянно увреждане на очите, някои служители е възможно да изпитват временна умора на зрението. Тази умора може да доведе до непълноценна ефективност на зрението, главоболие и умора, зачервяване и пресушаване на очите. Причината за тези симптоми може да бъде продължителното концентриране върху екрана, неправилно разположение на компютъра, мигащи екрани, неподходящо осветление, отблясъци, бликове, нечетливост на документи на хартиен или електронен носител. 3. Добрата практика в ергономията – намаляване на опасности и рискове: • добре организиране на работното място; • практически упражнения по организиране на мястото, държание на тялото и на отделните рискови компоненти. 31 680.00 28 670.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).