Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 107 TREES
Български

Programme: Maritime and Fisheries Programme

Planning region: All

Description

Through  the adoption of the Decree of the Council of Ministers (CM) No 142 of 7 June 2019 is set down the order for development of the strategic and programming documents of  Republic of Bulgaria for the management of European Union Funds for programming period 2021 – 2027. With Decision of the Council  No196 of 11 April 2019, the Ministry of Environment and Water was designated as the leading authority for developing a programme in the environment sector for the period 2021-2027. As the managing authority of  Operational programme "Environment 2014-2020" (OP ENV 2014-2020), DG "Operational Programme Environment" is responsible for  successful implementation of the country's priorities in  environment sector, which should be financed under the next Multi-annual financial framework for the period 2021-2027. The development of this programme shall be based on the provisions of the draft regulations for the funds covered by the common strategic framework. The current budget line envisages the development of strategic documents that will be used for the prioritization of measures in the sectoral  policies in the environment which should  be financed under the operational programme  "Environment 2021-2027  ". The programming of the future  period is associated  both to the strategic priorities at Community and national level and to the level of implementation of the priorities of the current programming period. The forthcoming programming will take place on the basis of various analyses, studies and evaluations needed to prioritize measures in environmental sectoral policies.
During  implementation of the budget line will be prepared analyses, evaluations, reports, strategies, etc., documents aiming at the process of development and approval of the next operational programme for the period 2021-2027 in the environmental sector.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване на Национален план за управление на отпадъците за периода 2021-2028 г.(Дейност 1): Предвид изтичащия срок на действие на Националния план за управление на отпадъците (НПУО) за периода 2014-2020 г. е необходимо да се разработи Национален план за управление отпадъците за следващия период 2021-2028 г. Новият НПУО следва да бъде съобразен с изискванията на Директива 2008/98/ЕО за отпадъците, изменена с Директива (ЕС) 2018/851 на Европейския парламент и на Съвета, както и новия пакет „Кръгова икономика“ вземайки предвид общите принципи за опазване на околната среда като предпазни мерки и устойчивост, техническа осъществимост и икономическа приложимост, опазване на ресурсите, както и въздействието върху околната среда, човешкото здраве, икономиката и обществото. Планът следва да съдържа анализ на текущото състояние на управлението на отпадъците в Република България, мерките, които трябва да се предприемат за подобряване на околната среда чрез подготовка за повторна употреба, рециклиране, оползотворяване и обезвреждане на отпадъци, както и оценка на начина, по който планът ще подпомогне изпълнението на целите и прилагането на законодателството в областта за управление на отпадъците. Оценката на необходимостта от нови схеми за събиране, закриване на съществуващи инсталации и съоръжения за отпадъци, допълнителна инфраструктура от инсталации и съоръжения за отпадъци, както и съотносимите към това инвестиции ще послужи за изготвяне на конкретни мерки и дейности в новия програмен период 2021-2027 г. НПУО е и едно от тематичните благоприятстващи условия за програмен период 2021-2027 г. Основните етапи за изпълнение на дейността са: • Извършване на основен преглед и анализ на политиката / националното законодателство/ и инфраструктура в областта на управление на отпадъците в Република България като основа за разработване на стратегически документи и определяне на приоритетите за следващия програмен период. • Изготвяне на Национален план за управление на отпадъците за периода 2021-2028г., включващ отделна глава за предотвратяване на образуването на отпадъците 1 188 000.00 1 188 000.00
Разработване на Стратегия и план за действие за преход към кръгова икономика на Република България, за периода 2021-2027 г.(Дейност 2): Разработването на Стратегия и план за действие за преход към кръгова икономика на Република България, за периода 2021-2027 г. ще бъде съобразена с Плана за действие на ниво ЕС, по цялата верига на стойността – от производството до потреблението, поправката и преработването, управлението на отпадъците и вторичните суровини, които се използват отново в икономиката. Стратегическите цели ще бъдат обвързани с повишена конкурентоспособност на икономиката, намаляване на недостига на ресурси и създаване на нови бизнес възомжности, както и иновационни и ефикасни начини за производство и потребление. Мерките в стратегията следва да допринесат към икономия на енергия и за предотвратяване на необратими щети, причинявани от използването на ресурсите, както и намаляване на емисиите на въглероден диоксид. Стратегията следва да очертае ролята на икономическите субекти – предприятията и потребителите, за стимулирането на процеса на преход към кръгова икономика, както и ролята на властите на местно, регионално и национално равнище, които подготвят и прилагат нормативна уредба в този процес. В хода на разработване на документа, изпълнителят следва да изследва добри практики на държави членки и мерки за насърчаване на инвестициите в управлението на отпадъците, прилагане на икономически стимули и усъвършенстване на механизмите на разширена отговорност на производителя. При изготвяне на стратегията следва да се разгледат следните аспекти от прехода към кръгова икономика, залегнали в Плана за действие на ниво ЕС: - Производство, в т. ч. проектиране на продуктите и производствени процеси - Потребление - Управление на отпадъците - Насърчаване на пазара на вторични суровини - Приоритетни области – пластмаси, хранителни отпадъци, основни суровини, отпадъци от строителство и събаряне, биомаса и продукти на биологична основа, иновации, инвестиции и други хоризонтални мерки. Планът за действие следва да очертае конкретните действия, които ще ускорят прехода към конкурентоспособна кръгова икономика в България, както и добрите и пилотни практики, които могат да се мултиплицират и добавят стойност в национален мащаб. Стратегията следва да съдържа следните индикативни елементи: - Обща и аналитична част, в т.ч. информация за концепцията за кръгова кръгова икономика на световно и европейско ниво, национален контекст, роля на публичния сектор, бизнеса и потребителите, връзка с други стратегически документи, и др. - Стратегическа част, в т.ч. визия, цели, приоритети и мерки в отделните приоритетни области. . - Институционална рамка и партньорски механизми – роля на бизнеса, потребителите, държавни органи и местни власти и други заинтересовани страни в прилагането на стратегията; - Регионални измерения на прилагането на стратегията, ангажиране на регионалните и местните власти - План за действие по отделните приоритетни области - План за мониторинг на изпълнението и актуализация на стратегията и плана за действие. 780 000.00 780 000.00
Извършването на екологични оценки на планове и програми (Дейност 3): В рамките на настоящата дейност следва да бъдaт разработени екологични оценки на стратегически документи, които подлежат на условията и реда за екологична оценка на планове и програми, които са в процес на изготвяне и/или одобряване от централните и териториалните органи на изпълнителната власт, органите на местното самоуправление и Народното събрание. Екологичната оценка на планове и програми е превантивен инструмент за оценяване на евентуалните значителни въздействия върху околната среда в резултат от прилагането на планове и програми на национално, регионално и местно равнище. Извършването на екологична оценка се съвместява изцяло с регламентираните национални процедури за изготвяне и одобряване на планове/програми, като органите, отговорни за одобряването им, трябва да се съобразят със становището по екологична оценка, издавано от министъра на околната среда и водите. Посредством извършването на екологична оценка се цели да се допринесе за интегрирането на въпросите по управление и опазване на околната среда в процеса на програмиране като се: - осигури по-високо ниво на защита на околната среда; - координират мерките за опазване на околна среда, заложени в стратегическите документи; - допринесе за устойчивото развитие на Република България. В рамките на настоящата дейност са заложени разработването на екологична оценка на Национален план за управление на отпадъците за периода 2021-2028 г., Стратегия и план за действие за преход към кръгова икономика на Република България, за периода 2021-2027 г., извършването на екологична оценка на оперативна програма „Околна среда” 2021-2027 г. и др. екологични оценки в случай на необходимост от разработване на стратегически документи, подлежащи на екологична оценка съгласно националното законодателство. 300 000.00 115 984.00
Изготвяне на анализи, оценки, доклади, становища, проучвания и други документи, необходими в процеса на програмиране на следващия програмен период 2021 -2027 г.(Дейност 4): Подготовката на програмния период 2021 -2027 е обвързано, както със стратегическите приоритети на общностно и национално ниво, така и със степента на изпълнение на приоритетите от настоящия програмен период. Предстоящото програмиране ще се осъществи въз основа на различни анализи, проучвания, доклади и оценки, като и необходимостта от приоритизиране в рамките на секторните политики по околна среда. В изпълнение на настоящата дейност в процеса на подготовка и одобрение на оперативна програма в сектор "околна среда 2021-2027 г. ще бъдат изготвени при необходимост анализи, оценки, доклади, стратегии, социологически проучвания, наръчници и др., документи, необходими за подготовката на програмата и успешното й стартиране. 612 100.00 233 717.00
Изпълнение на Дейност № 3 "Институционална координация и ангажираност" от споразумение с Международната банка за възстановяване и развитие за подобряване качеството на атмосферния въздух (Дейност 5): В съответствие с протоколно Решение по т. 22 от Протокол № 38 от заседание на Министерския съвет от 13.09.2016 г., на 28.09.2016 г. в гр. София е подписано Споразумение за предоставяне на консултантски услуги, относно подкрепа за управлението на качеството на атмосферния въздух между Министерство на околната среда и водите (МОСВ) и Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) на стойност 4 056 566 лв. Целта на Споразумението е предоставяне на съдействие на МОСВ за разработване на Национална програма за качество на атмосферния въздух и Национална програма за намаляване на общите годишни емисии на серен диоксид, азотни оксиди, летливи органични съединения, фини прахови частици и амоняк в атмосферния въздух, чрез които да се насочат усилията на страната за подобряване качеството на атмосферния въздух и постигане на целите относно емисиите на вредни вещества в атмосферния въздух в контекста на пакета от политики на Европейския съюз за чист въздух. За изпълнение на целите са обособени следните дейности: 1. Управление на качеството на въздуха на местно ниво: постигане на съответствие със законодателството на ЕС за качество на въздуха: 2. Национални цели за емисиите: в изпълнение на изискванията на преразгледаната Директива за националните тавани за емисии (НТЕ): Дейности 1 и 2 на обща стойност 3 252 678,00 са финансирани в рамките на бюджетна линия BG16M1OP002-6.001-0005, която е приключила. В рамките на настоящата бюджетна линия е включено изпълнението на Дейност 3. Дейност 3. Институционална координация и ангажираност, която включва: Дейност 3.1: Предоставяне на подкрепа на Министерство на околната среда и водите за разработването на комуникационен план, изграден въз основа на съответните заинтересовани страни, на които ще се базират целевите и индивидуализираните послания, включително видът, средството, което ще се използва и подходящото време за комуникация. Дейност 3.2: Координационен комитет, като инструмент за подкрепа на Министерството на околната среда и водите при заздравяването на националната рамка за координация, сътрудничество и надзор на местно управление на КАВ, както и съответствието с Директивата за НТЕ. Дейност 3.3: Предоставяне на подкрепа за Министерството на околната среда и водите при предоставянето на проект на стратегическата програма, разработен по Дейност 1 и националната програма за контрол на замърсяването на въздуха в съответствие с Директивата за НТЕ, разработена по Дейност 2 на два отделни семинара за осигуряване на одобрение от страна на заинтересованите участници за съответните технически експерти и вземащи решения. Дейност 3.4: Осигуряване на разполагаемост и укрепване на капацитета на квалифицирания персонал за идентифициране на сфери, където се изисква по-нататъшно развитие. Изпълнението на дейност 3 "Институционална координация и ангажираност" ще доведе до укрепване на капацитета на служителите на централно и местно ниво , ангажирани с изпълнението на мерките за опазване чистотата на въздуха, също така ще бъдат идентифицирани мерки за по нататъшно развитие. В оперативна програма "Околна среда 2021-2027 " са заложени мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух, като инвестициите ще съобразяват Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.) и ще допринесат за изпълнение на целите на Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха (2020 – 2030 г.), като ще се насърчават интервенции за постигане нормите на КАВ. 803 888.00 803 888.00
Осигуряване на мерките за информация и комуникация (Дейност 6): Бенефициентът ще постави плакат на бюджетната линия на подходящо място, видимо за обществеността, като ще бъдат спазени изискванията за текстова и визуална информация посочени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014- 2020 г. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).